Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3239
[COLOR=Red]Guide: Port Åpning For Nybegynnere [Router][/COLOR]

Hei NNF'ere.

Gjennom tider har jeg strevet med nettverket mitt hjemme, og en dag ble jeg lei og tok saken i mine egen hender og begynte og lese litt rundt på dette med nettverk. Opplever du at Torrentene dine går sakte? eller at du får rett og slett ikke for så bra oppkobling som du skulle hatt? Vel saken kan være at du er bak en firewall på routeren din.

[COLOR=Red]Hva er en router?[/COLOR]

Litt kort sagt men så enkelt som mulig, den binder flere datamaskiner opp mot en internett oppkobling. Fordelen med en router er dens funksjon som brannmur og at den kan dele ut IP-adresser, som også kalles DHCP.

[COLOR=Red]Porter?[/COLOR]

Vært eneste program som er knyttet til nettbruk, utnytter seg til en port.
Porter kan beskrives som dørene til en datamaskin. Datanettverk foregår mellom 65536 forskjellige porter. Noen programmer/tjenester har blitt utdelt med allerede et portnummer, som f.eks. port 80 = http.

Så hvis du tenker deg at du sitter på MSN Messenger, og en venn sender deg f.eks en sang. Da sendes det pakker mellom hans data og din, disse pakkene utnytter seg av portene "6891-6900". Nå som du ikke har åpnet portene "6891-6900" vil vær eneste pakke som sendes fra hans data gå via en server istedet for p2p.

Det blir litt saktere av den grund at den skal se på vær eneste pakke som kommer fra han som sender sangen. Hvis du dermed åpner portene på routern din, vet routeren at pakkene som går igjennom portene "6891-6900", skal bare sleppes rett igjennom uten at de skal sjekkes.

Det finnes en hel haug med routere ute på markede, og jeg har ikke tenkt til og si så veldig mye mere enn at hvis du sitter på router kan det være greit og åpne porter. Jeg har gode resultater selv etter og ha åpnet porter for tjenester som bla. Torrents.

Gå inn på http://www.portforward.com/default.htm
Så går man på Common Ports, som er en liste over porter for forskjellige tjenester, så velger man et program. Finner routeren din fra listen, og følger steg etter steg nedover.

[COLOR=Red]Et lite tips:[/COLOR]

Noen routere krever at du bruker statisk ip får og kunne utnytte seg av de åpne portene,
da går man bare på "nettverks innstillinger" på kontrol panel og høyre klikker på den "Lokale Oppkoblingen" som har forbindelse med routeren din å velger "Egenskaper".

Finn "TCP/IP" i listen og trykk egenskaper tast inn den "IP adressen" du vil ha f.eks 192.168.1.2, Subnet skal bare være 255.255.255.0, "default gateway" skal du sette in den IP'n routern din har. DNS server, er det internett-levrandøren/ISP din sinn IP. Hvis dem ikke har lagt ut noe informasjon om dette på dems nettsider kan du ringe dem.

Telenor bruker ihvertfall:
130.67.60.68
130.67.15.198

Så er det bare trykke ok, men husk dette BURDE du gjøre med alle datamaskinene på nettverket så ikke noen bruker automatisk og noen bruker statisk. Det vil i noen tilfeller skape konflikter på nettverket og man vil ikke få nettverk. Da er det bare og kalle neste datamaskin 192.168.1.3 helt opp 192.168.1.225 tror jeg.

Håper dette hjalp noen!
Sist endret av #Conex; 9. mars 2006 kl. 20:50.
En ting er å skrive enkelt og forsåelig, men her er jo til dels direkte feil... Flott initiativ, men du bør rette opp feilene (sjekkes for dritt?)

