Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4812
Hei. trenger ett mekanisk tastatur, kravene jeg stiller er følgende:
nordic layout
full size vanlig enter knapp
cherry mx red/blue
under 1000,-

noen forslag?

Har lett en stund uten hell med tanke på kriteriene jeg har sett for meg, hadde vært fint med litt hjelp, evt. andre alternativ om drømmetastaturet ikke finnes?
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Dette?

Edit: Så ikke det med fullsize enterknapp, men det er et jævlig godt tastatur
Sist endret av tekace; 20. mars 2012 kl. 19:55.
Kjøp deg et OEM-tastatur til 69 kroner på Clas og spar pengene heller. Mekanisk tastatur er en tåpelig nerdemote og tilbyr få/ingen fordeler ovenfor et vanlig tastatur. Dersom du ønsker å late som du er en super-hax0r kan du heller laste ned LOIC og skifte tekstfargen i command-prompt til grønn og inpute 'dir /s'.
shd
Trådstarter
ja har sett på det, men der er det enterknappen som stopper meg: / Men takk for forslaget : )

Sitat av NijO Vis innlegg
Kjøp deg et OEM-tastatur til 69 kroner på Clas og spar pengene heller. Mekanisk tastatur er en tåpelig nerdemote og tilbyr få/ingen fordeler ovenfor et vanlig tastatur. Dersom du ønsker å late som du er en super-hax0r kan du heller laste ned LOIC og skifte tekstfargen i command-prompt til grønn og inpute 'dir /s'.
Vis hele sitatet...
Dersom du ønsker å late som du er en super-hax0r kan du heller poste i en annen tråd hvor inlegget ditt er relevant. takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NijO Vis innlegg
Kjøp deg et OEM-tastatur til 69 kroner på Clas og spar pengene heller. Mekanisk tastatur er en tåpelig nerdemote og tilbyr få/ingen fordeler ovenfor et vanlig tastatur. Dersom du ønsker å late som du er en super-hax0r kan du heller laste ned LOIC og skifte tekstfargen i command-prompt til grønn og inpute 'dir /s'.
Vis hele sitatet...
Uhm.

Eg har IBM Model/M som er eldre enn meg sjølv. Dei tåler alt, dei er deilige å skrive på, og solide.

Et tastatur fra 1982 som fortsatt lever vil eg påstå er betre enn et noname-tastatur til en snau hundrelapp... I tillegg er det betre i bruk.
Sist endret av vidarlo; 20. mars 2012 kl. 20:03.
ArbeidsledigProletar
Sitat av NijO Vis innlegg
Kjøp deg et OEM-tastatur til 69 kroner på Clas og spar pengene heller. Mekanisk tastatur er en tåpelig nerdemote og tilbyr få/ingen fordeler ovenfor et vanlig tastatur. Dersom du ønsker å late som du er en super-hax0r kan du heller laste ned LOIC og skifte tekstfargen i command-prompt til grønn og inpute 'dir /s'.
Vis hele sitatet...
tja, har du prøvd å taste med et mekanisk tastatur over tid?

Prøv det for så å gå tilbake til membran, blir som å vade i en sump..
http://www.daskeyboard.com/
Nuff said'

Click, Clack.. Ooh!
Fantastisk tastatur, kunne ikke vært mer fornøyd. Har Professional versjonen.
Sist endret av Narcissistic Zebra; 20. mars 2012 kl. 20:09.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Uhm.

Eg har IBM Model/M som er eldre enn meg sjølv. Dei tåler alt, dei er deilige å skrive på, og solide.

