Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2549
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tydeligvis er Norge i Europa toppen når det gjelder neets. Det står får "Not in Education, Employment, or Training". I følge NRK er det rundt 99.000 personer mellom 18 og 30 år i Norge som faller helt utenfor både jobb, utdanning og støtteordninger. Hvordan overlever de personene? Er det mamma/pappa betaler opplegg? Og hva er andelen av narkomane blant dem?
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje noen ikke vil ha trygd eller noe med nav og samfunnet å gjøre

Vanskelig å skjønne noen si nei til penger fra nav
Anonym bruker
"Velkommen Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg har vært neet og har gjort alt fra å nave til prostitusjon/knark
Anonym bruker
"Velkommen Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
men mest av alt vil jeg si du bare mangler ting og ofrer
kanskje du stjeler litt dopapir fra en bensinstasjon ogsånn
Psykedelisk bakverk
Kilde på dette? Her tror jeg du blander litt med begrepene.
Norge er med sine 9,7% et av de europeiske landene med lavest NEET per 2022, ref. SSB

Skjønner ikke hvordan du kobler dette mot de som faller utenfor støtteordninger, det blir en helt annen sak. De som inngår som NEET mottar i Norge typisk stønader.
Så for å svare på spørsmålet ditt om hvordan personene som faller under NEET overlever? Uføretrygd, AAP, sosialhjelp mm.
Sist endret av FlyvendeVaffel; 25. desember 2023 kl. 21:54.
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Kilde på dette? Her tror jeg du blander litt med begrepene.
Norge er med sine 9,7% et av de europeiske landene med lavest NEET per 2022, ref. SSB

Skjønner ikke hvordan du kobler dette mot de som faller utenfor støtteordninger, det blir en helt annen sak. De som inngår som NEET mottar i Norge typisk stønader.
Så for å svare på spørsmålet ditt om hvordan personene som faller under NEET overlever? Uføretrygd, AAP, sosialhjelp mm.
Vis hele sitatet...
Tipper det er denne art. det siktes til
https://www.nrk.no/norge/1980-tallet...tig-1.16656258

Årsaken til at mange av de unge NEET regnes som fattige er rett og slett at de mottar veldig lave stønader, stønader som tilsier fattigdom ihht EU. Har har norge falt bakpå i forhold til mange andre land den senere tid.
Sist endret av _abc_; 26. desember 2023 kl. 02:08.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg går vel under denne betegnelsen. Tjener penger på crypto og web3.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg går vel under denne betegnelsen. Tjener penger på crypto og web3.
Vis hele sitatet...
Du betaler vel ikke lån/husleie og mat med krypto og web3?
Jeg kjenner noen NEETs i 30 årene. De bor hos foreldrene sine.

Fellesnevneren er at de var litt for glad i å game, og droppet ut av VGS, og sakte men sikkert falt utenfor samfunnet.

De jeg kjenner driver ikke med droger.

Derimot føler jeg at det er værre i enkelte andre land enn i Norge. Italia feks.
Sist endret av IneartheDx; 26. desember 2023 kl. 19:24.
De går på NAV eller bor på barnerommet til foreldrene fortsatt stort sett.

NEETs ruser seg lite, de synker heller tid og penger inn i hobby/samleobjekter for eksempel. Å ruse seg krever at man møter andre mennesker for kjøp/overlevering, det gjør ikke en NEET.

En NEET gjør alt de kan for å skjerme seg selv vekk ifra samfunnet og mennesker generelt.
Sitat av Vasken Vis innlegg
De går på NAV eller bor på barnerommet til foreldrene fortsatt stort sett.

NEETs ruser seg lite, de synker heller tid og penger inn i hobby/samleobjekter for eksempel. Å ruse seg krever at man møter andre mennesker for kjøp/overlevering, det gjør ikke en NEET.

En NEET gjør alt de kan for å skjerme seg selv vekk ifra samfunnet og mennesker generelt.
Vis hele sitatet...
Du mener gruppen som er uten jobb, utdanning eller lærlingsjobb ruser seg lite? Jeg tror andelen er større der enn blant de med jobb eller som går på skole.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Du mener gruppen som er uten jobb, utdanning eller lærlingsjobb ruser seg lite? Jeg tror andelen er større der enn blant de med jobb eller som går på skole.
Vis hele sitatet...
Da må du nesten begrunne det litt bedre. De jeg kjenner må leve på så lite så mulig. Gaming koster omtrent ingenting.

Jeg tror at det er ganske vanlig å ruse seg i enkelte yrker, men da gjerne i kvelder og i helger.
Jeg tror tallene er tilnærmet lik men med en liten overvekt hos de som ikke er i arbeid eller skole.

Begrunnelsen er vel så enkel som at det er det jeg har erfart. Mange av de jeg kjenner/kjente som ikke fikk seg jobb rusa seg og det var færre av de jeg kjenner til som jobba som rusa seg.

Da ser jeg bort fra lovlige rusmidler.

Jeg tror at hvis du tar hundre 25 åringer som er på nav og 100 25 åringer som jobber så er det flere av naverne som ruser seg på illegale rusmidler.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg tror tallene er tilnærmet lik men med en liten overvekt hos de som ikke er i arbeid eller skole.

Begrunnelsen er vel så enkel som at det er det jeg har erfart. Mange av de jeg kjenner/kjente som ikke fikk seg jobb rusa seg og det var færre av de jeg kjenner til som jobba som rusa seg.

