Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 15072
Hei,

Klarte å prestere å velte et 0,5 glass med vann oppå MacBook proen min.
PC slo seg av selv etter 10 sek... Tok ihvertfall å åpna den, og tok ut batteriet.

Er to uker sia nå. Vært på tørk. Fått lunka luft på med skotørker, samt riskorn over hele tastaturet, i to uker i strekk.

Resulterte i at når jeg starta den nå ikveld. Er bare 60% av tastene som fungerer... Noen tips?

Har følgende valg føler jeg... (MacBook er 4 år. Treig som bare det. Vil egentlig ikke ha den)

1. Kjøpe ny Macbook. 13". 8gb ram. 2,7 GHz tenker jeg.
2. Bytte tastaturet selv og bytte ram og skjermkort.
3. Bruke reiseforsikringen.

Noen som vet om kosn jeg kan fikkse pc'n?
Eventuelt noen som vet om en bra / rask MacBook, til rundt 10-12k?
Sist endret av Raspeball; 18. november 2015 kl. 21:25.
Det samme skjedde meg for noen uker siden, bare med kaffe.
Jeg tok ut batteriet og tørket den lenge. Da jeg skrudde den på igjen var tastaturet helt mongo.
Jeg bestilte nytt, norsk tastatur til 200kr på eBay og byttet ut.

Ganske stor operasjon å bytte tastatur på MacBook, men det gikk greit.

Macen fungerer glimrende nå, bortsett fra at backlight ikke virker, men det klarer jeg fint å leve med.
Bare glad jeg slapp å kjøpe ny.

Hvilken modell har du? Du finner Model No. under macen med liten skrift. Typisk A1286 e.l.

Kan hjelpe deg med å finne nytt tastatur.
Sist endret av Pope; 18. november 2015 kl. 21:47.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vanlig at tastatur tar kvelden pga væske, det samler seg vann imellom membranet, er det vann der lenge nok så kan koppersporene være irret.

Du kan evt demontere tastaturet og se om du finner noe mer vann/skader, greit å få sjekket andre komponenter for irr imens.
Er veldig vanskelig å få tastatur helt tørt uten å demontere, da vannet blir fanget mellom flere lag plastikk/gummi.
Sitat av Pope Vis innlegg
Det samme skjedde meg for noen uker siden, bare med kaffe.
Jeg tok ut batteriet og tørket den lenge. Da jeg skrudde den på igjen var tastaturet helt mongo.
Jeg bestilte nytt, norsk tastatur til 200kr på eBay og byttet ut.

Ganske stor operasjon å bytte tastatur på MacBook, men det gikk greit.

Macen fungerer glimrende nå, bortsett fra at backlight ikke virker, men det klarer jeg fint å leve med.
Bare glad jeg slapp å kjøpe ny.

Hvilken modell har du? Du finner Model No. under macen med liten skrift. Typisk A1286 e.l.

Kan hjelpe deg med å finne nytt tastatur.
Vis hele sitatet...

Takker for at du kunne hjelpt meg med det!
Har idag

2,5ghz Intel core i5
4gb 1600 MHz DDR3
Intel HD graphics 4000 1536 MB.

Model nr: A1278
Sist endret av Raspeball; 18. november 2015 kl. 21:53.
http://www.ebay.com/itm/New-Apple-Ma...cAAOSw-W5UvJaG

There you go

Ser du bor i Bergen, så med mindre du får noen andre til å hjelpe deg med bytte eller er villig til å betale frakt til Oslo, får du prøve gjøre det selv
Finnes noen gode YouTube-videoer, men jeg advarer deg, jeg gikk på en liten smell da jeg skulle bytte, fordi det var så mye mer enn hva jeg hadde sett for meg.
Skjedde det samme med onkelen min for et par år siden med en macbook pro 2009 modell. Skal sies at dette var Pepsi da (sikkert verre enn vann se jeg for meg). Han la den rett og slett bare i ovnen i et par timer, og den virker fortsatt så god som ny
Sist endret av TheStiffmeister; 19. november 2015 kl. 08:36.
Sitter faktisk å vurderer:

1. http://www.elkjop.no/product/data/ba...3-retina-mf839
Denne syntes jeg var bra 8Gb og Intel Iris Graphics 6100.

2. http://www.lefdal.com/product/data/b...air-13-3-mjve2
Denne er 2 500,- biligere. hvis man velger 128Gb vs 256 Gb
Er en lett og bra maskin. Skal bare brukes til skolearbeid, facebook, streaming og nedlastning / netflix.

Ville dere anbefalt meg en av disse maskinene? Er så ufattelig mange versjoner, også så mange som selger de...må finne billigst mulig.

Pc er damen sin.. jeg har en gaming bærbar, så pc trenger egentlig ikke være så krafting. Bare viktig at den er rask.
Tips til senere.

Jeg har ved flere anledninger fått vann, brus og div alkohol ned i samtlige macbooker jeg har eid.
Det eneste som har tatt kvelden for meg er backlight i tastaturet.

Ta ut batteriet, legg i stekeovnen på 70° i 24 timer.
Om det blitt sølt noe annet enn vann er det bare å skylle macbooken før den legges i ovnen.

Jeg har også gjort dette med mobiler og lignende.
Sitat av stnistad Vis innlegg
Tips til senere.

Jeg har ved flere anledninger fått vann, brus og div alkohol ned i samtlige macbooker jeg har eid.
Det eneste som har tatt kvelden for meg er backlight i tastaturet.

Ta ut batteriet, legg i stekeovnen på 70° i 24 timer.
Om det blitt sølt noe annet enn vann er det bare å skylle macbooken før den legges i ovnen.

Jeg har også gjort dette med mobiler og lignende.
Vis hele sitatet...
Dersom du har sølt noe fuktig over en datamaskin som står på vil jeg da tro det er elektronikk som blir skadet utenom selve batteriet, selv om batteriet sikkert kan streike. Sikker på at du har prøvd dette? Virker ikke godt for batteriet at det står slikt i ovnen. Uansett ville folk lurt på hvilket droge du har hatt i deg om du tilsynelatende forsøker å tilberede pc batteriet ditt.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg tror du missforstår her, Relevant. Han mener man skal ta ut batteriet av maskinen, for å så sette resten av den i stekeovnen.

Elektronikken(utenom batteri) tar ikke skade av dette, sålenge du holder deg på lav temp, jeg har kun prøvd dette et par ganger med mobiler og annen elektronikk, da brukte jeg 50 grader i 4-5 timer. Det funket helt fint, spørsmålet er om det hadde funket like fint å tørke det manuelt.

Trikset er iallefall å få fukten så fort som mulig ut av elektronikken, og tilsynelatende tørt.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dersom du har sølt noe fuktig over en datamaskin som står på vil jeg da tro det er elektronikk som blir skadet utenom selve batteriet, selv om batteriet sikkert kan streike. Sikker på at du har prøvd dette? Virker ikke godt for batteriet at det står slikt i ovnen. Uansett ville folk lurt på hvilket droge du har hatt i deg om du tilsynelatende forsøker å tilberede pc batteriet ditt.
Vis hele sitatet...
Cluet er at batteriet ikke skal i stekeovnen.
Og dette har jeg gjort. 10 + ganger tipper jeg.
Fungert hver gang.
En liten update.... Tok ut batteriet, putta PC i ovnen på 40 grader i 4 timer.... Woohoo, alt funker