Et tastatur fra 1982 som fortsatt lever vil eg påstå er betre enn et noname-tastatur til en snau hundrelapp... I tillegg er det betre i bruk.
Vis hele sitatet...
Har fremdeles mitt 6 år gamle OEM Logitech-tastatur, fungerer helt uten problemer. Til OP's budsjett på 1000 kroner har jeg altså dekket mine tastaturbehov for de neste 60 årene. Men for all del, smaken er som baken. Om en vil bruke 1000 kroner på et tastatur står en fritt til å gjøre som en vil.
Sist endret av NijO; 20. mars 2012 kl. 20:12.
shd
Trådstarter
Sitat av Narcissistic Zebra Vis innlegg
http://www.daskeyboard.com/
Nuff said'

Click, Clack.. Ooh!
Fantastisk tastatur, kunne ikke vært mer fornøyd. Har Professional versjonen.
Vis hele sitatet...
Har sett litt på das, hva ca lander totalkostnaden på med frakt og mva ?
Sitat av shd Vis innlegg
Har sett litt på das, hva ca lander totalkostnaden på med frakt og mva ?
Vis hele sitatet...
$129 * 1,25 = $161,25 + ~$35 i frakt = ~kr 1 128,-
Fraktes det med eks. DHL kan du kose deg med et fortollingsgebyr på drøye 250 kroner i tillegg til dette.
Sist endret av NijO; 20. mars 2012 kl. 20:17.
Enterknappen på k60 nordisk versjon er helt vanlig, hvorfor stopper den deg? Har k60 selv og er storfornøyd, har prøvd andre mekaniske tastatur som Steelseries 7G/6Gv2, og Razer blackwidow, der første har cherry mx black, og sistnevnte cherry mx brown. k60 har cherry mx red som i følge mange produsenter er det beste for gaming. Noe annet er at steelseries 6gv2/7g har pianolakk som bokstavene blir slitt bort nesten med en gang, og razer blackwidow har også pianolakk som jeg ikke er noen fan av. k60 derimot har matt lakk og laser graverte bokstaver som ikke har blitt slitt i det hele tatt etter kanskje to måneder med skriving og gaming. Tastene på k60 er også hevet litt, ikke senket så det er veldig lett å rense det, og det har en aluminium's plate under tastene som ser veldig bra ut.

K60 er også på tilbud på komplett nå, så løp og kjøp http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649421
Sitat av shd Vis innlegg
Har sett litt på das, hva ca lander totalkostnaden på med frakt og mva ?
Vis hele sitatet...
Ja, det blir dessverre litt over 1000kr. Men jeg lover at du blir fornøyd. Hvis ikke skal jeg personlig kjøpe deg et nytt et.
shd
Trådstarter
@theBeist, helt vanlig stor enter knapp på k60?
@Narcissistic Zebra, tok det lang tid før du fikk tastaturet etter bestilling? kan koste på meg ett par hundre, men k60 er jo langt billigere hmm
@theBeist, helt vanlig stor enter knapp på k60?
Vis hele sitatet...
Vanlig etter nordisk standard, altså slik (rød ring) http://upload.wikimedia.org/wikipedi...a/a5/Enter.png

EDIT: Tok et bilde så kan du se selv: http://imageshack.us/photo/my-images/41/img0421wx.jpg/
Sitat av theBeist Vis innlegg
Enterknappen på k60 nordisk versjon er helt vanlig, hvorfor stopper den deg? Har k60 selv og er storfornøyd, har prøvd andre mekaniske tastatur som Steelseries 7G/6Gv2, og Razer blackwidow, der første har cherry mx black, og sistnevnte cherry mx brown. k60 har cherry mx red som i følge mange produsenter er det beste for gaming. Noe annet er at steelseries 6gv2/7g har pianolakk som bokstavene blir slitt bort nesten med en gang, og razer blackwidow har også pianolakk som jeg ikke er noen fan av. k60 derimot har matt lakk og laser graverte bokstaver som ikke har blitt slitt i det hele tatt etter kanskje to måneder med skriving og gaming. Tastene på k60 er også hevet litt, ikke senket så det er veldig lett å rense det, og det har en aluminium's plate under tastene som ser veldig bra ut.

