Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3291
Heihei godtfolk!

Jeg har et spørsmål.

For teslacoilen min trenger jeg en kondensator på 11,1 nF. Jeg har fått tak i en hel bærepose med forskjellige kondensatorer, for det meste 12 µF og 8µF som satt i noe takbelysning. Spørsmålet mitt er da:

Er det mulig å kombinere disse kondensatorene som vanligvis tar 240V, til en kondensatorbank på 11,1 nF (optimalt) som kan ta 20 kV? Skyt meg hvis jeg har skrevet feil.

- 1UP

Det er en kondensatorbank slik som dette jeg mener:

http://www.kipdev.nl/labs/wp-content/images/capacitor_bank.jpg
Sist endret av 1UP; 30. oktober 2008 kl. 18:30. Grunn: Skrev unødvending mye.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Seriekopl dei. Seriekopling av kondensatorer følger samme regler for samla kapasitans som resistorer i paralelle (1/C_tot=1/c_1+1/c_2+1/c_3...)

Spenningsratinga for dei blir da lagt sammen.

Meir hensiktsmessig er vel å lage kondensatoren av t.d. brusflasker?
Det du snakker om kalles en MMC. Multi Mini capacitor.

Du kan lage en MMC ut av mange mindre kondensatorer, men de bør være av lik type. Elektrolyttkondensatorer er ikke en god ide og bruke.
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot
Seriekopl dei. Seriekopling av kondensatorer følger samme regler for samla kapasitans som resistorer i paralelle (1/C_tot=1/c_1+1/c_2+1/c_3...)

Spenningsratinga for dei blir da lagt sammen.

Meir hensiktsmessig er vel å lage kondensatoren av t.d. brusflasker?
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg seriekopler 100 kondensatorer som er ment for 240 volt, så vil de klare 24 000 volt? Eller?
Og hvordan er det da med F-ene (Jeg aner ikke hva de heter. Jeg uttaler µF som Ymf og nF om Enf)

Ja, jeg kunne vel kanskje kunne laga en kondensator av brusflasker, men jeg syns at det ser veldig rotete ut, og jeg kan tenke meg at det er mye som kan gå galt, slik som at den begyner å lekke, detter over ende, toppen blir utett, osv.

Sitat av skummetmelk
Det du snakker om kalles en MMC. Multi Mini capacitor. Du kan lage en MMC ut av mange mindre kondensatorer, men de bør være av lik type. Elektrolyttkondensatorer er ikke en god ide og bruke.
Vis hele sitatet...
Jeg har veldig mange like kondensatorer av elektrolytt-typen. Men hvorfor er det ikke smart å lage en MMC av elektrolytt-kondensatorer?
Sitat av 1UP
Så hvis jeg seriekopler 100 kondensatorer som er ment for 240 volt, så vil de klare 24 000 volt? Eller?
Vis hele sitatet...
i teorien, ja


Sitat av 1UP
Og hvordan er det da med F-ene (Jeg aner ikke hva de heter. Jeg uttaler µF som Ymf og nF om Enf)
Vis hele sitatet...
µF = microFarad
nF = nanoFarad
pF = picoFarad



Sitat av 1UP
Jeg har veldig mange like kondensatorer av elektrolytt-typen. Men hvorfor er det ikke smart å lage en MMC av elektrolytt-kondensatorer?
Vis hele sitatet...
fordi elektrolytter er polariserte, og som regel ømtålige overfor overspenning
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Takk for at dere klarnet opp spørsmålene for meg
Så hva mener dere er den beste måten jeg kan lage en kondensatorbank på 20 kV og 11,1 nF?

