Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4472
Ble stengt ute fra skolenettet her en dag pga for mye bruk av utenomfaglige sider. Blir ikke bannet på brukernavn, men mac-adressen blir bannet. Skiftet dermed MAC-adressen, og fikk tilgang til nettet igjen

Idag derimot, ble jeg(og flere andre som har gjort det samme) hentet ut fra timen av systemansvarlig, fikk beskjed om at vi hadde forfalsket vår identitet, noe som var et meget alvorlig brudd på skolens IT-reglement. Alle står nå i fare for å få nedsatt Orden / Atferd- karakter noe som hadde vært veldig kjedelig mtp senere skolegang.

Det jeg lurer på er om det finnest en "lovlig" grunn til å skifte MAC-adresse? En annen ting jeg lurer på er om skolen faktisk har lov å sette ned Orden/Atferds-karakteren pga. dette "lovbruddet". Punktet i reglementet jeg tror vi har blitt straffet for er "Å tilegne seg tilgang til nett/dataområde enn det du er gitt tilgang til". Noen som har tips til hva jeg bør gjøre videre?
Sist endret av runde91; 9. mars 2010 kl. 23:19.
Faa tak i regelementet til skolen eller kontrakten til pc-kjöpet og les godt igjennom alt. Om det ikke staar noe om bytting av mac, saa har de jo ikke noe paa deg(?)

Du kan jo bare si at en kamerat av deg paa 14 aar hadde sett paa youtube hvordan man skiftet mac-adresse og ville teste det paa din pc. Eventuelt bare nekte for at du har byttet?
Derer har ikke brutt noen sperrer ved og endre mac addresse, dem veit ikke om dere har bytte datamaskin/lan/wlan kort.
loven som "Å tilegne seg tilgang til nett/dataområde enn det du er gitt tilgang til" gjelder hvis du har brutt noe sperrer eks: rappe password/crack/hack osv....

siden derer forsatt har brukt deres login så har derer ikke gjort noe galt, it-admins er VELDIG sære noen ganger.
Trådstarter
10 3
IT-reglementet finner man her: http://ulsteinvgs.com/wiki/images/IT-reglement.pdf

Står ingenting om akkurat MAC-adresse, reglene er derimot ganske "rundt" skrevet. Vil ihvertfall gå videre med saken dersom det ender med at jeg får nedsatt!

EDIT: akkurat slik jeg også tolket det, ranvik. Får se hvordan det går videre hvertfall..
Sist endret av runde91; 9. mars 2010 kl. 23:29.
Sitat av runde91 Vis innlegg
Idag derimot, ble jeg(og flere andre som har gjort det samme) hentet ut fra timen av systemansvarlig, fikk beskjed om at vi hadde forfalsket vår identitet, noe som var et meget alvorlig brudd på skolens IT-reglement. Alle står nå i fare for å få nedsatt Orden / Atferd- karakter noe som hadde vært veldig kjedelig mtp senere skolegang.
Vis hele sitatet...
I linken til skolereglementet står det jo svart på hvitt at brukerene skal alltid identifisere seg med eget brukernavn og passord. (som du har gjort). Jeg tror du har en god sak da du faktisk har "identifisert" deg ihht. regelverket. De har jo heller ikke sperret kontoen din slik de skriver de gjør ved funn av spill osv.

Stå på ditt, verste som skjer er at du får sanksjoner for feil bruk av nettverk/pc
Det er jo egentlig bra bæsj på leggen fra it-avdelingen sin side uansett. Hvis de skal stenge dere ute. Hvorfor velge den mest sløkkete måten? Ta username hvis det er viktig. Kan ikke komme å klage for at de har gjort "en dårlig jobb".
Hvis du ble opplyst om at du ikke lengre fikk lov til å bruke skolenettet, synes jeg det er rimelig å gi deg en vanlig anmerkning for å ha brukt nettet etter du fikk forbudet.

