Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2681
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det er fortsatt folk som kjeder seg, selv om de har tilgang til Internett.

Dette er rart. Man har jo tilgang til alskens av underholdning, folk å kommunisere med, og lærdom.

Sistnevnte kan være både morsomt og nyttig. Men det kan være vanskelig å holde konsentrasjonen.

Løsningen? Pomodoro: 25 minutter med jobbing, 5 minutter med pause. Etter 4 pomodoroer en lengre pause på 15-30 minutter. Du kan lese mer om det på websiden. Den gratis PDF-en gir mer informasjon, og er ikke så veldig lang.
______________

I tillegg finnes det nå læringsplattformer som utnytter poengsystemer o.l. på gode måter (gamification):

Duolingo: Lær fremmedspråk. Om du kan engelsk, kan du bruke det til å lære tysk, fransk, portugisisk, italiensk eller spansk. Flere språk skal legges til. God struktur, og om du ikke er helt nybegynner kan du låse opp mer avanserte deler med én gang.

Memrise: «Mems» er knagger å huske gloser o.l. med. Hovedfokus på fremmedspråk. Flere enn det Duolingo har for tiden, og friere oppbygning.

Khan Academy: For det meste 10-minutters videoer om en hel masse emner: Matematikk, historie, fysikk, kjemi, biologi, økonomi m.m. Matematikk har en testmodul, der du kan begynne på 1+1, og gå helt til kalkulus.

Udacity: Litt som Khan Academy, men på universitetsnivå. Ikke la dette avskrekke deg: 9-åringer har fullført kurs der. Akkurat nå er det for det meste IT-relaterte kurs, men også andre.
______________

Mitt mål: Én Pomodoro med fransk Duolingo hver dag, helt til jeg har mestret språktreet. Legg meg til om du har lyst til å konkurrere. Come at me bro! :D

Legg ut egne profiler og mål, og andre kurs du har erfaringer med. Prøv å ikke la dette bli bare en listetråd (:
Jeg begynte å bruke Duolingo da jeg var på jobb i Spania og slet med å gjøre meg forstått blant verftsarbeiderne jeg jobbet med.
Brukte det litt sporadisk de ca to månedene jeg var der tilsammen, og ble i stand til å kommunisere på et vis.
Senere fortsatte jeg fordi det er jo tross alt ganske gøy å lære seg språk, og Duolingo gjør dette på en lettvint og morsom måte.
Var veldig kjekt da jeg var på festival i Barcelona tidligere i år, og fant at jeg ikke bare husket det jeg hadde lært, men at det virket som spansken min hadde modnet seg litt på egenhånd, og jeg fant meg selv i stand til å kunne snakke nesten utelukkende spansk under hele oppholdet.

Pomodoro har jeg ikke prøvd enda, men har sett litt på det, og vil forsøke å ta det i bruk i forbindelse med studier.

Mål for Duolingo: Oppnå tusen poeng i fransk før Frankriketur til vinteren. Fullføre leksjonstreet for spansk før tur til Chile til våren engang.

Mål for Pomodoro: Klare å bruke dette til å strukturere tiden min for studier. Redusere andel av ledig tid som går med på kattebilder og heller gjøre noe produktivt med den.
Sist endret av The Great Catsby; 19. juli 2013 kl. 22:45.
Kjempe side Jonta.
Anbefaler Coursera, er gratis og det er en del fag å velge i.
https://www.coursera.org
Er en haug med utrolige gode universiteter som tar del i Coursera, f.eks Johns Hopkins, Princeton osv.

Utenom det kan jeg anbefale Codecademy codecademy.com god side for å lære seg programmering.
Sist endret av drinkalone; 25. juli 2013 kl. 08:40.
Takk for duolingo-lenken, virket som en veldig greit side.
Samme som ovenfor. Duolingo var jo konge.
Jeg tar utfordringen Jonta! Har lastet ned Dulingo til iPaden nå, så nå skal jeg lære meg italiensk hver dag fremover.

Mitt mål blir å kunne forstå språket greit i løpet av et par måneders tid. Og selvfølgelig å klare å gjøre minst én oppgave hver dag.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Dere som har begynt med Duolingo: Legg meg til da! Konkurranse!

Nå har de fått til sortering etter poeng pr. uke og måned også, så nykomlinger kan hamle opp med gamle travere. Ny uke begynner snart, så det er bare å bli med!

I løpet av kort tid nå har jeg kommet meg gjennom et betydelig stykke av tredje «etappe» i fransk. Står rett foran tredje nøkkelhull nå, og holder alt annet ved like. Mål om minst 100 poeng hver dag, noe vennelistene hjelper på med. «Skal bare slå Thomas i antall poeng denne uka!»

Nå har forøvrig offline-versjon kommet til Android også. \o/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Jonta Vis innlegg
Dere som har begynt med Duolingo: Legg meg til da! Konkurranse!

Nå har de fått til sortering etter poeng pr. uke og måned også, så nykomlinger kan hamle opp med gamle travere. Ny uke begynner snart, så det er bare å bli med!

I løpet av kort tid nå har jeg kommet meg gjennom et betydelig stykke av tredje «etappe» i fransk. Står rett foran tredje nøkkelhull nå, og holder alt annet ved like. Mål om minst 100 poeng hver dag, noe vennelistene hjelper på med. «Skal bare slå Thomas i antall poeng denne uka!»

Nå har forøvrig offline-versjon kommet til Android også. \o/
Vis hele sitatet...
Jeg vil lære spansk.. Kan vi fortsatt konkurrere?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Klart det. Bare legg til de du vil konkurrere mot som venner, og de dukker opp på leaderboard.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Klart det. Bare legg til de du vil konkurrere mot som venner, og de dukker opp på leaderboard.
Vis hele sitatet...
For dere andre : Legg meg til!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Klistre post-it-lapp på pult, skriv tidspunkt for neste pause. Posisjonér så du lett kan sjekke hvor lenge det er igjen til neste kattegif. Legg til 30 minutter for å skrive neste pausetidspunkt.

Klokke har jeg på PC-en uansett, og det er tilfredsstillende å se pomodoroene etterhvert som de hoper seg opp.

Har brukt dette på jobb de siste dagene. Funker neppe til alle typer kontorarbeid, men verdt et forsøk =)