Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2219
"Jeg tenker, derfor er jeg." - Renè Descartes.

Livet. Vår eksistens. Tilfeldig?
Meningen med livet er å gi livet mening.

Jeg er vel i overkant en spørrende/nysgjerrig sjel. Har vi en sjel?
Livets mysterier er det mest interessante som finnes, etter min mening.
Jeg er agnostiker av den grunn at vi kan umulig vite noe konkret.
Om du er religiøs eller ateist, hva er grunnen til din tro?
Ja, å være ateist er også en troskap. Du tror det er slutt når du dør, men du vet ikke 100% sikkert fordi du lever fortsatt om du leser dette.
Det er få som er mer ivrige etter å overbevise hverandre en religiøse og ateister. Dere VET ingenting, dere tror og føler.

Hva tenker du?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Så ateisme er en tro?

Hvis man bruker samme logikk, så må det å IKKE samle på frimerker være en hobby.
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Så ateisme er en tro?

Hvis man bruker samme logikk, så må det å IKKE samle på frimerker være en hobby.
Vis hele sitatet...
Den var fin Min hobby er å unngå å samle på noe, verdens enkleste hobby.

Når du umulig kan vite hva som skjer etter døden, kan man da si at ateisme da i det hele tatt en ting?
Jeg pleide å tro på Gud, jeg var sterkt troende som barn og vokste opp med kristne foreldre, bibelskole osv.

Jeg hadde et veldig bra forhold med Gud helt til jeg kanskje var ti år. Da var det for mye motstand hjemme og på skolen. Frem til da hadde Gud alltid følt helt ekte for meg, jeg elsket han og jeg følte jeg fikk kjenne hans kjærlighet tilbake.

Rundt 5. klasse etter skoleskifte ble det klart for meg at jeg faktisk var i minoriteten om å tro på Gud, noe som var veldig merkelig, jeg tok det for gitt i min oppdragelsesboble at Gud var universalt for alle. Videre mot 7. klasse hadde jeg det enda dårligere, og på toppen av det hele hadde jeg et kjæledyr som døde i veldig tidlig alder (måtte avlives pga påkjørsel av mc)... Jeg begynte å kjenne et større behov enn noensinne for direkte intervensjon eller bekreftelse fra Gud om å vise et tegn til at han eksisterer... Og i løpet av noen måneder, var "gløden" jeg alltid hadde kjent som en kontakt med Gud borte. Det var ei tøff tid for meg. I en del år fremover var jeg en "høylytt ateist", men i etterkant har jeg blitt en "usøkende agnostiker". Det betyr at jeg i praksis lever som ateist, men at jeg ikke er bastant bestemt på at det er helt umulig at noe guddommelig eksisterer.



I retrospekt som voksen, kan jeg beskrive bedre hvordan "kontakten" med Gud føltes:

Det var en "speilkrets" i hjernen. Den kjærligheten jeg sendte til Gud og Jesus, kom tilbake 1:1 tilbake til meg. Det føltes helt ekte ut, men det var altså kun mine egne følelser og kjærlighetskjemikalier som lurte meg selv til å se en illusjon om en kjærlighetsfullt bestevenn, altså Gud.


Etter å ha vokst opp, å fått noen psykedeliske opplevelser i bakbeltet(?), sitter jeg igjen med at Gud eksisterte, for meg. Jeg, som mange andre har før og etter meg, blitt lært om en Gud (dvs alle typer Guder, ikke bare den kristne Gud), og fått en manifestasjon av Guds eksistens til å eksistere i vårt hode. Den Guden var "ekte" i vårt hode. Jeg tenkte ikke dette da når jeg var 12 år, men nå som godt voksen vil jeg si at Gud "døde" i mitt hode, og at Guds lik enda kan kjennes i hodet mitt.

Selv om Guds lik ikke fysisk eksisterer i hodet mitt, føles inntrykket større enn "psykisk". Disse følelsene oppstår kun når jeg aktivt reflekterer (slik som jeg gjør nå), og det kan beskrives som at mitt sinn og hode sameksisterer med en vissen og død aura, som representerer et utgravd leverom i Guds ikke-fysiske lik.

Når jeg visualiserer Guds lik, føler jeg meg varm og trygg, til tross for at jeg vet hvor morbidt og merkelig det høres ut som. Men Guds lik er der for meg å fortolke og aksepterer, og hvilke følelser som lever i det som er igjen av mitt forhold til Guden som en gang eksisterte i mitt liv, er for meg alene til å holde mellom meg og liket til Gud som jeg ene og alene føler har en eller annen form for eksistens, i mitt liv.

