Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 11965
Jeg er mor som leste meldinger til sønnen min.
Han er 17.
Der spør han vennene om de skal trekke? Hva det betyr?
Pøse sigg. Hva det betyr?
Også papes hva er det?
Kjøpe papes.
Jeg er svært urolig og engstelig.vet ikke hva jeg skal tro ? Han vil ikke forklare hva dette er en gang. Sier ikke noe å beskymre seg for. Var så snill hjelp meg .hva det handler om?
Papes er rullepapir, så det høres veldig ut som at de skal til å røyke noe.
Han spør om de skal røyke hasj (trekke)
Han spør om de har sigg, eller om de trenger sigg, eller at han har sigg (pøse sigg)
Papes er rullepapir som du ruller joint med (tenk lang rizzla)

Jeg skal ikke si hva du skal gjøre, men jeg synes ikke det er ok med en 17 åring som røyker hasj. Men det kan være lurt å trå litt forsiktig når du skal snakke med han om dette. Skaff deg litt kunnskap rundt stoffet og legg en plan for samtalen. Kanskje en "gullerot" er veien å gå for å få han til å slutte?

Bor han hjemme fremdeles så har du gode muligheter for disiplinær straff, men som sagt så ville jeg vært forsiktig så du ikke bare ender opp som "fienden" som er kjip og tar fra han jointen.

Har han holdt på med dette lenge så blir det fort et tomrom i livet når du fjerner rusen. Da er det viktig å fylle dette med noen annet. Trening er det beste han kan gjøre. Gjerne noe utfordrene som boksing der han for kjent på en annen type rus; mestringsfølelse.
Sitter han bare hjemme så er veien veldig kort tilbake til rusen.
Snakk og ha en åpen samtale om det. Straff vil ikke hjelpe.
Takk Morgul. Jeg mistenkte det. Vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Ville vite om mine mistanker er riktige innen jeg sier noe.
Jeg er takknemlig for din svar.
Hjelper kanskje også og forstå litt om det også, det finnes faktisk vanlig bruk av rusmidler. Ikke bare hopp på toget om at din sønn er en rusmisbruker. Har ut av personlig erfaring opplevd at hasj røyking er ganske så vanlig blant enkelte miljøer i den aldersgruppen.
Sist endret av 4pekatt1; 25. desember 2017 kl. 21:28.
Sitat av Bekymret1234 Vis innlegg
Jeg er mor som leste meldinger til sønnen min.
Vis hele sitatet...
Du er med andre ord en mor som bryter én av FN's grunnleggende menneske rettighet for barn til å ha et privat liv, og kanskje tilogmed din sønns tillit til deg. Bare så det er sagt.
Sist endret av Juicekongen; 25. desember 2017 kl. 21:35.
Skjønner godt at du blir bekymret, så mye hjernevask som har vært rundt cannabis.

Prøv å les litt om det hvis du er bekymret, slik at du veit forskjellen på hasj, kokain og heroin.

Du kan godt skape bevissthet rundt bruken hans(hvordan han blir, om han lar det påvirke jobb, skole etc)

Bare ikke gå i fella hvor du klikker i usaklig vinkel og bekymrer deg over hasjsprøyter og hvordan livet hans vil ende i ruiner hvis bruken hans er moderat.(eller egentlig uansett)

Jeg kjenner til flere som røyker, og fungerer bra i livet i forhold til jobb og skole. Hvis du kobler inn politiet tror jeg ikke det vil skje med han. I beste fall får han en bot, og noe på rullebladet som kan hindre videre utdannelse og mulighet i arbeidslivet da folk prater alt for mye på tross av taushetsplikt. Kan også resultere i økt forbruk da ikke alle er like mottakelige for at samfunnet og foreldre skal bruke makt for å bestemme hva han kan og ikke i stede for å appelere til fornuften hans.

Det at han sier du ikke skal bekymre deg er nok fordi han kanskje vil ha et annet utgangspunkt for samtalen, enn ei meget bekymra mor med få kunnskaper om rusmiddelet, og sterke følelser for sin sønn. Det kan være viktig å tenke over sin holdning til rusmiddelet og sine grunner for dette før man kaster seg ut i en diskusjon.

