Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 12044
Plasserte denne tråden her, fordi den inneholder elementer som passer under flere av underkatagoriene.

Igår var jeg ute og skatet. Jeg pratet en del med en fyr som skulle skaffe marihuana til meg, og skulle møte han på kvelden. Da jeg møtte han, ga jeg han penger som han skulle kjøpe marihuanen for. Han skulle kjøpe den av en person som bodde i nærheten, men han måtte gå alene fordi personen som solgte oppbevarte alt på et nokså hemmelig sted. Avtalen gikk ut på at jeg skulle møte han etterpå, og få sakene.

Jeg ventet og ventet, og ringe han svært mange ganger uten å få kontakt (med skjult id). Jeg ventet det dobbelte av den tiden dette egentlig skulle ta. Så dro jeg videre for å skate, og fikk 3 trekk av en annen fyr. Da jeg sto opp idag fikk jeg høre at han hadde blitt tatt.

Er det ulovlig å planlegge kjøp av cannabis hvis de ikke blir gjennomført?
Er det noen sjangse for at politiet er ute etter meg etter denne episoden?

Kan legge til at det er en sjangse for at han tyster på meg. hvilke konsekvenser kan dette få?

Sitter hjemme og har en helt jævlig følelse i magen.
Sist endret av villmannen; 1. mai 2011 kl. 13:17.
Høres da ikke ut som det er noe bevis som peker mot deg, så du virker trygg
Om du ikke hadde direkte kontakt med dealeren, skal det vel litt til at de knytter deg til ham. Men politiet ser ofte gjennom mobiler osv. til folk de arresterer, så om du sendte ham noen shabby meldinger, er det mulig de kontakter deg. Kan du utdype hva slags kontakt du tidligere hadde hatt med ham?

Vet ikke om planlegging av kjøp er illegalt, men det hadde ikke overraska meg om det var det.

Lykke til, håper på det beste.
Dealera sladrer ikke på kunder som regel
Sitat av EoT Vis innlegg
Om du ikke hadde direkte kontakt med dealeren, skal det vel litt til at de knytter deg til ham. Men politiet ser ofte gjennom mobiler osv. til folk de arresterer, så om du sendte ham noen shabby meldinger, er det mulig de kontakter deg. Kan du utdype hva slags kontakt du tidligere hadde hatt med ham?
Vis hele sitatet...
Hovedsakelig telefonsamtaler med skjult id. Har også kommunisert på Facebook, og der har jeg brukt ord som veldig lett kan relateres til kjøp og salg.

Takk, har virkelig ikke lyst til å få dem på døra da jeg bor hjemme.
Sitat av villmannen Vis innlegg
Hovedsakelig telefonsamtaler med skjult id. Har også kommunisert på Facebook, og der har jeg brukt ord som veldig lett kan relateres til kjøp og salg.

Takk, har virkelig ikke lyst til å få dem på døra da jeg bor hjemme.
Vis hele sitatet...
Da skal det nok gå greit. Problemet oppstår kanskje om politiet har overvåka denne personen over en lengre periode. Men jeg tviler uansett på at de henter ut samtaler fra facebooks-database. Mye arbeid for å ta en kunde.
Sitat av villmannen Vis innlegg
Da jeg møtte han, ga jeg han penger som han skulle kjøpe marihuanen for.

...

Er det ulovlig å planlegge kjøp av cannabis hvis de ikke blir gjennomført?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt åssen finjussen er, men har du gitt han penger, men ikke fått sakene dine ennå, så kan vel det regnes som mer en bare "planlegging"?
Jepp. Han har overtrådt "forsøkets nedre grense". Kjøp av cannabis er en forbrytelse, jf. strl § 2, forsøk på forbrytelser er straffbart, jf. strl. § 49.
Haha, for meg høres det ut som det klassiske "putte pengene i egen lomme, og si at dealeren ble tatt" scam'n.. Lett måte å bøffe nederste rank i undergrunnen på, for de tørr ikke si ifra uansett.. Noia for snuten kan brukes til så mangt.
"du prata en del med en fyr igår som skulle ordne deg røykings" tanken har ikke slått deg at han bare har bøffa deg da ?