Da ser jeg bort fra lovlige rusmidler.

Jeg tror at hvis du tar hundre 25 åringer som er på nav og 100 25 åringer som jobber så er det flere av naverne som ruser seg på illegale rusmidler.
Vis hele sitatet...
Men hvem av de to gruppene er mest beruset? F. eks. om de på NAV røyker hasj men kanskje flere i jobb som bruker Ritalin.
Jeg blir hvertfall mer beruset av hasj enn av ritalin.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du betaler vel ikke lån/husleie og mat med krypto og web3?
Vis hele sitatet...
Jeg betaler lån og mat med penger tjent på krypto og web3. Gjort det siden 2019
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er vel en neet og kjenner også flere neets (ifra undergrunn poker miljøet). De jeg kjenner lever av dopsalg/ dele kort etc etc.. og noen ganger går de også i pluss på pokeren.

Jeg er også utenfor alt av jobb og støtteordning i Norge, vært det de siste 6 årene. jeg har ikke bank i norge ( heller ikke bank id ) så jeg står fortsatt registret med adresse i et sted i Norge . Jeg er bosatt i utlandet med dama, og vi lever av OF og ting relatert til det, samt at jeg jobber remote med salg og tjener gode penger fra Norge (selvfølgelig skattefritt) som kommer inn på en anonym bankkonto registret i utlandet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er vel en neet og kjenner også flere neets (ifra undergrunn poker miljøet). De jeg kjenner lever av dopsalg/ dele kort etc etc.. og noen ganger går de også i pluss på pokeren.

Jeg er også utenfor alt av jobb og støtteordning i Norge, vært det de siste 6 årene. jeg har ikke bank i norge ( heller ikke bank id ) så jeg står fortsatt registret med adresse i et sted i Norge . Jeg er bosatt i utlandet med dama, og vi lever av OF og ting relatert til det, samt at jeg jobber remote med salg og tjener gode penger fra Norge (selvfølgelig skattefritt) som kommer inn på en anonym bankkonto registret i utlandet.
Vis hele sitatet...
Du lever det livet jeg vil leve, ser opp til deg mann
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er vel en neet og kjenner også flere neets (ifra undergrunn poker miljøet). De jeg kjenner lever av dopsalg/ dele kort etc etc.. og noen ganger går de også i pluss på pokeren.

Jeg er også utenfor alt av jobb og støtteordning i Norge, vært det de siste 6 årene. jeg har ikke bank i norge ( heller ikke bank id ) så jeg står fortsatt registret med adresse i et sted i Norge . Jeg er bosatt i utlandet med dama, og vi lever av OF og ting relatert til det, samt at jeg jobber remote med salg og tjener gode penger fra Norge (selvfølgelig skattefritt) som kommer inn på en anonym bankkonto registret i utlandet.
Vis hele sitatet...
Er du han duden som bor i Afrika?
Hvis du jobber med salg så er du vel strengt tatt i arbeid? Sexarbeid er også arbeid?
Sitat av Bønneteppe Vis innlegg
Hvis du jobber med salg så er du vel strengt tatt i arbeid? Sexarbeid er også arbeid?
Vis hele sitatet...
Stemmer. Hvis man jobber svart så kvalifiserer man seg ikke som NEET.

Men dopsalg? Tja.. det er kanskje litt i gråsonen da dette må gå under radaren.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Narkotika, frem til jeg ble fengslet. Etterpå har jeg bare vært en veldig fattig NEET. Life sucks 90% av tiden.
Sitat av Vasken Vis innlegg
De går på NAV eller bor på barnerommet til foreldrene fortsatt stort sett.

NEETs ruser seg lite, de synker heller tid og penger inn i hobby/samleobjekter for eksempel. Å ruse seg krever at man møter andre mennesker for kjøp/overlevering, det gjør ikke en NEET.

En NEET gjør alt de kan for å skjerme seg selv vekk ifra samfunnet og mennesker generelt.
Vis hele sitatet...
Her blander du med utrykk. Jeg antar at det har å gjøre med at ordet NEET ble popularisert gjennom anime, ordet ble vel først brukt i Storbritannia. Men utenfor England ble det nok i media først hørt i anime, hvor det fortsatt blir *meget* mye brukt, men spesielt i perioden 2000-2010 etter at den japanske bobla sprakk.

Men du blander med ett annet Japansk ord som også dukket opp rundt samme tid:
"hikikomori" er menneskene som "gjør alt de kan for å skjerme seg selv vekk ifra samfunnet og mennesker generelt." Det blir antatt at det finnes ett par millioner hikikomori, men antakelig er det mange fler, da det er ett problem det er mye skam omkring og mange familier heller vil holde skjult.
Myndighetene jobber med krisetiltak nå som foreldre generasjonen til hikikomori blir gamle og etter hvert dør ut, og har ett 50 år gammelt "barn" som ikke har vært utenfor barnerommet på 35 år, som nå plutselig blir tvunget ut i samfunnet.

Interessant tema, spesielt hvorfor det er ett særlig stort problem akkurat i Japan.
Men uansett, dette har ingenting med NEETs å gjøre. Eller, ikke helt sant, hikimori er jo selvsagt NEETS. Men "vanlige" NEETs, også i Japan møter andre mennesker og er sosiale, der er det heller at mange har mer eller mindre gitt opp å få en fast jobb, da det ikke er som før hvor man ble sikret ansettelse i ett firma på "livstid".