Beklager om svaret mitt er pro-hasj eller irriterer deg i denne situasjonen, men jeg håper bare ikke dette blir enda en missforstått ungdom, som blir utstøtt fra samfunnet pga reefer madness og kunnskapsmangel.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At noe er vanlig betyr ikke at det er bra. Ungdommer bør holde seg unna rusmidler. Deres hjerner utvikles fortsatt. Det kommer man ikke utenom selv med argument om at cannabis ikke dreper hjerneceller, men bare hemmer dem midlertidig. All den læringen og veksten som ligger fremfor dem bør gjøres under optimale forhold, og hasjrus er langt unna det. I tillegg er problembildet langt mer komplekst enn bare dette. I så ung alder har man ikke forutsetning for å vite nok om en psyke, psykiske helse og risiko man løper ved bruk av rusmidler. Det finnes langt bedre miljøer der ute for denne gutten og jeg håper han finner dem.
Sitat av Bekymret1234 Vis innlegg
Takk Morgul. Jeg mistenkte det. Vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Ville vite om mine mistanker er riktige innen jeg sier noe.
Jeg er takknemlig for din svar.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal du vite om dine misstanker er riktig?
Ikke si du skal snoke på han, for så å konfrontete han med det? Isåfall er dette sverdet dobbeltsidig, da han får bekreftet hvordan de som er litt anerledes og røyker hasj blir behandlet, til og med av sin egen mor.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min mor snoket i mine ganger en gang, og tilliten er ødelagt for alltid. Kommer ikke til å ha det samme forholdet lenger
Som andre har sagt bør du trå forsiktig. Mitt forhold til min mor ble uopprettelig skadet etter noen slike brudd på tillitt. Hasj-inntaket mitt endret seg ikke, men jeg stoler nok aldri på henne igjen.
Jeg forstår at dere synes at det jeg har gjort var dårlig. Jeg har fått sterk mistanke for 2dager siden og vår samtale førte ikke til noe . Som mor må jeg beskytte han mot han selv tom . Jeg har andre barn også som jeg vil skal vokse opp i trygg hjem. Jeg forstår også at dagens ungdommer synes det er greit å røyke hasj. Men jeg synes veien til tung missbruk er kort.
Kommer helt an på individet, har hatt tilgang til å kjøpe heroin helt siden jeg kjøpte hasj for første gangen, betyr ikke at jeg tar veien dit siden tilbudet er der. Å prate med han om rusmidler og slik og høre hans syn og planer kan kanskje hjelpe både deg og han å få et perspektiv over bruket hans og tanker om andre rusmidler.
Sist endret av 4pekatt1; 26. desember 2017 kl. 02:51.
Du kan prøve å ha en dialog med sønnen din om dette, men dette er valg han har tatt og det virker som han er godt inn i det allerede. Får håpe at han forstår det du har å si før han løper ut av huset for å være med vennene sine. Sjansen er liten for at en moral preken vil stoppe han fra å ruse seg på hasj igjen. Å se at noen har røyket (blodsprengte /røde øyne) var enkelt i gamle dager. Nå til dags kamufleres det med øyedråper også kalt clear eyes. Om ett år er han myndig og pr definisjon en voksen. Får håpe at han ikke erstatter dårlige minner/oppvekst m.m med rus for da vil dette problemet vedvare ekstra lenge.
Om du ser på narkotika som alkohol så har du alt fra lettøl på 2% til hjemmebrent på 96%. Hvor hasj er den lettølen på 2%. Det som kan være skummelt er hvilke personer han evt møter for å få tak i sakene sine. Ha et åpent sinn når du tar opp dette. Ikke kom med en moralpreken om hvor kort vei det er derfra til sprøytenarkoman. Ha forståelse for at det finnes flere typer stoffer og at de gir forskjellige effekter og nedturer.

Når det er nevnt så kjenner du ditt barn best og siden vedkommende bare er 17 år så har du forsatt ansvaret. Om du vet at barnet ditt er typen som lett blir revet med, tar dumme valg og generelt gir litt faen så blir det en litt annen sak. Dersom det ikke går utover hverdagen så kan du ta det litt mer med ro. Tror ikke at barnet ditt slutter med det selv om du konfronterer med hasj bruken. Blir bare enda mer flink til å lyve evt skjule det for deg.
Støtte og tilstedeværelse er den beste medisin for sønnen din. De som blir misbrukere er de som føler de ikke passer inn eller blir dyttet på utsiden av samfunnet/familien eller annen krets. I rusmiljøet blir man respektert og tatt i mot. Om den samme følelsen ikke er tilstede i der det skal vil mange ofte prioritere rusmiljøet.

Inngangen til sterke rusmidler er ikke selve hasjen, det er selgeren og miljøet der illegale rusmidler blir brukt.

Dersom sønnen din føler at det å snakke med sin mor og holde henne oppdatert på sin situasjon er noe han blir komfortabel med vil han gjøre det, men om hans egen familie eller nærmeste frastøter han er det å henge i rusmiljøet mer fristende. I rusmiljøet florerer det ofte av illegale rusmidler, og dersom et individ føler rusmiljøet er mer mottagelig og respekterende vil man velge rusmiljøet.

Om sønnen din har en oppegående krets vil det å "trekke" litt knapt være skadelig. Å drikke vil være langt mer skadelig. Det er rusmiljøet du må holde han borte fra, ikke hasj.

Edit: For å ta min personlige erfaring så utstøtte foreldrene mine meg da de fant ut at jeg hadde prøvd cannabis. De ble mistenkelige og jeg følte det på meg. De prøvde å skremme meg fra å henge med mine "vanlige" og oppegående venner, fordi der brukte de cannabis. Følelsen av å være utstøtt gjorde at jeg heller valgte å gå i kretser der illegale rusmidler var vanlig og hvor jeg følte meg godtatt og respektert. Det gjorde at veien til tyngre rusmidler ble veldig, veldig kort.
Sist endret av Pygoscelis; 26. desember 2017 kl. 03:44.
Her er nøkkelen en god dialog. Du sier du har lest meldingene hans, er dette fordi du hadde en mistanke eller tilfeldig? Ble han sur når han fikk vite at du har snoket i meldingene hans? Du må for all del ikke angripe dette temaet med straff og djevelens oldemor. Det bør komme senere. Var jeg deg ville jeg lest meg godt opp på hva cannabis er for noe før jeg tok en prat med guttungen.

