Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 749
Hei.

Jeg er fortsatt veldig ny i musikkproduksjonsgamet, og trenger tips til hva jeg burde lære meg fremover. Dette er det nyeste sangen jeg nå har kommet med.
https://soundcloud.com/olehalvordahl...of-the-iceberg

Jeg holder fortsatt på med å bygge opp basic kunnskap, og har ikke hatt FL Studio i mer enn et par uker nå, så kommenter gjerne elementære feil jeg har gjort, eller enkle ting (så vell som avenserte) ting jeg burde lære meg.

At sangen fikk et litt "nintendo/retro-gamingpreg" var delvis med vilje, så jeg er klar over det

Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger!
Sist endret av olli408; 21. desember 2012 kl. 17:31.
Til å være ny på produsering er jo dette et bra utgangspunkt

Om du får arrangert prosjektet som en sang alla :vers refreng, vers osv vil jo det hjelpe på..
Her høres det litt ut som du bare har loopet en masse med elementer som forholdsvis passer sammen, men ikke lager noen struktur som en låt skal ha.
Ellers ville eg fremhevet snare mer, muligens med litt reverb også.
Dette er veldig bra sett i lys av at du fortsatt er ganske ny i geimet. Sangen som helhet er ganske god. Men litt for lite nyanser i lengden med tanke på hvor repeterende melodien din er.

I og med at du har valgt og fokusere rundt en loop med det samme om og om igjen, kan det være et tips til neste gang og se nærmere på ulike filtre for å skape litt mer kontrast i lengden. Tips: "create automation clip", finn ut hva jeg mener med det og prøv deg frem. Her er et eksempel på en sang med en loop, eller hook om du vil, gjennom hele sangen som fungerer utmerket: Dj Mehdi - Signatue

Kritikkmessing ville jeg ha EQ-et kicken din slik at den ikke er så skarp som den er, samt satt ned volumet en smule. Har du pannet bassen til venstre? Av erfaring vil jeg ikke anbefale panning av instrumenter med lav Hz.

Når det kommer til tips av hva du burde lære deg framover så burde du se nærmere på hvordan EQ av mixer tracks fungerer slik at lydbildet ditt blir enda bedre. Du kan f. eks kutte de høye Hz-ene på en bass slik at du ikke skaper unødvendig fuck for instrumenter som har karakteren sin i de høyere Hz. Ellers er det bare å fortsette med det du gjør.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Som musiker vil jeg anbefale deg kunnskap om hvordan man lager flere stemmer og hvordan man legger akkorder, akkurat nå går alt unisont men du har et bra utgangspunkt
synes låta var bra!