Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 8233
Ble stoppet her om dagen.
De fant green på meg og erkjente at det var mitt.
Kjørte også og hadde røyket 3/4 timer før, sa jeg hadde røyket tidligere på dagen.
Første gang jeg blir tatt.
Ble tatt blodprøve av.
Hvor lenge må jeg vente til jeg mister lappen eventuelt og hva kommer til å skje?
Har lappen enda.
Kan jeg bedre min sak på noen måte?
tar nok et par uker før du får forelegg , da kan du enten godta forelegget og mister du lappen idet du leverer inn forelegget hos politiet eller så godtar du ikke forelegget og blir det rettsak og har du noen måneder hvor du kan kjøre før det blir en dom. er du virkelig heldig henlegges saken.
Så vis jeg godtar det med en gang mister jeg lappen anyway? Men vis jeg tar det til retten, kan jeg ha en sjanse?
Er vel best å bare godta, siden man alt har forklart og sagt ting til dem?

Har det noe å si vis man er første gangs dømt?
Sist endret av Norgeerkult; 27. november 2017 kl. 00:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er du max uheldig ender du med å få ubetinget fengsel.

Blodprøve testene de bruker og omregningen til promille er helt idiotisk så du kan fort ende med å bli målt til 1.5 promille som fort kan medføre soning.
Sist endret av Viking85; 27. november 2017 kl. 01:00.
Kanen moderator slette tråden da jeg har fått svarene jeg trenger
Les andre tråder om dette. og les lovverk om kjøring i påvirket tilstand. tipper at du har tilsvarende rett over eller under 0,5 i promille og at du mister lappen i ett år og får betinget fengsel + en bot. Hvis du har mye å tape på og miste lappen får du ta en prat med en advokat. Jeg mistet lappen ett år pga noe lignende. Dog var det mye kortere mellom røyking og kjøring for meg. Så om du er heldig og ikke følte deg noe fjern, kan det hede du kommer under 0,5 i promille og kun får en heftig bot. Du kommer til å bli bedt om å komme og forklare deg. Ta deg god tid da til å forhøre deg om dine muligheter.
Kan man forklare seg på nytt. Vis den første som ble gitt på stedet var litt usann?
Takker for alle svar, håper ikke på fengsel. Men først nå skjønner jeg alvoret her:/
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Kanen moderator slette tråden da jeg har fått svarene jeg trenger
Vis hele sitatet...
Det er ikke sånn et forum fungerer. Vi er ikke her utelukkende for å hjelpe deg, men fordi vi synes det er interessant. Saken din kan være aktuell og interessant for andre, og denne tråden kan folk lese i all fremtid. Ingen tråder slettes med mindre det er noen ekstraordinær grunn til det, eller at den bryter med reglene.
Straffeloven §231: Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22 er å anse som narkotika.

Her har TS overtrådt erverver og oppbevarer.
Bruk av narkotika straffes etter Legemiddelloven § 31, jf. lgml. §24, 2. ledd. jf, lgml. §22.

Er du tøff nok til å bruke narkotika, så syns jeg du skal være tøff nok til og stå for det.
Litt avhengig av hvor mye du røykte, kan det være at du er heldig. Jeg ble stoppa 3-4 timer etter å ha røyka (en joint på deling). Fikk telefon ca tre uker senere om at blodprøven viste tilsvarende 0,2 i promille. Han jeg snakka med sa at det ikke ville ha noe å si for lappen, siden det var under 0,5 eller noe sånt. Men fikk bot på 9000,- for bruk og kjøring i påvirka tilstand.

Derimot er det en mulighet for at du får brev om å levere rene urinprøver en periode for å beholde lappen, pga edruelighet.

Lykke til uansett, krysser fingrene for deg.
Digital nomade
trippy's Avatar
Jeg ble tatt dagen etter jeg hadde røyka myye nattings og hadde 1,2 i promille morgenen etter og endte opp med 10 dager ubetinga, 30 løk i bot og 15 måneder uten lappen, tjohooo.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Låner tråden litt.
Kan politiet faktisk regne tilbake i tid og se hvor mye thc du hadde i blodet 12 timer før eller er det bare skremselspropaganda
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De kan vel bare sjekke det du hadde i blodet når testen ble tatt vel?
Politiet har tabeller å gå etter, det går etter hvor lang halveringstiden er.
THC har en halveringstid på ca ett døgn afaik, men det varierer sikkert en del fra person til person.
Finner de THC i blodprøve vil de sikkert kunne regne seg frem til hva du hadde 12 timer før hvis du sa du ikke har røkt på den tiden.
En sjåfør jeg jobbet sammen med mistet førerkortet etter en "uheldig kontroll" en mandag ettermiddag, han hadde ikke røkt siden sent på søndagen.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hørt om en spytt prøve. Som går 3 dager tilbake, det stemmer ikke?
Har ikke hørt noe om spyttprøver.
Sporstoffer kan finnes i urin i opptil 10 uker, merk bruken av kan og opptil, de fleste spor i urin blir borte før dette men det varierer veldig fra person til person.