Sitat av JegBareLurer Vis innlegg
Den var fin Min hobby er å unngå å samle på noe, verdens enkleste hobby.

Når du umulig kan vite hva som skjer etter døden, kan man da si at ateisme da i det hele tatt en ting?
Vis hele sitatet...
Ateisme betyr at man ikke tror på noe høyere makt, og at man bevisst ikke tror på at det kan være mulig. Dvs. en total fornektelse for at høyere makter *kan* finnes.

Å tro at ingenting guddommelig finnes, samt å tro at ingenting overnaturlig skjer etter døden, er 100% noe som er en "ting". Hvis man er åpen for at overnaturlige makter eksisterer eller at det *kan* finnes liv etter død, er man en agnostiker. Det er dog er skille på dem som aktivt søker vs. ikke er søkende etter noe å verdig til å tro på.

Tilføyer en ting til: Uansett hva andre mener at de veit eller ikke, betyr det ikke at andre kan føle seg 100% sikker i at de veit noe.

Du mener at andre ikke VET noe, og at de bare føler, mens for andre mennesker, vil de selv kunne tenke at det er du som ikke VET, og at du bare føler. Begge deler er likestilte meninger og følelser, hvor begge parter bør ha rom for kritisk selvrefleksjon.

Et eksempel jeg ønsker å bruke fra ditt egne opprinnelige innlegg:

"Det er få som er mer ivrige etter å overbevise hverandre en religiøse og ateister. Dere VET ingenting, dere tror og føler."

Det er helt greit at du mener det, men hvorfor valgte du da å starte en egen tråd om dette temaet, hvis du istedenfor kunne valgt å starte en slik diskusjon hvis det allerede drøsser av diskusjonssøkende ateister? Det virker litt lite gjennomtenkt å komme med en slik påstand, etterfølgt av en annen påstand om at "oss" ikke troende vet ingenting.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 1. desember 2023 kl. 12:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du roter med begrepene.

Ateisme kan kalles en "tro", men ikke på samme måte som religion er en tro. De kan ikke sammenliknes, akkurat som ikke-samling-av-frimerker (afilateli?) ikke kan sammenliknes med en hobby slik man kan sammenligne én hobby med en annen.

Ateisme betyr ikke at man ikke tror på noe liv etter døden, heller. Man tror ikke på guder, derav navnet. Teistisk religion har gjerne meninger om hva som skjer etterpå, gjerne (angivelig) forklart av guder. Ateisme mangler selvfølgelig disse, så ateister som har en eller annen mening om "det neste liv" baserer den i hvert fall på andre ting. Noen ateister er fortsatt temmelig "troende" spiritualister, hva nå enn hver enkelt legger i det begrepet.

De som ikke tror på livet etter døden overhodet mener ofte ingenting gir noen grunn til å tro at det finnes, eventuelt kan finnes. Derfor tror de ikke automatisk det. Det er derimot mange grunner til å tro at "vi", vår bevissthet, er en funksjon av kjemi og biologi, og at slutten derfor er slutten.
Sist endret av robhol; 1. desember 2023 kl. 12:39.
Jeg beklager. Jeg kan ikke redigere min tråd, men jeg innser at jeg burde stoppet meg selv etter:

"Om du er religiøs eller ateist, hva er grunnen til din tro? "

Jeg lot min erfaring med ivrige ateister overta tastaturet og dro alle under samme kam.
Sist endret av JegBareLurer; 1. desember 2023 kl. 13:28.
Det er ikke sikkert at det finnes en Gud som vi tenker at det gjør.

Man kan jo se på Ancient Aliens på TV. At gudene vi tror på er romvesener fra en annen planet, som kom ned fra himmelen. I alle trosretninger har dette skjedd. Og alle innrisninger i stein viser romvesener med hjelm, altså astronauter som kommer i farkoster fra en annen planet. Dette kan være opphavet til de forskjellige gudene som mennesker tror på.

Man tror de kommer fra Sirius, som jeg tror er en planet i Orions belte. Pyramidene i egypt peker også mot Orions belte.

Så den guden vi tror på, finnes kanskje ikke.

Hva som startet the Big Bang, kan man jo lure på da.

Ha en fin kveld.
Apateisme holder for meg
Sitat av MisterXS Vis innlegg
Det er ikke sikkert at det finnes en Gud som vi tenker at det gjør.

Man kan jo se på Ancient Aliens på TV. At gudene vi tror på er romvesener fra en annen planet, som kom ned fra himmelen. I alle trosretninger har dette skjedd. Og alle innrisninger i stein viser romvesener med hjelm, altså astronauter som kommer i farkoster fra en annen planet. Dette kan være opphavet til de forskjellige gudene som mennesker tror på.