ups,litt sent ute ser jeg
Sist endret av skukketrure; 1. mai 2011 kl. 17:53.
Jeg er redd thisisfifty har rett.
høres ut som bøffing ja
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Kain Vis innlegg
Dealera sladrer ikke på kunder som regel
Vis hele sitatet...
Ut ifra det jeg skjønte, så var det ikke en dealer som ble tatt? Det var vel han som skulle kjøpe sakene fra en dealer?
Sitat av skukketrure Vis innlegg
"du prata en del med en fyr igår som skulle ordne deg røykings" tanken har ikke slått deg at han bare har bøffa deg da ?
Vis hele sitatet...
Jo, har tenkt en del på det, men hadde ikke ventet det fordi jeg kjenner han godt. Skal uansett prate med han idag, så får jeg se hva han sier.
Tror heller de fokuserer hovedsaklig på dealeren. Da det egentlig ikke har noe nytte å ta inn dem som handler fra dealere.

Når man har fått ødelagt maurtua, leter man jo ikke videre etter enkelt maur?
Sist endret av phideph; 2. mai 2011 kl. 11:09.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Tror heller de fokuserer hovedsaklig på dealeren. Da det egentlig ikke har noe nytte å ta inn dem som handler fra dealere.

Når man har fått ødelagt maurtua, leter man jo ikke videre etter enkelt maur?
Vis hele sitatet...
Tror politiet i Norge vil ta "enkelt maur" hvis de har muligheten til det.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Når man har fått ødelagt maurtua, leter man jo ikke videre etter enkelt maur?
Vis hele sitatet...
Kommer man over en maur i ettertid skal det ikke mye til for å tråkke på den.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av Eucaa Vis innlegg
Tror politiet i Norge vil ta "enkelt maur" hvis de har muligheten til det.
Vis hele sitatet...
Dette kommer gjerne litt ann på hvor man bor og hvor mye politiet faktisk har å gjøre.
TS bor i Bergen, tror disse gutta kan ta det helt med ro med mindre de bor på mindre plasser rundt om i distriktet.
Ingen dealer sier at varene skal selges vidre. Da blir han/hun tatt for besittelse og salg. Noe som er mye mindre gunstig en kun besittelse.
Sist endret av pet; 2. mai 2011 kl. 13:48.
Ting har nå godt fra forferdelig til tragisk.

Jeg satt idag på rommet mitt, og fikk plutselig besøk av mamma med politiet på tråden. Jeg prata litt med politiet, som sa jeg skulle bli innkalt sammen med mor og far neste uke for å snakke om noen tekstmeldinger som de tror er relatert til kjøp. De sier nå at jeg risikerer å bli dømt for "å forsøke å kjøpe", husker desverre ikke hva dette het på det juridiske språket. Noen som har vært i en lingnende sutasjon før? noen råd, noen måte å slippe unna på?

På tekstmeldingene ble det brukt ord som "gram og grønt".

Kan også legge til at jeg har en magefølelse så ille at jeg ALDRI har hatt maken.
Sist endret av villmannen; 3. mai 2011 kl. 14:36.
Hvis det er åpenlyst at de har en sterk sak mot deg er det vel bare å godta et forelegg på rundt 3-4 lapper? Det er jo ikke verdens undergang uansett om du blir tatt for det eller ikke, med mindre du trenger et plettfritt utømt rulleblad til noe.
Støtter Restyle.
Godta et forelegg på 3-4 lapper og få saken ut av verden.

Det kan også kanskje være lurt å få snakket litt med foreldrene dine om saken, selv om det kanskje ikke er så lett.
Sist endret av Spelly; 3. mai 2011 kl. 14:42.
Har svært store ambisjoner om å bli advokat. Er dette utelukket etter en episode som dette? Noen som vet hva konsekvensene blir?

