Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2614
Hei.
Som sikkert ALLE vet, så har det seg slikt at bilbatteri lades imens bilen kjøres.

Jeg han veldig mye som er/og skal være tilkoblet batteriet på bilen, så tengte kanskje jeg kunne få bruk for et ekstra batteri som jeg kan koble litt av det samme på, men da kommer spørsmålet.. Hvordan får jeg det 2. batteriet jeg skal kjøpe meg til å lade slikt som det første? Kan jeg evt. koble batteriene sammen? Eller hvordan bør jeg gjøre dette?
Er ikkje Ole på 12 litt for ung til å kjøre bil?

Dette er rimelig enkelt, det er bare å parallell koble de to batteriene. pluss på pluss og minus på minus.
Plasser det andre batteriet f.eks i bagasjen, trekk en kabel fra pluss på batteriet foran til pluss på batteriet bak og jord batteriet bak i karosseriet på bilen.
Om du skal koble på såpass mye vil jeg tro det trekker en del strøm og, og da ville jeg anbefalt å oppgradere dynamo, og investere i store nok kabler så du slipper å tenke på dette senere.
Trådstarter
Hva med å oppgradere til større batteri?
Altså da mener jeg ikke større som i størrelse, men som i "Ah"?

Jeg har jo både orginallys tilkoblet, sub, ekstralys og div. også når subben slår inn noen ganger, så blinker lysene mine(blir på en måte dimmet ned), og orker ikke bruke mye penger på en kondensator, så ville høyere "Ah" på batteriet hjulpet meg?
Sitat av ole12 Vis innlegg
Hva med å oppgradere til større batteri?
Altså da mener jeg ikke større som i størrelse, men som i "Ah"?

Jeg har jo både orginallys tilkoblet, sub, ekstralys og div. også når subben slår inn noen ganger, så blinker lysene mine(blir på en måte dimmet ned), og orker ikke bruke mye penger på en kondensator, så ville høyere "Ah" på batteriet hjulpet meg?
Vis hele sitatet...
Du vil ikke bruke penger på en kondensator, men er villig til å kjøpe nytt, større batteri? Selvfølgelig, et større batteri er bedre enn kondensator, men mye dyrere :P
Om lysa blinker ville jeg anbefalt å bytte batteri, dynamo og kabler. Dyrt, men verdt det!
Trådstarter
Jeg trodde en kondensator som jeg trengte koster 3-4k? Imens et vell godt bilbatteri på 100 Ah kan jeg få får rundt 1500kr (?)
Et nytt bilbatteri, allerhelst AGM, koster rundt 2 lapper.
En kondensator (Som bare er tull å kjøpe) får du fra noen hundrelapper og oppover. 1 Farad per 1000w.

Eneste du må passe på ved å bytte batteri, er at du har fysisk plass til det nye batteriet.
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Et nytt bilbatteri, allerhelst AGM, koster rundt 2 lapper.
En kondensator (Som bare er tull å kjøpe) får du fra noen hundrelapper og oppover. 1 Farad per 1000w.

Eneste du må passe på ved å bytte batteri, er at du har fysisk plass til det nye batteriet.
Vis hele sitatet...
Og at det er "sterkere" enn det jeg har nå? Hvis ikke er det vell ikke noe vits(?)
Kablene til subben er store nåkk. Har fått de fra bilradiospesialisten til å se på det.
Selvfølgelig. Må opp i kraft for at det skal ha noen større nytte.
Å lade opp eksisterende batteri kan også ha en liten midlertidlig effekt.
Trådstarter
Takk til alle for hjelp!
Blir vell å ta meg en tur innom Biltema om ikke så lenge, å få oppgradert batteriet mitt
Som sagt, sjekk at du har plass først.
Det største batteriet til biltema er vesentlig større enn et standard bilbatteri.
Hvis batteriet du har nå fungerer bra, ville jeg heller gått for kondensator. Da får du slutt på blinkingen i lysa. Dessuten er det som nevnt her billigere enn nytt batteri.