Edit; Ser nå at du har forsøkt å snakke med han en gang. Såklart skal du som mor beskytte sønnen din, men det er flere måter å gjøre det på. Nei, det er ikke greit å smoke hasj som 17 åring. Det er vi enig om, men som nevnt - gå inn i diskusjonen med et åpent sinn. Fysisk sett hadde det vært værre om han drakk seg dritings vær helg.
Sist endret av Bruntogblandet; 26. desember 2017 kl. 03:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han er veldig snill og grei gutt,men er lett å være med på dumme ting. Vi snakket sammen og han innrømte alt. Han har også 8% fravær på skolen og blir ikke godkjent i 3fag. Så det gikk ut over skole. Saken er at han går på skolen i en annen kommune og jeg klarer ikke å passe på 100%.
Nå vil jeg ta han ut fra skolen for å holde han unna miljø . Han skal bo med meg kanskje han kan få seg jobb. Jeg er redd å gjore noe dumt, men føler meg hjelpeløst nå. Jeg tror det er beste løsning for han.
Når det gjeldelder å støtte han,så vet jeg ikke hva jeg kan gjøre mer. Jeg vil ikke vare frastøttende,men jeg er så skuffet over han nå at jeg ikke klarer å tilgi han.

Sitat av Bruntogblandet Vis innlegg
Her er nøkkelen en god dialog. Du sier du har lest meldingene hans, er dette fordi du hadde en mistanke eller tilfeldig? Ble han sur når han fikk vite at du har snoket i meldingene hans? Du må for all del ikke angripe dette temaet med straff og djevelens oldemor. Det bør komme senere. Var jeg deg ville jeg lest meg godt opp på hva cannabis er for noe før jeg tok en prat med guttungen.

Edit; Ser nå at du har forsøkt å snakke med han en gang. Såklart skal du som mor beskytte sønnen din, men det er flere måter å gjøre det på. Nei, det er ikke greit å smoke hasj som 17 åring. Det er vi enig om, men som nevnt - gå inn i diskusjonen med et åpent sinn. Fysisk sett hadde det vært værre om han drakk seg dritings vær helg.
Vis hele sitatet...
Jeg leste meldinger fordi jeg fikk mistanke. Jeg fant også øyedråper i sengen hans. De som ble nevnt over. Håper at vi klare oss sammen gjennom dette.

Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Du kan prøve å ha en dialog med sønnen din om dette, men dette er valg han har tatt og det virker som han er godt inn i det allerede. Får håpe at han forstår det du har å si før han løper ut av huset for å være med vennene sine. Sjansen er liten for at en moral preken vil stoppe han fra å ruse seg på hasj igjen. Å se at noen har røyket (blodsprengte /røde øyne) var enkelt i gamle dager. Nå til dags kamufleres det med øyedråper også kalt clear eyes. Om ett år er han myndig og pr definisjon en voksen. Får håpe at han ikke erstatter dårlige minner/oppvekst m.m med rus for da vil dette problemet vedvare ekstra lenge.
Vis hele sitatet...
Han er siden barndommen har vart litt sta. Han har dårlig forhold til faren sin.det ser ut som om de ikke klarer å bo sammen.
Far har store krav og forventninger til han som han ikke klarer å oppfylle.
Krav er egentlig å gjøre det bra på skolen og å vare mere med familien. Han prioriterer venner. Jeg tror at jeg har gjort stor feil og beskyttet han hele tiden og var som buffer mellom dem. Kanskje det at han ikke klarer å leve opp til forventningene som er årsak til det hele.
Sist endret av Bekymret1234; 26. desember 2017 kl. 04:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta ham ut av skolen? Klarer ikke tilgi ditt eget barn fordi han har brukt hasj i en alder av 17 år? Dette er ting som kun forverrer situasjonen og deres forhold. Det er ikke noen uvanlig situasjon. Tenåringer eksperimenterer med rus, og det kan være så mye verre enn hasj. Du mister ikke kontrollen med det som du gjør med alkohol. Prøv heller å støtte opp om det positive og be ham vente til han er ferdig med skole og kroppen er utviklet. DU får ham neppe til å slutte med noe. Du må få HAM til å ville det selv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ta ham ut av skolen? Klarer ikke tilgi ditt eget barn fordi han har brukt hasj i en alder av 17 år? Dette er ting som kun forverrer situasjonen og deres forhold. Det er ikke noen uvanlig situasjon. Tenåringer eksperimenterer med rus, og det kan være så mye verre enn hasj. Du mister ikke kontrollen med det som du gjør med alkohol. Prøv heller å støtte opp om det positive og be ham vente til han er ferdig med skole og kroppen er utviklet. DU får ham neppe til å slutte med noe. Du må få HAM til å ville det selv.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt fortvilet. Må reise tilbake til jobben om 3 dager.
Da jeg leste meldinger så det ut at han selv oppsøkte folk som selger .Det virker for meg at han driver lenge med hasj selv om han benekter dette.


Han lovet å slutte med det nå og villig til å avlegge urinprøver ukentlig i hele neste år. Men jeg er redd at jeg kan miste han og derfor vil ha i nærheten av meg.
Jeg beklager at jeg kan virke veldig irrasjonel , men jeg står helt alene med dette her nå. Faren vet ikke noe ennå og han vil nok si mye rart til han når han for vite det. Dette vil gjore ting verre for vår sønn.
Sitat av Bekymret1234 Vis innlegg
Jeg er helt fortvilet. Må reise tilbake til jobben om 3 dager.
Da jeg leste meldinger så det ut at han selv oppsøkte folk som selger .Det virker for meg at han driver lenge med hasj selv om han benekter dette.


Han lovet å slutte med det nå og villig til å avlegge urinprøver ukentlig i hele neste år. Men jeg er redd at jeg kan miste han og derfor vil ha i nærheten av meg.
Jeg beklager at jeg kan virke veldig irrasjonel , men jeg står helt alene med dette her nå. Faren vet ikke noe ennå og han vil nok si mye rart til han når han for vite det. Dette vil gjore ting verre for vår sønn.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som dere er veldig stresset og legger mye forventningspress på sønnen deres.