Moren min har nettop grått svært mye, og broren min hater meg. Noen som vet hvordan jeg bør prøve å kommunisere med dem?
Sist endret av villmannen; 3. mai 2011 kl. 14:49.
Sitat av villmannen Vis innlegg
Har svært store ambisjoner om å bli advokat. Er dette utelukket etter en episode som dette? Noen som vet hva konsekvensene blir?
Vis hele sitatet...
Klart kan du bli advokat... Om du kan bli politiadvokat er en annen sak.
http://www.tilsynet.no/oslo/tilsynet...5?OpenDocument

Selv om politiattesten viser at søkeren har begått straffbare handlinger, innebærer det ikke automatisk at vandelskravet ikke er oppfylt. Det må foretas en konkret vurdering.

Man bør være spesielt oppmerksom på økonomiske forbrytelser som f.eks. underslag og bedrageri. Dette har sammenheng med at advokater ofte vil behandle midler tilhørende andre.

Heller ikke soning av fengselsstraff vil automatisk medføre at søknad om bevilling eller autorisasjon avslås. For eksempel har det vært gitt bevilling til søker som har sonet straff for promillekjøring.

På den annen side må også bøtestraffer tillegges vekt ved vurderingen av vandelskravet. Dersom vedkommende er bøtelagt flere ganger vil det kunne være til hinder for at vandelskravet anses oppfylt.

Vandelskravet må også vurderes i relasjon til normen i domstolloven § 230 første ledd nr. 1 "gjør seg skyldig i forhold som gjør vedkommende uskikket eller uverdig til å drive advokatvirksomhet, eller som gjør at vedkommende mister den tillit som er nødvendig i yrket". I henhold til § 220 fjerde ledd annet punktum og § 223 annet ledd tredje punktum er det et vilkår for at advokatbevilling eller autorisasjon kan gis, at det ikke foreligger forhold som etter § 230 ville ført til at bevillingen/autorisasjonen ville blitt kalt tilbake eller satt ut av kraft.

Vandelsspørsmålet bør for øvrig etter departementets mening vurderes strengere når det gjelder spørsmålet om å gi autorisasjon eller advokatbevilling enn når det er spørsmål om å tilbakekalle en advokatbevilling. Et tilbakekall av bevillingen vil frata advokaten hans mulighet til å fortsette i sitt yrke. Dette vil som oftest være mer inngripende enn et avslag ved søknad om adgang til et yrke.

Tidsforløpet vil spille inn ved vurdering av om vandelskravet er oppfylt. Den vekt man tillegger et eller flere straffbare forhold vil avta med tiden, dersom det ikke senere er oppstått nye forhold. Hvor lang tid som bør ha gått, må vurderes i det enkelte tilfelle. En viss veiledning kan finnes i en dom inntatt i Rettstidende 1979 s. 695.

Dersom en søknad avslås fordi vandelskravet ikke er oppfylt, bør det ikke gis uttrykk for at det kan søkes på ny etter en nærmere angitt tid. Søknaden bør avslås "på det nåværende tidspunkt" e.l. med mindre det straffbare forhold er så alvorlig at en søknad om advokatbevilling eller autorisasjon aldri vil bli innvilget.
Vis hele sitatet...
Personlig ville jeg sagt sannheten, og lagt frem argumentene du har for valget du har tatt, og stått for det. Det være seg legalisering, nytteverdi, grunnlag, skadeomfang og så videre. Vis at du er til å stole på, og at det ikke var en ureflektert handling begått av en forvirret tenåring.
Sist endret av Restyle; 3. mai 2011 kl. 14:53.
Sitat av Restyle Vis innlegg
http://www.tilsynet.no/oslo/tilsynet...5?OpenDocument



Personlig ville jeg sagt sannheten, og lagt frem argumentene du har for valget du har tatt, og stått for det. Det være seg legalisering, nytteverdi, grunnlag, skadeomfang og så videre. Vis at du er til å stole på, og at det ikke var en ureflektert handling begått av en forvirret tenåring.
Vis hele sitatet...
er det en sjangs for at jeg ikke blir dømt hvis jeg klarer å overbevise dem om at jeg er reflektert og har en god posjon vett, og kanskje slipper unna med en bot?