Det de sier om at du forfalsket din identitet, er bullshit. De kan ikke identifisere noen ut ifra en MAC-adresse, ettersom MAC-adresser ikke er hemmelige og kan brukes av alle. Derfor er ikke adressen en identitet. Brukernavn+passord er derimot en identitet fordi den er kjent for bare en person.
Her ville jeg ikke gitt meg.
Leie av pc er en avtale som blir gitt av fylket og går utenom skolen. Eneste straffer du kan få for pc bruk i skolen, er missbruk i timene. Det du måtte gjøre med pc'n ellers, kan ikke på noen måter bli straffet mtp skolegang.

Evt straffer må bli gitt i henhold til avtalen og kan ikke gå utover skolegangen (unntaket er da om pc'n blir inndratt og du ikke kan benytte deg av den i timen, som kan til dels gå utover skolegangen)
Si at du installerte andre drivere som endret adresse ved et uhell, og at du i etterkant ikke var opplyst om det faktum at du hadde ny adresse, og at det var derfor du fikk tilgang, og at du påregner en anmerkning for tilfellet, men straff av større grad vil du ikke godta, siden du ikke endret MAC adressa di i 1. grads hensikt, liksom at du planla og utførte denne MAC adresse endringa di.

Det er bare å gi opp helt å nekte noe, disse folka er så latterlige sære at det eneste du kan gjøre er å prøve å minske straffen din. De har ikke forståelse for en uslukkelig tørste på kunnskaper og erfaringer på en nivå de ikke allerede har studert 10 år i etter min erfaring, og det ligger ikke noe i det for dem å la deg slippe unna. De vil ta deg så hardt som mulig for å sette eksempler.

Om du er full av faen ville jeg printa guides til hvordan man endrer mac adressa, og delt den ut til absolutt alle. Legg den inni bibliotek bøker og slikt, sørg for at den ender opp over alt. Om alle på skolen din blir involvert blir dette plutselig noe av helt andre dimensjoner, og de kan jo for all del prøve å anmelde deg, men de vil jo faen ikke nå langt med dette, da du ikke gjør noe ulovlig ved å spre kunnskap på en institusjon der ungsom skal tilegne seg kunnskap. MAC adresse endring forbys ikke ved noen norske lover, kun båt/bil adresse/serial nummer tukling er straffeforfulgbart i norge afaik, vær så snill å post om du mener dette er feil, jeg vil vite om alt av intresse

Summerende, om jeg var deg, ville jeg spilt på utter dumhet. Denne papirmølla er noe av det siste du vil ende opp i, for disse folka her har få grenser når det gjelder en enkel ting som f.eks å endre adferds karakteren din. Ikke ta hardt på dette, du kommer ikke til å ende opp på Plata bare fordi du fucka deg selv over ved å ikke orke å lese reglement / ikke var god nok til å lure systemet. Du lever - du lærer. Neste gang eavsdrop noen andres passord. Det er som regel her de tar deg. + Husk dette; om du kuker rundt for meget så har ca alle skoler muligheten til å bla seg rundt i nett trafikken din opp til et par uker bak i tid grunnet det faktum at de har lov å gjøre det tydeligvis. Mao om du logger inn på masse sites med ditt navn som bruker navn vil du selge deg selv ned elva om du bruker andres passord og slikt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller utvidet frontene mine på andre måter en det du gjør atm. Fiks deg en tunell ut av fattige skole nettet slik at all trafikk til din maskin går igjennom en tunell, slik som oss andre, så slipper du at IT ansvarlige sitter å leser drit som er viktig for deg. Tips her er jo å la en del nett trafikk gå vanlig slik at de ikke blir suspekt, for om noen er mer egnet til å dyrke opp konspirasjons teorier enn disse er det i så fall noe som kunne vært intressant å høre mer om; de sitter jo bare på kontoret å venter på at neste lærer skal komme inn å måtte ha hjelp med å koble inn printer

