Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5182
Ser nå at NetCom har fått seg en ny logo, da de i likhet med NextGenTel skal følge resten av TeliaSonera sin grafiske profil.

Hva er det med at alle logoer nå til dags ser så standard ut? Det ser ut som en typisk logo som kunne kommet med i pakken når man kjøpte Adobe Photoshop Elements. Samme med Posten. Samme med Statoil. Disse logoene skal se så hypermoderne ut, men de mangler sjarm, særegenhet og er alt for stilrene spør du meg.

Alle de tre nevnte firmaene over kunne like så gjerne byttet logo, og det hadde logisk sett ikke vært noe annerledes. I motsetning til de tidligere logoene, som formidlet et budskap, ser alle de nye logoene som kommer nå til dags bare sci-fi og ansiktsløse ut.

Noen som deler tankene mine?
Sannsynligvis slipper vi de ekstremt dårlige NetCom-reklamene da. Positivt!
Liker selv ikke posten og statoil sin (bortsett fra fargeprofilen)
men synes den nye til både netcom og telenor er betraktelig bedre en de gamle.
Liker mye bedre den abstrakte og stilrene formen de har fått nå.
Stuck pixel.
Tryllestav's Avatar
Huff, likte ikke de nye logoene.

Er klint utover bakgrunnen på VG.no nå også.
Sitat av Tryllestav Vis innlegg
Huff, likte ikke de nye logoene.

Er klint utover bakgrunnen på VG.no nå også.
Vis hele sitatet...
Men du må jo være enig i at den er bedre enn den gammle?
Stuck pixel.
Tryllestav's Avatar
Likte NetCom sin gamle bedre faktisk.
Den hadde på en måte noe med telefoni å gjøre ved at det var to ansikter som sto mot hverandre.
Likte i alle fall flashreklamen på dagbladet.no, den var svært classy!
http://bildr.no/thumb/881447.jpeg
Hvorfor skal en logo på død og liv vise eksakt hva bedriften driver med?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av danseku Vis innlegg
Hvorfor skal en logo på død og liv vise eksakt hva bedriften driver med?
Vis hele sitatet...
Tja, veldig mange gjør jo egentlig ikke det, men få symboler er helt nøytrale. (Selv Blaupunkts blå prikk symboliserer noe...) En del av kritikken mot den nye Posten-logoen gikk jo også ut på at den reflekterte en (uønsket?) endring i Posten Norge fra å være en trygg og stabil institusjon med den nasjonale kongekrona, til et mer kommersielt selskap med dertil moderne logo. Endringene i selve driften til Posten skjedde vel egentlig lenge før de byttet logo, men den gjorde det mer synlig utad. Selv om logoer ikke viser hva en organisasjon driver med, så vil det være naivt å anta man kan skape helt nøytrale merkelapper, og da er det kanskje likegreit å ha noe man ønsker å assosiere seg med?
Er det ikke problematisk at to ulike selskap har samme logo?
Sitat av bobbo Vis innlegg
Er det ikke problematisk at to ulike selskap har samme logo?
Vis hele sitatet...
De har slått seg sammen:P
NGT og Netcom er vel fortsatt to selskap, tross at de er eid av samme firma. I mitt hode bør en logo være så gjenkjennelig at du vet hvilket firma det er snakk om bare ved å se den, og den bør gjerne fortelle litt om firmaet (hva de driver med, deres verdier etc.)
Jeg synes at det er utrolig trist at vi mister alle de klassiske logoene. Posten borte. Statoil borte. Nå Netcom. Faen så trist Hva blir det neste? Modernisering av det norske flagget?
Får håpe at coca cola ikke bytter logo de hadde vært rart , men hvorfor skal netcom bytte logo? likte den gamle de hadde for da visste du med en gang ''ååå netcom ja'' men nå er den sånn ''wtf?!''
I lengre tider drev netcom "mobbet"/klaget over Telenor som skiftet logo i deres reklamer, for slikt tull ville dem aldri funnet på.