Grunnen til at f.eks MSN går tregere med lukkede porter er at all trafikk må gå via en server istedet for p2p...
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sorry, for feilen var faktisk selv ikke klar over dette takk moyd!
jeg har nettopp sendt mail t motorola pga jeg aldri fikk opnet porter eller koblet til ruteren..
men i mailen sto det at det ikke er en firewall i ruteren og derfor er det ikke noen porter å opne.
jeg har prøvd å opne porter i AV programme mit og i brannmuren på pcen men samme gamle treige farten før jeg opgraderte linjen min til 8mbit (før 2mbit) kan dette stemme?
hva kan jeg eventuelt gjøre for å fikse dette?
#Conex's Avatar
Trådstarter
Hva er det som går sagte? går alt treigt?
Fordi det kommer vel også ann på serveren du er koblet, hvis serveren har 2 mbit ut kan den ikke gi deg mere enn 2 mbit ut. Og hvis det er mange folk koblet opp på serveren skal allle dele på disse 2 mbit. Dette er bare et eksempel, men hva slags brannmur har du?
hvilken brannmur: NOD32 sin.. ingen ting går fortere.. hastiheten burde stige når linjen har blitt 6mbit
raskere? alt går forsovit treigt.. har opnet en av di anbefalte portene til azurezus.. men samme dritt farten.. NAT viser gult på azurezus..
#Conex's Avatar
Trådstarter
Hm, dette kommer jo helt ann på hvem du laster ned fra.
Det du kan gjøre er at du åpner en port også tester du om den er åpen. Eks. Åpne port 21 gå til

http://www.utorrent.com/testport.php?port=21

Helt bakerst i linken så ser du "21", det er port nummeret. Prøv og se om den åpner seg.
Hvis du da vil senere teste f.eks port 6881 så skriver du bare.

http://www.utorrent.com/testport.php?port=6881
Sist endret av #Conex; 11. mars 2006 kl. 14:53.
Om jeg skal åpne en port for et program, må jeg gjøre det i 3com routeren OG speedtouch510 modemet mitt? eller bare routeren?
#Conex's Avatar
Trådstarter
Speedtouch er vel fra Telenor, ring og hør med dem. Eller google på det.
3com routern er det bare og starte og åpne porter.

Du ser jo enkelt om det er noe mere som blocker hvis du åpner en port på routern og fremdeles får du at porten ikke er åpnet på test siden nevnt i posten min ovenfor er det kanskje noe annet.

Men husk og prøv med statisk ip, fordi det er noen routere som krever at maskinene bruker statisk ip. Trenger egentlig ikke og si noe mere bare les alt ovenfor. Good Luck
Mongeland har en artikkel om emnet.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=47932

Han skriver i det minste ikke som en dass.
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nichotin
Mongeland har en artikkel om emnet.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=47932

Han skriver i det minste ikke som en dass.
Vis hele sitatet...
Det var jo virkelig koslig og høre!
Sitat av #Conex
Det var jo virkelig koslig og høre!
Vis hele sitatet...
Poenget var sikkert at det ikke er nødvendig med to guider om det samme. Og, ja, det er opptil flere feil i "guiden" din, og du beskriver jo egentlig ikke så veldig mye om det å faktisk åpne portene.
ok nå fattet jeg alt. Veldig bra guide forresten (Y)
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sitat av mongeland
Poenget var sikkert at det ikke er nødvendig med to guider om det samme. Og, ja, det er opptil flere feil i "guiden" din, og du beskriver jo egentlig ikke så veldig mye om det å faktisk åpne portene.
Vis hele sitatet...
Sorry for at dette blir tatt opp igjen, men det som iriterer meg litt over dette forumet er at vi ikke har en egen "gruppe" for guider. Jeg klarte i hvertfall ikke og finne det, vel kall meg gjerne dum som ikke klarte det.

Meningen med denne guiden var og guide folk litt om hvordan det fungerte og hvordan man kunne gjøre det selv. Siden det finnes en hel haug av routere ute på markedet, siden da www.portforwarding.com har "guides" for de fleste routerne på markedet tenkte jeg som sagt og få lært folk til å bruke det.

Gjerne klag over hvor dårlig jeg er i å skrive, jeg har ikke akkurat topp karakter i språk. Men det er jo som alt annet, øvelse gjør mester.

Sitat av tSig
ok nå fattet jeg alt. Veldig bra guide forresten (Y)
Vis hele sitatet...
Good, Tusen takk for en koslig komentar!

