Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4578
No er det jo konfirmasjonstid og eg skal gje pengar til ein som skal konfirmerast. Kan ikkje møte opp sjølv og skal difor sende eit kort. Har ikkje lyst til å putte pengane i lag med kortet og synes det er litt dumt å berre sette dei inn på kontoen hans. Kom på den ideen at eg skal skrive ut eine sida av ein 200 lapp nokre gonger og legge ved kortet. Ingen problem med å skanne, men slit med å få utskrift. Har prøvd å skrive ut både mindre og større versjon, men får berre ut halvparten. Treng ikkje være ein heilt autentisk 200 lapp, hadde faktisk vore moro dersom den var ein del større enn ein ekte. Er det nokon som veit korleis eg skal få dette til?
Ikke få han til å prøve å bruke de da, for da kan han få et par problemer tror jeg.
Trådstarter
57 4
Skjønnar ikkje kva som sperrar. Når eg skriv ut rett frå nettlesaren så er det ingen problem, då får eg ein på kvar A4 side. Dersom eg lastar ned bilete og prøver å skrive ut 3 på kvar A4 side så får eg det ikkje ut. Får berre bruke litt fleire A4 ark så får eg ut det eg treng. Takk for hjelpa.

Sitat av kimmag Vis innlegg
Ikke få han til å prøve å bruke de da, for da kan han få et par problemer tror jeg.
Vis hele sitatet...
Dei som eg får ut er større enn dei ekte, i tillegg så er det berre skrift på den eine sida, så eg kan aldri tenkje meg at giddar prøve ein gong.
Noen programmer har sperrer for behandling/utskrift av bilder av sedler. F.eks. Photoshop.

Kan du prøve med et annet bilde for å sjekke det?
Trådstarter
57 4
Eg har fått ut alle eg treng, og det er lett å sjå at dei ikkje er ekte så då eg er fornøyd. Takkar for hjelpa
bruk en skanner .. scan den ene siden av en 200 lapp og du har den ene siden av en 200 lapp...
Sist endret av robojot; 3. mai 2011 kl. 18:22.
De fleste scannere har en sperre mot kopiering av sedler. Så jeg tviler på at dette fungeer noe serlig bra på en moderne scanner/printer
Hva med å tegne en for hånd med farveblyanter?

Det er ihvertfall fullstendig lovlig, og gir et enda mer personlig preg.
hvordan vet scanneren/bildebehandlings programmet at det er en seddel?
Har ikke an anelse. Er i allefall en luring som har tenkt det ut. Og gjordt så de fleste typer sedler blir blokkert.
Men det kunne da vært morsomt og teste dette.

Kunne ha gått innom den lokale banken og spørre om en 20-30 diverse sedler og sett om alle sedlene blir merket av scanneren.
Photoshop CS5 nekter å åpne bilde av en norsk 200-lapp ( Får beskjed om at det ikke er lovlig ), men når jeg prøver med bilde av en US 1 dollar går det glatt. Hvor er logikken?
kanskje fordi vi befinner oss i norge? hadde vært interesant å finne ut om bildet kan bli åpnet i et annet land.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Som nevnt over, så og si alle seriøse produsenter av skrivere og scannere, har lagt inn sperre for å scanne ting som sedler, pass og kredittkort, for å unngå svindel
HøyRisiko Psykopat
eg fikk åpne, redigere og lagre bilde med photoshop CS4
https://imma.gr/26161
https://imma.gr/26162
Edit: bildet fant eg på Google.
Sist endret av OlaWaagen; 3. mai 2011 kl. 22:16.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
eg fikk åpne, redigere og lagre bilde med photoshop CS4
https://imma.gr/26161
https://imma.gr/26162
Edit: bildet fant eg på Google.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk åpne den, men ikke den typen med "sølvstripe" på siden
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Dette er litt OT, men tråstarter er vel ferdig med tråden.

Det jeg lurer på er hvorfor seddlene ser ut som dem gjør.
Må jo vere en grunn til det..
Så en dokumentar om dollaren en gang, men noen som vet noe om norske?
Bare til info så sender Photoshop automatisk melding til Kripos når noen prøver å åpne en seddel


[COLOR="White"]JK bros...[/COLOR]
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Dette er litt OT, men tråstarter er vel ferdig med tråden.

