Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6124
Hei,

Var usikker på hvor dette skulle postes, men med tanke på at det trengs til "oppussing" av noe, gikk jeg for denne delen.

Jeg holder på å planlegge et lite prosjekt hvor jeg trenger 20 LED-"striper"/lys. Dette ser ut til er så og si bare tilgjengelig til bil. Hvordan, og hva må til, for å koble 20 slike "striper" sammen, og få de til å funke på vanlig strøm fra veggen?

Har ikke så mye peiling på dette selv, så håper noen her har forslag til god løsning dersom det er mulig.

LED'ene blir noe lignende dette (Fant ingen spoilerfunskjon, så linken får duge):
http://image.made-in-china.com/2f0j0...rill-Light.jpg

Er da 2 ledninger bare, beregnet på bil.


Håper noen har kunnskap til å hjelpe til her.


EDIT: Skulle også gjerne hatt noe mykt plastikk / gummi / pleksiglass-lignende stoff som er gjennomsiktig og kan festes på overflaten, om noen vet om noe slikt.
disse led'ene er beregnet på konstant spenning, så det eneste du trenger er en trafo fra 230V til 12V, men pass på at trafoen leverer nok effekt. evt bruk 2 eller flere trafoer

du har jo clearseal eller lignende da hvis du skal feste de...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nordesign leverer sånt. Antageligvis til en annen pris enn "made-in-china.com"
http://www.nordesign.no/content/blogsection/6/20/
Sitat av haavardgj Vis innlegg
disse led'ene er beregnet på konstant spenning, så det eneste du trenger er en trafo fra 230V til 12V, men pass på at trafoen leverer nok effekt. evt bruk 2 eller flere trafoer
Vis hele sitatet...
Man trenger også likeretter og glattekondensator. LEDs fungerer dårlig på AC.. I tillegg må man merke seg at 12 VAC har en toppspenning på 17 V (12·√2), og det er toppspenningen man får etter likeretting. Man må derfor enten ha en 12 V spenningsregulator i tillegg, som for eksempel en 7812, eller bruke en 230 VAC til 9 VAC transformator og legge inn en diode i serie for å fjerne overskytende 0,7 V (eller droppe dioden og muligens korte ned levetiden på LEDene).
Sist endret av Provo; 15. desember 2011 kl. 20:35.
Takk for svar!

Jeg har kjøpt en AC240V > DC12V kontakt, så det skulle være i orden. Men når jeg har f.eks. 5 LED-striper, og alle loddes sammen, vil dette svekke lyset, eller blir det like sterkt som vanlig?
Forutsatt at strømforsyningen kan levere nok strøm, og at LED-stripene er koblet i parallell, så vil det være like sterkt som vanlig.
flere muligheter:
koble på 12volt fra en 12volt adapter
koble på 2 9 volt baterier hvis du har en 12volt regulaor
koble på 8 AA eller AAA batterier så det blir 12volt

hovedsaktlig koble på 12v+ på en ledning og 12v- på andre ledning. prøv deg fram

vanskelig er det ikke. jeg har flere slike, det går også ann og koble på et 9volt batteri, men lyser svakere da.

bare prøv deg fram med 12v. de går på 12v, må bare passe på at de får nokk strøm, men siden det er led lys så tar de sikkert ikke så mye strøm

Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Takk for svar!

Jeg har kjøpt en AC240V > DC12V kontakt, så det skulle være i orden. Men når jeg har f.eks. 5 LED-striper, og alle loddes sammen, vil dette svekke lyset, eller blir det like sterkt som vanlig?
Vis hele sitatet...
ikke hvis adapteren kan levere nokk strøm. trenger de f.eks 200mA hver så må du da ha en adapter som kan levere MINST 1A helst mere
Sist endret av StålSkuff; 16. desember 2011 kl. 13:24.
Ah, jeg skjønner! Adapteret lever 2000mA, har ca. 10 meter med LED og de trekker 0.4A/m, da blir vel styrken på lysene halvert om jeg har forstått deg riktig? Burde jeg da gå for 2 adaptere, eller vil det holde tror du?
Ganske kjapp matte sier at hvis listen din trekker 0.4A/m og du har 10m så det vil si at hele LED-listen din trekker 4A, eller 4000mA. Hvis du da har et adapter som leverer maks 2000mA, så ser du at du må gjøre noe. Kutte listen i to og ha en adapter på hver list, f.eks?
Du ma ha 2 adaptere ja. 10M*0.4A = 4 A. Adapteret ditt leverer halvparten. Sikkert noen som sier du burde bruke tre, for å være på den sikre siden, men jeg sier som regel kjør på og stol på at varene er litt under-specet

Og jo, ikke koble adapterene i paralell for å øke strømkapasiteten, lag to individuelle kretser (5M per adapter)

edit: litt sen
Sist endret av wanna-b; 16. desember 2011 kl. 14:56.
Skjønner, håpet helst at det skulle holde med 1 adapter, men det skjer vel ikke annet enn at lysstyrken blir halvert?