At han har prøvd hasj gjør ikke at han trenger din tilgivelse, men det at du leser meldinger og driver med razzia på rommet hans kan være noe som vil kreve tilgivelse... Det er evt han som har gjort ett dumt valg med sin kropp, og det er ikke noe han har gjort mot dere.

Det er her kollisjonen kan oppstå, men det høres ikke ut som du ser det på samme måte enda, fordi kontrollbehovet tar over.

La meg fortelle deg noe om kombinasjonen av urinprøver og rusmiljø. Cannabis er ansett som minst farlig, men lettest oppdage på en urinprøve fordi det kan spores laaangt tilbake.
Hvis han har et rusbehov, noe som kan bli forsterket av at han føler seg fanget av dere, vil denne urinprøven driten som er en billig og kortsiktig løsning kunne bli ett springbrett inn til sterkere stoffer fordi hans venner har stoffer som er ute av kroppen etter et døgn, men som er livsfarlige.
Eller enda værre kan han begynne med rc drugs som ikke kan oppdages på urinprøven. Dette er IKKE veien å gå for en langsiktig løsning, det kan jeg love deg.

Jeg har selv vært "dum", og en hysterisk mor har egentlig bare bidratt til snoking(flere ganger, gled deg til å finne kondomene til sønnen din, kanskje du innser at du snoker da), urinprøver og at jeg burde søke jobb i gokk for å i det hele tatt få svar...

Du trenger ikke ta han ut av skolen og sperre han inne i ett fjøs, han er fortsatt ett " fritt" menneske med rettigheter.

Husk at det er fortsatt sønnen din. Ikke bli med på å støte han ut en fra samfunnet PGA reefer madness, overreaksjoner kan være farlige. "The road to hell is made by good intentions".
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, snakk om overreaksjon i samme pusten som du skriker "razzia og frihetsberøvelse!"

At foreldre en og annen gang tråkker over grensa er nå så, men du overdramatiserer det nå til de grader også.
Jeg opplevde også at noen "snoket" på rommet mitt som tenåring.
Jeg slengte med døra og var sur resten av dagen og det var det.
Ingen grunn til å gå helt av skaftet og lage en blitz-protestmarsj over en mor som plukket opp mobilen til sønnen sin fordi hun mistenkte at han ikke var ærlig. Noe hun tydeligvis hadde helt rett i.
Ikke minst glemte jeg helt å nevne hvor verdiløs man føler seg av å tisse på kommando mens folk står og ser på kølla di... Passe nedverdigende...

Og til anonym bruker som skrev sist. Ja, jeg prøver å bevisstgjøre folk på hva de driver med. Kanskje vi ikke har samme erfaringer da...
Sist endret av knert1; 26. desember 2017 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hele opplegget her stinker.

Det eneste du oppnår med å ta kontroll over din sønn som snart er 18år er at du vil drive ham bort, det er et år eller mindre igjen til han kan gjøre hva han vil uten at du kan si det minste og vet du hva da?

Sayonara Mamma!

Nei, du må utvide din egen viten om planten for å kunne hjelpe din sønn best.
Søk opp nyere viten om cannabis, prøv å legge gammel viten på hylla og vær åpen for at ting endrer seg, eldre forskning har vist seg gang på gang å være tildels ukorrekt og det gjelder all forskning.
Se en dokumentar om det er lettere? The Culture High
NRK's Folkeopplysningen gjorde og en bra episode om "hvor farlig det er å bruke cannabis" Folkeopplysningen - Cannabis

Opplys deg selv, det vil hjelp betydelig på bekymringene dine og det vil hjelpe deg å håndtere hele situasjonen bedre.
Sist endret av Trollanon; 26. desember 2017 kl. 15:00.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mamma, du lager stor ståhei og stresser deg selv opp for noe som ærlig talt ikke et en big deal. Les deg opp på cannabis i stedet. Det er ikke noe livsødeleggende stoff om du ikke gjør det til det. De verste effektene av det er sosialt og juridisk, iķke stoffet i seg selv.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde det vært piller, speed eller andre harde stoffer ville det ha vært et problem. Hasj? Nesten rarere om en 17 åring i dag IKKE hadde vært borti det.
Anonym bruker
"Harm Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enig med de fleste her. For tiden så er hasj/cannabis blitt et populært alternativ istedenfor å drikke alkohol. Det er også lettere å røyke seg en joint når man henger sammen istedenfor å bøtte nedpå med sprit eller øl. Rusen er også over ganske fort som gjør det lett for å ruse seg sammen når de er med hverandre, for å så gå hjem ederu. Det er vanlig å bli nysgjerrig på rusmidler i denne alderen. Personlig så ble mitt forhold til min mor mye dårligere etter hun snoket i mine saker for å så konfrontere meg om et "hasjproblem" som egentlig ikke var et problem, bare i hennes øyne og tanker.

Ut i fra dine innlegg så er det lett å se at du uroer deg og er engstelig som er en naturlig reaksjon fra en forelder, man vil selvfølgelig barnet sitt det aller beste. Det du er mest redd for er ikke at han røyker hasj/cannabis, men faren for at han skal gå over til hardere rusmidler? Eller er hasjen problemet? Når man møter dealere som selger hasj så har de som oftest andre rusmidler til salgs og det kan være vanskelig å si nei hvis det blir gruppepress eller man blir nysgjerrig.