Og bør jeg si noe om at jeg har røyket cannabis?
Jeg er svært sikker på at en urintest ikke ville gitt utslag.
Sist endret av villmannen; 3. mai 2011 kl. 15:00.
Eldste hustle i boka.
Sitat av villmannen Vis innlegg
Og bør jeg si noe om at jeg har røyket cannabis?
Jeg er svært sikker på at en urintest ikke ville gitt utslag.
Vis hele sitatet...
Isåfall, nekt, nekt, nekt! For alt politiet vet så kan jo noen ha lånt telefonen din, så hvorfor gjøre det enklere for de å bevise din skyld? De gidder ikke bruke allverdens ressurser på en slik sak, så sjansen er stor for at den blir henlagt. Blir den ikke det, så konsulterer du med en advokat. De fleste tilbyr én gratis time. Ett kort brev fra en advokat med noen flotte formuleringer og påstander om din uskyld kan gjøre underverker
Sist endret av caperno; 3. mai 2011 kl. 15:10.
Sitat av villmannen Vis innlegg
er det en sjangs for at jeg ikke blir dømt hvis jeg klarer å overbevise dem om at jeg er reflektert og har en god posjon vett, og kanskje slipper unna med en bot?

Og bør jeg si noe om at jeg har røyket cannabis?
Jeg er svært sikker på at en urintest ikke ville gitt utslag.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke innrømt noen ting. Etter det jeg har erfart, hører ikke politiet på fornuft. De vil bare ha en innrømmelse.
Sånn som jeg ser det, har de ingen bevis på at du verken har kjøpt eller røkt cannabis.
Sitat av villmannen Vis innlegg
er det en sjangs for at jeg ikke blir dømt hvis jeg klarer å overbevise dem om at jeg er reflektert og har en god posjon vett, og kanskje slipper unna med en bot?

Og bør jeg si noe om at jeg har røyket cannabis?
Jeg er svært sikker på at en urintest ikke ville gitt utslag.
Vis hele sitatet...
Den nederste delen av kommentaren var rettet mot hva du bør forklare foreldrene dine. Når det kommer til samtalen med politiet spiller det stort sett ingen stor rolle om du selv mener det er forsvarlig å røyke, ulovlig er det uansett.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, er du veldig heldig kan du slippe unna på grunn av manglende bevis eller alderen, eventuelt slippe unna hvis du godtar én urinprøve - eventuelt godta å gå på urinprøver fremover for å vise at du er clean.

Hvis du tror den kommer tilbake negativt, kan du alltids si det med en gang, at du er villig til en pisseprøve for å bevise din "uskyld". I verste fall får du vel et forenklet forelegg, og i det tilfellet bør du være forsiktig med ikke å godta, ettersom et forenklet forelegg vil hjelpe din advokatutdanning langt bedre enn en domfelt avgjørelse.
Hvorfor skal han få et forenklet forelegg? Det brukes bare ved trafikkforseelser og mindre tollsaker.
Sitat av zulle Vis innlegg
Hvorfor skal han få et forenklet forelegg? Det brukes bare ved trafikkforseelser og mindre tollsaker.
Vis hele sitatet...
Det er nok bare en misforståelse eller forveksling.
Et forelegg er en straff. Dersom man vedtar et forelegg, kommer man i strafferegisteret. Dersom man ikke vedtar, blir det reist tiltale. Ved å kunne avgjøre en sak ved et forelegg, kan politiet spare mye saksforberedelser i forhold til det å ta ut tiltale, og mer ressurser kan brukes på gatenivå. At saken ikke havner i retten, men blir avgjort direkte, betyr at rettsapparatet spares for unødvendig ressursbruk, og at lovbryteren får sin sak raskere avgjort. Resultatet kan gjerne bli flere saker, men hvor en større andel av dem blir avgjort med forelegg. Dette må ikke forveksles med forenklet forelegg, der man kun havner i bøteregisteret.
Vis hele sitatet...
Det er derfor man unngår å bruke slike ord og kallenavn i det hele tatt.
de meldingene der aner jo du sef ingenverdens ting om, men du har jo lånt bort tlf din i hytt å gevær til folk du ikke kjenner ved mer en fornavn.å det kan jo hende noen av de har skrevet txt meldinger. Stå på ditt så går det bra
Sist endret av skukketrure; 3. mai 2011 kl. 15:34.
Jeg ville ikke innrømmet til politiet og ha intensjoner om kjøp, blånekt = henlakt.

