Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1787
Veldig usikker på plassering her, så flytt tråden om ønskelig.

Ble veldig fengslet i en artikkel i Scientific American her om dagen som omhandlet såkalte CubeSat. Som basicly er en liten satelitt i form av en boks man har skutt opp i verdensrommet. For de interesserte kan man lese litt mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Cubesat

I artikkelen så står det at man kan få sin egen CubeSat for rundt 100.000$ og prisene er synkende. Allikevel kan jeg ikke si jeg har rundt 500k til overs jeg kan skyte opp i rommet. Så slo det meg: hvorfor ikke bygge en selv?

Jeg er ikke 100% idiot, bare litt naiv; so bare with me. Jeg er fullstendig klar over at det er litt på kanten å sette seg ned på kjøkkenbenken for å bygge en egen satelitt. Men, klarer allikevel ikke legge det helt fra meg,
Hvis man ser bort ifra problemet med oppskytning for nå, hva skal egentlig til for å bygge sin egen satelitt?
Hvis man skulle bygget en satelitt så enkel som mulig, men samtidig være noe mer enn et pc-kabinett som flyter rundt i zero gravity.
-Hva trenger den av hardware?
-Og hva slags basic egenskaper bør en slik satelitt ha?
-Og hva ville dere helst sett at en slik satelitt hadde gjort?
-Hva med navigering?

Selv kunne jeg tenkt meg at man kunne tatt et bilde av jorda og sendt dette til Ground Control(min pc), og så kunne jeg postet dette på satelittbloggen eller whatever. Men det finnes sikkert 100 andre morsomme ting å gjøre, jeg er mer opptatt av veien dit enn målet.
Jeg er ikke ute etter å overvåke skylaget over Atlanterhavet liksom, det får stipendatgutta ta seg av.

Vel, som sagt dette er mer enn idèmyldring eller hva man skal kalle det enn et faktsik prosjekt. Er veldig innterresert i å høre deres meninger, tenker da mest på det tekniske, ikke min naive tilnærming eller realiteten av dette.
Det er ingen som eier verdensrommet nei, men jeg tviler på at folk er så hyppe på å ha enda mer drit i "low orbit" enn det allerede er. Det er faktisk stappet med satelitter og drit som flyter rundt der.

Uansett så ser jeg for meg at hardware er det som koster minst. Hvordan du skal beskytte den fra både tempraturer og stråling/drit som flyr rundt står for ganske mye av den totalsummen. For å ikke snakke om oppskytningen, og alle de folkene som er innblandet der. Den skal jo også komunisere med bakken, så da må du vel leie båndbredde fra noen bakkestasjoner.

Jeg er ingen ekspert her, så det blir vel bare spekulasjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Cubesat-prisen inkluderer oppskytinga, og eg mistenker at den koster langt meir enn maskinvara
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Sitat av ncube Vis innlegg
If you really want to build a CubeSat by yourself, you can do it (at least in theory) supposing you have enough knowledge in electronics.

You can consult for instance [color=blue]The Cubesat Forum[/color] where people interested in constructing nanosatellites can get help, no matter what cubesat subsystem they want to design or build, from On Board Cubesat Computers to Nanosat Electronic Power Systems, miniSatellite Chassis (rigid framework), Solar panels. You can find there even a simple Cubesat 3D Model done in SketchUp (free CAD tool). For the beginning you can also start building a Cubesat model made of plywood or cardboard.

Realistically speaking, building a cubesat require a team of at least four, fife people with various technical backgrounds and skills.

I wander, who will be the first person who will really construct a workable satellite (nanosat) by himself. One day we will hear about such an individual.
Vis hele sitatet...
Se her ja Da har jeg ihvertfall litt å se på for en stund. Perfekt.
Da er det bare å satse på å bli førstemann da, haha.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Cubesat-prisen inkluderer oppskytinga, og eg mistenker at den koster langt meir enn maskinvara
Vis hele sitatet...
Ok, hvis det er med oppskytning så blir det fort litt billigere. Det er vel heller ikke noe man kan få pyroforumet til å sette sammen på dugnadsbasis tenker jeg.
http://hardware.slashdot.org/story/0...e-On-the-Cheap
http://mobile.slashdot.org/story/10/...-Edge-of-Space

Som du ser så kommer man langt med heliumballonger om man ikke sender opp alt for mange kilo. Og da er det jo ikke langt ifra low orbit.
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Har også tenkt på ballonger, men kom til å tenke på en liten ting. Hvis man ikke får den i orbit, så faller jo cuben ned. Hvis den treffer en stakkar i hodet, da kan du bli siktet for drap eller?
Sitat av moret Vis innlegg
Har også tenkt på ballonger, men kom til å tenke på en liten ting. Hvis man ikke får den i orbit, så faller jo cuben ned. Hvis den treffer en stakkar i hodet, da kan du bli siktet for drap eller?
Vis hele sitatet...
Fallskjerm ser ut til å fungere greit for alle de som har sendt kameraer opp der..
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Fallskjerm, seff! Facepalm

Hva slags materliale tenker folk det er best å bygge ramme av? Alu burde vel være flott eller?

Edit: magnesium burde vel også fungere. Om det pluttselig ikke blir sære egenskaper i atmosfæren.
The cubesat structure is made of aluminum. Many cubesats, launched into orbit, have This Chassis made by a company named Pumpkin. Unfortunately, they sell it at an enormous price. If mass produced it will not cost more than $30!

Again unfortunately, unless you have a CNC machine for cutting aluminum plates and a precision bending press you will not get a rigid framework, same quality as Pumpkin's, spending significantly less than the price offered by Pumpkin.

Another option would be to make the nanosatellite metallic exoskeleton by hand.
The big issue is that cubesat aluminum structures have to be as light as possible. If you save 100 g, even 50, this is an big gain. You can place, for instance, a few more rechargeable batteries in the cubesat and extend its capabilities.

As a parenthesis,
I believe that mass produced 1 kg, 1 cubic decimeter cubesats would not cost more than $500, same as a PC (excepting the high efficiency solar cells which are expensive, at least for now).