Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2203
Hei.
Dama mi har en sånn

Idag skulle jeg kødde med henne ved å ta dyna og slenge den mot henne. Jeg traff taklampa, og det ble mørkt der. Prøvde å skifte halogenpære, men det er fortsatt mørkt. Etter en liten feilsøking, ser jeg at det er sånn at når du skal velge høyderetning på den (sånn at den peker mot gulvet, veggen eller taket), så er det en av enhetene som har fått sperren ødelagt, slik at jeg kan rette den høyere enn de andre. Håper dette blir forstått.

Sikringen i sikringskapet re OK. Med andre ord er det ikke sikringen.

Hva kan være ødelagt, og hvordan går jeg fram for å fikse dette?
Kan vel kanskje være noen ledninger i lampehode som røyk. Er det en på midten som er ødelagt? Lyser det i noen hoder eller er alle mørke.

Det enkleste er å skru den ned og måle, da ser du også hvilken måte hodene er koblet.

EDIT: Nå koser jo ikke en sånn lampe alt for mye så det enkleste er nok å kjøpe ny.
Sist endret av Putas; 13. februar 2011 kl. 19:32.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Koble fra strømmen og skru den ned.
Begynn å plukke fra hverandre til du finner noe som er ødelagt.
Enten så er det noe du kan fikse eller skifte ut.. eventuelt få noen til å fikse.
Ellers så er det å kaste den..
Det er en på enden som er ødelagt. Det lyser ikke i noen av dem.
Er det sånn at det kan hende alle hodene er koblet slik at hvis ledningen på en av dem ryker, så er det ikke noe strøm??
De er seriekoblet gjennom takskinnen, dvs. hvis én går blir strømkretsen brutt. Er litt vanskelig å kunne svare deg på hva som er galt når man ikke har lampen foran seg. Se om lampen har ordentlig kontakt med takskinnen, hvis ikke kan du ta av lampen så fungerer de andre. Hvis ikke dette fungerer er det ikke bare den ene spotten som er ødelagt
Garantert brudd i en ledning.
- Finn frem et multimeter
- Søk deg frem til ledningen som er skadet
- Bytt ledningen
Du sier det er en av spottene som er ødelagt, har du prøvd å fjerne denne?
Om du har en kortslutning i en av spottene vil ingen av spottene lyse, ta ut alle spottene og sett de inn igjen en etter en.
Når du har satt på plass to spotter, sjekker du om du får lys, hvis ikke noe lys, prøv to av de andre spottene, om det fortsatt ikke lyser, er det mest sannsynlig noe galt med trafoen, eventuelt tilkoblingene. Vet ikke hvor mye du har plukket på slike ting før, men vil anbefale deg å få en elektriker til å se på det om du ikke veldig enkelt finner feilen selv.

Sitat av Decapitated Vis innlegg
De er seriekoblet gjennom takskinnen, dvs. hvis én går blir strømkretsen brutt.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, de er parallell koblet, det er mulig trafoen fungerer fra 35-105 watt slik at det må være minimum to hele pærer for at det skal lyse, men med tanke på at den er ment for 20 watts pærer, er det mulig den går fra 20 watt og oppover (tidligere standard for elektroniske trafoer var ihvertfall 35-105VA).
Så vart'e lys!
Sikringa i selveste bryteren