Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 9010
Hei. Planlegger å lage en LED lampe av en samling av LED'er. Jeg har tenkt til å bruke både blå og hvite LEDer satt opp som ett sjakkbrett, slik at jeg kan ha de hvite til å lyse på dagen og de blå om kvelden.

Først så lurer jeg på hvordan LED som er smartest å bruke mtp. minst mulig varme og i forhold til plantene. Har hørt at noen LED pærer ikke har noen effekt på fotosyntesen sånn som vanlig lyspærer har. Hva er det jeg skal se etter? Dette er foresten ett 100 liter akvarium, så hvor stor lystyrke bør jeg ha?

Det andre spørsmålet mitt er om noen vet hva jeg kan bruke for at den skal bytte krets mellom blå og hvite. Har tenkt på noe tidsrelee eller noe sånt, men jeg har ikke så mye kunskaper rundt svakstrøm.

Takker for all hjelp!
Sist endret av iMAGINE123; 24. oktober 2010 kl. 20:43.
hvis du skal bruke led til hovedbelysning, så må du ha mye!
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg

Først så lurer jeg på hvordan LED som er smartest å bruke mtp. minst mulig varme og i forhold til plantene.

Takker for all hjelp!
Vis hele sitatet...
http://shop.ebay.com/?_kw=led%205%20...&_stpos=&gbr=1

Vanskelig å si hvor mange du trenger, men går jo å prøve med feks 5 av hver i første omgang.


Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
hvis du skal bruke led til hovedbelysning, så må du ha mye!
Vis hele sitatet...
Alt er relativt, bruker du denne blir det alt for mye
http://cgi.ebay.com/Warm-White-300W-...item35ad1dab66
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Først så lurer jeg på hvordan LED som er smartest å bruke mtp. minst mulig varme og i forhold til plantene.
Vis hele sitatet...
De fleste LEDs har ganske lik virkningsgrad, så det spiller ikke så stor rolle.

Sitat av iMAGINE123
Har hørt at noen LED pærer ikke har noen effekt på fotosyntesen sånn som vanlig lyspærer har.
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok ikke særlig godt. Fotosyntese fungerer ved lys i hele det synlige spekteret helt ned til 700 nm, som grenser til høyfrekvent IR. Under dette er det liten til ingen effekt, slik at en vanlig lyspære som produserer mye varme og lys i IR-spekteret vil avgi mye energi som hverken bidrar til belysning eller fotosyntese, men kun oppvarming.

Sitat av iMAGINE123
Det andre spørsmålet mitt er om noen vet hva jeg kan bruke for at den skal bytte krets mellom blå og hvite. Har tenkt på noe tidsrelee eller noe sånt, men jeg har ikke så mye kunskaper rundt svakstrøm.
Vis hele sitatet...
Hvis du kan lite om svakstrøm så er jo en mulighet å bruke en manuell vender? Hvis du vil ha det automatisk finnes det helt sikkert egnede tidsreléer. Ellers så kan du bygge en krets rundt en timer-IC som er beregnet for større tidsintervaller enn en 555, eventuelt bruke en 555 til å generere et klokkesignal som deles opp med en stor kaskade av 4017-kretser – men sistnevnte kan ganske raskt bli unøyaktig og vanskelig å kalibrere.
Takk for svar!

Testet med ett blått lys fra clas ohlson og fant ut at de faktisk var ganske sterke... Tror ikke jeg trenger så mange av dem blå. Men heller flere hvite. Godt å vite at det ikke var noen spesielle LED jeg trengte