Takk for/til ytringsfriheten vår
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av ranvik Vis innlegg
Derer har ikke brutt noen sperrer ved og endre mac addresse, dem veit ikke om dere har bytte datamaskin/lan/wlan kort.
loven som "Å tilegne seg tilgang til nett/dataområde enn det du er gitt tilgang til" gjelder hvis du har brutt noe sperrer eks: rappe password/crack/hack osv....

siden derer forsatt har brukt deres login så har derer ikke gjort noe galt, it-admins er VELDIG sære noen ganger.
Vis hele sitatet...
Nå må jeg dessverre skuffe deg å si at du tolker loven i en helt annen retning enn våres rettsvesen. Du trenger IKKE å bryte noen som helst sperrer for å kunne dømmes under "hacker-paragrafen". Så lenge du har fått tilgang til noe du ellers ikke skulle hatt tilgang til så er det å anse som hacking etter den reviderte utgaven av paragrafen anno 2002.

Personlig så ville jeg tolket selve spoofingen av mac-adressen som et forsøk på å omgå en sperre, og du vil derfor også kunne straffes etter regelverket du refererte til, i sin ureviderte utgave.

For å oppsummere: Uansett hvor trivilet det skulle være å omgå eller bryte en sperre så er det faktisk forbudt per lov og kan straffes med bøter og fengsel opp mot 6 måneder. På en annen side tror jeg aldri denne saken ville kunne nå rettsvesenet, men det finnes jo, som dere allerede har erfart, en rekke andre områder skolesystemet kan irettsette dere på.
Trådstarter
10 3
Takker for mange gode svar. Glemte å nevne en ting: Dum (og overrasket over å ha blitt hentet ut i en time av ass.rektor og it-ansvarlig) innrømte at jeg hadde skiftet MAC-adressen, for å få tilgang til nettet igjen. Jeg sa at jeg ikke viste helt hva jeg hadde gjort, og bare var fornøyd fordi nettet fungerte igjen. Tenkte det ville nytte lite å si at jeg hadde skiftet nettverkskort eller noe en time etter jeg ble bannet.

Hensikten med tråden var vel egentlig bare å få noen gode argumenter dersom jeg får nedsatt, da kommer jeg utvilsomt til å gå videre med denne saken, da jeg strengt tatt ikke har brutt en eneste lov ifølge IT-reglementet.

Kanskje litt OT, men ser du nevner tuneller osv. her, blueshift. Brukte YourFreedom og Sockscap tidligere for å få tilgang til spill på skolen, men ble aldri oppdaget for dette
Sitat av runde91 Vis innlegg
IT-reglementet finner man her: http://ulsteinvgs.com/wiki/images/IT-reglement.pdf

Står ingenting om akkurat MAC-adresse, reglene er derimot ganske "rundt" skrevet. Vil ihvertfall gå videre med saken dersom det ender med at jeg får nedsatt!
Vis hele sitatet...
Her er fylket sitt reglement. Dette gjeld også på skulen..
https://brukerid.mrfylke.no/?c=reglement

"Ikkje lov å skjule datamaskinindentiteten" Korleis stiller dette seg til å byte MAC-adresse?
Neutral Good
Mith's Avatar
Deezire har rett. Du har blitt kastet ut av nettet, gitt faen i det og koblet deg på igjen. Du har skaffet deg tilgang til andre nett enn det du har lov til og det står jo i reglene at det ikke er lov.
Hvordan du har skaffet deg tilgang eller hvordan tilgangen din er sperret er uvesentlig.
Sist endret av Mith; 10. mars 2010 kl. 12:47.
Trådstarter
10 3
Følgende er skrevet om brukeridentitet:

