Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2624
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg har nylig fylt 18 og skal for første gang dra på polet.
Jeg vet ikke hvordan noe av dette fungerer, og spør derfor bare her. Etter planen skal jeg kjøpe brennevin (under 22%) og noe likør.

Derfor må jeg bare spørre, er det noe som kan være lurt å vite før man drar på polet? Hva skal jeg spørre etter osv.?
Er helt ærlig nervøs over hele greia
Om du vet hva du skal ha, så er det bare å spørre om hvor det står. Om du ikke har peiling, så fortell de hva du er ute etter, og hva de anbefaler. Jeg handler ikke veldig mye på polet, men ansatte der er som regel utrolig behjelpelig og kunnskapsrike. Huske å vise legitimasjon uoppfordret i kassen, og lykke til!
Det er som en vanlig butikk, egentlig. Gå inn og let etter varen din, spør en ansatt om du lurer på noe.
Vil anbefale at du viser legg før de spør, ja. Kan være litt småkleint å glemme selv når du har vært på polet en del da de er ganske streng på det.

Skjønner godt at du er mest interessert i brennevin under 22% og likør siden du nettopp er blitt myndig, men ville anbefalt deg å spørre en ansatt om en nybegynner-vin en av de neste gangene du drar. Mye av det under 22% av likør og slikt man typisk kjøper blir egentlig ganske kjipt i lengden.
Vil bare legge til at vin mellom 15 og 22 % kalles sterkvin (tidligere hetvin), ikke brennevin.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Vil bare legge til at vin mellom 15 og 22 % kalles sterkvin (tidligere hetvin), ikke brennevin.
Vis hele sitatet...
Or not...
Brennevin er en produksjonsmetode(brenning/destilasjon) og er ikke basert på alkoholprosent. Jeg vet at folk leser at lovverket sier "alkohol over 22% er brennevin" men det er feil definisjon; det som står er at: "Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin." Noe som betyr at feks Tactical Nuclear Penguin blir definert som brennevin i lovverket selv om det "egentlig" er en type øl, men Kalinka S.P.R.T på 20% er fortsatt et brennevin grunnet produksjonsmetode.
Sist endret av moret; 4. januar 2019 kl. 10:11.
Tja.. Eller tilsatt brennevin, iallfall.
Jeg ville ikke sagt at polet er hvilken som helst butikk. Det er tross alt polet.

Lykke til.
Vist du vil ha likør så burde den være på 35-40. Har du flere pol I nærheten så prøver du å stå stolt ved kassa og late som ingenting. Kanskje du får kjøpt noe skikkelig. Vist ikke hadde jeg laget noe maltøl i 2 år til. Smeller som faen, jeg har oppskrift.
Sitat av tlffreak Vis innlegg
Vist ikke hadde jeg laget noe maltøl i 2 år til. Smeller som faen, jeg har oppskrift.
Vis hele sitatet...
Dette må du utdype.
Gå inn og titt deg litt rundt. Det kommer til å gå kjempe fint. Kanskje føles litt rart de par første gangene, men en gang er det første av alt!

De har masse spennende likør som du kan prøve ut. Det pleier å være satt alt på ett sted, så du skal nok klare å fine alt sammen ganske enkelt.
Husker min første poltur som 18 åring.
Kjøpte 7 litersflasker Baileys pga prosenten.
Satt og drakk halvlitersglass av den søte gugga.
Var så sjuk dagen etterpå at jeg lå og gråt i senga.
Ble seriøst spysjuk flere år etterpå bare jeg så ei sånn flaske.
Min første tur til polet var også minneverdig, men hovedsaklig fordi det var dagen jeg lærte at bankkortet mitt tydeligvis kunne leses om både 1988 og 1986 (trykkingen av kortnummer på forsiden gjorde ene 8 til 6), og hadde jeg merket det på egenhånd litt tidligere så kunne jeg den handlet mye sterkere enn det jeg der og da stod med i kassen.. For å si det slik, det ble en tur dagen etterpå, og Kalinka 21'ener jeg kjøpte på 18-årsdagen står fortsatt i barskapet 12 år senere..
Hvis du drar dit med venner som ikke er gamle nok, så kan de finne på å nekte deg i alle fall. Det er vel omtrent det eneste du kan gjøre "galt".

De som jobber der har veldig god peiling, så om du sier hva du vil ha og hva du tror du liker, så kan de enkelt finne noe som du er fornøyd med. Du må gjerne aktivt spørre de om hjelp riktignok.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Min første tur til polet var også minneverdig, men hovedsaklig fordi det var dagen jeg lærte at bankkortet mitt tydeligvis kunne leses om både 1988 og 1986 (trykkingen av kortnummer på forsiden gjorde ene 8 til 6), og hadde jeg merket det på egenhånd litt tidligere så kunne jeg den handlet mye sterkere enn det jeg der og da stod med i kassen.. For å si det slik, det ble en tur dagen etterpå, og Kalinka 21'ener jeg kjøpte på 18-årsdagen står fortsatt i barskapet 12 år senere..
Vis hele sitatet...
Årgangskalinka <3
Sitat av Beron Vis innlegg
Husker min første poltur som 18 åring.
Kjøpte 7 litersflasker Baileys pga prosenten.
Satt og drakk halvlitersglass av den søte gugga.
Var så sjuk dagen etterpå at jeg lå og gråt i senga.
Ble seriøst spysjuk flere år etterpå bare jeg så ei sånn flaske.
Vis hele sitatet...

Du er ikke alene som har røket på den smellen. Men jeg blandet det med kaffe.

liker du rødvin? Mye bedre og drikke seg full på isteden for likør. For og svare på det du egentlig lurer på. Så er det bare en butikk i mine øyner. Gå inn Finn det du vil ha legg det på kassa gi dem legitimasjonen før dem spør. Betal og gå enkelt og greit.