Ett raskt søk viser att spyttprøver har samme virkeområde som blodprøver. Spyttprøver og 3 dager er da meget usannsynlig.
Sist endret av SpecialWeirdo10; 28. november 2017 kl. 16:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
OKey, Så hvordan blir man tatt? I bil foreksempel? Hvis man ser «vanlig» ut..
Flere som har fortalt meg at de ikke røyker pga av det er så stor sjanse for og bli tatt.
Hvis du ikke har gjort noe som skulle tillsi att du er ruset, og heller ikke "er en bekjent av politiet", er sjansene for å bli tatt små.
Har du en kjørestil som virker mistenkelig på politiet, feks vinglete, brå bevegelser, ikke bruke blinklys, plutselige nedbremsinger etc, kan politiet vinke deg inn til kontroll. Ofte er dette ting som du ikke selv legger merke til også. Hvis blåseprøve ikke gir utslag kan politiet be om blodprøve hvis de mener at rus er mest sansynelige årsaken til kjøremåten.
Politiet kan ha en annen mening en deg om hva som er "ser vanlig ut" også, det virker som enkelte har en sjette sans for å oppfatte "ugler i mosen". Sikkert sammenheng med øye/pupille bevegelse, kroppspråk, reaksjonsevne og kanskje til og med lukt. Ting som kanskje er vanskelig for deg å registrere da du anser det som "naturlig"

Som jeg fortalte tidligre, sjåføren som mistet førerkortet på jobben, vi som jobbet sammen med ham hadde ikke noe problemer med å se når han hadde røkt i helgene. Nå må han til bedriftslegen hver mandag før jobben å avlegge rein urinprøve for å beholde jobben
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tusen takk for godt svar!
Plukker blåseprøve opp hasj/weed? Isåfall hvor lenge etterpå man har røyket?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Bot på noen tusen kronasjer og saken om førerkort henlagt. Tok sin tid før, man fikk svar.
En hard lærepenge, men en viktig en
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Bot på noen tusen kronasjer og saken om førerkort henlagt. Tok sin tid før, man fikk svar.
En hard lærepenge, men en viktig en
Vis hele sitatet...
Damn du var heldig.
Slike saker ender vanligvis med tap av førerkort 2-5år og 21 dager fengsel.

Om man mister førerkort i en slik situasjon så må man regne med å måtte pisse til legen sin i totalt fire år. Først en gang i uken i 6 måneder og så kvartalsvis i 3,5år før man til slutt regnes som edruelig nok til å ha førekort uten å måtte pisse for å beholde det.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Om man mister førerkort i en slik situasjon så må man regne med å måtte pisse til legen sin i totalt fire år. Først en gang i uken i 6 måneder og så kvartalsvis i 3,5år før man til slutt regnes som edruelig nok til å ha førekort uten å måtte pisse for å beholde det.
Vis hele sitatet...
Helt sykt!! Hvem bestemmer dette? politiet eller legen? Brukes det aldri skjønn?
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av kimsta Vis innlegg
Helt sykt!! Hvem bestemmer dette? politiet eller legen? Brukes det aldri skjønn?
Vis hele sitatet...
I Norge er det ingen menneskerett å ha lappen og man må også være "edruelig" for å kunne ha lappen. Ingen som tvinger deg til å pisse men hvis du vil ha lappen må må dessverre gjøre det slik ja for å bevise at du nettopp er edruelig. Går gjennom det samme selv nå, er noe dritt. Ingen skjønn nei. Er du yrkessjåfør må man pisse enda lenger hvis jeg ikke tar helt feil.

