Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 802
Game disconnected
pokemon's Avatar
heisann

trenger litt hjelp angående en forsterker jeg kjøpte på bilradiospesialisten for et år eller halvannet ca. uansett etter et halvt års tid sluttet den å fungere, så fikk jeg endelig somla meg til å sende den inn på reperasjon for 3 måneder siden.

de sier nå at det er fuktskade på den noe det tok dem 3 måneder å finne ut.. det jeg lurer på at i og med at forsterkeren kun har vært montert i bilen å stått der under hele leve tiden, så burde reklamasjon dekke dette siden det normalt bruk?

men forhandler sier jeg må betale de 3 tusen kronene selv!?

prøver de å ta en spansk en her? skal opp å prate med de i butikken imorgen så hadde vært greit å vært litt forberedt.

noen som har vært / er i samme situasjon, eller har greie på reklamasjonslov etc?

sorry for skrivefeil og takker for alle svar
Det bør jo gå under normal bruk ja, så lenge du ikke har vaska bilen innvendig med høytrykkspyler eller lignende. Kjørte selv rundt med kicker annlegg et par år i den gamle bilen hvor det var litt lekk inn i bagasjerommet så det samla seg noe i bånn.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
får ivertfall ned å høre igjen i morgen. det har heller ikke vært noe vann i bilen, men det er jo alltids litt kondens på en regnfylt dag men en når et produkt er ment får å stå i en bil så skal det vell også tåle det.
Forhandler er ansvarlig for bevisføring de første seks mnd etter kjøp. Det betyr at siden du har brukt så lang tid på å melde fra om feilen, er det nå du som har bevisbyrden. Dersom forhandleren/verkstedet sier at produktet er vannskadet - dekkes dette ikke av garanti - og forhandleren trenger ikke legge frem bevis for hvordan denne skaden har oppstått. Håpet ditt er å kunne påvise at denne feilen var på produktet når du kjøpte det (altså innenfor de seks første mnd), noe som er relativt umulig siden du ikke har meldt fra tidligere, så vidt meg kjent.

EDIT: Hva som er "normal" bruk er urelevant. Vannskader oppstår ikke av "normal" bruk, og om det har har gjort det, er det opp til kunden å bevise det etter seks mnd.
Sist endret av m0nte; 9. desember 2011 kl. 00:26.
Da dette er en bilforsterker så burde den tåle litt fukt da jeg enda ikke har sett en bil uten fukt til tider.
Kommer litt an på hvor mye fukt det er snakk om.

Forlang bilder over skadene og forlang skriftelig rapport på hvor mye vann som må ha vært tilstedet for at en slik skade skal ha oppstått.
Hvis det ikke er antydning til fuktskader (sopp ol) i bilden hvor forsterkeren har vært montert så ville jeg knipset noen bilder med engang.

Ville vurdert å sette forbukerrådet på saken. Vil være vanskelig å få butikk og verksted til å se fornuft i denne saken tror jeg, men burde ikke være umulig.
Hvis du ikke klarer å snakke butikk til fornuft så ta kontakt med forbrukerrådet.

Tillegg:

Ikke gi deg med det første. Hver rolig og høflig med personale. Hvis det ikke er vått å fælt i bilen hvor forsterkeren var så ta med personalet ut å la dem se selv. (Rydd først hvis nødvendig) Må være noe fornuft i skolten deres. Hvis dem ser at forsterkeren ikke har ligget i en pytt i bagasjeluken så kanskje er det håp.

BTW: 3 mnd er alt for lang servicetid i utgangspunket. Forbrukerkjøpsloven refererer til noe som heter rimelig tid. De fleste butikker regner den til 3-4 uker hvis det ikke har skjedd noe helt uvanelig i nettopp din sak. Et verksted trenger ikke 3 mnd for å si fuktskade.
Mulig forsterkeren har ligget i butikk flere mnd???

Hvilken butikk og verksted er det snakk om?
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
@m0nte:
Her er det ikke snakk om vannskade men fuktskade, har heller ikke brukt lang tid på å levere den inn, vet jeg skrev et halvt år i første posten siden det er jeg sikker på den varte (kan ha vart lenger men er dama sin bil så kan ikke si det helt sikkert) men hvis jeg husker rett tror jeg ikke det tok mer en en måned eller noe før jeg leverte den inn skal ikke skjønne at det skal ha noe å si.

@lattegal:
skal høre om å få skikkelig dokumentasjon da, hvor vanskelig er det å få hjelp av forbrukerrådet

Kommer selvfølgelig også til å opptre sivilisert når jeg prater med dem, skjønner at det ikke er noe poeng i å leke apemongo da det bare gjør hele greia usaklig.

3 måneder er også veldig mye syns jeg å. kan jo ikke vite om den har ligget i butikken etc å slengt en stund?
det er snakk om bilradiospesialisten i sørlandsparken Kristiansand.

takk for hjelp folkens
Vannskade/fuktskade/væskeskade - går på det samme. Jeg opplyste om seks mnd, da du sa at den var kjøpt for ett år eller halvannet år siden. Trekker man fra tre mnds behandlingstid fra forhandleren, er den uansett over seks mnd gammel.

Angående forbrukerrådet er det absolutt verdt å sende saken til dem, sammen med dokumentasjon. De er såpass drillet i dette at de fort ser om dette er en sak med uregelmessigheter eller om forhandleren har opptrådt innenfor lovverket.
Sist endret av m0nte; 9. desember 2011 kl. 01:28.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
vannskade å fuktskade kan overhode ikke sammenlignes i denne saken, forsterkeren er beregnet til å sitte i en bil å da burde den tåle det, skal sjekke opp i hvor lenge den stod i bilen før den ble levert tho.