Bare kom med ideene deres!
11 av disse parallelt? http://cgi.ebay.com/50kV-1nF-High-Vo...d=p3286.c0.m14
Sist endret av VivaLatrina; 30. oktober 2008 kl. 20:54.
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Jeg ser at man kan kjøpe kondensatorer på Elfa som har 2000V og 1 nF. Dette passer jo ganske godt, for hvis jeg kjøper 11 av disse og seriekopler dem, så vil de jo klare 22 kV og ha 11 nF! Nesten perfekt Eller?
Sist endret av 1UP; 30. oktober 2008 kl. 20:56. Grunn: Feil tall
etter gitte formel 1/C=1/c1+1/c2 osv så vil ikke kapasitansen øke i serekobling, men den tolererte spenninga

parallellkobling=legge sammen kapasitans
seriekobling=legge sammen spenninger
Sist endret av VivaLatrina; 30. oktober 2008 kl. 21:12.
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina
etter gitte formel 1/C=1/c1+1/c2 osv så vil ikke kapasitansen øke i serekobling, men den tolererte spenninga

parallellkobling=legge sammen kapasitans
seriekobling=legge sammen spenninger
Vis hele sitatet...
Aha...
Dette gjør jo det hele vanskeligere

EDIT:

Elfa selger 10 nF kondensatorer på 1000 kV. Antar at jeg kan kjøpe tjue av disse og seriekople dem.
Sist endret av 1UP; 30. oktober 2008 kl. 21:30.
Sitat av VivaLatrina
Vis hele sitatet...

jeg siterer meg selv
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina
jeg siterer meg selv
Vis hele sitatet...
Sykelig dyrt da!
Disse kondensatorene koster bare 3 kroner stykket, liksom.
elfa nr 65-816-23

10 av disse i parallell, for så å ha tre slike grupper i serie burde vel funke
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Foreslår at du leser elementær elektroteknikk før du prøver å bygge livsfarlige ting som tesla coils. Det du driver med er jo potensielt livsfarlig, og med respekt å melde ser det ikkje ut som du kan elektro.

Når det er sagt ville eg bygd kondensatorbank i colaflasker e.l.

Fyll flasker med saltvatn, sett dei i et saltvannsbad, kopl til spenning. Tipper kanskje colaflasker vil slite med 20kV, men antar at vinflasker skal kunne takle 20kV rimelig greit, uten overslag. Husk at om du får overslag, så tipper eg at du ikkje har lyst til å være i nærheten.
Sitat av slashdot
Foreslår at du leser elementær elektroteknikk før du prøver å bygge livsfarlige ting som tesla coils. Det du driver med er jo potensielt livsfarlig, og med respekt å melde ser det ikkje ut som du kan elektro.

Når det er sagt ville eg bygd kondensatorbank i colaflasker e.l.

Fyll flasker med saltvatn, sett dei i et saltvannsbad, kopl til spenning. Tipper kanskje colaflasker vil slite med 20kV, men antar at vinflasker skal kunne takle 20kV rimelig greit, uten overslag. Husk at om du får overslag, så tipper eg at du ikkje har lyst til å være i nærheten.
Vis hele sitatet...
kunne egentlig ikke sagt det bedre selv.

hvis du uansett skulle trosse dette, søk på ebay etter knob capacitor
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina
elfa nr 65-816-23

10 av disse i parallell, for så å ha tre slike grupper i serie burde vel funke
Vis hele sitatet...
Oi, beklager, så at jeg hadde linket til feil kondensatorer i posten min
Jeg mente egentlig disse. Kjøper 30 av disse og seriekopler dem.

Da får jeg 10 nF og 30 kV

Sitat av slashdot
Foreslår at du leser elementær elektroteknikk før du prøver å bygge livsfarlige ting som tesla coils. Det du driver med er jo potensielt livsfarlig, og med respekt å melde ser det ikkje ut som du kan elektro.
Vis hele sitatet...

Problemet ligger i at jeg egentlig ikke har holdt så mye på med kondensatorer før. Er selvlært i elektro.
Sitat av VivaLatrina
kunne egentlig ikke sagt det bedre selv.

hvis du uansett skulle trosse dette, søk på ebay etter knob capacitor
Vis hele sitatet...
Knobs fungerer dårlig til og håndtere pulser. Men kan fungere i en lav effekts SGTC.

1UP-
Du ser vekk fra to vesentlige ting når det kommer til kondensatorens evne til og levere høye pulser. Equivalent series resistance og Equivalent Series Inductance. ESL er ikke så viktig med tanke på en lav effekts SGTC. Uansett, ved og seriekoble mange mindre kondensatorer øker ESR og ESL. Dette gjør at du får svakere pulser og mer tap ved kondensatorene.

