Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 7887
shit was so cash
Anda22's Avatar
Hei freaks ! Har det seg sånn da at jeg har bestilt noen kjemikalier fra likurg bl.a kno3 og sulfur, egentlig ikke ulovlige stoff til en vis mengde vist jeg ikke husker feil. Men saken er da at den står i tollen nå og jeg har egentlig litt noia for at jeg må betale en bot vist dette så er "ulovlig".

Di har ikke ringt meg enda, og har ikke fått brev i posten men ser på sporinga og der står det : Package is in customs clearance and is temporarily in storage
2011-04-11 08:28, 0024 OSLO Norway Post will contact recipient, if necessary, for further information.

Noen tips til hva jeg kan si jeg skal bruke det til vist di ringer ? Eller eventuelt hvordan dette kommer til og gå ?

Takk på forhånd
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Du kan be tollvesenet henvise til lover/forskrifter hvor det står at de aktuelle stoffene er ulovlige å importere, noe de ikke kommer til å finne.
Men! Hvis pakken ikke er emballert og merka i henhold til ADR-forskriftene om farlig gods kan de nok enten returnere eller destruere den.
Du vil få et brev i posten hvor du får beskjed om å skrive ned personnummer og en underskrift, samt en faktura som viser innhold og verdi på varene og frakt. Bare be Thomas skrive en faktura for deg.

Det er ikke noe problem å importere kno3 og svovel, har skjedd flere ganger med meg
Hvis ikke det har skjedd noe så er det 0 stress, dette står på noen pakker som kommer, den blir kontrollert også går den mest sannsynligvis videre, ellers må du ettersende en faktura med innholdsfortegnelse og verdi, da må du i værstefall betale moms. Ikke stress med dette, det er bare unødvendig. Spar noia til du virkelig har bruk for den!
Hvis pakken har en verdi på under 1000 kroner, kan du be Thomas skrive at det er en gave. Da slipper du å betale toll og avgift. Bare et hot tips
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Du vil få et brev i posten hvor du får beskjed om å skrive ned personnummer og en underskrift, samt en faktura som viser innhold og verdi på varene og frakt. Bare be Thomas skrive en faktura for deg.

Det er ikke noe problem å importere kno3 og svovel, har skjedd flere ganger med meg
Vis hele sitatet...
Hey, hva skjer om jeg importerer kno3 til norge og får brev fra tollerne der jeg må skrive personnummer og underskrift når jeg er under 18 år?
Kommer de til å sende et ekstra brev med samtykke fra foreldre etc.?
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Hey, hva skjer om jeg importerer kno3 til norge og får brev fra tollerne der jeg må skrive personnummer og underskrift når jeg er under 18 år?
Kommer de til å sende et ekstra brev med samtykke fra foreldre etc.?
Vis hele sitatet...
Du mener: "Jeg har bestillt KNO3 til norge, og fått brev fra.." xD
Det skal gå bra at du er under 18 ja bare send inn opplysninger + faktura viss de spør om det.. De vil ikke sende noe brev til foreldrene dine..
Lykke til med pakka di
Sist endret av Znerk; 23. mai 2011 kl. 23:27.
Hvordan gikk det?
Sist endret av Zitto; 24. mai 2011 kl. 05:40.
Sitat av Zitto Vis innlegg
Hvordan gikk det?
Vis hele sitatet...
Får se, har ennå ikke fått dette brevet, men kan jo hende det ligger i postkassen om noen få dager. Håper jeg slipper!
Sist endret av kvarburg; 24. mai 2011 kl. 23:22.
Slapp trøbling med toll! hurra
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå står det på sporingen at pakken er lagret på grunn av importrestriksjoner og at lisens kreves. Har fått brev tidligere, men har aldri sett denne meldingen på sporingen før. Noen som har erfaring rundt dette? kommer det brev som vanlig?
vet ikke hva brev som kan komme... men hadde vært interessant å visst hva lisens som krevdes.....
Orker ikke å begynne å lese forskrifter og tolltariffen nå, men ut fra opplysningene virker det som om et eller flere av kjemikaliene du har bestilt er underlagt importrestriksjoner. Det betyr ikke at det er ulovlig å importere dem, men kan innebære at du må være registrert og ha en importlisens.
Forstår ikke hva som er galt. Pakken inneholder kun 5 kg Kno3 og 1,5 kg KClO4. Er spent på hva som kommer frem i brevet som snart bør komme.
KClO4 er galt. Brukes kun til pyro, og derfor liker ikke Tomaz og sende den med andre ting.
Han nevnte ingen ting til meg om det.
Kansje fordi du ikke hadde noe annet en det og Kno3. Du må nok returnere pakken, for så og få den sendt igjen.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Hvis pakken har en verdi på under 1000 kroner, kan du be Thomas skrive at det er en gave. Da slipper du å betale toll og avgift. Bare et hot tips
Vis hele sitatet...
Hvem er Thomas?
Eieren av Likurg
Han har ikke vurdert en norsk dubba versjonen av siden sin da?
jo, det var en liten knapp med Norsk før, selv om om det ikke stod noe der. Nå har han fjernet den.
er det galt av meg og bestille KNO3 svovel og lunte?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
er det galt av meg og bestille KNO3 svovel og lunte?
Vis hele sitatet...
Lunta blir vel uansett stoppa om den blir sett. Usikker på svovel.. Og som skrevet tidligere så går det greit med KNO3, men du kan få brev i posten.