Jeg vil også anbefale at du leser igjennom denne tråden før du snakker samlet med familien din, her er mange som har hatt samme samtale med forskjell i hell (inkludert meg)

http://freak.no/forum/showthread.php?t=147133
Sitat av villmannen Vis innlegg
Moren min har nettop grått svært mye, og broren min hater meg. Noen som vet hvordan jeg bør prøve å kommunisere med dem?
Vis hele sitatet...

Be dem vokse opp.
Det er langt fra en joint til plata, prøv å forklare din mor hvor uskyldig det faktisk er.
Sitat av amp Vis innlegg
hahahha du vart hustla ass xD
Vis hele sitatet...
Så dealern sendte inn en anmeldelse til politiet på ham for å gjøre historien hans mer troverdig? Virker usannsynlig, hendelsen er nok heller reel.
Spør han etter papir på at det faktisk har skjedd, ellers skal du ha pengene dine...
Sitat av Dr Dizzy Vis innlegg
Spør han etter papir på at det faktisk har skjedd, ellers skal du ha pengene dine...
Vis hele sitatet...
Les tråden da! Politiet har jo kontaktet ham ang. tekstmeldinger tilknyttet kjøp av cannabis.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Uten å vite konkret hva som står i tekstmeldingene er det vanskelig for tilfeldige på nettet og vite det potensielle skadeomfanget i situasjonen. Er det åpenbart at du har vært innblandet i kjøp, burde du prøve å slippe så billig som mulig unna. Er det derimot tvilsomt eller (bare) mulig at du har vært innblandet i en slik transaksjon ville jeg blånektet.

Ta deg en gratis time med advokat, og husk: Uskyldig til det motsatte er bevist.
Nekt til foreldre/familie og politiet, dersom du mener at prøven burde komme tilbake negativt. Tøm huset for eventuelle spor/rester etter røyking.

Når du blir frikjent, kan du vurdere om du vil fortelle foreldrene dine sannheten, eller om alle lever best med løgnen.
Sitat av amp Vis innlegg
hahahha du vart hustla ass xD
Vis hele sitatet...
Please, http://diskusjon.no/
Huff for en insane kjip sak du har havnet oppi, og det bare for noe så lite :/

Selvfølgelig så kan jeg sitte her å si til deg at jeg hadde nektet alle annklager og vridd de meldingene du sendte til kompisen din, til det uendelige og derfor bør du og gjøre dette! Men så har jeg vore i avhør før, og vet hvordan prosedyren er, og hvordan jeg skal takle presset, og ikke minst er over 18år. Men siden du kommer til å sitte der med 2foreldre hengende over deg, og ikke minst er mindre årig, og har (mest sannsynlig) aldri vore i kontakt med politiet på denne måten så kan jeg ikke si noe slikt..
Men det jeg kan si er at om du tror en pisseprøve ikke kommer til å bli positiv, så ikke innrøm at du har røyket før.
Du kommer mest sannsynlig til å få en "deal" med politiet at du skal pisse rent i 1år, og dermed ikke få noen prikk på rullebladet og ingen bot. Så viss du tror du kan gjøre det, go for that one..