Man tror de kommer fra Sirius, som jeg tror er en planet i Orions belte. Pyramidene i egypt peker også mot Orions belte.

Så den guden vi tror på, finnes kanskje ikke.

Hva som startet the Big Bang, kan man jo lure på da.

Ha en fin kveld.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått meg en uke med gratis abonnement på Gaia der jeg nettop har gått gjennom første sesong av Ancient Civilizations.
Ekstremt interessant dokumentar som diskuterer det samme som du skriver.
Interessant å se annen forskning en den mainstream forkningen vi vanligvis får servert.

Big bang er også bare en teori. Noe må jo ha vært før det. De atomene som eksploderte må komme fra noe.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Apateisme holder for meg
Vis hele sitatet...
Den va ny for meg. Tusen takk

Tror du det finnes noe selv om du er likegyldig om det eksisterer?

"Mange apateister er troende kristne eller mosaiske. Til og med folk som går i kirken regelmessig kan være, og er ofte, regnet blant apateistene"
https://no.wikipedia.org/wiki/Apateisme
Sist endret av JegBareLurer; 1. desember 2023 kl. 14:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JegBareLurer Vis innlegg
Big bang er også bare en teori. Noe må jo ha vært før det. De atomene som eksploderte må komme fra noe
Vis hele sitatet...
Må de ha gjort det? Jeg er skeptiker/agnostiker/nihilist/absurdist/misantrop/onanist.
Sist endret av Mekkern; 1. desember 2023 kl. 15:35.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Må de ha gjort det? Jeg er skeptiker/agnostiker/nihilist/absurdist/misantrop/onanist.
Vis hele sitatet...
Det er et godt spørsmål vi kanskje aldri får vite svaret på.

Men det er gøy å fantasere
Sitat av JegBareLurer Vis innlegg
Tror du det finnes noe selv om du er likegyldig om det eksisterer?

"Mange apateister er troende kristne eller mosaiske. Til og med folk som går i kirken regelmessig kan være, og er ofte, regnet blant apateistene"
Vis hele sitatet...
Hvis det finnes noe stort der ute som har skapt oss så tror jeg de har forlatt åstedet for lenge siden. Det er skapninger vi aldri har sjangs til å forstå og de er minst like likegyldige til oss som jeg er til dem.

Kristen mytologi med engler, demoner, hierarkiet og dramaet der syntes jeg er interessant, særlig i filmer og bøker, men H.P Lovecraft og Warhammer 40k er mer min greie.

I realiteten tror jeg vi får ett liv og det er det. En billett, en runde. Å skulle vie livet til å forberede seg på hva som skjer etter døden blir i mine øyne som en gris som bruker livet til å forberede seg for å bli juleribbe.
Sist endret av Bothrops; 1. desember 2023 kl. 16:55.
Jeg er antiteist av den enkle grunn at guds eksistens og evt. liv etter døden er irrelevant.

Om gud(en/e) finnes er den eller de dicks av høyeste rang og på ingen måte noen autoritet jeg er interessert i å følge blindt kun for å redde meg selv.

Om ikke, så er vi åpenbart bedre tjent med å bruke tiden vår på noe annet.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvis det finnes noe stort der ute som har skapt oss så tror jeg de har forlatt åstedet for lenge siden. Det er skapninger vi aldri har sjangs til å forstå og de er minst like likegyldige til oss som jeg er til dem.

Kristen mytologi med engler, demoner, hierarkiet og dramaet der syntes jeg er interessant, særlig i filmer og bøker, men H.P Lovecraft og Warhammer 40k er mer min greie.

I realiteten tror jeg vi får ett liv og det er det. En billett, en runde. Å skulle vie livet til å forberede seg på hva som skjer etter døden blir i mine øyne som en gris som bruker livet til å forberede seg for å bli juleribbe.
Vis hele sitatet...
Den tanken har jeg også tenkt at de har forlatt oss, at vi rett og slett var et prøveprosjekt som de ble lei av og gikk videre til noe annet. Så nå er vi bare her som et glemt terrarium på loftet.

Selv er jeg veldig glad i både norønsk og gresk mytologi, det er my gøy historier med mye likheter. Jeg gamer litt så God of war serien er høyt på min liste, samt A.C Origins og Oddyse.

Ancient Civilization er en veldig interessant dokumentar serie. Der nevner de bl.a Mayaene som forsvant og et par teorier om hvorfor. Gøy serie
https://www.gaia.com/series/ancient-civilizations

Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Jeg er antiteist av den enkle grunn at guds eksistens og evt. liv etter døden er irrelevant.

Om gud(en/e) finnes er den eller de dicks av høyeste rang og på ingen måte noen autoritet jeg er interessert i å følge blindt kun for å redde meg selv.

