Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2100
Jeg bestilte time hos fastlegen min, og fikk ikke time før om en måned. Jeg prøver å søke hjelp for psykiske plager, og dette krever mye av meg, som kanskje noen av dere kan relatere til. Jeg trengte å snakke med legen min NÅ, og ringte inn for å få time tidligere. Jeg var desperat. Dette var ikke mulig, med mindre jg ville gå til vikar. Jeg hadde allerede prøvd å snakke med den vikarlegen ang. problemene mine, men fikk lite respons, så naturigvis ville jeg snakke med fastlegen min. Jeg skiftet fastlege i mellomtiden mens jeg ventet på timen, for jeg ville unngå å vente så lenge i fremtiden. Skifet var jo heller ikke gyldig før månedsskifte.

En måned har gått og jeg møter opp til legetimen min. Jeg for da beskjed om at jeg ikke har noen time. Jeg føler meg hjelpesløs. Jeg prøver å strekke ut en hånd og spørre om hjelp, desperat. Men føler jeg blir avvist. De tmå da være noe overlapping her. Kan de bare slette timen uten å gi meg beskjed? Det er som "hei, jeg prøver å la være å ta livet av meg, ver så snill, hjelp", og de bare "neh..". Hadde de sagt i fra at den da blir slettet kunne jeg iallefall bestilt ny legetime hos den nye legen. Noe jeg uansett ikke kunne gjort før månedsskifte. Jeg hadde virkelig trodd den legetimen ennå var gyldig.

Det krever skikkelig mye av meg å be om hjelp, og systemet gjør det skikkelig vanskelig. Jeg føler jeg så vidt har hodet over vann, vet ikke hvor lenge jeg orker å kjempe. Har ikke så mye overskudd til å deale med sånne ting, det krever nok å be om hjelp.
Er det akutt og du holder til i Oslo, kan du prøve:
https://www.oslo.kommune.no/dognapne...psykisk-krise/ eller den respektive kommunes nettsider for andre plasser i landet.
For at du skal søkes inn til mere behandling hos f.eks DPS så må du nok via fastlege og det kan ta litt tid avhengig av hvor du bor.
Sist endret av Antimatter08; 18. september 2018 kl. 12:21.
Kan du definere akutt? Er det når du er redd for at du skal ta livet av deg, eller er det når kniven ligger mot strupen? Skjønner du hva jeg mener? Det er ingenting i mellom. Det er ikke akutt nok når du ikke har konkrete planer om det. Men for meg er det forseint om jeg har konkrete planer om det, da gjør jeg det jo.
Så du byttet lege og gikk da utifra at timebestillingen din ble overført til den nye legen? Jeg har medfølelse for din livssituasjon, men her burde du jo strengt tatt ha tenkt deg om og sjekket om antagelsen din stemte. Systemet er ikke perfekt, men her vil jeg si du har gjort det vanskeligere for deg selv. Bestilling av legetime og bytting av fastlege foregår på forskjellige systemer, som ikke er sammenkoblet. Det er vel ikke helt rimelig å forvente at resepsjonisten på legekontoret skal få med seg at du har byttet fastlege og så overføre timen din for deg?
Det er vanskelig for meg å definer hva som er akutt, og det vil sikkert også oppleves ulikt hva som er det hos hver enkelt. Jeg bet meg merke i at du sa " Jeg føler jeg så vidt har hodet over vann, vet ikke hvor lenge jeg orker å kjempe. " og det syntes jeg hørtes ut som at du slet.
Sier du at du er suicidal må du ikke vente en måned. Ring opp og foklar dette.
Sitat av Bolivar Vis innlegg
Kan du definere akutt? Er det når du er redd for at du skal ta livet av deg, eller er det når kniven ligger mot strupen? Skjønner du hva jeg mener? Det er ingenting i mellom. Det er ikke akutt nok når du ikke har konkrete planer om det. Men for meg er det forseint om jeg har konkrete planer om det, da gjør jeg det jo.
Vis hele sitatet...
Hvis du er desperat etter hjelp så burde du ikke nedvurdere hvor akutt det er. Benytt deg av de tjenestene som finnes.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Så du byttet lege og gikk da utifra at timebestillingen din ble overført til den nye legen? Jeg har medfølelse for din livssituasjon, men her burde du jo strengt tatt ha tenkt deg om og sjekket om antagelsen din stemte. Systemet er ikke perfekt, men her vil jeg si du har gjort det vanskeligere for deg selv. Bestilling av legetime og bytting av fastlege foregår på forskjellige systemer, som ikke er sammenkoblet. Det er vel ikke helt rimelig å forvente at resepsjonisten på legekontoret skal få med seg at du har byttet fastlege og så overføre timen din for deg?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg forventet at timen min hos den "gamle" legen var gyldig. Jeg har jo tross alt ikke ny fastlege før månedsskifte. Jeg snakket også med legekontoret etter bytting og passet på at jeg var klar på at jeg fremdeles ville ha timen.
Sitat av Bolivar Vis innlegg
Nei, jeg forventet at timen min hos den "gamle" legen var gyldig. Jeg har jo tross alt ikke ny fastlege før månedsskifte. Jeg snakket også med legekontoret etter bytting og passet på at jeg var klar på at jeg fremdeles ville ha timen.
Vis hele sitatet...
Okay, skjønner. Ja, da er jeg enig med deg. De burde ikke slettet timen din så lenge byttet ikke enda var effektuert.

Det høres veldig frustrerende ut. Hadde de noen forklaring på dette da?
Sist endret av mentalmelt; 18. september 2018 kl. 12:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje du kunne hørt med ambulant kriseteam på DPS. Det er ikke så høyterskel som det høres ut som, og de har masse erfaring med psykiske problemer. Lykke til, du er ikke alene...
Sitat av radnom98688 Vis innlegg
Kan bekrefte at dette er en mulighet. Ring og forklar problemene. Lykke til.
Vis hele sitatet...

så på nettet, men det sto at alle måtte ha henvisning?

Jeg fikk vært hos ny lege i dag. Men han ville ikke henvise meg noen plass. Han ville ha samtaler med meg selv. Jeg gir opp
Sist endret av meitemark; 15. august 2019 kl. 14:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ring, en henvisning kan man se bort i fra hvis det er alvorlig...

https://psykiskhelse.no/hjelpetelefoner-og-nettsteder

Her er det folk du kan snakke med....