"Brukaridentitet: Brukarnamn og passord

Brukarkonto: Digitale ressursar som eleven blir gitt tilgang til. Ein brukarkonto kan vere samansett av fleire brukaridentitetar.
Brukarnamn: Eit namn som gir eleven ein unik identitet i elevnettet
Passord: Ein (eller fleire) alfanumerisk kode(ar) som opnar eleven sin(e) brukarkonto(ar)
Maskinidentitet: Maskina sin IP-adresse"

Jeg er anklaget for å ha skiftet / skjult min identitet, men i reglementet står der ingenting om MAC-adresse. Er da å spoofe MAC-adressen å betrakte som et lovbrudd?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det trenger heller ikke å stå noe om det i regelverket i det hele tatt. Du har tatt grep for å omgå en sperre, fysisk eller ikke, og fått tilgang til noe du ellers ikke skulle hatt tilgang til. Prøv å se for deg hvordan et lovverk skulle vært hvis alle mulige utfall skulle siteres. Umulig? Helt riktig. Derfor blir lovverket skrevet for tolkning og det er opp til rettsvesenet å vurdere om det er lovstridig eller ei.

Du har helt klart gjort noe som går mot den norsk lov, og da trenger det strengt tatt ikke å stå i noe regelverk på skolen, det gjelder uavhengig av andre kontrakter du har inngått. Hvis du er heldig så finner ikke IT Admin denne tråden slik at han skjønner at det dere har gjort faktisk er LOVSTRIDIG og ikke bare et kontraktsbrudd. Å bryte en kontrakt er per definisjon ikke forbudt det heller, men du kan bli utsatt for sanksjoneringer i forhold til hva som står i kontrakten. Mest sannsynlig har de klausul for å sette deg ned i orden og oppførsel samt fjerne din nettilgang.

Spill dum og sats på at dere får en "smekk på fingrene". Personlig ville jeg ikke bekymret meg stort over orden og oppførsel, ihvertfall ikke hvis jeg tolket det riktig og at du går på ungdomsskolen eller tidlig VGS.
Trådstarter
10 3
Går siste året på VGS, og orden/atferd er dermed ganske viktig..
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det trenger heller ikke å stå noe om det i regelverket i det hele tatt. Du har tatt grep for å omgå en sperre, fysisk eller ikke, og fått tilgang til noe du ellers ikke skulle hatt tilgang til. Prøv å se for deg hvordan et lovverk skulle vært hvis alle mulige utfall skulle siteres. Umulig? Helt riktig. Derfor blir lovverket skrevet for tolkning og det er opp til rettsvesenet å vurdere om det er lovstridig eller ei.

Du har helt klart gjort noe som går mot den norsk lov, og da trenger det strengt tatt ikke å stå i noe regelverk på skolen, det gjelder uavhengig av andre kontrakter du har inngått. Hvis du er heldig så finner ikke IT Admin denne tråden slik at han skjønner at det dere har gjort faktisk er LOVSTRIDIG og ikke bare et kontraktsbrudd. Å bryte en kontrakt er per definisjon ikke forbudt det heller, men du kan bli utsatt for sanksjoneringer i forhold til hva som står i kontrakten. Mest sannsynlig har de klausul for å sette deg ned i orden og oppførsel samt fjerne din nettilgang.

Spill dum og sats på at dere får en "smekk på fingrene". Personlig ville jeg ikke bekymret meg stort over orden og oppførsel, ihvertfall ikke hvis jeg tolket det riktig og at du går på ungdomsskolen eller tidlig VGS.
Vis hele sitatet...
Kvifor har ikkje skulen då nemnt dette som grunn? Veit dei ikkje det? runde91 er jo offisielt uskyldig til dei anklagar han på dette punktet vel? For å trikse med identiteten har han jo ikkje gjort...
Sitat av runde91 Vis innlegg
Går siste året på VGS, og orden/atferd er dermed ganske viktig..
Vis hele sitatet...
Bare hvis du skal søke på jobb direkte med det vitnemålet (eller søke på privatskoler) . For opptak til videre studier igjennom samordna opptak har det ingenting å si.

