Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2045
Hvis noen forteller deg at de har begått et mord lenge før de blir arrestert, mistenkt og skal i rettssak for å dømmes, og du må vitne i rettssaken. Kan du bli straffet for å fremdeles nekte å oppgi denne informasjonen?

Hva hvis den mistenkte innrømmer at han/henne har fortalt deg om drapet og at du har holdt det hemmelig? Er dette nok til at du kan straffes?

Eller hva hvis du bare har holdt det hemmelig for politiet helt frem til du skal vitne i rettssaken? Kan du risikere straff for dette?


Jeg har forsøkt å finne svar i straffeloven, men har ikke klart å oppnå resultat. Jeg håper at dere kan dele kildene deres hvis dere har noen svar å komme med. Takk på forhånd!
I farten slår disse paragrafene meg:

§ 160. Bevispåvirkning og unndragning fra strafforfølgning mv.

Den som motarbeider en offentlig undersøkelse av et lovbrudd ved å bidra til at gjenstander som kan ha betydning som bevis tilintetgjøres, fjernes, ødelegges, endres, plantes eller fabrikkeres, eller på annen måte utsletter sporene etter handlingen, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

§ 163. Brudd på meldeplikt ved dødsfall

Den som finner et lik og unnlater straks å underrette den avdødes nærmeste eller politiet, straffes med bot.
Er det grunn til mistanke om at døden er voldt ved en straffbar handling, skal politiet straks underrettes. Den som ikke underretter politiet, straffes med bot.

Litt usikker på den siste, men kan forestille meg at en god jurist kan spinne det slik at dersom du er blitt fortalt om et mord og holdt kjeft, har du i essens holdt handlingen eller liket skjult.

Ved nærmere ettersyn finner jeg også disse, som jeg ser for meg kan anvendes.

Anden Del. Forbrytelser.
12te Kapitel. Forbrytelser mod den offentlige Myndighed.

§ 132. Med Bøder eller med Hefte eller Fængsel indtil 2 Aar straffes den, som, i Hensigt at modarbeide en offentlig Undersøgelse, der er eller maatte blive anstillet angaaende nogen strafbar Handling, bevirker eller medvirker til, at Gjenstande af Betydning for Undersøgelsen tilintetgjøres, bringes tilside eller forvanskes, eller at Gjerningens Spor paa anden Maade udslettes.

På den som har handlet i hensikt å unndra seg selv eller noen av sine nærmeste fra forfølgning, straff eller særreaksjon, kommer straff ikke til anvendelse.

Anden Del. Forbrytelser.
13de Kapitel. Forbrytelser mod den almindelige Orden og Fred.

§ 139. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som unnlater å anmelde til politiet eller på annen måte å søke å avverge en straffbar handling eller følgene av den, på et tidspunkt da dette fortsatt er mulig og det fremstår som sikkert eller mest sannsynlig at handlingen vil bli eller er begått.
Sist endret av PairADice; 19. oktober 2014 kl. 13:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
Hvis noen forteller deg at de har begått et mord lenge før de blir arrestert, mistenkt og skal i rettssak for å dømmes, og du må vitne i rettssaken. Kan du bli straffet for å fremdeles nekte å oppgi denne informasjonen?
Vis hele sitatet...
Hvis du er stevnet som vitne i en rettssak plikter du å møte og forklare deg for retten, jfr. straffeprosessloven § 108. Om du ikke forklarer deg, kan du etter § 137 holdes fengslet inntil du er villig til å gjøre det (maks tre måneder). Du har ikke samme forklaringsplikt overfor politiet (§ 230). Du skal selvsagt forklare deg sant (straffeloven § 163). Hvis du er gift med tiltalte, eller i et annet familiært forhold som gir grunnlag for det, kan du nekte å forklare deg (straffeprosessloven § 122).

De andre spørsmålene dine overlater jeg andre til å besvare.