Vil gjerne ha alt sammen automatisert, så slipper jeg å styre med brytere (dog det er lettere). Skjønnte ikke så mye av det siste du sa Provo, men tror jeg fikk med meg noe av det :P Får ta en snakk med den gamle data og elektronikk læreren min kanskje han har noen tips om hva jeg kan bruke.
Den vanlige hvit LED( ikke kaldhvit, men varmhvit) den kommer det sikkert til å bli en del alger med.
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Den vanlige hvit LED( ikke kaldhvit, men varmhvit) den kommer det sikkert til å bli en del alger med.
Vis hele sitatet...
Så jeg burde ha kaldhvit?
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Den vanlige hvit LED( ikke kaldhvit, men varmhvit) den kommer det sikkert til å bli en del alger med.
Vis hele sitatet...
Fordi...?
Sitat av Provo Vis innlegg
Fordi...?
Vis hele sitatet...
Fordi varme å mye lys gjør at det blir mere alger og det skjer raskere.
Merket det selv når jeg hadde akvarium, å det var et 350L akvarium, det blir mye alger!
Sist endret av Ondskap; 25. oktober 2010 kl. 19:51.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Fordi varme å mye lys gjør at det blir mere alger og det skjer raskere.
Merket det selv når jeg hadde akvarium, å det var et 350L akvarium, det blir mye alger!
Vis hele sitatet...
Spørsmålet gikk på hvorfor akkurat den fargen skulle være verre enn andre, og kanskje mer spesifikt hvorfor "varmhvit" skulle gi mer alger enn "kaldhvit". Jeg kan ikke se noen grunn til det.
Sitat av Provo Vis innlegg
Spørsmålet gikk på hvorfor akkurat den fargen skulle være verre enn andre, og kanskje mer spesifikt hvorfor "varmhvit" skulle gi mer alger enn "kaldhvit". Jeg kan ikke se noen grunn til det.
Vis hele sitatet...
Ah, feiltolket litt der, my bad...
Må bare si at jeg har INGEN peiling på LED's.
Å jeg er trøtt å siden det stod Varm å kaldhvit, så tenkte jeg av en rar grunn at varmhvit LED ga mer varme enn den andre.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Ah, feiltolket litt der, my bad...
Må bare si at jeg har INGEN peiling på LED's.
Å jeg er trøtt å siden det stod Varm å kaldhvit, så tenkte jeg av en rar grunn at varmhvit LED ga mer varme enn den andre.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Det er snakk om fargetemperatur, ja.

EDIT: Kan jo nevne at hvite LEDs som regel lages ved å kombinere to LED-materialer i én, hvor de to avgir hhv blått og gult lys (mer spesifikt inneholder den ofte en blå LED og en ekstra del som gjør om blått lys til gult lys). Menneskeøyet består som kjent av reseptorer for rødt, grønt og blått lys, og gult vil stimulere reseptorene for både rødt og grønt. Man kan da justere fargetemperaturen ved å justere de relative styrkene på de to lyskildene, slik at forskjellen på varmhvite og kaldhvite LEDs er bestemt av styrkeforholdet mellom den gule og den blå delen.
Sist endret av Provo; 25. oktober 2010 kl. 20:08.
Virker som om du har mye greie på dette provo! kudos til deg
Hva tror du vil passe best å bruke? Jeg lurer på om varmhvit blir litt svakt, men lyset vil passe bedre inn tror jeg. Har du noe mening rundt dette?
Skal det ikke være UV lys i akvarium? For å unngå alger?

Eg byttet lysrøret i akvariumet mitt med vanlig lysrør og etter ei lita uke var akvariet grønt. Kjøpte så skikkelig lysrør og da nevntes det noe om UV stråler.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Hva tror du vil passe best å bruke? Jeg lurer på om varmhvit blir litt svakt, men lyset vil passe bedre inn tror jeg. Har du noe mening rundt dette?
Vis hele sitatet...
Spiller nok fint liten rolle. Lysstyrken bestemmes ikke av fargetemperaturen, og skulle du synes det blir for svakt så kan du bare bruke flere LEDs.

Sitat av nomore
Skal det ikke være UV lys i akvarium? For å unngå alger?
Vis hele sitatet...
Enkelte algetyper tåler UV-lys dårlig, så vidt jeg vet. Mer spesifikt er vel det encellede alger og blågrønnbakterier. Men siden de også lever fint "i det fri", hvor det er en god del UV-lys, er det nok neppe noen magisk kur. Jeg har ikke akvarium selv, men det finnes vel noen andre måter å kvitte seg med alger på også? Jeg er dessuten usikker på hvilke bølgelengder av UV de ikke tåler, ettersom UV-spekteret er veldig stort, men man får også kjøpt UV-LEDs. Hvis de har riktig bølgelengde så kan man jo legge inn en periode i løpet av døgnet med UV-belysning. Tipper google og Wikipedia har mer å tilføye om emnet.
Poenget er at i et så lite mikrosamfunn som et akvarium er så vil mangel på UV-belysning føre til at algene vokser uhemmet. Tror eg. Dette er fritt etter hukommelsen av hva de sa på butikken.