Uansett, du har tydeligvis over tid ikke gjort som du skulle med å bruke datamaskinen til andre formål over tid, deretter blitt kastet ut og så omgått sperrene. Jeg antar at du ikke akkurat kom deg på nett igjen for å bedre kunne følge undervisningen heller.

Nedsatt i orden/oppførsel høres ikke direkte urettferdig ut, men terskelen for å nedsette noen i 3.klasse er generelt ganske høy i Oslo-skolene iallefall. Dette er felles policy fra rektor-møtene. Hva som er policy i andre fylker vet jeg ikke.

Beste metoden for ikke få nedsatt er uansett å legge seg 100% flat og beklage. Å forsøke å komme med regelverk kommer ikke til å fungere, fordi de etter all sannsynlighet har nok grunnlag til å sette deg ned, hvis de ønsker, uansett. Har de ikke, så er det generelt ikke vanskelig å skaffe det uansett
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Nei - jeg mener det er ganske irrelevant i den store sammenheng. Skolen har klart å knytte det opp mot hans brukernavn at det har blitt begått misbruk av nettverksresurssene og at han har omgått alle hindringer som har blitt lagd for å unngå dette. Skolen er bare ikke klar over at de faktisk kan sende saken videre til politiet, om de ønsker.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nei - jeg mener det er ganske irrelevant i den store sammenheng. Skolen har klart å knytte det opp mot hans brukernavn at det har blitt begått misbruk av nettverksresurssene og at han har omgått alle hindringer som har blitt lagd for å unngå dette. Skolen er bare ikke klar over at de faktisk kan sende saken videre til politiet, om de ønsker.
Vis hele sitatet...
MEN det å knytte runde91 sitt brukarnamn til desse datamaskinene skal no ikkje gå ann utan at it-ansvarli har brote personvernlova. Innloggingssida er jo kryptert, og å hente ut slik informasjon er ulovleg!
Neutral Good
Mith's Avatar
Nei, det er absolutt ikke ulovlig å sjekke hvem som har tilgang til forskjellige systemer. Nøyaktig hva mener du er ulovlig med det og hvor kommer kryptering inn i bildet?
Nå syns jeg du dra denne saken litt for langt Deezire. Å omgå en slik sperre som dette er er en liten triviell sak, i verste fall kan eleven vente seg en dårlig karakter i orden/oppførsel. Å drive med slik skremselpropaganda som du driver med tviler jeg på fører med seg noe godt..
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg syntes ikke jeg drar den langt i det hele tatt, jeg påpeker direkte feil i siteringen av dagens lovverk og eventuelle konsekvenser det kan ha for personen. Du må gjerne peke meg i retning av hvor jeg tar saken for langt. Det er også langt fra skremselspropaganda, det er hjemmel i loven for å ta en person for dette, men hvorvidt politiet faktisk vil ta opp en slik sak stiller jeg meg tvilende til.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg syntes ikke jeg drar den langt i det hele tatt, jeg påpeker direkte feil i siteringen av dagens lovverk og eventuelle konsekvenser det kan ha for personen. Du må gjerne peke meg i retning av hvor jeg tar saken for langt. Det er også langt fra skremselspropaganda, det er hjemmel i loven for å ta en person for dette, men hvorvidt politiet faktisk vil ta opp en slik sak stiller jeg meg tvilende til.
Vis hele sitatet...
Jeg finner ikke noe dom som sier hvordan den loven skal tolkes, hvis bruker tar frem usb netverks kort så kommer han rett inn, i 90% av alle tilfeler så vil bruker tru det er noe galt med wlan internert i pc'en. (siste 10% så skjønner dem at dem er sperra)

lærdomen er: it-admins på skole ser ned på alle elever og dem er bestandig best, er sånn "mini" konge.
fleste it-admins blir pist off hvis noen går forbi sperre dem setter(samme hvor tåpelige dem er)

