Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1758
Jeg har da en helt splitter ny data, men det hjelper meg ikke når den fryser under enkelte spill. Kan sitte og spille hvilket som helst spill og helt random så fryser den på bildet, og eneste måten for å fikse er å restarte. Når jeg da restarter fungerer alt normalt helt til neste restart. Da fryser den igjen.

Finner det veldig rart at den ikke fyser når pcn har startet på nytt.


Alle drivere, bios ++ er oppdatert.

Tatt ut og inn Cmos batteriet

Opprativsystem: Windows 8.1 Pro 64-bit
CPU: Intel i7-5820K
RAM: Crucial DDR4 Balistix 2400MHz 16GB
Hovedkort: Msi X99S Gaming 7
Skjermkort: Msi Geforce Gtx 980 Gaming 4GB PhysX
SSD: Crucial MX100 512GB
PSU: Corsair AX 760
Har du bygget den selv?
Trådstarter
46 0
Den er bygget av meg selv.
Sjekk temperaturer! Jeg mistenker at dette kan ha noe med temperaturen i GPU, CPU, RAM, PSU og/eller chipset å gjøre, eller det er dårlig kontakt et sted. Har du plugget i alle (vifte)ledningene?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sjekk også at rambrikkene får rett spenning, timing og frekvens i biosen.

Du kan evt også ta en ramtest.
Sist endret av Fleff; 3. februar 2015 kl. 21:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har hendt meg ganske ofte at minnebrikkene har feil.. dette resulterer i kræsj når området som har feil bli brukt. Så kjør en minnetest og bruk eliminerings metoden (en og en brikke). Hvis ikke minnebrikkene har feil så er det nok ett cpu varme problem.
Om begge brikkene allerede står i mener jeg at det holder å kjøre minnetesten på brikkene samlet. Feil på én brikke vil uansett gi utslag. Dersom testen viser at det er feil så kan du teste brikkene én og én, sånn som tordenkatta nevner.
Trådstarter
46 0
Fant et program som heter memtest. Der blir det foreslått å kjøre 2 kopier av program med 2047 minne per. Men nå som jeg har 16, burde jeg da kjøre til jeg har rundt 90% bruk på minne?
Sitat av NaoRR Vis innlegg
Fant et program som heter memtest. Der blir det foreslått å kjøre 2 kopier av program med 2047 minne per. Men nå som jeg har 16, burde jeg da kjøre til jeg har rundt 90% bruk på minne?
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Men flere Linux-distro CD/DVD'er har innebygd en "memtest", deriblant Ubuntu, Kubuntu og Linux mint (og sikkert mange fler). Start fra CD/DVD og kjør memtest derifra, og vent til den er ferdig.

Ellers kan det kanskje virke fra den posten din jeg siterte her, at ditt program har kjørt en stund. Hvis så hvorfor krasjer ikke maskina da? Noe som igjen peker mot for høy temperatur et sted, for "memtest" er ikke så tungkjørt.
Trådstarter
46 0
Nå så jeg litt på temperaturer mens jeg spilte far cry 4. Skjermkort lå på 65, mens cpu lå på 50. Tok 10 minutter så kresjet spillet.
Sist endret av NaoRR; 5. februar 2015 kl. 19:17.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Temperaturen er helt grei den.

Jeg tror fortsatt det er minnet, har du fått tatt en skikkelig minnetest? Du får best resultat dersom du booter opp minnetesten.
Sist endret av Fleff; 5. februar 2015 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
46 0
Hvordan kan jeg best mulig utføre denne testen for best resultat?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du laster ned memtest86 Legger det på en minnepenn, deretter booter du fra minnepennen. Da skal testen automatisk begynne.

Det anbefales minst 10 passes for å forsikre deg om at systemet er stabilt.
Sist endret av Fleff; 6. februar 2015 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
46 0
Prøvde memtest og det finnes ingen error. Sliter fortsatt med samme problemet. Jeg mener det er rart om det skal være noen komponenter i og med at det bare skjer på første "kaldstart" Vanlig bruk er helt ok, men tvert det har gått 10 min i et spill så fryser pcn.
Typisk et temperaturproblem. Deriblant så er spill mye mer tungkjørt enn det meste annet (selvsagt ikke video redigering og slikt). Så spilling genererer mye mere varme enn Windows alene, og denne delen blir for varm.
Så da bør du skaffe deg et program, som måler temperaturer i PC'n, eller feilsøke. Lykke til!
Boot Linux og kjør ett spill eller noe som trenger mye av maskinens kapasitet og se om problemet dukker opp igjen.
Da får du skilt fra hverandre problem med hardware og software.
Det at maskinen slutter å crashe etter reboot gir meg en ide om at Windows er involvert.
Sjekk om det finnes oppdatering til grafikk kortet
Se om du kan skille ut om det er ett termisk problem som ikke er relatert til for høye temperaturer men heller
noe som utløses på grunn av en feil som blir utløst av økende temperatur (kontaktfeil) uten at det blir for varmt.

Prøv med ett annet grafikkort.
http://www.msi.com/product/vga/#?cat...tegory_no=1194

Les igjennom:
https://forum-en.msi.com/index.php?board=123.0

Boot Linux og kjør ett spill eller noe som trenger mye av maskinens kapasitet og se om problemet dukker opp igjen.
Da får du skilt fra hverandre problem med hardware og software.
Det at maskinen slutter å crashe etter reboot gir meg en ide om at Windows er involvert.
Sjekk om det finnes oppdatering til grafikk kortet
Se om du kan skille ut om det er ett termisk problem som ikke er relatert til for høye temperaturer men heller
noe som utløses på grunn av en feil som blir utløst av økende temperatur (kontaktfeil) uten at det blir for varmt.

Prøv med ett annet grafikkort.
http://www.msi.com/product/vga/#?cat...tegory_no=1194

Les igjennom:
https://forum-en.msi.com/index.php?board=123.0
Sist endret av Jim114; 12. februar 2015 kl. 07:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.