Angåande mora di og resten av familien din. Få de til å sjå en dokumentar om Cannabis. The Union er veldig god og kan streames her: http://video.google.com/videoplay?do...14414651731007

Ønsker deg lykke til!!
Sist endret av Digern; 3. mai 2011 kl. 21:55.
Det kommer litt an på innholdet i meldingene, men du kan jo kjøre den gode gamle "det var en som spurte, og jeg skulle bare prøve en gang. Jeg skal ALDRI gjøre noe sånn igjen".
Sitat av Digern Vis innlegg
Huff for en insane kjip sak du har havnet oppi, og det bare for noe så lite :/

Selvfølgelig så kan jeg sitte her å si til deg at jeg hadde nektet alle annklager og vridd de meldingene du sendte til kompisen din, til det uendelige og derfor bør du og gjøre dette! Men så har jeg vore i avhør før, og vet hvordan prosedyren er, og hvordan jeg skal takle presset, og ikke minst er over 18år. Men siden du kommer til å sitte der med 2foreldre hengende over deg, og ikke minst er mindre årig, og har (mest sannsynlig) aldri vore i kontakt med politiet på denne måten så kan jeg ikke si noe slikt..
Men det jeg kan si er at om du tror en pisseprøve ikke kommer til å bli positiv, så ikke innrøm at du har røyket før.
Du kommer mest sannsynlig til å få en "deal" med politiet at du skal pisse rent i 1år, og dermed ikke få noen prikk på rullebladet og ingen bot. Så viss du tror du kan gjøre det, go for that one..

Angåande mora di og resten av familien din. Få de til å sjå en dokumentar om Cannabis. The Union er veldig god og kan streames her: http://video.google.com/videoplay?do...14414651731007

Ønsker deg lykke til!!
Vis hele sitatet...
Hmm, engang jeg var på politiavhør(blitt utsatt for noe kriminelt) så mente de at det var best at mamma ikke var med på avhøret siden det kunne forandre hvordan jeg fortalte historien. Skulle tro det var samme opplegg i situasjoner med droger innblandet.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hmm, engang jeg var på politiavhør(blitt utsatt for noe kriminelt) så mente de at det var best at mamma ikke var med på avhøret siden det kunne forandre hvordan jeg fortalte historien. Skulle tro det var samme opplegg i situasjoner med droger innblandet.
Vis hele sitatet...
Ja, du får mulighet for å ha foreldra i samme rom eller ikke ha de der (Dette sier jeg etter egen erfaring, jeg har ingen dokumentasjon på noen regler desverre )
Sist endret av Digern; 4. mai 2011 kl. 00:39.
Er det et avhør eller bare en samtale?
Hvis det bare er en samtale kan du bare si neitakk.
Mulig de bare vil snakke med deg for å få deg til å holde deg unna dop, få deg til å innrømme det og sette deg på pisseprøver.
Det eneste som har skjedd er at du har blitt lurt
Sitat av Dr Dizzy Vis innlegg
Spør han etter papir på at det faktisk har skjedd, ellers skal du ha pengene dine...
Vis hele sitatet...
Det er ikke nok at politiet har kontaktet han, at han skal inn til avhør OG han kjenner personen som "Buffa" han godt?

Sitat av Cheesy Vis innlegg
Det eneste som har skjedd er at du har blitt lurt
Vis hele sitatet...
Les nå hele tråden før du skal beskylde folk.
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
Er det et avhør eller bare en samtale?
Hvis det bare er en samtale kan du bare si neitakk.
Mulig de bare vil snakke med deg for å få deg til å holde deg unna dop, få deg til å innrømme det og sette deg på pisseprøver.
Vis hele sitatet...
Jeg og mine to foreldre har blitt kalt inn til en bekymringssamtale.