K60 er også på tilbud på komplett nå, så løp og kjøp http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649421
Vis hele sitatet...
Kun for ordens skyld: blackwidow har cherry mx blue som standard og jeg har ikke merket noe til slitasje av lakken og har hatt det i mange måneder. Om du spør meg er blackwidow et veldig godt alternativ, men du må like at det lager lyd for det gjør det (det har samme mx som das keyboard om jeg ikke tar feil.
Sitat av Kjell_T_Ring Vis innlegg
Kun for ordens skyld: blackwidow har cherry mx blue som standard og jeg har ikke merket noe til slitasje av lakken og har hatt det i mange måneder. Om du spør meg er blackwidow et veldig godt alternativ, men du må like at det lager lyd for det gjør det (det har samme mx som das keyboard om jeg ikke tar feil.
Vis hele sitatet...
Sa at lakken på steelseries tastaturene ble slitt veldig fort, ikke blackwidow. Står på hjemmesiden til razer at det er cherry mx brown, en switch som ligner blue men uten den ekstra klikkelyden og litt mindre motstand om jeg ikke husker feil (mere egnet for gaming etter det jeg har lest).
Sitat av theBeist Vis innlegg
Sa at lakken på steelseries tastaturene ble slitt veldig fort, ikke blackwidow. Står på hjemmesiden til razer at det er cherry mx brown, en switch som ligner blue men uten den ekstra klikkelyden og litt mindre motstand om jeg ikke husker feil (mere egnet for gaming etter det jeg har lest).
Vis hele sitatet...
Vel du sa de hadde samme lakken så antok det var det du mente. Når det gjelder mx tastene er det stealth edition som bruker brown, men har ingen erfaring med de. Den eneste grunnen til at blue "ikke egner seg" til gaming jeg har hørt er et doubel tap problem, men har selv ikke erfart dette overhodet og jeg dobbel tapper myyyyye. Som sagt har jeg bare erfaring med blue, men det var i det minste mine 10 cents
Sitat av Kjell_T_Ring Vis innlegg
Vel du sa de hadde samme lakken så antok det var det du mente. Når det gjelder mx tastene er det stealth edition som bruker brown, men har ingen erfaring med de. Den eneste grunnen til at blue "ikke egner seg" til gaming jeg har hørt er et doubel tap problem, men har selv ikke erfart dette overhodet og jeg dobbel tapper myyyyye. Som sagt har jeg bare erfaring med blue, men det var i det minste mine 10 cents
Vis hele sitatet...
Okay, men poenget mitt var at begge har pianolakk, noe jeg ikke er fan av når det kommer til tastatur, syntes det ofte blir glatt, klamt og fettete med pianolakk. Blackwidow er sikkert et fint tastatur, men K60 er fantastisk imo, og på tilbud på komplett.

Kjøp et mekanisk ihvertfall, går aldri tilbake til rubber dome tastatur, som sagt er det som å gå i en sump etter du har blitt vandt til mekaniske taster.
Kjøpte k60 for noen uker siden og er stor fornøyd, regner med å ha det tastaturet i lang tid framover

og rengjøring ser ut til å være en lek i forhold til andre standard tastaturer
Sjokkert over at ingen har nevnt qpad mk- 50 go mk- 85
Mk- 85
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657580
Mk- 50
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657579
Begge er fullt mekaniske med cherry mx red knapper.
Sitat av Y3ss Vis innlegg
Sjokkert over at ingen har nevnt qpad mk- 50 go mk- 85
Mk- 85
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657580
Mk- 50
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657579
Begge er fullt mekaniske med cherry mx red knapper.
Vis hele sitatet...
Satt å lurte på det samme. Her er forøvrig en test som Hardware.no gjorde for noen dager siden.
http://www.hardware.no/artikler/qpad...g-mk-50/107547
Innviklingshemmet
Er det muligheter for skandinavisk utseende på daskeyboard? Ble forelsket da jeg kom inn på nettsidene deres og så at man kunne bytte ut windowsknappen med linuxknapp, så må nok ha dette tastaturet, men blir jo litt upraktisk uten ÆØÅ...
Sitat av Teddow Vis innlegg
Er det muligheter for skandinavisk utseende på daskeyboard? Ble forelsket da jeg kom inn på nettsidene deres og så at man kunne bytte ut windowsknappen med linuxknapp, så må nok ha dette tastaturet, men blir jo litt upraktisk uten ÆØÅ...
Vis hele sitatet...
DasKeyboard har ikke bokstaver på tastene.