Det jeg lurer på er hvorfor seddlene ser ut som dem gjør.
Må jo vere en grunn til det..
Så en dokumentar om dollaren en gang, men noen som vet noe om norske?
Vis hele sitatet...
Sitat Wikipedia:
200-kroneseddel [rediger]

Etter betydelig inflasjon gjennom 1970- og 1980-tallet ([1]), var det behov for en valør mellom 100 kroner og 1000 kroner i tillegg til den på 500 kroner, og den første norske 200-kroneseddelen ble utgitt i 1994. Den portretterer Kristian Birkeland (1867-1917), jordmagnetismeforsker, oppfinner, og med-grunnlegger av Norsk Hydro. I 2002 ble denne seddelen oppgradert med en holografisk stripe av metallfolie, trykk med perlemoreffekt og små gule sirkler.

Forsiden av 200-kroneseddelen viser et portrett av Kristian Birkeland mot et stilisert mønster av nordlys og en kjempemessig snøkrystall. Birkelands terrella-eksperiment, som bestod av en liten, magnetisert kule som skulle forestille Jorden opphengt i vakuum i en kasse, er vist til venstre. Da den ble bestrålt med elektroner, oppstod en lysglød rundt kulens magnetiske poler, tilsvarende nordlys på Jorden.

Baksiden av 200-kroneseddelen viser et kart over nordpolområdet med Skandinavia til høyre og det nordlige Canada til venstre. En ring omkring den magnetiske nordpol (nær Resolute i Canada) indikerer plasseringen av nordlysfenomener, deriblant den satellittbestemte statistiske posisjonen av Birkelandstrømmer. Birkelands opprinnelige avbildning av feltrettede strømmer publisert i 1908 er vist nede til høyre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Bare til info så sender Photoshop automatisk melding til Kripos når noen prøver å åpne en seddel


[COLOR="White"]JK bros...[/COLOR]
Vis hele sitatet...
til og med om eg bruker en pirat versjon ?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Bare til info så sender Photoshop automatisk melding til Kripos når noen prøver å åpne en seddel


[COLOR="White"]JK bros...[/COLOR]
Vis hele sitatet...

Det må jeg ha en kilde på før jeg kan tro på
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Bare til info så sender Photoshop automatisk melding til Kripos når noen prøver å åpne en seddel


[COLOR="White"]JK bros...[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Tja, ZoneAlarm har blokkert all netttrafikk fra Photoshop, og sjekket også at det ikke kom noen forespørsel for nettverkskontakt fra Photoshop da jeg forsøkte og åpne seddelen, da jeg fikk feilmelding
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Tja, ZoneAlarm har blokkert all netttrafikk fra Photoshop, og sjekket også at det ikke kom noen forespørsel for nettverkskontakt fra Photoshop da jeg forsøkte og åpne seddelen, da jeg fikk feilmelding
Vis hele sitatet...
Da bør du nok aldri åpne nett-trafikk til Photoshop. Sikkert mange meldinger som ligger klar til å sendes
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Da bør du nok aldri åpne nett-trafikk til Photoshop. Sikkert mange meldinger som ligger klar til å sendes
Vis hele sitatet...
Jeg får beskjed når Photoshop FORSØKER å sende, og den har aldri forsøkt
- Så jeg tviler sterkt

Sitat av laxzzi Vis innlegg
Jeg får beskjed når Photoshop FORSØKER å sende, og den har aldri forsøkt
- Så jeg tviler sterkt
Vis hele sitatet...
Kan jo også slenge til at enkelte land tillater redigering av sedler, men reprodukson av disse skal enten være 50% alle sider, eller 150% alle sider.
- Da er det jo helt åpenbart at det ikke sendes en melding til kripos, men kun blokkerer.. Da det ikke er ulovlig å forsøke

Sitat:
CDS kan imidlertid ikke spore individuelle brukere av personlige datamaskiner eller digitale bildebehandlingsverktøy.

Kilde: http://www.rulesforuse.org/pub/index...ang=no&page=-1
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det må jeg ha en kilde på før jeg kan tro på
Vis hele sitatet...
hehehehehe. Ingen som så det som stod under med hvit skrift?
Bare spill med, så blir det en sannhet!
Sitat av Wilyes Vis innlegg
De fleste scannere har en sperre mot kopiering av sedler. Så jeg tviler på at dette fungeer noe serlig bra på en moderne scanner/printer
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg vel heller at den sperren du nevner her ligger i programvaren. Prøv å bruke ett annet scanner program.....