Nå som det er sagt så er hasj/cannabis et av de mindre farligere rusmidlene som finnes (utenom for lungene/psyken - subjektivt). Det hadde vært mye verre om sønnen din gikk ut og drakk hele tiden, som også er vanlig i 17-års alderen, spesielt russetiden.
Det beste er å la sønnen din ta sine egne valg, men du kan selvfølgelig komme med tips og veilede han i "riktige" retninger. Ønsker dere begge lykke til. Hadde vært dumt og fått et svakere forhold til din sønn i veldig lang tid for litt hasjrøyking. Det er ikke slutten av verden.


Source: David Nutt, Leslie King, Lawrence Phillips, "Drug Harms in the UK: A Multicriteria Decision Analysis," The Lancet, Nov. 1, 2010
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde det vært piller, speed eller andre harde stoffer ville det ha vært et problem. Hasj? Nesten rarere om en 17 åring i dag IKKE hadde vært borti det.
Vis hele sitatet...
Det kjenner jeg.Han er ikke en engel og jeg vet at alle kan prøve. Etter å ha sett at han selv oppsøker dillere da tror jeg at det går feil vei. Jeg roet meg ned i dag . Tilgivelse -det var dumt sagt.jeg kan ikke la han bo alene og få mulighet til evt. å fortsette . Selgere er her og de selv også kontakter han. Jeg vil fjerne miljøet og «ja» ha kontroll på hva som foregår.
De som har gått gjennom dette og klarte å holde seg unna tyngre stoffer føler at jeg overdriver. Hvordan det skal gå vet ingen på forhånd.
Sitat av Bekymret1234 Vis innlegg
jeg kan ikke la han bo alene og få mulighet til evt. å fortsette . Selgere er her og de selv også kontakter han. Jeg vil fjerne miljøet og «ja» ha kontroll på hva som foregår.
Vis hele sitatet...
Du misforstår helt. Du kan på ingen måte tvinge din sønn til å slutte å røyke cannabis. Å prøve å flytte han til et nytt miljø vil bare by på et dårligere forhold mellom dere. Og han vil ikke slutte å røyke av den grunn. Faktisk øker sjangsen for at han vil røyke mer, som en reaksjon på at "du bestemmer ikke over meg".

Du må faktisk innse at du har svært liten makt oppe i dette, og det beste du faktisk kan gjøre er å ikke være en "hater". Klarer du ikke stole på din egen sønn? Tror du virkelig han vil utvikle seg til å bli stoffmisbruker pga cannabis?
Isåfall øker du sjangsene for at det skal bli realitet, ved å prosjektere slike forhåndsdømmelser over på han.
Da viser du at du ikke har troa på at han klarer å kontrollere sitt eget liv, og forholdet mellom dere vil sikkert svekkes.

At han oppsøker dealere er naturlig, hvis han skal kjøpe hasj. Hva er det som er så skummelt med det? Så lenge det er ulovlig, er det slik det fungerer. Dealere er ofte helt vanlige gutter som din sønn.
Det at man blir tilbudt andre stoffer er sterkt overdrevet. Jeg har aldri blitt spurt om jeg vil ha noe annet enn hasj når jeg kjøper.

Sitat av Bekymret1234 Vis innlegg
De som har gått gjennom dette og klarte å holde seg unna tyngre stoffer føler at jeg overdriver. Hvordan det skal gå vet ingen på forhånd.
Vis hele sitatet...
Litt av poenget her også er at hvis du tror sønnen din er en idiot, øker du sjangsen for at han blir det.
Du har tydeligvis hysteriske engstelser rundt dette, og det beste du kan gjøre er å prøve å roe deg selv ned og forstå at din reaksjon bare øker sjangsen for at det skal gå dårlig.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Du misforstår helt. Du kan på ingen måte tvinge din sønn til å slutte å røyke cannabis. Å prøve å flytte han til et nytt miljø vil bare by på et dårligere forhold mellom dere. Og han vil ikke slutte å røyke av den grunn. Faktisk øker sjangsen for at han vil røyke mer, som en reaksjon på at "du bestemmer ikke over meg".
Vis hele sitatet...
Veldig bastant for en som hverken kjenner mor eller sønn

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Du må faktisk innse at du har svært liten makt oppe i dette, og det beste du faktisk kan gjøre er å ikke være en "hater". Klarer du ikke stole på din egen sønn? Tror du virkelig han vil utvikle seg til å bli stoffmisbruker pga cannabis?
Vis hele sitatet...
En smule større sjangse for det for en som røyker vs en som ikke røyker, ikke sant?

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Isåfall øker du sjangsene for at det skal bli realitet, ved å prosjektere slike forhåndsdømmelser over på han.
Da viser du at du ikke har troa på at han klarer å kontrollere sitt eget liv, og forholdet mellom dere vil sikkert svekkes.
Vis hele sitatet...
Du kjenner ingen av dem.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
At han oppsøker dealere er naturlig, hvis han skal kjøpe hasj. Hva er det som er så skummelt med det? Så lenge det er ulovlig, er det slik det fungerer. Dealere er ofte helt vanlige gutter som din sønn.
Det at man blir tilbudt andre stoffer er sterkt overdrevet. Jeg har aldri blitt spurt om jeg vil ha noe annet enn hasj når jeg kjøper.
Vis hele sitatet...
Er det noen her som virkelig vil argumentere for at man ikke har større sjangse for å rote seg bort i sterke ting hvis man allerede oppsøker et ulovlig marked? Det er jo et av de mest brukte argumentene for legalisering, er det ikke? At man da slipper å oppsøke ulovlige markeder, mener jeg.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Litt av poenget her også er at hvis du tror sønnen din er en idiot, øker du sjangsen for at han blir det.
Du har tydeligvis hysteriske engstelser rundt dette, og det beste du kan gjøre er å prøve å roe deg selv ned og forstå at din reaksjon bare øker sjangsen for at det skal gå dårlig.
Vis hele sitatet...
Du kjenner dem ikke. Og å kalle det hysteri sier mer om deg enn om henne. Ingenting hun har skrevet i denne tråden fremstår som hysterisk. Inkvisitorisk og rådsøkende, ja.