Edit: Ultimate versjonen.
Sist endret av Narcissistic Zebra; 20. mars 2012 kl. 23:35.
shd
Trådstarter
http://www.getdigital.de/products/Da...Model_S/lng/en

Das keyboard ultimate med nordic layout stor enter knapp, blir nok denne jeg går for : ) takk for hjelpen !
Gå for som nevnt tidligere, Qpad MK-50.
Skal legge til at Corsair's mekaniske tastaturer ikke er full mekaniske, dvs alle knappene kommer ikke med Cherry MX Red, så jeg føler at det blir rart å trykke på de knappene som gir feedback. Dårlig overgang, så jeg håper du har dette i bakhodet før du kjøper.
Sitat av Knäppgök Vis innlegg
Gå for som nevnt tidligere, Qpad MK-50.
Skal legge til at Corsair's mekaniske tastaturer ikke er full mekaniske, dvs alle knappene kommer ikke med Cherry MX Red, så jeg føler at det blir rart å trykke på de knappene som gir feedback. Dårlig overgang, så jeg håper du har dette i bakhodet før du kjøper.
Vis hele sitatet...
Alle knappene du bruker mye, dvs alle utenom esc, f1-f12 og prtscr-pgdown.

er mekaniske, skulle det stått
shd
Trådstarter
Til informasjon; jeg kjøpte Das Ultimate EU, med ekstra WASD buttons. Totalprisen landet på ~1350 inkl frakt og toll fra http://getdigital.de.

Kompisen min som har dette tastaturet insisterte på at jeg ikke burde kjøpe det, så jeg hadde ikke noe annet valg : )

Ble litt dyrere enn jeg hadde forventet, men så vidt jeg forstår, er dette tastaturet verd pengene.

Takk for alle svar og forslag!
Sitat av theBeist Vis innlegg
Alle knappene du bruker mye, dvs alle utenom esc, f1-f12 og prtscr-pgdown.

er mekaniske, skulle det stått
Vis hele sitatet...
Jeg bruker alle knappene, spesielt escape og f1-f12 knappene.
For meg så blir overgangen for stor og det er ikke en fin flyt. Fra å gå fra mekanisk også plutselig til rubber-knots er ikke veldig gjennomtenkt tror jeg. Hvorfor skal man i det hele tatt gjøre det? Merkelig ting å spare ned på.
Sist endret av Knäppgök; 21. mars 2012 kl. 07:59.
The Nerdrager
Sitat av NijO Vis innlegg
Kjøp deg et OEM-tastatur til 69 kroner på Clas og spar pengene heller. Mekanisk tastatur er en tåpelig nerdemote og tilbyr få/ingen fordeler ovenfor et vanlig tastatur. Dersom du ønsker å late som du er en super-hax0r kan du heller laste ned LOIC og skifte tekstfargen i command-prompt til grønn og inpute 'dir /s'.
Vis hele sitatet...
Må da si forsjellen på ett tastatur til 100 lappen og ett tastatur til 1000 kroner har en veldig stor forskjell i kvalitet. Jeg snakker da ikke om levetid, det kan da være det samme. Selv har jeg hatt 2 tastatur gjennom mine 7 år som gamer. Og brukte ett crap HP tastatur først, men når jeg byttet til G510 var det som en drøm.
Det har da så klart noe med at jeg digger å ha den friheten til å laga macros på G tastene, men det var så mye mer komfortabelt å skrive og game på det tastaturet da jeg ble vant til det.
Vil nok si jeg kunne gått for ett annet tastatur, da jeg ikke bruker LED displayet noe spesielt, men det er da fint pynt!

Og for en tenåringsgamer er utsendet på ditt gaming utstyr / rig noe av det viktigeste. Har da aldri gått for utsende før performance, men ser jo grunner til at folk gjør det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
stikk på getdigital.de og bestill das keyboard ultimate, det er det beste tastaturet jeg har prøvd, og jeg har prøvd alle switcher som er i eu

wops read thread before posting, bra valg av tastatur though
Sist endret av Elias1337; 17. april 2012 kl. 23:53.