Norge er flott når det kommer til cannabis
Sitat av kimsta Vis innlegg
Helt sykt!! Hvem bestemmer dette? politiet eller legen? Brukes det aldri skjønn?
Vis hele sitatet...
Som trippy sier, ingen skjønn.
Det gjøres i regi av fastlege, heldigvis har ikke politi noe med dette å gjøre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Ble stoppet her om dagen.
De fant green på meg og erkjente at det var mitt.
Kjørte også og hadde røyket 3/4 timer før, sa jeg hadde røyket tidligere på dagen.
Første gang jeg blir tatt.
Ble tatt blodprøve av.
Hvor lenge må jeg vente til jeg mister lappen eventuelt og hva kommer til å skje?
Har lappen enda.
Kan jeg bedre min sak på noen måte?
Vis hele sitatet...
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Bot på noen tusen kronasjer og saken om førerkort henlagt. Tok sin tid før, man fikk svar.
En hard lærepenge, men en viktig en
Vis hele sitatet...
Hei, jeg ble stoppa på lørdag ca kl 0045, jeg hadde røyka 1-2 timer før det. Måtte ta blodprøve og førerkortet ble tatt. Hadde ikke røyket på noen dager før det. Er veldig nervøs på hva svaret blir.. første gang jeg ble tatt så var veldig nervøs. Måtte ta en test hos legen og det gikk ganske bra selvom jeg ikke viste hvilken dag og dato det var haha, er aldri på mobilen å sjekker dato. Hva tror dere vil skje? Kompisen min ble stoppa med 0.033 og mista lappen i 6mnd og 3000 i bot. Får jeg en høyere straff?
Sitat av Nærvøs Vis innlegg
Hei, jeg ble stoppa på lørdag ca kl 0045, jeg hadde røyka 1-2 timer før det. Måtte ta blodprøve og førerkortet ble tatt. Hadde ikke røyket på noen dager før det. Er veldig nervøs på hva svaret blir.. første gang jeg ble tatt så var veldig nervøs. Måtte ta en test hos legen og det gikk ganske bra selvom jeg ikke viste hvilken dag og dato det var haha, er aldri på mobilen å sjekker dato. Hva tror dere vil skje? Kompisen min ble stoppa med 0.033 og mista lappen i 6mnd og 3000 i bot. Får jeg en høyere straff?
Vis hele sitatet...
Kompisen din har ikke tilfeldigvis blitt tatt en gang før da?
Eventuelt klart og prate seg bort og innrømmet «missbruk»?

Har ikke hørt om noen som har mistet lappen for slikt, annet enn hvis de har kjørt ruset eller blitt tatt med stoff flere ganger...
Sitat av Oprah Vis innlegg
Kompisen din har ikke tilfeldigvis blitt tatt en gang før da?
Eventuelt klart og prate seg bort og innrømmet «missbruk»?

Har ikke hørt om noen som har mistet lappen for slikt, annet enn hvis de har kjørt ruset eller blitt tatt med stoff flere ganger...
Vis hele sitatet...
Jo jeg ble tatt for å kjøre i beruset tilstand mente jeg, er bare veldig redd for hvor mye promille jeg hadde i blodet den dagen.. jeg bare håper det ikke blir fengsel og stor bot..
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nærvøs Vis innlegg
Hei, jeg ble stoppa på lørdag ca kl 0045, jeg hadde røyka 1-2 timer før det. Måtte ta blodprøve og førerkortet ble tatt. Hadde ikke røyket på noen dager før det. Er veldig nervøs på hva svaret blir.. første gang jeg ble tatt så var veldig nervøs. Måtte ta en test hos legen og det gikk ganske bra selvom jeg ikke viste hvilken dag og dato det var haha, er aldri på mobilen å sjekker dato. Hva tror dere vil skje? Kompisen min ble stoppa med 0.033 og mista lappen i 6mnd og 3000 i bot. Får jeg en høyere straff?
Vis hele sitatet...
Hvordan følte du deg? Enda ruset?
Hvilken grunnlag brukte de, for at de tok deg med inn?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan følte du deg? Enda ruset?
Hvilken grunnlag brukte de, for at de tok deg med inn?
Vis hele sitatet...
Jeg kjente ikke noe spessielt, var bare veldig nervøs når de stoppa meg. De tok en alkohol test på meg først så blåste jeg for hardt og måtte prøve igjen.. det kom på 0.0. Så så de at jeg var litt trøtt i øyene og det var jeg siden jeg hadde vært på Lan til kl 0600. Så tok de meg ut og tok en test på meg. Telle til 30, følge fingeren hans med øyene osv. Så sa de at det var for mørkt å se det. Så de kjørte meg til politistasjonen og tok testene engang til.. så spurte de meg om jeg kunne ta en pisseprøve eller en blodprøve og jeg valgte blodprøve.. De kjørte meg til sykehuset og så venta vi der 1 time ca, pg måtte ta enda en test av legen. Gikk helt greit på den tror jeg. Så kjørte de meg hjem og måtte gi de nøklene til bilen min og så sa de godt nyttår..
Sitat av Nærvøs Vis innlegg
Jo jeg ble tatt for å kjøre i beruset tilstand mente jeg, er bare veldig redd for hvor mye promille jeg hadde i blodet den dagen.. jeg bare håper det ikke blir fengsel og stor bot..
Vis hele sitatet...
Var ikke deg jeg tenkte på, men kompisen din som ble tatt med 0.03
Sitat av Oprah Vis innlegg
Var ikke deg jeg tenkte på, men kompisen din som ble tatt med 0.03
Vis hele sitatet...
Han ble stoppa av sivilen, litt usikker på hva som skjedde. Men tror ham tok en spytteprøve på stedet og når den slo ut måtte han ta blodprøve. Han fikk 6mnd og 3000
Takk for svar, kom ikke frem av innlegget ditt at han ble stoppet i bil ruset. Da gir det mening at lappen røyk!
Sitat av Oprah Vis innlegg
Takk for svar, kom ikke frem av innlegget ditt at han ble stoppet i bil ruset. Da gir det mening at lappen røyk!
Vis hele sitatet...
Ja, er bare veldig nervøs om hva jeg kommer til å få.. om jeg får større straff eller fengsel. Er første gang jeg har blitt stoppa og gjort noe dumt..

Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Ble stoppet her om dagen.
De fant green på meg og erkjente at det var mitt.
Kjørte også og hadde røyket 3/4 timer før, sa jeg hadde røyket tidligere på dagen.
Første gang jeg blir tatt.
Ble tatt blodprøve av.
Hvor lenge må jeg vente til jeg mister lappen eventuelt og hva kommer til å skje?
Har lappen enda.
Kan jeg bedre min sak på noen måte?
Vis hele sitatet...
Hvor mye fikk du i bot og hvor lenge uten lappen fikk du?
Sist endret av Nærvøs; 3. januar 2019 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.promille.no/promillekjoring/

Straffenivået er rimelig sjablongmessig utforma for promillekøyring. Bøtenivået er påfallande interessant, sjølv etter norsk målestokk.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.promille.no/promillekjoring/

Straffenivået er rimelig sjablongmessig utforma for promillekøyring. Bøtenivået er påfallande interessant, sjølv etter norsk målestokk.
Vis hele sitatet...
Er veldig usikker på hva promilla var, men det finner jeg nok ut av når jeg får brev av Politiet om noen dager, faen håper det er under 0.5. Har dere noe erfaring med å bli stoppet påvirka?
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blei stoppa påvirka, på thc, blodprøve viste 1.2 i promille, 20 måneder uten lappen og 15000 i bot. Slapp heldigvis noe styr med å bevise at jeg var nykter for å få igjen lappen, det var bare å ta teori og oppkjøring etter endt sperrefrist
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blei stoppa påvirka, på thc, blodprøve viste 1.2 i promille, 20 måneder uten lappen og 15000 i bot. Slapp heldigvis noe styr med å bevise at jeg var nykter for å få igjen lappen, det var bare å ta teori og oppkjøring etter endt sperrefrist
Vis hele sitatet...
Hvor mye hadde du røyka før det? Jeg hadde røyka en 0.5 på deling ca 3 timer før blodprøve. Er veldig spent på hva jeg får..
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nærvøs Vis innlegg
Hvor mye hadde du røyka før det? Jeg hadde røyka en 0.5 på deling ca 3 timer før blodprøve. Er veldig spent på hva jeg får..
Vis hele sitatet...
Tja, sånn ca hver dag de siste 7-8 åra omtrent, hadde røyka 2-3 joints og 4-5 bongtrekk. Så ekke rart jeg fikk høy måling
Han på legevakta trudde jeg var nykter etter den derre jævla spørreundersøkelsen han dreiv på med, kom også frem i rettsaken at legen sa han ikke trodde jeg var påvirka, noe som var formildende.
Slutta en ukes tid etterpå, men tokk 3.5 måned før jeg pissa reint på sånn hjemmetest jeg tokk, mest for nysgjerrighetens skyld
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tja, sånn ca hver dag de siste 7-8 åra omtrent, hadde røyka 2-3 joints og 4-5 bongtrekk. Så ekke rart jeg fikk høy måling
Han på legevakta trudde jeg var nykter etter den derre jævla spørreundersøkelsen han dreiv på med, kom også frem i rettsaken at legen sa han ikke trodde jeg var påvirka, noe som var formildende.
Slutta en ukes tid etterpå, men tokk 3.5 måned før jeg pissa reint på sånn hjemmetest jeg tokk, mest for nysgjerrighetens skyld
Vis hele sitatet...
Ja, det var kanskje litt mer enn det jeg får. Faen håper ikke det blir så jækla stor straff.. gikk ganske fint på spørreundersøkelsen, bare jeg ikke viste hvilken dato og dag det var haha