*host hark*
Sitat av luni Vis innlegg
En del av kritikken mot den nye Posten-logoen gikk jo også ut på at den reflekterte en (uønsket?) endring i Posten Norge fra å være en trygg og stabil institusjon med den nasjonale kongekrona, til et mer kommersielt selskap med dertil moderne logo. Endringene i selve driften til Posten skjedde vel egentlig lenge før de byttet logo, men den gjorde det mer synlig utad. Selv om logoer ikke viser hva en organisasjon driver med, så vil det være naivt å anta man kan skape helt nøytrale merkelapper, og da er det kanskje likegreit å ha noe man ønsker å assosiere seg med?
Vis hele sitatet...
Var helt sikker på at de hadde noe med pokemon å gjøre etter logobyttet
Sitat av posco Vis innlegg
Sannsynligvis slipper vi de ekstremt dårlige NetCom-reklamene da. Positivt!
Vis hele sitatet...
Dette er ikke akkurat en kjedelig Netcom reklame :http://www.youtube.com/watch?v=OiKFCzMxJik
Kan kan ikke gjøre annet enn le. Noe av det styggeste jeg har sett.
Logoskiftet er nok ett resultat av at TeliaSonera vil samle alle "underbedrifter" og seg selv inkludert under en felles logo. Selv mener jeg at dette er en positiv ting. Og det at Netcom, NextGenTel bla bytter logo ser jeg ikke på som noe problematisk.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg synes at det er utrolig trist at vi mister alle de klassiske logoene. Posten borte. Statoil borte. Nå Netcom. Faen så trist Hva blir det neste? Modernisering av det norske flagget?
Vis hele sitatet...
Trist? Synes det er deilig jeg når gørrkjedelige logoer man har sett i åresvis fornyer seg. Jeg likte veldig godt den nye logoen til Netcom.
på tide med ny logo! håper jeg slipper å se de mislykka forsøkene på "humor" netcom prøver på tv med reklamene!
Står litt mer om selve designet her.

De skriver også dette om logoen/identiteten:

«The original inspiration for the artwork and the symbol was a fine rounded stone.

- The symbol is unique, dynamic and unites us as a company. It symbolizes global and local connectivity at our customers’ fingertips. When customers see the symbol they will know that they are both part of the strongest local operator as well as the whole international TeliaSonera group of companies.

The symbol also manifests TeliaSonera’s heritage as one of the telecoms industry’s true pioneers.

- We were part of the team that invented mobile telephony, we were the first operator in the world to launch 4G and we offer mobile data communication in the highest location in the world, Mount Everest. This is something that we are proud of and that we want to express through the new brand identity.»


Den er ikke nødvendigvis vond å se på, men de klarer å legge veldig mye mening i en logo som i mine øyne er en rund stein med noen streker på. Blir litt sånn: «Dette er meninga med logoen, fordi vi sier det!»

Dog tror jeg den kommer til å funke over tid, rett og slett fordi den er lett gjenkjennelig og muligens har blitt lansert på riktig måte. Den er tydeligvis allerede etablert i andre land, og med en såpass stor kampanje til å backe det opp (med noen ærlig talt snedige annonser) skal det litt til at den flopper.

Når det er sagt syns jeg det er kjipt for Netcom, som jo frisket opp logoen og identiteten sin for knapt nok et år siden, nå må få en mye kjedelige logo. Kan også legge til at jeg likte godt hvordan de brukte den gamle logoen i reklamene sine, de skulle være litt frekke, litt underdogs, litt humorfylte og ha litt guts. Min mening er at det funket.
Sist endret av Viva la Opium; 12. mai 2011 kl. 19:20.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Skulle jeg hatt logoen hengende hjemme på veggen, så er jeg enig i at den forrige er bedre egnet, men det er igrunn meningsløst å si noe om logoformen uten å sette seg inn i argumentene for og imot profilbyttet. En logo skal stå i tråd med og underbygge en større profil, og da er bla.a. konsept og gjennbruksmuligheter av grunnformene noe designere ofte tenker på.