om det er galt av deg: om du synes det av en eller annen grunn kan skade noen at du bestiller dette, er det galt av deg.
Sist endret av kvarburg; 9. juni 2011 kl. 00:33.
kno3 og svovel i pakke, lunte i brev. Det går fint. Det må jo det, når det er omtrent det eneste likurgtråden inneholdeer...
hvis lunta blir stoppa, hva skal jeg si da?
kan jeg si at jeg har tenkt og fylle balonger med hydrogen og teipe på ei lunte osv?
Den blir ikke stoppet, og hvis den blir kan du si at det skal de drite i. Lunte er lovlig å importrere
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Den blir ikke stoppet, og hvis den blir kan du si at det skal de drite i. Lunte er lovlig å importrere
Vis hele sitatet...
Jeg fikk beskjed fra noen folk på forumet her at lunter blir stoppet fordi de inneholder krutt. Ihvertfall visco lunter.
Men, i, helvete! Det er blitt skrevet gang på gang at du har lov til å importerer lunte, av folk som har ringt posten, og har beviser. Søk FFS! Ble litt sur nå, men når det er skrevet overalt, seriøst?
Hvorfor skal du ringe posten og spørre om du har lov til å importere en lunte?
Det er tollvesenet som styrer med hva du har lov til å importere og ikke, posten forholder seg i hovedsak til hva du har lov til å sende.
Mente selvfølgelig tollvesenet. Er ikke jeg som har ringt, men flere andre, inkludert pyroanders, om jeg ikke husker feil.
Nå endret plutselig sporingsmeldingen seg fra importrestriksjoner og krever lisens til den helt vanlige "er midlertidig lagret".
Da ser ting litt lysere ut, håper på at den blir sluppet igjennom.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Trådstarter
Sitat av haakon466 Vis innlegg
er det galt av meg og bestille KNO3 svovel og lunte?
Vis hele sitatet...
kno3 er lov til en vis grad. Gå heller på FK (Felleskjøpet) og kjøp der. Som går under navnet krista k + .
Svovel har jeg desverre ikke peiling på.
Lunte går fint etter det jeg har opplevd, har bestilt 3 ganger. Og har gått bra alle gangene.
Trenger virkelig hjelp! Tollen ber om tillatelse bra direktoratet for brann og eksplosjonsvern for pakken. Den inneholder som sagt 5kg kaliumnitrat og 1,5kg kaliumperklorat. Tviler på at jeg vil få tillatelse til å importere dette, men hvor/hvordan skriver jeg en søknad?
Du trenge ikke noen tillatelse :P Har selv fått ett par slike brev.. Send inn personnummer og kvitering slik de også ber om (?) og du har pakken om noen dager! Med andre ord: ignorer denne "tillatelsen".
Å supert! Takk for det Znerk
Oi, :P vet ikke om du skjønnte det, men kviteringen forteller tollerne hva som er i pakken, samt pris :P
I og med at det ikke er noe ulovelig i pakken, vil du ikke trenge noen tillatelse, og de sender den videre. Du må betale toll viss pakkens verdi er over 200 NOK.

regner med at pakken er fra likurg, isåfall vil han kunne maile deg en kvitering, som du igjen har muligheten til å å skrive ut, og sende inn (mail?) - *host* Det er ingen som legger merke til om du justerer vareverdien ned litt *hark*

lykke til
Jeg har gjort dette før. Har allerede bedt ham sende en faktura. Ble bare ikke helt sikker når de skulle ha en tillatelse, har ikke erfart det før. Han skriver at det er en gave og han justerer prisen litt *host* som du nevnte
Hva skjer om man får brev fra tollen og ikke svarer? Vil de sende flere brev eller vil de returnere pakken/kaste den??

