Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1558
Hei!
Har lekt meg litt med smarthome løsninger med raspberry pi og noen rele kort.

Løsningen funker utmerket og er utrolig fornøyd. Men! Sliter med av raspberryen henger seg opp/slår seg av i lenge peroider. Funker aldri å ta strømmen for å så slå den på igjen, den må stå i alt fra minutter til dager før den funker igjen.

På raspberryen er det installert LAMP og WIRINGPI.

Temperaturen ligger stabilt på 38-44 grader.

Noen som har vært borti lingnende?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Høres mer softwarerelatert ut, jeg har raspberry pi's som kjører public display skjermer året rundt uten problemer.
Det er mulig at filsystemet blir korrupt når den mister strømmen. Det fører til at journals må gjennomgås på neste reboot, og det kan ta sin tid. Har opplevd dette med flere oppsett selv, og det skjer fordi hardwaren venter ekstra lenge med å gjennomføre skriveoperasjoner. Det er mulig å lage en install hvor OS-partisjonen er read-only, mens hjemme-partisjonen er skrivbar. Nøyaktig hvordan dette gjennomføres kommer an på softwaren, og jeg vet ikke hvor bra LAMP-stacken takler dette.
Så egentlig for å løse det på best mulig måte så burde det vært et backup batteri som driver den når strømen går. Som igjen sender en "slå av" kommando?

Eller blir det samme problem om jeg trigger "power off"?
Sitat av haxxor Vis innlegg
Så egentlig for å løse det på best mulig måte så burde det vært et backup batteri som driver den når strømen går. Som igjen sender en "slå av" kommando?

Eller blir det samme problem om jeg trigger "power off"?
Vis hele sitatet...
Det kalles for en UPS. Raspberry pi har sikkert noen billige løsninger på dette.

Men at den går offline i flere dager kan være pga for lite strøm til pi. Har slitt med dette selv tidligere.

Pi chugger som oftest helt greit med for lite strøm, men det kan forårsake reboots når systemet blir belastet.
Sitat av haxxor Vis innlegg
Hei!
Har lekt meg litt med smarthome løsninger med raspberry pi og noen rele kort.

Løsningen funker utmerket og er utrolig fornøyd. Men! Sliter med av raspberryen henger seg opp/slår seg av i lenge peroider. Funker aldri å ta strømmen for å så slå den på igjen, den må stå i alt fra minutter til dager før den funker igjen.

På raspberryen er det installert LAMP og WIRINGPI.

Temperaturen ligger stabilt på 38-44 grader.

Noen som har vært borti lingnende?
Vis hele sitatet...
Helt umulig å si hva som er feilen uten mer informasjon. Hvis du kan poste innholdet i:

Kode

/var/log/syslog
Så vil det kunne gi en pekepinne på hvor feilen ligger.

EDIT: Du nevnte ingen distro? Så jeg antok det var Raspbian?

Sitat av haxxor Vis innlegg
Så egentlig for å løse det på best mulig måte så burde det vært et backup batteri som driver den når strømen går. Som igjen sender en "slå av" kommando?
Vis hele sitatet...
Det heter UPS og er slettes ikke uvanlig.

Sitat av haxxor Vis innlegg
Eller blir det samme problem om jeg trigger "power off"?
Vis hele sitatet...
Det er slik linux maskiner egentlig skal avsluttes. Hvis du trekker ut strømmen så kan risikere at du avbryter maskinen midt i en skriveoperasjon.
Sist endret av 0xFF; 5. november 2018 kl. 13:01.
Bruker "RASPBIAN STRETCH LITE",
Kan hente ut innholdet i syslog når jeg kommer hjem.

Angående for lite strøm til enheten tror jeg ikke stemmer, den skal få godt med strøm? (5v 2A)
Sitat av haxxor Vis innlegg
Bruker "RASPBIAN STRETCH LITE",
Kan hente ut innholdet i syslog når jeg kommer hjem.

Angående for lite strøm til enheten tror jeg ikke stemmer, den skal få godt med strøm? (5v 2A)
Vis hele sitatet...
Det avhenger litt av kvaliteten på adapteret. Den er veldig kresen på å få ganske nøyaktig 5v, enkelte billige adapter klarer ikke levere stabil 5v, jeg har enkelte 5v adaptere hjemme som ikke fungerer med rpi (2).