At en mor er bekymret for at sin (umyndige) sønn bruker ulovlige narkotiske midler (eller alkohol for den saks skyld) og søker råd ser jeg på som det mest naturlige i verden. Enkelte holdninger i denne tråden ryster meg.
Sist endret av nso; 26. desember 2017 kl. 18:09.
Etter egen erfaring, så klarer du aldri å "få kontroll" over han. Hasj er å få tak i over alt. "Er det en vilje, er det en vei", dette gjelder i høyeste grad om sønnen din vil fortsette å røyke. Har selv blitt plassert i et "regime", med avhør og ransaking hver gang jeg gikk ut og inn av huset, samt hyppige razziaer av rom og eiendeler. Joda, ble litt mer has en før å røyke, men jeg klarte likevel å opprettholde et daglig hasjbruk på tross av regimet.

Null penger? Neivel, da krita jeg, eller lurte til meg penger på annet vis.

Avhør? Utrolig hva jeg kunbe finne på av løgnhistorier. Har vært på "kino", "spist kebab", vært på "sverigetur med kompiser" osv.

Ransaking? Javel, hasjen gjemmer jeg under balla, eller i en busk i en skog i nærheten.

Razzia? Røykeytstyr kan og gjemmes utendørs.


Hvis du mener alvor med å holde han helt hasjfri og han vil røyke, må du rett og slett låse han inn på et rom og sette på han håndjern.

Evt. må du følge etter han til alle tider. Er han på do? Stå å se på. Napper han laksen? Stå å se på. Er han med dama? (om han har) Vær med å se på. Du kan aldri sove, da kan han røyke (det kunne jeg). Sistnevnte regime har jeg vært underlagt i en kort periode, klarte likevel å få lurt i meg noe røyk.

For min del ble det en konkurranse mellom meg og foreldrene mine: "hvor mye hasj kan jeg lure i meg" uten at de vet det.
Det alzo88 forklare er hvordan dette reaksjonsmønsteret ødelegger enda mer for en moderat bruker, som kunne klart seg fint. Skjønner ikke hva som er problemet med det da jeg trodde det var ytringsfrihet her. Jeg er minst like rystet over at noen tror kontroll og makt skal løse noe her...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det alzo88 forklare er hvordan dette reaksjonsmønsteret ødelegger enda mer for en moderat bruker, som kunne klart seg fint. Skjønner ikke hva som er problemet med det da jeg trodde det var ytringsfrihet her. Jeg er minst like rystet over at noen tror kontroll og makt skal løse noe her...
Vis hele sitatet...
Det er andre måter å løse det på. Som for eksempel dialog og informasjon. Å ikke akseptere at et barn bruker knark når det bor under sitt tak er ikke det samme som å være kontrollsyk.
Sist endret av nso; 26. desember 2017 kl. 18:31.
Sitat av nso Vis innlegg
Det er andre måter å løse det på. Som for eksempel dialog og informasjon. Å ikke akseptere at et barn bruker knark når det bor under sitt tak er ikke det samme som å være kontrollsyk.
Vis hele sitatet...
Da er vi jo i bunn og grunn enige!
Men når sa alzo88 at hun måtte "akseptere" noe som helst?
Blir litt feil å putte ord i munnen på folk. Men enkelte her har mere rett til det enn andre virker det som :/
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Nå blir det mye kverulering her, men jeg har altså ikke skrevet at alzo88 har skrevet at noe skal aksepteres. Jeg svarte på innlegget ditt (og indikterte deg vha quotes) og understreket at selv om man ikke bruker kontroll og makt så betyr det ikke at ingenting skal gjøres.
Ok, sant nok. Får vel beklage ovrrerdrivelsen da Men her indikerer mor at hun har planer om å ta kontroll, og hun sier selv at han ikke kan bo alene osv fordi han har kontakt med dealere. Da handler det ikke lenger om hva hun aksepterer under sitt eget tak, og det er derfor vi reagerer og deler våre "rystende" holdninger. Fordi vi ser hvordan dette kan forværre situasjonen. Full fokus på å bestemme om han skal røyke eller ikke gjennom kontroll. I stede for å fokusere på å det du sa selv informasjon og kommunikasjon.

Edit: Etter mange år på diskusjonsforum må du vel regne med litt kverrulering? :P
Sist endret av knert1; 26. desember 2017 kl. 19:02.
Tysk dvergpornograf
Appelsinhud's Avatar
Kjære deg, har full forståelse for at du er bekymret for sønnen din. Men om du ønsker mer kontroll på situasjonen så bør du tenke deg godt om før du tar forhastede beslutninger.

For det første, prøv så godt du kan å "glemme" alt du har hørt om narkotika/rusmidler. Det er vanskelig å ha et nøytralt og nyansert syn på rusmidler, alt for mange argumenterer veldig subjektivt og anekdotisk.