Men eg har lenge lurt på å lage egen LED belysning til akvariet. Ønsker da følgende funksjoner:
- dagslys for dagen
- nattlys for natten
- lys som beveger seg fra den ene siden til den andre for å simulere jordrotasjonen på en dag/natt
- fade in/fade out for å ikke skremme fisken

Men episoden med det ene lysrøret har gjort at eg har satt det litt på vent
Ble litt interessert i dette, så jeg gjorde litt research.

Det finnes mange typer alger som kan dukke opp i et akvarium, og det står mer om hvilke disse er og hvordan man kan bekjempe de forskjellige her og her. Stikkord er riktig mengde planter, og kontroll av nitrogenforbindelser og fosfatinnhold i vannet.

En vanlig type alge er det som kalles "green water algae", og denne algen er følsom for UV-lys, slik som bakterier også er (litt vanskelig å si for sikkert, men jeg lurer på om denne algetypen faktisk egentlig er det som også kalles blågrønnalger, som egentlig er en bakterie). Alger og bakterier tåler ikke å bli utsatt for UV-stråling med bølgelengde i UV-C-spekteret og høyere, noe som tilsvarer en bølgelengde på 280 nm og kortere, over tid – normalt er det fra 240-280 nm som brukes til desinfeksjon. Vanlige lysrør avgir tilsynelatende noe UV-B, med bølgelengde fra 280-315 nm, og derfor lite effektive til alge- og bakteriedreping.

Den vanlige måten for å utføre UV-sterilisering av akvarium er å kjøre vannet gjennom et rør som opplyses av UV i riktig bølgelengde. Hvor effektivt det ville vært å UV-belyse hele akvariumet i ett avhenger av styrken på lyset, dybden i akvariumet (relativt til lyskilden) og hvor stor del av akvariumet som blir skyggelagt av planter o.l – kort sagt tviler jeg litt på om dette er særlig effektivt, spesielt med tanke på hvor raskt EM-bølger med høye frekvenser dempes i vann, men det kan jo for alt jeg vet ha en dempende effekt på videre algeoppblomstring. Ikke er det så sikkert at fisken har godt av å bli utsatt for relativt intens UV-C-bestråling heller.

Man kan få kjøpt LEDs som har egnet bølgelengde, men de er forholdsvis kostbare ($160 og oppover) og har lavere virkningsgrad desto kortere bølgelengden er, og i UV-C-spekteret snakker man om en virkningsgrad lavere enn for vanlige lyspærer.

Min konklusjon er altså at kontroll av næring, nitrogenforbindelser og fosfater ved bruk av tilsetningsstoffer man får kjøpt, samt fornuftig bruk av planter og riktig mengde fisk, er det som fungerer for algekontroll, mens UV-belysningen man får av normale lysrør neppe gjør mye forskjell. Fisker som spiser alger er også en mulighet, men det ser ikke ut til å eksistere fisk som spiser "green water algae". Man får også kjøpt spesielle filtere og ferdiglagd utstyr for UV-sterilisering.

EDIT: "Green water algae" og blågrønnalger er visst ikke det samme, men begge er sensitive for UV-C-belysning.
Sist endret av Provo; 26. oktober 2010 kl. 21:28.
Sitat av nomore Vis innlegg
Skal det ikke være UV lys i akvarium? For å unngå alger?

Eg byttet lysrøret i akvariumet mitt med vanlig lysrør og etter ei lita uke var akvariet grønt. Kjøpte så skikkelig lysrør og da nevntes det noe om UV stråler.
Vis hele sitatet...
Jo det kan hjelpe å blande inn noen UV dioder blandt de blå diodene, men for mye UV, kan drepe fiskene. UV bidrar også til renere vann

