Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2531
La oss si at Arne og Per drar til Sverige for å handle, de bruker Per sin bil.
Begge tar med seg 3000kr av mat/alkohol diverse som de har betalt for seperart. Telles da verdigrensen/alkohol kvote dem seperart? Eller er det samlet for en personbil?
Heter seg at du kan «ta kvota» til noen som ikke handler. Så om en handler dobbelt så mye av lovlig grense så «nulles» det ut dersom den demente bestefaren din på 92 ligger i baksetet og sover uviten om at han har vært på handletur til Sverige.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvota er personleg.

Ein gjenstand kan ikkje delast over fleire personer, så gjenstandane må kunne delast - og formelt sett må det vere forskjellige personer som innfører varene.
Begge har rett, en kvote er jo ikke akkurat "personlig" når det kommer til hva to stykker blir enige om. De kan fylle opp kvoten 2 ganger, selv om en av dem er avholds og hater tobakk sålenge de sier de har hver sin kvote ved evt tollsjekk.

Det jeg tror vidarlo tenker på, er feks kan ikke en bil med 3 personer lovlig ta inn en 3L kartong med Jeltsin Vodka. Men 3 x 0,7 flaske eller 3 x 1 liters vodka går helt fint.
Uvaksinert 👍
Sitat av random67489 Vis innlegg
Begge har rett, en kvote er jo ikke akkurat "personlig" når det kommer til hva to stykker blir enige om. De kan fylle opp kvoten 2 ganger, selv om en av dem er avholds og hater tobakk sålenge de sier de har hver sin kvote ved evt tollsjekk.

Det jeg tror vidarlo tenker på, er feks kan ikke en bil med 3 personer lovlig ta inn en 3L kartong med Jeltsin Vodka. Men 3 x 0,7 flaske eller 3 x 1 liters vodka går helt fint.
Vis hele sitatet...
Faktisk helt feil, men mulig han tenkte på ting og ikke alkohol ;-)
Hentet fra toll.no

Når det gjelder alkoholholdige drikkevarer, tobakksvarer, kjøttvarer, ost og fôrvarer, kan flere personer slå sammen kvotene sine for å innføre èn vare som overstiger kvoten til den enkelte, for eksempel en 6-literskartong med vin, så lenge de samlet sett holder seg innenfor kvotebegrensningene. Dette prinsippet gjelder ikke for andre varer. To personer som for eksempel har kjøpt en TV til 10 000 kroner kan ikke innføre denne tollfritt selv om de samlet sett holder seg innenfor verdigrensen. TV- apparatet må da fortolles i sin helhet.

https://www.toll.no/no/verktoy/regel...oner-pa-reise/
Sist endret av daffe; 18. november 2018 kl. 09:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dang. Den feilen har kostet meg mange 3 litere
Bra du korrigerte meg Daffe. Nå får det ble tur til EU i nærmeste fremtid
Sist endret av random67489; 18. november 2018 kl. 12:30.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Og dropper du røyken kan du ta med deg hele 3L på din egen kvote + 1l sprit.
Men tror det var noe på gang at man snart ikke få bytte røykkvota si til vin

Ellers står kvota her https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/kvote/

Kompis + dama tar oft med et brett med øl til meg 24x0.5L = 12L
De hverken drikker eller røyker så 13L øl er kvota for 2 voksene.

Ellers er det vel maks 10kg kjøtt og melkeprodukter per pers.

TAXFree kan du teoretisk ikke kjøpe på 1dags reise og kun kjøpe vare for intill 3000kr per pers om du er mindre en 24t fra norge. Lengre opphold er summen 6000kr.

Dyrt verkstadsbesøk kan bli tollsvindel om du ikke kjører på rød (men det tror jeg de fleste driter i - selvom de har betalt med sporbar visakort der alle transaksjoner over 5000kr blir registrert/meld)