Typisk argument i mot rusmidler:
"Kjenner en som havnet på kjøret etter første joint. Hasj er forferdelig"

Typisk argument for rusmidler:
"Jeg har røyka hasj i 10 år og alle jeg kjenner har klart seg helt fint. Hasj er supert"

Slike argumenter bør du se vekk fra umiddelbart, uansett hvilken side de fronter. Du bør også være litt ærlig med deg selv, hvor mye kunnskap har du faktisk om cannabis? Altså, du trenger ikke å kunne gjengi den kjemiske oppbygningen av THC, men se gjerne mot forskningsrapporter, statistikker og generell nøytral litteratur. Lenger opp ble det linket til en episode fra folkeopplysningen som omhandler dette. Det er et supert sted å starte for å bygge seg opp litt kunnskap om cannabis.

Når du har opparbeidet litt kunnskap, så vil du raskt forstå at cannabis i seg selv ikke er så ille som du kanskje først trodde. Men du har helt rett i at miljøene rundt cannabis kan ha negativ påvirkning på en 17-åring. Og at du ønsker å dra din sønn ut av slike miljøer, det bør de aller fleste ha forståelse for.

Som nso påpeker er det kun du som kjenner sønnen din og hvor lett han påvirkes av andre. Og for meg virker det som at du ikke klarer å stole på at han selv forstår at disse miljøene kan være skadelige. Hva kan du da gjøre som en bekymret mor? Start for guds skyld med å sette deg ned med gutten og snakk med han. Prøv å få han til å fortelle hvordan miljøet henger sammen, hvem som røyker, hvem som startet, hvordan man kjøper etc. Om du klarer det så har du kommet veldig langt. Om du i tillegg har opparbeidet deg nøytral kunnskap om cannabis kan du faktisk snakke med han om det, og han vil sannsynligvis bli ganske overrasket over din kunnskap. Det er dessverre mange mødre som prøver å "straffe" barna sine vekk fra rusmidler. Og det har ofte motsatt effekt.

Høyst sannsynlig er det bare snakk om en nysgjerrig tenåring som eksperimenterer med rus. Dette er høyst normalt og du gjorde sannsynligvis det samme selv som ung. Om det var alkohol eller andre ting spiller egentlig ingen rolle. Det er fortsatt ungdommer som eksperimenterer med rus. I så fall kan du være en støttende mor som kan bistå med råd og veiledning. Hvis du faktisk får han til å snakke åpent med deg så vinner du tilbake kontrollen.

Om det viser seg at gutten har dypere problemer og bruker rus for å dekke over dette så er det selvfølgelig større grunn til bekymring. Men da er det ikke cannabisen som er problemet, så da må du forsøke å komme til bunns i hans problemer. Det gjøres gjennom åpenhet og samtaler, absolutt ikke gjennom straff.

Trå varsomt og hold hodet kaldt, så løser det seg helt fint
Jeg er helt innforstått at dialog er viktig. Vi hadde samtale en gang i høst da han benektet bruk av noe. Jeg ringte han og snakket på skype . Han var helt fjern og klarte ikke å konsentrere seg om samtale. Da ringte bjellene hos meg. Langsom tale og «sløv»blikk forsterket mistanke. Han benektet alt. Snakket fornuftig og sa det jeg «ville» høre. Til slutt det viste seg at alt er bare løgn. Tillit er svekket. Jeg tror hvis han bor med meg så vil jeg vite om han fortsetter og evt.sette i gang andre tiltak. Men hvis han er alene som han er nå så tror jeg at sjensen er større at han fortsetter. Jeg vil at han skal leve et bra liv. Fårhåpentligvis rusfritt.
Sist endret av Bekymret1234; 26. desember 2017 kl. 19:08. Grunn: Feil
Er du like bekymra for at han skal begynne med alkohol eller tobakk??
Andre tiltak vet jeg ikke hva ennå.
Det er så klart jeg akseptere ikke at han bruker hasj når han bor hjemme. Det uroer meg . Men has liv som han allerede nå føler er ødelagt. Det er DET som er skummelt.
Han som sagt skulket skolen og stryket i 3fag nå. 1.året gikk helt fint.0 fravær. Greie karakterer . Derfor føles det at han ikke klarer det på egen hånd og trenger støtte . Det er derfor jeg vil flytte han midt i skoleåret. Han har også følelse at han greier ikke skolen. Jeg vil hjelpe så gott jeg kan.
Sitat av Bekymret1234 Vis innlegg
Andre tiltak vet jeg ikke hva ennå.
Det er så klart jeg akseptere ikke at han bruker hasj når han bor hjemme. Det uroer meg . Men has liv som han allerede nå føler er ødelagt. Det er DET som er skummelt.
Han som sagt skulket skolen og stryket i 3fag nå. 1.året gikk helt fint.0 fravær. Greie karakterer . Derfor føles det at han ikke klarer det på egen hånd og trenger støtte . Det er derfor jeg vil flytte han midt i skoleåret. Han har også følelse at han greier ikke skolen. Jeg vil hjelpe så gott jeg kan.
Vis hele sitatet...
Dette forstår jeg men før det kan skje noe positivt må du slutte å konkludere med at han har ødelagt livet sitt. Jo flere ganger du sier det til deg selv og han, jo større blir sjansen for at det stemmer.

NEI stryk i 3 fag og hasjrøyking er ikke det samme som ett ødelagt liv. Hvis du vil se hvordan ett ødelagt liv ser ut kan du jo ringe politiet og spørre om "hjelp".