neste gang noen kommer i sånn trøbel som 100000andre har sagt før: spill i idiot, skyld på virus/pc'en gjenglemt i klasseromet osv...
Sist endret av ranvik; 10. mars 2010 kl. 16:00.
Blir ikkje et som og bane ipeen, som endrer seg automatisk når du kobler til eit nytt nett?
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Blir ikkje et som og bane ipeen, som endrer seg automatisk når du kobler til eit nytt nett?
Vis hele sitatet...
ikke helt siden mac er låst pr hardware, men bytt hardware så bytter du mac.

tydeligvis så skjønner ikke skolen at dem skal banne på bruker navn og ikke mac, sikert noen noob it folk, som lærte på skolen at mac ikke kan endres
Er det egentlig lov å hente ut mac-adressene for å benytte disse til evt sanksjoner?

Uansett direkte idiotisk ifra skolen sin side å sperre mac istedet for bruker.

Anyhow, står det noe om evt straff i kontrakten om noen regler blir brutt?
Altså, korleis kan IT-ansvarleg finne ut kven som skjular seg bak den endra mac-adressa? Har han då sjekka loggen, eller kva brukernamn eg har nytta til å logge inn på nettet? Er dette lovleg, mtp personvernlova?

Var sjølv den fyrste som vart henta ut i denne "saka", fordi eg var verstingen :P Fekk og refs fordi eg hadde fortald andre korleis dei gjorde dette. Det er då vitterleg ikkje ulovleg å forklare korleis man utfører ei ulovleg handling? Kan eg straffast dersom eg fortel nokon korleis dei skal gå fram ved eit ran? :P
Har han tilgang til loggen så er såklart dette lovlig. Hvis ikke skulle jo ikke feks. nettby, facebook o.l. hatt tilgang til å se hvem som har logget seg inn med ditt brukernavn. Da hadde man aldri fått tilbake kontoer som er kapret.

Dere leter etter en idiotisk måte å lure dere unna på.
Dere brøt reglene, dere visste dere var sperret ute. Bryter dere reglene satt av skolen, kan også skolen velge en passende straff, feks. nedsatt orden/atferd.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Bryter dere reglene satt av skolen, kan også skolen velge en passende straff, feks. nedsatt orden/atferd.
Vis hele sitatet...
Fylket er ansvarlig for utleie og kontrakten, ikke skolen.
Seriøst...
Jaja, bare stå på ditt. De har ikke en ting de egentlig skulle ha sagt til at du skifter MAC adresse. De fleste it ansvarlige bruker IE og tror at Opera er et opprativsystem så de er litt sære... (ok, de felste trur ikke at Opera er et OS. men jeg har faktisk opplevd at en IT ansvarlig har uttalt det, og han hadde seriøst ikke peiling) Bare stå på ditt, de har egentlig ingenting de kan ta deg for, så det eneste er hva som blir dømt som "hacking" om du skulle gå rettslig til verks. Ville prøvd å holdt det innforbi skolen jeg og sitt hva jeg kunne få til, burde egentlig ikke vær noe problem. Bare stå på din rett.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg syntes ikke jeg drar den langt i det hele tatt, jeg påpeker direkte feil i siteringen av dagens lovverk og eventuelle konsekvenser det kan ha for personen.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er meniningsløst å i det hele tatt nevne politi i en slik sammenheng, det er det hele. Klart - i teorien kunne en IT-ansvarlig funnet på å politianmeldt eleven, men i dette tilfelle tilsier all fornuft at så ikke kommer til å skje. Forøvrig er jeg helt enig i din til tolkning av lovverket.
Sitat av runde91 Vis innlegg
Følgende er skrevet om brukeridentitet:

