Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1414
Ok. Her er greia.
Jeg har en Gigapan Epic Pro, og drømmer om hvor perfekt denne er til å bruke som motorisert hode for timelapsefoto med panning under opptak.
Gigapan Systems virker ikke særlig interesserte i å utvikle firmware med denne funksjonen med det første, og siden jeg er ganske utålmodig av meg så vil jeg prøve å mekke det selv.
Jeg har en BASIC Stamp2 som jeg kommer til å bruke som base for å styre motorene, men jeg trenger litt hjelp med styring av motorene som allerede står montert i Gigapan-enheten.
Har demontert Gigapan'en og fant to stk motorer - samme produsent - men forskjellige modeller. Har kontaktet produsenten og fikk oversendt papirene på motorene. (se vedlegg)

Jeg har gode kunnskaper innen digitalteknikk og -elektronikk, men sliter dessverre med stepmotorer. Har brukt en del timer nå på å finne ut av dette, men får lissom ikke ting til å falle helt på plass.
Er det noen her som kan gi meg noen pekepinn på hvordan jeg får fart på disse sakene?
Hvordan drives de? Ser det står 1.2A... er dette når de stepper, eller er dette når de står stille? Har forstått at stepmotorer kan "låses" slik at de ikke kan vris ut av posisjon. Hvordan gjøre dette?

Ville vært enormt takknemlig hvis noen hadde noen tips og info på dette.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nå skal jeg ikke påstå att jeg er noen mester på dette.
Men tipper ett Arduino kort vil funke her?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Nå skal jeg ikke påstå att jeg er noen mester på dette.
Men tipper ett Arduino kort vil funke her?
Vis hele sitatet...
Tja vil vel tro det.
Om man bruker et BASIC Stamp 2 kit eller en Arduino har vel egentlig lite å si. Den delen takler jeg fint - det er driverene (elektronikken som skal driver motorene) og steppingen som jeg sliter med.
Det finnes ferdige drivere-trinn til stepmotorer for BASIC Stamp2, men jeg må trossalt finne ut hvordan jeg styrer motorene først, og hvordan elektronikken skal dimensjoneres til de motorene som står i Gigpan'en.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du får jo steppermotor kort til Arduino, som du bygger den ut med...
Men om den klarer motorene dine, med tanke på strøm, det vet jeg ikke
http://www.rev-ed.co.uk/docs/picaxe_manual3.pdf side 15-17 er det tegninger til prinsippet for å drive motorene. Det du må gjøre er å finne transistorer som tåler strømmen + baseresistorer.
Sist endret av PyrONics; 3. mars 2011 kl. 11:22.
Takker, PyrONics... Det var ikke en dum pdf det der. T.o.m skjemategning på driverene for hver spole.
Og ja, jeg må finne noe som takler strømmen som motorene i Gigapan'en trekker.

Jeg har kikket på denne fra Parallax (link) men ser at den kun takler 1.0A.
Den ene motoren min har 1.2A påskrevet. Men -når- trekker den 1.2A? Og hvordan vil den oppføre seg hvis den får mindre strøm? Vil den steppe tregere/med mindre moment? Vil den ikke steppe i det hele tatt?
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...2-24&toc=19785
Husker jeg ikke helt feil kan man paralellkoble to av disse så man får opp til 1,2 ampere utstrøm. Er skjema for denne motordriveren på side 18 i pdf`en. Trenger da ingen dioder til beskyttelse mot transienter(disse er innebygd). Ellers kan man bruke denne :
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...2-23&toc=19785
En driver klarer 1 ampere så to burde klare 2 ampere denne har riktignok ikke beskyttelsedioder så de må tilføyes.

Momentet vil garrantert svekkes. Hvis kortet ikke har beskyttelse mot overforbruk kan du risikere å brenne det opp.
Sist endret av PyrONics; 3. mars 2011 kl. 12:52.
Ah, blås nå i arduino da folkens! Greit at det er fint og flott til det meste, men trådstarter skal bruke basic stamp, basta.