Skal du først lage en MMC bør du ha god kvalitet på kondensatorene, keramiske kondensatorer egner seg ikke for og levere høye pulser. Jeg anbefaler multi lags polyester film kondensator eller polystyrene.
Du trenger også noe som kalles "bleeder resistor" Denne motstanden har to funksjoner.
1. Den lader forsiktig ut slik at de livsfarlige ladningene ikke vil være for lenge i.
2. Når spenning påføres på kondensator banken vil motstandene hjelpe og lade opp alle kondensatorene likt slik at man har lik spenning liggende over alle kondensatorene.

EDIT: De er ikke dårlige til og håndtere pulser, men de er dårlige til og takle sterke pulser.
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skummetmelk
Skal du først lage en MMC bør du ha god kvalitet på kondensatorene, keramiske kondensatorer egner seg ikke for og levere høye pulser. Jeg anbefaler multi lags polyester film kondensator eller polystyrene.
Du trenger også noe som kalles "bleeder resistor" Denne motstanden har to funksjoner.
1. Den lader forsiktig ut slik at de livsfarlige ladningene ikke vil være for lenge i.
2. Når spenning påføres på kondensator banken vil motstandene hjelpe og lade opp alle kondensatorene likt slik at man har lik spenning liggende over alle kondensatorene.

EDIT: De er ikke dårlige til og håndtere pulser, men de er dårlige til og takle sterke pulser.
Vis hele sitatet...
Hmmm...
Og hvor kan jeg få tak i slike kondensatorer? Utvalget på elfa var litt labert...
Og den bleeder resistoren hørtes jo smart ut. Skal jeg bare kople den mellom kondensatorbanken og strømkilden min?
Beklager, men du kan ikke bruke hvem som helst kondensatorer seriekobla, selv om de tåler spenningen. De tåler ikke de høye frekvensene en Tesla Coil resonerer på.

Hvis du ikke klarer og få tak i noen passende kondensatorer, til Tesla Coilen din fåreslår jeg å ta en titt på denne guiden: http://wiki.4hv.org/index.php/Rolled...0_kV%2C_3.5_nF

Her står det nøye forklart hvordan man lager en kondensator som er fablaktig til Tesla Coiler, en kondensator jeg lager tåler hvertfall over (har ikke klart og overbelaste dem) 65 000KV DC, og har en verdi på 5.5 (+-0.2)nF.

De jeg lagder er lagd av overhead papir og aluminiumsfolie. Papiret fikk jeg fra skolen, så en bank på 38.5 nF kosteter nesten null og niks!
Jeg var ikke så nøye som han på guiden, men jeg dyppet kondensatorene mine i olje, så tettet jeg sidene med RTV silikon, det tror jeg var lurt.

Disse kondenastorene ble ikke varmet opp selv etter en lang periode med Tesla Coilen på, kan desverre ikke si at jeg har så store resultater med den. Fordi, sekunder spolen min er så dårlig. (5-10cm tynne streamers, fra et breakout point).

Coilen min er drevet av en mikrobølgeovn transformator med en voltage trippler, så det er en DC-SGTC, det kan være derfor den ikke fungerte så bra, så derfor kan jeg ikke låve at kondensatorene funger like bra men en AC-SGTC
For øyeblikket holder jeg på og totalrenovere coilen min. Håper på bedre gnister!

Forresten tror jeg bleeding resistors skal være resistorer med veldig høy verdi, i parallel med hver eneste kondensator.

PS. De tokk meg maks 2 timer og lage.
Sist endret av estragon; 31. oktober 2008 kl. 17:46.
Sitat av 1UP
Og hvor kan jeg få tak i slike kondensatorer? Utvalget på elfa var litt labert...
Vis hele sitatet...
Elfa bør ha passende kondensatorer til og lage en MMC.

Om du skal ha gode kondensatorer til en tesla coil se på rell.com men du må punge ut med en del kroner.
Sitat av estragon
Her står det nøye forklart hvordan man lager en kondensator som er fablaktig til Tesla Coiler, en kondensator jeg lager tåler hvertfall over (har ikke klart og overbelaste dem) 65 000KV DC
Vis hele sitatet...
seriøst? 65 000 kV? 65 MegaVolt?