"Brukaridentitet: Brukarnamn og passord

Brukarkonto: Digitale ressursar som eleven blir gitt tilgang til. Ein brukarkonto kan vere samansett av fleire brukaridentitetar.
Brukarnamn: Eit namn som gir eleven ein unik identitet i elevnettet
Passord: Ein (eller fleire) alfanumerisk kode(ar) som opnar eleven sin(e) brukarkonto(ar)
Maskinidentitet: Maskina sin IP-adresse"

Jeg er anklaget for å ha skiftet / skjult min identitet, men i reglementet står der ingenting om MAC-adresse. Er da å spoofe MAC-adressen å betrakte som et lovbrudd?
Vis hele sitatet...
Kan love deg at det ikke står noe i norges lover konkret om at det ikke er lov å drepe noen med å kaste en burn boks, men dette blir fortsatt tolket som mord.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Dere kan jo eventuelt true it-sjefen med aa fortelle til h*ns overordnede om at h*n har lagd et utesperringssystem som selv bestemor kunne kommet gjennom
Sist endret av Alfonzor; 10. mars 2010 kl. 21:31.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er absolutt ikke ulovlig å sjekke hvem som har tilgang til forskjellige systemer. Nøyaktig hva mener du er ulovlig med det og hvor kommer kryptering inn i bildet?
Vis hele sitatet...
Vi loggar oss på skulenettverket via ei cisco-nettløysing. Utan å logge på denne får vi ikkje nettverkstilgang...
Det eg sikta til er om denne ciscoløysinga knyttar påloggingsdatamaskina si mac-adresse til denne login-en, og loggar dette?
Om ikkje må jo it-ansvarlig sniffe passord utifrå maskina med den litt "uvanlige" mac-addressa for deretter hente ut login-usernamet ?
Det er dette eg sikar til når eg meinar er ulovleg...

Ellers er jo ei datamaskin med nytt datamaskinnamn og ny mac-addresse ei ny datamaskin på nettverket og inneheld vel ingen andre identitetar som kan sporast? eller?
Sitat av andeby_50 Vis innlegg
Vi loggar oss på skulenettverket via ei cisco-nettløysing. Utan å logge på denne får vi ikkje nettverkstilgang...
Det eg sikta til er om denne ciscoløysinga knyttar påloggingsdatamaskina si mac-adresse til denne login-en, og loggar dette?
Om ikkje må jo it-ansvarlig sniffe passord utifrå maskina med den litt "uvanlige" mac-addressa for deretter hente ut login-usernamet ?
Det er dette eg sikar til når eg meinar er ulovleg...

Ellers er jo ei datamaskin med nytt datamaskinnamn og ny mac-addresse ei ny datamaskin på nettverket og inneheld vel ingen andre identitetar som kan sporast? eller?
Vis hele sitatet...
Hvis de har samme løsning som den jeg har vært borti, så vil brukernavnet ditt bli "linket" opp mot mac adressa di, og om du bytter mac adresse, vil den nye mac adressa bli "linket" til brukernavnet ditt.

Alle godkjenninger på nettet logges, det vil si:
- Hvilket AP du er koblet til
- Mac adresse
- Brukernavn som er brukt
- ip adresse

+ annet små snacks..

Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Dere kan jo eventuelt true it-sjefen med aa fortelle til h*ns overordnede om at h*n har lagd et utesperringssystem som selv bestemor kunne kommet gjennom
Vis hele sitatet...
Mye av grunnen til at det sperres via mac adresse, er nok at når de logger seg på den nettsia, så blir det slått opp i AD etter brukernavn & passord, så hvis de sperrer på brukerne, vil ikke elevne ha mulighet til å logge på maskinene, og det er jo bare problematisk i lengden.
Sist endret av Ztratoz90; 12. mars 2010 kl. 09:21.
hvis ap'en er koblet opp mot en wlc så logger den og singal styrken i fordhold til andre basestasjoner så dem kan få faktisk posisjonen, krever dog exstra software fra cisco + en runde med siteserway tool dems.
Sitat av ranvik Vis innlegg
hvis ap'en er koblet opp mot en wlc så logger den og singal styrken i fordhold til andre basestasjoner så dem kan få faktisk posisjonen, krever dog exstra software fra cisco + en runde med siteserway tool dems.
Vis hele sitatet...
Dette er lett tilgjengelig via Wireless Control System(base & location), der man har mulighet til å legge inn kart over byggene, og plassere ap'er på kart i likhet med hvor de står irl.
tipper dere ikke vil få nedsatt orden/oppførsel, kun en grei advarsel..
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Litt merkverdige regler, gi dem en smekk på pungen.