Motorene i på skjemaet du hadde som vedlegg er BIpolare stepmotorer. De har to poler fordelt som flere coiler annenhver gang rundt hele motoren. Hvis du "energizer" (hva heter det på norsk?) begge polene samtidig men med omvendt strømretning på den ene, så vil du holde motoren fast, da har permanentmagneten (også med tilsvarende mange permanentmagneter montert så de får omvendt polaritet) på rotoren magnetisk låst seg fast mellom to coiler. Hvis du nå endrer strømretningen på begge polene samtidig så vil permanentmagneten i roteren hoppe til neste coil, veldig enkelt forklart. DVS. at så lenge du forer motoren med strøm slik jeg forklarte, men uten å endre strømretningen på noen av polene, så vil den låses, stå bom stille.

Du kan fint få en stepmotor til å gå og "pause" uten å forstå prinsippet bak stepmotorer helt ned til fysikken bak dem (jeg er ingen ekspert på stepmotorfysikk). Men du skal vite at det å endre strømretningen gjennom en pol er ikke "rett fram", og her må du bruke enten en løsning med 4 transistorer eller en ferdig krets til å gjære jobben for deg (kalt H-bridge, et eksempel på en ferdig krets er l293d men den tåler bare 1 A continous current per H-bridge (du trenger en H-bridge per pol, dvs 8 transistorer eller en l293d som er dobbel H-bridge for BI(2)polare stepmotorer)). Kretser er viden tilgjengelig på internett! Google L293D bipolar eller H-bridge bipolar, f.eks.

Ferdige driverkort er tilgjengelig på webshops for hobbyelektronikk og de er relativt enkle og interface uten mye tankekraft. De bruker nesten utelukkende ferdige IC kretser til å styre motorene, som regel storebrødre av L293D som f.eks L298 osv, tror de skal tåle litt mer strøm.

Se om du får noe ut av denne siden http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/
Sist endret av wanna-b; 4. mars 2011 kl. 02:23.
Kom til å tenke på noe..
Hvis du allerede har denne greia allerede med elektronikk og gode greier, burde det allerede finnes et styrekort for stepperene der eller??
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
...
Den ene motoren min har 1.2A påskrevet. Men -når- trekker den 1.2A? Og hvordan vil den oppføre seg hvis den får mindre strøm? Vil den steppe tregere/med mindre moment? Vil den ikke steppe i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
En stepper trekker ikke strøm på samme måte som ordinære motorer. Tallet som er oppgitt er hvor mye den tåler pr vinding. Du bør bruke en bipolar PWM-driver, som begrenser strømmen. En stepper bruker strøm også når den står stille. Strømløs er det ikke store holdemomentet i en stegmotor.

Her er løsningen på alle dine bekymringer/sorger:

http://www.sparkfun.com/products/10267

Disse modulene (du trenger 1 stk pr motor) gir maks 750 mA. Men jeg vil anta det er nok, med mindre det er en tung mekanisk jobb å panorere kameraet. Du trenger ikke bry deg om spenningen. Det går fint an å bruke 20 V på en motor som er oppgitt til 5 V, så lenge du har strømbegrensning.

Jeg har førstehåndserfaring med disse driverkortene. Du styrer dem med hvilken som helst microcontroller. Signalene er step og direction. På kortet stiller du inn om det skal være hele, halve, microstep og lignende.
Wow, det må jeg si altså... Så mange timer jeg har surret rundt i google, og i diverse komponentbøker for å finne løsninger på mine problemer og spørsmål. Og så burde jeg heller ha gått rett hit og spurt dere


pyronic: jepp, det finnes flere driverkort til stepmotorer, men allikevel trengs det jo litt basic kunnskap om hvordan motorene fungerer. Og særlig siden jeg er litt bekymret for å enten ødelegge motorene eller svi av elektronikk til tusenvis av kroner bare fordi jeg ikke passer på strøm eller spenning.

capidog: tusen takk for linken til EasyDriver! Dette er nøyaktig hva jeg trenger. Her trenger jeg ikke tenker på timing-diagram eller noe annet slikt. Denne saken vil jo styre motorene så enkelt som bare det. Har allerede bestilt 4 stk, så nå skal det bygges