EDIT: ah, leste på linken du gav, sikkert bare en typo fra din side
Sist endret av VivaLatrina; 31. oktober 2008 kl. 18:13.
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Sitat av estragon
Beklager, men du kan ikke bruke hvem som helst kondensatorer seriekobla, selv om de tåler spenningen. De tåler ikke de høye frekvensene en Tesla Coil resonerer på.

Hvis du ikke klarer og få tak i noen passende kondensatorer, til Tesla Coilen din fåreslår jeg å ta en titt på denne guiden: http://wiki.4hv.org/index.php/Rolled...0_kV%2C_3.5_nF

Her står det nøye forklart hvordan man lager en kondensator som er fablaktig til Tesla Coiler, en kondensator jeg lager tåler hvertfall over (har ikke klart og overbelaste dem) 65 000KV DC, og har en verdi på 5.5 (+-0.2)nF.

De jeg lagder er lagd av overhead papir og aluminiumsfolie. Papiret fikk jeg fra skolen, så en bank på 38.5 nF kosteter nesten null og niks!
Jeg var ikke så nøye som han på guiden, men jeg dyppet kondensatorene mine i olje, så tettet jeg sidene med RTV silikon, det tror jeg var lurt.

Disse kondenastorene ble ikke varmet opp selv etter en lang periode med Tesla Coilen på, kan desverre ikke si at jeg har så store resultater med den. Fordi, sekunder spolen min er så dårlig. (5-10cm tynne streamers, fra et breakout point).

Coilen min er drevet av en mikrobølgeovn transformator med en voltage trippler, så det er en DC-SGTC, det kan være derfor den ikke fungerte så bra, så derfor kan jeg ikke låve at kondensatorene funger like bra men en AC-SGTC
For øyeblikket holder jeg på og totalrenovere coilen min. Håper på bedre gnister!

Forresten tror jeg bleeding resistors skal være resistorer med veldig høy verdi, i parallel med hver eneste kondensator.

PS. De tokk meg maks 2 timer og lage.
Vis hele sitatet...

Det så interresant ut! Kanskje jeg gjør det slik! Og hvis jeg trenger hjelp kan jeg jo bare spørre deg :P

Hvordan skal jeg lage den for å få 11 nF? Den du linket til er jo på 38 nF ellerno.
Sitat av VivaLatrina
seriøst? 65 000 kV? 65 MegaVolt?


EDIT: ah, leste på linken du gav, sikkert bare en typo fra din side
Vis hele sitatet...
Ops, stemmer hadde tenk til og skrive 65kV men så ble det 65 000, glemte og fjerne kV

Hver kondensator har en verdi på circa 5nF jeg kobla bare 8 i parallel for og få ca 40nF.
Vill du ha mindre kapasitens så kan du bruke et eller flere eksta plastpapirer (da tåler den jo også enda høyere spenning).
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Sitat av estragon
Ops, stemmer hadde tenk til og skrive 65kV men så ble det 65 000, glemte og fjerne kV

Hver kondensator har en verdi på circa 5nF jeg kobla bare 8 i parallel for og få ca 40nF.
Vill du ha mindre kapasitens så kan du bruke et eller flere eksta plastpapirer (da tåler den jo også enda høyere spenning).
Vis hele sitatet...
Ok...
Jeg tenkte også på å kople dem i parallel. Men jeg tror at jeg fjerner noen av plastbitene og får den opp på 11 nF isteden, slipper å lage så mange. Finns det en måte å måle kapasitens uten å drive å regne masse? Kanskje med et multimeter ellerno?
Jeg målte det med multimeteret mitt, billig fra biltema. (kan være litt unøyaktig?)
11nF kondensatorene, med pare en plastik bit, går mye raskere og lage. Men, du må jo huske på at hvis det er noe produksjonsfeil ved plastik arkene så vil de gå i stykker med en gang
Min ene 11nF kondensator tålte også 65 000V (fra en flyback transformator).