Edit:
Jeg ser nå på guiden min og ser en stygg feil, men jeg får ikke trykket edit.
Sist endret av #Conex; 11. mars 2006 kl. 18:08.
Men når man skrur av brannmuren i routeren og bare bruker windows brannmuren, blir det ikke da det samme som om man ikke hadde hatt router? Fordi det er jo ingen annen beskyttelse når du ikke bruker router, enn windows brannmuren.
Det er ganske stor forskjell på en brannmur i en ruter og XPs brannmur. Sistnevnte går mer på applikasjonsnivå. Mest sannsynlig vil du fremdelse være bak NAT etter du har slått av brannmur i ruteren (og brannmuren der er som regel basic og blokker svært lite i utgangspunktet), så det vil ikke være stor forskjell.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, jeg er ganske ny her på forumet (få poster, men lest en hel haug). For å si det sånn, jeg syns ikke dere bør klage på den måten der når det er en person som setter seg ned for å skrive en guide til de som ikke forstår hva portforwarding er for noe. Det at dere da setter igang å klager så mye som mulig på at det var elendig er tåpelig. Det er greit å komme med kommentarer om eventuelle feil, men dette var drøyt. Syns det er flott at folk i det hele tatt gidder å sette seg ned å skrive guider. - Jeg er forresten helt enig med deg #conex når det gjelder det at det burde vært et eget sted for guider... Men, men.. Keep Up The Good Work Fellows... Mvh Lude
Sitat av #Conex
Sorry for at dette blir tatt opp igjen, men det som iriterer meg litt over dette forumet er at vi ikke har en egen "gruppe" for guider. Jeg klarte i hvertfall ikke og finne det, vel kall meg gjerne dum som ikke klarte det.
Vis hele sitatet...
http://www.freakforum.nu/forum/forumdisplay.php?f=65 så godt gjemt er den virkelig ikke.

Sitat av #Conex
Jeg ser nå på guiden min og ser en stygg feil, men jeg får ikke trykket edit.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke redigere ting når det har gått en time.

Sitat av Ludde
Hei, jeg er ganske ny her på forumet (få poster, men lest en hel haug). For å si det sånn, jeg syns ikke dere bør klage på den måten der når det er en person som setter seg ned for å skrive en guide til de som ikke forstår hva portforwarding er for noe. Det at dere da setter igang å klager så mye som mulig på at det var elendig er tåpelig. Det er greit å komme med kommentarer om eventuelle feil, men dette var drøyt. Syns det er flott at folk i det hele tatt gidder å sette seg ned å skrive guider. - Jeg er forresten helt enig med deg #conex når det gjelder det at det burde vært et eget sted for guider... Men, men.. Keep Up The Good Work Fellows... Mvh Lude
Vis hele sitatet...
Joda, det er kjempeflott at folk gidder å skrive slikt, men det blir veldig unødvendig å lage noe på nytt også sende det inn, vi trenger jo ikke to guider som handler om akkurat det samme.
NAT er ikke en brannmur for svarte.
I nat er INGEN porter sperret. alle er tillatt utgående. MEN ingen inngående connections er lov vist ikke du ber om det.
Greit å skille mellom ulike begreper:

Definisjonen på en router er en enhet som binder sammen to forskjellige nettverk. (For eksempel, ett LAN med uoffesielle 192.168-adresser, og ett WAN med en offesiell IP-adresse)
At den også har funksjoner som DHCP, brannmur, Printserver, switch og andre ting er bare en bonus de fleste routere til hjemmebruk har.

Det er stor forskjell på åpne en port i brannmuren og å forwarde en port med NAT. Det du snakker om er forwarding, det vil si at du kobler portene fra WAN-siden mot LAN-siden av routeren, til en eller flere PCer. Ikke åpning. Åpning er når du fjerner en sperret port i brannmuren, som ikke har noe med NAT og forwarding å gjøre.

Man kan sammenligne en brammur med en vegg som stopper all inngående og utgående trafikk, med unntak av de man vil slippe gjennom. NAT er funksjonen som gjør at man kan koble over porter til den andre siden av routeren. De på andre siden av elva når ikke de på motsatt side før det er bygd en bro over. Dette gjør man med forwarding.

At routere krever faste IP-adresser for å forwarde har jeg aldri hørt om, men om PCen får en annen IP-adresse enn hva som ble oppgitt i NAT-tabellen da det ble satt opp vil det selvsagt ikke fungere.

Angående faste IP-adresser er det beste man kan gjøre å binde MAC-adressen på nettkortet i hver enkelt PC til en IP-adresse, slik at PCene fortsatt får IP-adresse fra DHCP, men at man får samme adresse hver gang. Da slipper man også å forandre IP-adressen dersom man flytter PCen til ett annet nettverk, og man unngår konflikter da adresser deles ut av DHCP-serveren og ikke manuelt. Dette er en funksjon som så godt som alle routere med DHCP-server har.
Sist endret av vidder; 29. mars 2006 kl. 22:17.