Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2385
Hei!
Jeg måtte bare tyvlåne kameraet til dama mi
Ønsker all slags tilbakemelding, kritikk, ros eller lignede.
Ønsker ikke opplyse om hvilket sted dette er tatt, da det vil avsløre min identitet.

http://bildr.no/thumb/1133441.jpeg

Kamera: Canon EOS 550D. Aner faen ikke hvilken innstilling jeg gjorde. Hadde rett og slett ikke peiling, og bare tok bildet helt tilfeldig, men forsøkte med flere programmer, og dette var det beste (skarpeste) bildet jeg fant.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Bildet er greit nok det Skulle likt å se det i farger, i tillegg vil jeg anbefale å ikke ha horisontlinja (eller der vannet stopper, kall det whatever) i midten. Syntes det blir så jævlig standard at alle bilder med vann i så skal det være 50/50 vann og land.

Om du har det i farger så hadde det vært stilig å se det og! Det ble veldig mørkt i midten av bildet, der broen og øya(?) går i ett Til å ta bildet i en tilfeldig innstilling så ble det jo ganske fint da, det skal du ha
Trådstarter
Sitat av tekace Vis innlegg
Bildet er greit nok det Skulle likt å se det i farger, i tillegg vil jeg anbefale å ikke ha horisontlinja (eller der vannet stopper, kall det whatever) i midten. Syntes det blir så jævlig standard at alle bilder med vann i så skal det være 50/50 vann og land.

Om du har det i farger så hadde det vært stilig å se det og! Det ble veldig mørkt i midten av bildet, der broen og øya(?) går i ett Til å ta bildet i en tilfeldig innstilling så ble det jo ganske fint da, det skal du ha
Vis hele sitatet...
Det med farger, ja.. Jeg tok også et annet bilde som ble litt uskarpt, men ihvertfall i farger. Kanskje det hadde vært bedre slik?
http://bildr.no/thumb/1133447.jpeg
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Det med farger, ja.. Jeg tok også et annet bilde som ble litt uskarpt, men ihvertfall i farger. Kanskje det hadde vært bedre slik?
http://bildr.no/thumb/1133447.jpeg
Vis hele sitatet...
Tja, siden det var såpass mørkt så var nok svart-hvitt en god løsning!

Bare tenk på det med horisonlinja til nestegang (lærte dette når vi hadde om foto på skolen, MK). Se her, sikkert 90% er slik jeg forteller!

Men bildet var veldig fint for det altså, absolutt vært å ta vare på
Ser ut som om du har tatt bildet med et gammelt mobilkamera.
Uinteressant motiv, tydelig at du har brukt en altfor høy ISO-verdi (bildet er preget av store mengder støy), horisonten burde ikke ha vært midt i senter av bildet, undereksponert og du kunne gjerne ha croppet bildet.

Til neste gang; bruk en lavere ISO-verdi (kompenser for dette med å bruke en lengre lukkertid og/eller større brennvidde), plasser horisonten i øverste eller nederste tredjedel av bildet, velg et interessant motiv.

Jeg anbefaler at du kjøper deg en bok om amatørfotografi og lærer deg de grunnleggende regler og teknikker, det vil du lære mye av.
Komposisjonen er litt midtstilt, som nevnt. Er vanlig med en tredeling av bildet, eller bruk av det gylne snitt. Kameraet har LiveView og du kan velge å vise rutenett over skjermen. Da er det bare å plassere horisonten på linjen. Hovedproblemet for min del er at det er litt lite detaljer i bildet og litt mye ingenting.

Du bruker ISO 3200 som gir deg veldig mye støy i bildet på en 550D, sammen med veldig lang lukkertid og håndholdt. Er ikke verst at du klarte å få et så skarpt bilde med dette tatt i betraktning.

Jeg vil anbefale deg å sette fra deg kameraet på et stativ, stein, benk eller noe annet du har tilgjengelig. Velg Av-mode, sett ISO på 100 og blender helt åpen. Velg deretter nedtelling, 2 sekunder, slik at den tar bilde to sekunder etter at du trykker på knappen. Da vil du få et mye bedre bilde i henhold til eksponering. Av-mode vil la deg velge blender og ISO, for så å velge riktig lukkertid selv, i forhold til lysmåleren.
Men ikke verst for å være et tilfeldig bilde. Motivet er fint nok.
True phreak.
Som poster over sa: Uinteressant motiv. Jeg liker lyset i bildet, men plasseringen gjør det kjedelig.

Magnar Fjørtoft skrev en bok om fotografering for noen år tilbake, som jeg lærte mye av. Den er verdt pengene!
Trådstarter
Jøss, gode tilbakemeldinger! Jeg har aldri rørt et slikt kamera før, og aner ingenting om funksjoner eller lignede. Jeg bare skrudde tilfeldig på alle funksjonene og tok masse bilder

Men greit å ha denne tråden i tilfelle jeg skulle få meg hobby som fotograf (Tvilsomt!)
Sitat av NijO Vis innlegg
Uinteressant motiv, tydelig at du har brukt en altfor høy ISO-verdi (bildet er preget av store mengder støy), horisonten burde ikke ha vært midt i senter av bildet, undereksponert og du kunne gjerne ha croppet bildet.

Til neste gang; bruk en lavere ISO-verdi (kompenser for dette med å bruke en lengre lukkertid og/eller større brennvidde), plasser horisonten i øverste eller nederste tredjedel av bildet, velg et interessant motiv.

Jeg anbefaler at du kjøper deg en bok om amatørfotografi og lærer deg de grunnleggende regler og teknikker, det vil du lære mye av.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal han kompensere for ISO-verdi med BRENNVIDDE? Du mener vel blender?


Nattbilder kan du ofte ta tidligere på kvelden, før det er blitt ordentlig bekmørkt - da får du en del positivt bidrag i eksponering der og - uten at det ser veldig annerledes ut.
Ut over dette holder jeg med Donut.
Sitat av Orph Vis innlegg
Som poster over sa: Uinteressant motiv. Jeg liker lyset i bildet, men plasseringen gjør det kjedelig.

Magnar Fjørtoft skrev en bok om fotografering for noen år tilbake, som jeg lærte mye av. Den er verdt pengene!
Vis hele sitatet...
Var det denne, Digital fotografi i praksis, du mente?
Har vært på utkikk etter ei bok som det selv nemlig.
det er ikke ved kragerø?:P
Sist endret av tuti; 19. mars 2012 kl. 01:47.
True phreak.
Sitat av blodappelsin Vis innlegg
Var det denne, Digital fotografi i praksis, du mente?
Har vært på utkikk etter ei bok som det selv nemlig.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Fantastisk bra bok!
Trådstarter
Sitat av tuti Vis innlegg
det er ikke ved kragerø?:P
Vis hele sitatet...
Nei, et sted i Trøndelag.