Ta til eksempel den nye Telenor-logoen som i starten fikk krass kritikk fordi den bare var en datagenerert 3D-figur som i sin statiske form virket meningsløs. Konseptet er dynamikk. Telenor vil antakelig utgi seg for å være aktive, raske, enkle, og oppdaterte – et fleksibelt knutepunkt. «Propellen» glir rett inn i dette konseptet. Dessuten egner den seg som ornament:

http://telenor.com/no/resources/img/history_date_bg.gif

Telekommunikasjon idag dreier seg mindre om menneskelig nærhet og mer om teknodingser, Internett og en strømlinjeformet brukeropplevelse. Dette har nok Netcom tenkt på. Vi får se om de rir den nye profilen med stil, eller om den bare er et desperat rop etter oppmerksomhet.

SIEG HEIL, MEIN MARKTFÜHRER
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det er også viktig å se litt utenfor consumermarkedet som de fleste av dere kjenner best. TeliaSonera, representert av Netcom og NextGenTel i Norge (også Chess, men de er ikke en del av profilendringen) ønsker sansynligvis også å fremstå som en seriøs utfordrer ikke bare i Norge, ikke bare i Norden men også på verdensbasis. TeliaSonera er Europas 5. største operatør.
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Jeg liker de nye logoene - spesielt posten sin.

http://myrstad.bloggnorge.com/files/2010/02/Posten-pokeballer.jpg
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg synes at det er utrolig trist at vi mister alle de klassiske logoene. Posten borte. Statoil borte. Nå Netcom. Faen så trist Hva blir det neste? Modernisering av det norske flagget?
Vis hele sitatet...
"Stryk kristenkorset av ditt flagg og heis det rent og rødt!"
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Sitat av posco Vis innlegg
Sannsynligvis slipper vi de ekstremt dårlige NetCom-reklamene da. Positivt!
Vis hele sitatet...
Det er kommet en ny en på TV nå... faen heller
Føler ikke den nye logoen til TeliaSonera-bedriftene er noe ille, dette dramaet som alltid kommer er nok ikke så ulikt oppstyret som kommer hver gang Facebook flytter på et komma. Kommer nok bare til å savne dialogene den gamle logoen til Netcom hadde på reklamene.
Sitat av kuBaB Vis innlegg
Dette er ikke akkurat en kjedelig Netcom reklame :http://www.youtube.com/watch?v=OiKFCzMxJik
Vis hele sitatet...
Har den der noe med den gamle NetCom-logoen å gjøre da? Skjønner ikke hva du vil frem til her.
Litt komisk når de skriver

The symbol is unique
Vis hele sitatet...
Unik? Det er jo nettopp det den ikke er...

Jeg mener denne typen corporateifisering av logoer er en gedigen tabbe, spesielt når de eksisterende merkevarene er så til de grader innarbeidet som disse var. En god gammel regel innenfor merkevarebygging, er også at det eneste som er bedre enn å ha EN sterk merkevare, er å ha TO sterke merkevarer under samme eier, siden man da kan rette det ene merket 100% mot en målgruppe, og det andre 100% mot en annen, mens man med kun EN merkevare hadde måttet velge enten å bare treffe en av dem, eller å treffe begge sånn halvveis.

Generelt er det også noe veldig galt når man helt uten videre kunne ha byttet om på f.ex. denne logoen og statoils, og de passer like bra.

Menmen, sannsynligvis er vel dette et første skritt på veien til å kutte både nextgentel og netcom helt som navn, og bare bruke telia sonera. Det ville jo faktisk være et hakk bedre enn det tullet de driver med nå, men logoen er fremdeles solid plassert i totalt-intetsigende-corporate-logo-fella.
Likte den nye Telenor logoen men NetCom sin er noe av det kjedeligste jeg har sett...
Shady Banana
Quix's Avatar
Likte den nye logoen selv om den gamle var bra. Den nye var veldig behagelig å se på og hadde en ganske rolig farge.
sjekk nye pepsilogon a gutta den er ikke helt borte da, du kan se den gamle logone gjemt inne i "e" i pespsi XD
Jeg har øye for detaljer serru
Ta til eksempel den nye Telenor-logoen som i starten fikk krass kritikk fordi den bare var en datagenerert 3D-figur som i sin statiske form virket meningsløs.
Vis hele sitatet...
Meningsløs? Alle ser vel at den er en T for Telenor?
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Jeg har egentlig ikke noe imot at et firma endrer logoen sin, da det er tjenestene jeg bryr meg om, og selv om logoen skal være ansiktet utad, og skal representere tjenesten, så føler jeg at det er et friskt pust at et selskap moderniserer logoen sin innimellom.
Men for guds skyld, ikke ta en Kvasir og skaff en cheesy logo som minner meg om folkebibliotek i ei lita bygd.

