Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1359
Hei!

Jeg har bruk for en høyspenningstransformator som jeg skal bruke til tesla-coilen min. Men jeg har litt problemer med å finne en om ikke koster en formue, og som er i Norge
Derfor har jeg noen spørsmål som dere kanskje kan svare på:

1. Hvor mange Kv produserer en transformator fra en mikrobølgeovn?
2. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en brukt neonskilt transformator fra Norge?
3. Kan jeg bruke flere mindre transformatorer for å få en større output? For eksempel hvis jeg har tre 5-Kv transformatorer, så får jeg 15 Kv til sammen.
3. Hvilke andre muligheter har jeg? Jeg vil gjerne ha en output på minst 7 Kv.
Sist endret av 1UP; 19. oktober 2008 kl. 13:35.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trafoer måles gjerne i VA, og du kan vel bare dra på elkjøp og se bakom microbølgeovnen for å se hvor mye den trekker?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
MOT's gir ut 2.5-3kV idle. Spenninga synker rimelig kjapt med økande last, så vanlig driftsspenning på magnetronen er ofte et par hundre volt under idlespenninga til trafoen.

Neonskilttrafoer antar eg du får i Norge, dei er jo i bruk her også. Ellers får du dei på ebay.

Du kan seriekople trafoer. Problemet er at viklingene typisk ikkje tåler veldig mykje meir enn det dei er laga for. Eg har prøvd å seriekople 3 MOT's, og det var ikkje eit vakkert syn. Det var arcing mange plasser i viklingane. To MOT's derimot funker fint sammen.
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot
MOT's gir ut 2.5-3kV idle. Spenninga synker rimelig kjapt med økande last, så vanlig driftsspenning på magnetronen er ofte et par hundre volt under idlespenninga til trafoen.

Neonskilttrafoer antar eg du får i Norge, dei er jo i bruk her også. Ellers får du dei på ebay.

Du kan seriekople trafoer. Problemet er at viklingene typisk ikkje tåler veldig mykje meir enn det dei er laga for. Eg har prøvd å seriekople 3 MOT's, og det var ikkje eit vakkert syn. Det var arcing mange plasser i viklingane. To MOT's derimot funker fint sammen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke klart å finne noen NSTer på norske bruktmarked-sider ennå, og hvis jeg kjøper fra Ebay får jeg jo toll og avgifter i samme slengen.

Det med å seriekople MOTer hørtes interresant ut. La oss si at jeg kopler sammen to trafoer slik at den andre trafoen får inn 2,5 Kv, hvor mye kommer ut da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 1UP
Det med å seriekople MOTer hørtes interresant ut. La oss si at jeg kopler sammen to trafoer slik at den andre trafoen får inn 2,5 Kv, hvor mye kommer ut da?
Vis hele sitatet...
Blå røyk.

Seriekopling av trafoer vil sei å legge sekundærviklingene i serie med kvarandre.
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot
Blå røyk.

Seriekopling av trafoer vil sei å legge sekundærviklingene i serie med kvarandre.
Vis hele sitatet...

Haha

Det er nok bedre å gjøre det slik ja.
Sist endret av 1UP; 19. oktober 2008 kl. 15:39.
vi har en grunnleggende regel her: når en elektronikk.komponent går tom for røyk, nekter den å virke mer.
MOT med spennings dobbler laget av et par MOCs og en rad seriekoblete dioder.
Sitat av Skummetmelk
MOT med spennings dobbler laget av et par MOCs og en rad seriekoblete dioder.
Vis hele sitatet...
tenker du på en cockroft-walton generator? (http://en.wikipedia.org/wiki/Cockcroft-Walton_generator)
Jeg har lagd to forskjellige; en MOT som driver en cockroft lignende krets(den tripla spenningen), med to MOT's på slutten for og beskytte mot reversspenning.
Funket fint, men DC tesla coilen var litt svak.
Den fungerte ikke så bra, så jeg gikk i gang med og lage en ny AC kraftforyning.
Den besto av en MOT med kortslutta sekundærspole (ballast), i serie med 2 MOT's i serie med hverandre. Denne fungerer fint til en jakobs stige, men jeg er ikke ferdig med Tesla coil'en enda. Tror ikke at det kommer til og fungere så bra, spenningen er litt lav for gnist gapet.
Problemet med og serikoble flere er at isolasjonen på MOT'en ikke er god nokk, men jeg har lest/sett noen som har puttet 4 eller fler i serie, de hadde puttet MOT'ne i en plastbox fyllt med olje.

Nederst på denne siden kan du se noe litt interessant:
http://www.altair.org/tesla.html
http://www.altair.org/projects/MOTstack.gif
http://www.altair.org/projects/MOTstack2.gif

Jeg har ikke prøvd det, men jeg har 21 MOT's stashet i skapet mitt så jeg kan vel prøve :P


Hvis noen finner et sted i norge som seller neon skilt transformatorer, si i fra til meg.
Sist endret av estragon; 26. oktober 2008 kl. 17:24.