For det første, logging av datatrafikk? Hva faen ? "Mest besøkte side" bare dette er merkverdig syns jeg, send regelverket til datatilsynet .

For det andre, den kan umulig være gyldig da foresatte ikke har underskrevet. Kan være du er over 18, i dunno.

Forresten, (prøvde og unngå dobbelpost).

Du kan bare si du har byttet hardware/hatt den på rep.
Sitat av Ztratoz90 Vis innlegg
Dette er lett tilgjengelig via Wireless Control System(base & location), der man har mulighet til å legge inn kart over byggene, og plassere ap'er på kart i likhet med hvor de står irl.
Vis hele sitatet...
ja veit det, men hvis skolen kun har kjøpt den kipeste modem av wlc så mangler den muligheten, selv om du lett kan exporter logg fila over til en som har det og bruke den isteden. kortforklart cisco loger ALT.
▼ ... over et år senere ... ▼
Men kan noen finne ut hvem DU er bare ved å se på mac-adressen din? Hvordan spoofer man den egentlig?
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Men kan noen finne ut hvem DU er bare ved å se på mac-adressen din? Hvordan spoofer man den egentlig?
Vis hele sitatet...
Det er så lett som å endre en register-verdi (eller en property på kortet i kontrollpanelet) i Windows, og et ifconfig-kall i Linux. Et enkelt søk etter "Change mac address" vil gi gode resultater.

Mac-adresser opererer på lag 2, hvor routere kun kommuniserer seg i mellom på høyere lag enn dette. Det vil si at ved første router så forsvinner informasjonen om Mac-adressen din. Den er rett og slett ikke nødvendig å vite for andre enn de maskinene/routerne/switchene på nettverket ditt, og de bruker de til å skille mellom fysiske enheter de er koblet til.

Når det er sagt, så kan enheten logge hvilke Mac-adresser som aksesserer den, og lagre dette for å f.eks. tilby den samme IP-adressen eller regelsettet for routing til en senere anledning. Her kommer det første spørsmålet ditt inn. Siden et trådløstkort vil "spamme" rundt seg hvilken mac-adresse den har kan andre logge denne informasjonen, og om de ved en senere anledning setter seg ned på din maskin og finner uat at du har den samme adressen; ja da vet de at det var deg. Mac-adressene er satt i hardware, og det er relativt lite sannsynlig at to adresser er like. Man kan også se hvilken produsent som har laget nettverkskortet ved å studere de første bytene i adressen, og dermed se om det er en intel-basert PC eller f.eks. en Apple Mac.

Så over internett kan ingen se Mac-adressen din, og det er ingenting å bekymre seg over. Om noen derimot er på det lokale nettet ditt, eller har tilgang til tilgangspunkter hvor informasjonen er lagret, så kan dette knyttes opp til deg.
Sitat av runde91 Vis innlegg
Idag derimot, ble jeg(og flere andre som har gjort det samme) hentet ut fra timen av systemansvarlig, fikk beskjed om at vi hadde forfalsket vår identitet, noe som var et meget alvorlig brudd på skolens IT-reglement.
Vis hele sitatet...
Dette høres litt tynt ut, men les reglementet. Du burde klage dersom de setter ned karakteren din, med masse velskrevne brev etc.