Men jeg skjønner godt om han føler det sånn akkurat nå... Dette er bare så trist lesing av en historie som gjentar seg alt for ofte :/

Tenk at folk skal bli utstøtt og korrigert for å velge cannabis og ikke alkohol
Sist endret av knert1; 26. desember 2017 kl. 19:29.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bekymret1234 Vis innlegg
Jeg er helt innforstått at dialog er viktig. Vi hadde samtale en gang i høst da han benektet bruk av noe. Jeg ringte han og snakket på skype . Han var helt fjern og klarte ikke å konsentrere seg om samtale. Da ringte bjellene hos meg. Langsom tale og «sløv»blikk forsterket mistanke. Han benektet alt. Snakket fornuftig og sa det jeg «ville» høre. Til slutt det viste seg at alt er bare løgn. Tillit er svekket. Jeg tror hvis han bor med meg så vil jeg vite om han fortsetter og evt.sette i gang andre tiltak. Men hvis han er alene som han er nå så tror jeg at sjensen er større at han fortsetter. Jeg vil at han skal leve et bra liv. Fårhåpentligvis rusfritt.
Vis hele sitatet...
Hei, serr du har havnet i en vanskelig situasjon som mor. Jeg bare lurer på om sønnen din bor alene på hybel på skolen han går på? I såfall skjønner jeg litt mer hvorfor du vil ta han ut av den. Uansett er det et drastisk valg å gjøre, av flere grunner.

1. Han vil droppe ut av skolen, selv om han per nå stryker i 3 fag så er det gode muligheter om han består de resterende, og det blir lettere å ta opp de få fagene han mangler. Dette fordi skole er viktig for å komme seg videre i livet. Om man står uten fullført videregående skole står man svakt i livet og arbeidslivet senere. Dette fordi han vil ha en mangelfull CV senere i livet.

2. Det kan gå utover det sosiale, ettersom det blir vanskelig å holde kontakt med venner. Selv om noen av vennene har dårlig påvirkning har ikke nødvendigvis alle vennene det.

Vil også legge til at selvom man røyker hasj, og er en del av et dårlig miljø er det nødvendigvis ikke over for sønnen din. Personlig prøvde jeg hasj (Samt noe MDMA etterhvert) i en alder av 16 år, og brukte i ny og ne i flere år. I ettertid har jeg nå tatt en lang utdanning, og vil være sikret en godt betalt jobb. Det er ikke over og ut med livet selvom man røyker litt. Samtidig så bør du få han ut av miljøet, som kan være veldig ødeleggende for et barn.

Min anbefaling er at han fortsetter på skolen, samtidig som han leverer urinprøver til deg. Dette anbefaler jeg at han begynner med så snart som mulig, ettersom det kan være andre saker inn i bildet. Det er også viktig at han sover hjemme under ditt tak hver natt, for å forsikre seg at han ikke gjør ulovlige ting. Så vær streng på at han skal være hjemme tidlig. Det skal sies at jeg ikke er foreldre selv, og kan umulig forstå din fortvilelse. Ønsker deg videre lykke til, og er sikker på at du gjør det rette etter din mening i situasjonen.
Hvis du velger urinprøve, så ikke forvent noe bedre tillit.
Urinprøver finnes det tonnevis av måter å lure. Fake piss, piss fra kompis, eller andre rusmidler som kan være langt mere farlig. Google RC drugs, de fleste av disse er usynlige på urinprøve, men enda mere uforutsigbare.

Tenk deg GODT om før du lager en situasjon som person_navn beskriver. Da får han i hvert fall ikke fokusert på skole.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bekymret1234 Vis innlegg
Jeg vil fjerne miljøet og «ja» ha kontroll på hva som foregår.
De som har gått gjennom dette og klarte å holde seg unna tyngre stoffer føler at jeg overdriver. Hvordan det skal gå vet ingen på forhånd.
Vis hele sitatet...
Det er tull. Den store majoriteten av golk som røyker hasj vil aldri gå over til tyngre stoffer. Dette kan gå galt ja, men da er det mye dine reaksjoner som har forverret det.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror det å ha kontakt med dealere 'før i tiden' var ensbetydende med å være en del av et såkalt rusmiljø. Dette sikkert fordi rusmiljøet på den tid var nokså marginalt i forhold til idag eller eventuelt mer skjult, i tillegg var det vel mer tabu.

I dag er det enkelt å få kontakt med dealere av alle slag, mange med sin egen nisje, og det å få tak i dop er generelt lettere. Det betyr altså at du ikke trenger å være en del av noe mystisk skummelt NARKOTIKA(!!) miljø som trengs å brytes ned, tenk på det som å kjøpe øl av en venn som har vært i Tyskland.

Du bør absolutt snakke om grenser og den slags, men å prøve å skremme og true kan gjøre mer skade enn nytte dessverre.
Han bor på hybel alene. Jeg har bestemt meg å overflytte han til skole der jeg bor.
Tusen takk til alle for hjelpen.Jeg fikk mange gode råd og støtte.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bekymret1234 Vis innlegg
Han bor på hybel alene. Jeg har bestemt meg å overflytte han til skole der jeg bor.
Tusen takk til alle for hjelpen.Jeg fikk mange gode råd og støtte.
Vis hele sitatet...
Og lykke til med ungdommen din resten av livet. Hadde du vært mora mi hadde tilliten vært ødelagt, og i det jeg fylte 18 år hadde du ikke vært en del av livet mitt lenger. Håper du har tenkt gjennom dette nøye- det er ikke sikkert poden tar det så pent 😅
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Slapp av folkens, 17 åringer skal ikke røyke rev. Moren min gikk også gjennom rommet mitt når jeg bodde hjemme. Det er lov å snoke når det er snakk om unger..
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare vær glad det ikke er snakk om tyngre rusmidler som feks alkohol.