Sitat av CookieY Vis innlegg
Får håpe at coca cola ikke bytter logo de hadde vært rart.
Vis hele sitatet...
Tror ikke de kommer til å endre logo any time soon. Pepsi derimot...
http://furlongdesign.com.s113400.gridserver.com/wp-content/uploads/pepsi-vs-coca-cola-coke-logo-evolution1.jpg
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Tror ikke de kommer til å endre logo any time soon. Pepsi derimot...
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke helt: http://www.underconsideration.com/br...ed_edition.php
Sist endret av DonTomaso; 18. mai 2011 kl. 14:33.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg har egentlig ikke noe imot at et firma endrer logoen sin, da det er tjenestene jeg bryr meg om, og selv om logoen skal være ansiktet utad, og skal representere tjenesten, så føler jeg at det er et friskt pust at et selskap moderniserer logoen sin innimellom.
Men for guds skyld, ikke ta en Kvasir og skaff en cheesy logo som minner meg om folkebibliotek i ei lita bygd.



Tror ikke de kommer til å endre logo any time soon. Pepsi derimot...
http://furlongdesign.com.s113400.gridserver.com/wp-content/uploads/pepsi-vs-coca-cola-coke-logo-evolution1.jpg
Vis hele sitatet...
Glemte du å se på denne?

http://bildr.no/thumb/885093.jpeg
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Glemte du å se på denne?

snippage
Vis hele sitatet...
Vil nå påstå at Coca Cola logoen har forandret seg minimalt i forhold til Pepsi.

Fornyelse er et klart problem. kaste ut en god og kjent merkevare til fordel for en dyp, abstrakt og utspekulert logo som ikke gir mening med mindre du får den servert på sølvbrett.

Jeg likte alle de gamle logoene for de største merkene. Statoil hadde horn(?), Telenor hadde rene linjer uten masse 3d effekter(fades). og Posten hadde ikke Pokemontendenser. nå har de bare dype, abstrakte mistolkninger av brukernes ønsker og relasjoner.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Vil nå påstå at Coca Cola logoen har forandret seg minimalt i forhold til Pepsi.

Fornyelse er et klart problem. kaste ut en god og kjent merkevare til fordel for en dyp, abstrakt og utspekulert logo som ikke gir mening med mindre du får den servert på sølvbrett.

Jeg likte alle de gamle logoene for de største merkene. Statoil hadde horn(?), Telenor hadde rene linjer uten masse 3d effekter(fades). og Posten hadde ikke Pokemontendenser. nå har de bare dype, abstrakte mistolkninger av brukernes ønsker og relasjoner.
Vis hele sitatet...
Den gammle telenor logoen er jo drit stygg da.
Posten sin logo er oppdaget i utlandet:

http://verydemotivational.files.wordpress.com/2011/05/demotivational-posters-norwegian-postal-service1.jpg
Håper dette blir spikeren i kista for de smertefulle NetCom-reklamene. Litt ironisk at de gjorde narr av den nye logoen til Telenor, når deres egen nye er dobbelt så vass og kjedelig
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av tnt Vis innlegg
Det er også viktig å se litt utenfor consumermarkedet som de fleste av dere kjenner best. TeliaSonera, representert av Netcom og NextGenTel i Norge (også Chess, men de er ikke en del av profilendringen) ønsker sansynligvis også å fremstå som en seriøs utfordrer ikke bare i Norge, ikke bare i Norden men også på verdensbasis. TeliaSonera er Europas 5. største operatør.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det mange glemmer, frem til nå har Telenor vært en av de store internasjonale aktørene som virkelig har dominert markedet, spesielt i Europa og Midt-Østen, ser for meg at TeliaSonera skal prøve seg på det samme, det har jo fungert utmerket for Telenor. Posten Norge gjør det jo også veldig bra internasjonalt og har markert seg godt i markedet.