Om ikke, så er vi åpenbart bedre tjent med å bruke tiden vår på noe annet.
Vis hele sitatet...
Enig der ja. Vil ikke dyrke hva en det kan være.
Tror heller på at det må være bra nok å være et bra medmenneske og nyte livet.
Sist endret av JegBareLurer; 1. desember 2023 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JegBareLurer Vis innlegg
Den tanken har jeg også tenkt at de har forlatt oss, at vi rett og slett var et prøveprosjekt som de ble lei av og gikk videre til noe annet. Så nå er vi bare her som et glemt terrarium på loftet.

Selv er jeg veldig glad i både norønsk og gresk mytologi, det er my gøy historier med mye likheter. Jeg gamer litt så God of war serien er høyt på min liste, samt A.C Origins og Oddyse.

Ancient Civilization er en veldig interessant dokumentar serie. Der nevner de bl.a Mayaene som forsvant og et par teorier om hvorfor. Gøy serie
https://www.gaia.com/series/ancient-civilizations



Enig der ja. Vil ikke dyrke hva en det kan være.
Tror heller på at det må være bra nok å være et bra medmenneske og nyte livet.
Vis hele sitatet...
Hva er det du vil med denne tråden egentlig?
Er vel strengt tatt ateist, men det som egentlig alltid har vært greia for meg er om Gud hadde eksistert, så er han en drittpikk uten like. Da er det for meg revnende likegyldig om han/hun finnes eller ei, men jeg lener i retning at det ikke finnes ett eneste fnugg av bevis, så å tro på det kun fordi det føles godt å tro på fiksjon er ikke aktuelt for min del.

Selv før Stephen Fry formulerte det helt perfekt så hadde jeg selv i barndommen en formening om at "dette er oppegående mennesker, så hva i huleste får de til å ikke se alle de logiske hullene i alle mulige religiøse situasjoner?", og dermed konkludert med at det egentlig bare er "noen svake mennesker er så redde for å ikke lenger eksistere etter de dør at de dikter opp eventyr for seg selv og overtaler andre til å også tro på dette pisset".

Samme gjelder krystaller, alternativ medisin etc.. Hvis svaret er "du trodde ikke hardt nok, derfor fungerte ikke dette for deg" så kommuniserer du med komplette idioter som ikke burde fått ansvaret for å male et hundehus i rett farge en gang.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hva er det du vil med denne tråden egentlig?
Vis hele sitatet...
Jeg formulerte meg litt feil i TS, men målet var vel å samtale litt med folk og forhåpentligvis lære noe nytt, som jeg jo har Takk for ditt bidrag

Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Er vel strengt tatt ateist, men det som egentlig alltid har vært greia for meg er om Gud hadde eksistert, så er han en drittpikk uten like. Da er det for meg revnende likegyldig om han/hun finnes eller ei, men jeg lener i retning at det ikke finnes ett eneste fnugg av bevis, så å tro på det kun fordi det føles godt å tro på fiksjon er ikke aktuelt for min del.

Selv før Stephen Fry formulerte det helt perfekt så hadde jeg selv i barndommen en formening om at "dette er oppegående mennesker, så hva i huleste får de til å ikke se alle de logiske hullene i alle mulige religiøse situasjoner?", og dermed konkludert med at det egentlig bare er "noen svake mennesker er så redde for å ikke lenger eksistere etter de dør at de dikter opp eventyr for seg selv og overtaler andre til å også tro på dette pisset".

Samme gjelder krystaller, alternativ medisin etc.. Hvis svaret er "du trodde ikke hardt nok, derfor fungerte ikke dette for deg" så kommuniserer du med komplette idioter som ikke burde fått ansvaret for å male et hundehus i rett farge en gang.
Vis hele sitatet...
Ser ut som du har en veldig aggresiv holdning til hele diskusjonen om livets eksistens.
Hva er det som er så galt med å velge seg en positiv metode for å trives litt bedre i en ellers så ustabil verden?
Uavhenig av hva en tror eller ikke så er faktum at vi er her, så hvorfor ikke gjøre det man synest er best for seg selv. Det er mange smarte mennesker som er reiligøse, så å kalle alle som ikke mener det samme som deg for idioter er å gå hardt ut mot folk du ikke engang kjenner. Det er mange grunner til at folk ønsker å tro på noe mer, som f.eks en trygghetsfølelse når man sliter. "Man blir hva man spiser" kan tolkes på alle måter

Håper du har det bra, jeg ønsker deg alt godt i det korte livet vi har her.
Sist endret av JegBareLurer; 2. desember 2023 kl. 11:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.