Dersom jeg skaffer et adapter på 5000mA burde vel vertfall dette være sånn ca passelig.

Har watt'en noe å si? Ser at på 5 meter LED viser det "Power: 4.8W", mens et 5000mA adapter jeg ser på viser output 60watt, er dette noen fare, eller er det bare hvor mye watt den kan gi maksimalt?


Takk igjen for all hjelp så langt.
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Skjønner, håpet helst at det skulle holde med 1 adapter, men det skjer vel ikke annet enn at lysstyrken blir halvert?
Vis hele sitatet...
Jo, du kan ødelegge adapteren, eller den kan kutte strømmen fullstendig hvis den har overstrømvern.

Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Har watt'en noe å si? Ser at på 5 meter LED viser det "Power: 4.8W", mens et 5000mA adapter jeg ser på viser output 60watt, er dette noen fare, eller er det bare hvor mye watt den kan gi maksimalt?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er det ingen fare, da effekten oppgitt på adapteren kun er maksimal effekt den kan levere (effekt er strøm ganger spenning). Men det er ett eller annet som ikke går opp i det du forteller. Du sier at LED-stripene krever 12 V og har et forbruk på 0,4 A/m, noe som gir et effektforbruk på 4,8 W/m, og ikke 4,8 W per 5 meter LED-stripe.
Sist endret av Provo; 16. desember 2011 kl. 15:29.
Det er godt mulig at det er 4,8W/m, og ikke per 5 meter, la bare merket til at de spesifiserte "mA/m" mens 4,8W stod alene. Men det bruker altså under 60W uansett da.

Så om jeg bruker følgende adapter:
"AC100-240V to DC 12V 5A power adapter" så burde det gå helt fint? Om LED'en bruker totalt ca. 4A, går det fint med 5A, eller burde jeg finne et som gir mer nøyaktig?

Og en siste ting, her er et bilde av adapteret jeg tenker på, om jeg klipper av den pluggen på slutten, får jeg da en + og en - ledning? Hvordan vet jeg evt. hva som er hva, må jeg satse på de er farget?
http://www.tomtop.com/media/catalog/...file_648_7.jpg
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Så om jeg bruker følgende adapter:
"AC100-240V to DC 12V 5A power adapter" så burde det gå helt fint? Om LED'en bruker totalt ca. 4A, går det fint med 5A, eller burde jeg finne et som gir mer nøyaktig?
Vis hele sitatet...
Så lenge det er over 4 A så spiller det ingen rolle. Dette sier kun hvor mye strøm adapteren kan levere. Strømmen som faktisk trekkes bestemmes av Ohms lov.

Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Og en siste ting, her er et bilde av adapteret jeg tenker på, om jeg klipper av den pluggen på slutten, får jeg da en + og en - ledning? Hvordan vet jeg evt. hva som er hva, må jeg satse på de er farget?
Vis hele sitatet...
Ja, det får du. Det lureste er å måle med et voltmeter. I akkurat dette tilfellet vil du nok ikke gjøre noe galt hvis du kobler motsatt, ettersom lysdiodene da bare vil sperre for strømmen og forbli mørke inntil du kobler om igjen.
Daaa har jeg lært en del i dag også.

Har bestilt det adapteret nå, takk så mye for hjelpen!

Fungerer det forresten på samme måte med PC-ladere? Har sett at på laderen står det noen forskjellige A den takler, og har hørt du ødelegger / smelter batteriet dersom du plugger i en lader som gir for mye A, er dette bare bløff?
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Fungerer det forresten på samme måte med PC-ladere? Har sett at på laderen står det noen forskjellige A den takler, og har hørt du ødelegger / smelter batteriet dersom du plugger i en lader som gir for mye A, er dette bare bløff?
Vis hele sitatet...
Ja, dette er bare bløff. Men bruk alltid en kvalitetslader, da feillading av lithiumbatterier kan medføre både brann og eksplosjon.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Er du sikker på at du har 12v dioder?
De skriver vertfall "working voltage 12V DC" så jeg håper det.