Jeg har ikke så mye kunnskap om alger og riktig belysning, men jeg klarer meg fint med lysrøret jeg har i mitt akvarium.
Kaster meg på tråden her.
Jeg hadde et 720 liters ferskvannsakvarie og fikk problemer med grønne svevealger. Jeg hadde riktige lysrør (dyre som f...). Vannet så nesten ut som et fjellvann eller XL1. Prøvde å dekke til hele akvariet over flere dager slik at det var helt mørkt, men ble ikke kvitt algene.
Kjøpte så et UV-C filter, en boks med UV-C lys inni, som jeg koblet inn i pumpekretsen.
Jeg hadde utvendig pumpe, og bare kuttet slangen og koblet inn filteret.
Og dette virket meget bra, på et par dager var akvarievannet helt klart igjen.
Se bilder her: http://gallery.me.com/ruudsveen#100044
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hva koster ett sånn UV-C filter i Norge?
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Hva koster ett sånn UV-C filter i Norge?
Vis hele sitatet...
http://akvasia.no har et til 1390,-
Husker ikke i farten hvor jeg kjøpte mitt, men jeg mener det kostet rundt 1800,-
Her finner du også noen: http://www.aquamanias.no/kategori.ph...ubkategori2=78
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Har kjørt en lang periode med lite lys og lite mat, men det har gått hardt utover plantene

Får vel rense pumpa og bytte noen planter, og se om det holder seg. Hvis ikke får man vel investere i noe sånt.
Er tanken "cycled"?
jeg ville anbefalt 36 watts aqua medic uv filter om du skal kverke alger, har sett tanker der man vurderer og møte opp med geigerteller for vannet er så grønnt.
Og etter to dager er det så og si klart igjen etter uv behandling..
Kan også ty til kullfiltrering, når det kommer til LED, har man utallige valg.. Og det kommer litt an på hva du vil gi og gjøre med det, om du skal ha et DIY prosjekt eller om du skal ha ferdig, så her en dagen et uv sett til salgs 2400kr om jeg ikke tar feil, med sms modul, ph måler . temp , simulering av sol opp/nedgang nattlys osv..
så kommer det jo også an på om man skal ha dette til ferskvann eller saltvann, om du har koraller evt ting som krever mer belysning enn andre, og ikke minst dybde i karet..
Når det kommer til LED og effekt: HQI og T5 har lys utbytte på mellom 75 og 85 lumens pr watt men gode LED har ikke mer enn 70 lumens pr watt.
Man kan selvfølgelig få bedre men det koster skjorta somregel, i lengden så sparer man jo ettersom disse sies og leve i 12 år mens et T5 rør ikke har lengre effektiv levetid enn 6 mnd, og man sparer strøm.

Om du skal ha dette som et DIY prosjekt husk at LED tåler fukt veldig dårlig , og bør tettes godt før du setter dem i bruk.

Den store fordelen med LED er at den har en svært høy PAR verdi i forhold til antall watt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Photosy...tive_radiation

Dette er den delen av lyset som fotosyntesen trenger. Du kan ha 1000w over en 100 liter og fortsatt ikke få noen effekt av lyset hvis lyset har svært lav par verdi.

Ved å montere annehver hvit og blå og dimme disse i 2 "kanaler" så kan man velge akkurat den fargen man vil.
soloppgang og månelys er også lett match å få til! Man slipper varmetilførselen i vannet (led stråler varmen bakover)
Bare husk kjøleribber ..
Sist endret av Incogn1to; 30. oktober 2010 kl. 00:35.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har nå begynnt på prosjektet. Litt flaut at jeg må spør om dette ettersom jeg går VG2 elektro, men hvor stor motstand trenger jeg til det? http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=156112697 tenkte å bruke den minste der, om jeg ikke tar helt feil så er det 0,6A ut? LED lysene skal vel ha 1,5-1,9V eller noe?
Sist endret av iMAGINE123; 13. februar 2011 kl. 02:55.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Har nå begynnt på prosjektet. Litt flaut at jeg må spør om dette ettersom jeg går VG2 elektro, men hvor stor motstand trenger jeg til det? http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=156112697 tenkte å bruke den minste der, om jeg ikke tar helt feil så er det 0,6A ut? LED lysene skal vel ha 1,5-1,9V eller noe?
Vis hele sitatet...
Se LED-tråden.
Husk at de trafoene gir ut vekselspenning, som jo kan brukes med leds, men ikke er like egnet som med en likespenningstrafo.