(kanskje litt uvesentlig spørsmål, men fint å vite )
Les her. De sender et purrebrev, og deretter sender de den tilbake/destruerer den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ser ikke ut til at jeg får den ene pakken med kaliumnitrat og kaliumperklorat. Fikk det samme brevet på i posten en gang til og pakken blir sendt i retur den 23.
Sist endret av PyroMartin; 22. juni 2011 kl. 02:01.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Ser ikke ut til at jeg får den ene pakken med kaliumnitrat og kaliumperklorat. Fikk det samme brevet på i posten en gang til og pakken blir sendt i retur den 23.
Vis hele sitatet...
Fikk klump i halsen nå her jeg sitter

Bestilt 2 kg kno3, 500 gr sulfur og et par meter visco. I tillegg er jeg et par måneder under myndig alder, og hva er DSB for no'? Får jeg brev, går det nå som det går
Sist endret av Eplegutten; 22. juni 2011 kl. 02:10.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
DSB = Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap.

kno3 = KNO3

sulfur = svovel
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Ser ikke ut til at jeg får den ene pakken med kaliumnitrat og kaliumperklorat. Fikk det samme brevet på i posten en gang til og pakken blir sendt i retur den 23.
Vis hele sitatet...
Ring posten, de setter deg over til tollerene. Til de forklarer du at du har sendt fakturaen i posten, men kan prøve å sende den på mail. Da blir tilbakesendelsen utsatt og du får sendt fakturaen fra likurg.
Ok, men problemet ligger vel egentlig i at jeg må ha den tillatelsen fra DSB. Har en pakke som jeg også måtte sende inn faktura på og den er inne for fortolling nå.
Ok, nå fikk jeg pakken jeg hadde bestilt fra Likurg.
Alt så bra ut, men utenpå pakken var det limt på en Post-it lapp som det sto at jeg trenger tillatelse fra DSB.
Pakken inneholdt
1kg GD AL
250gr Atomisert AL
2m Magnesium Ribbon
2kg Svovel
250 TI Sponge
og 30g Fe/Ti

Bare lurer på om noen andre har fått noe lignene dette, pakken gikk jo gjennom tollen, selv om det ble liggene der en uke før de slapp den når jeg ga en fortollingslapp /M faktura fra Likurg og meg.
De mener vel at jeg vil trenge en tillatelse neste gang jeg bestiller, eller?
Da har jeg sendt det inn på mail og håper de behandler det før sendingen blir returnert.
Har fått det samme nå-

"MELDING OM ANKOMMET UFORTOLLET SENDING"
Beskrivelsen er "MÅ HA TILLATERLSE AV DSB". Ja, det står tillaterlse.

Det står at jeg skal legge ved tillatelse fra direktoratet for brann og eksplosjonsvern, fødselsnr og faktura.

Står nå ikke noe på lett norsk hvordan jeg sender inn noe av det. Men "Alternativt kan du ta hånd om fortolling selv ved lokalt tollsted
Send referansenummer samt dokumentasjon på at sending er fortollet til Postens Godssenter i Oslo, så blir sending sendt til ditt lokale utleveringskontor. Ved egenfortolling tilkommer tollagerkostand, kr 117."

"Fortollingsfullmakten må fylles ut og sendes inn med ovenstående dokumentasjon
fFortollingsprisen er kr. 227. Om vareverdien er under kr 1000, og varen ikke er restriksjonsbelagt, er prisen kr 117. Mva og eventuelle avgifter på varen kommer i tilleg. Ikke-deklarasjonspliktige sendinger behandles gratis.


Wat do?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Ring dem. Forklar hvorfor du ringer. Spør hva som skal til for at du får pakken. Om ingen av stoffene du har handlet krever tillatelse og du har fått beskjed om å legge ved tillatelse likevel påpeker du dette og krever pakken utlevert.
Ringer dem sansynligvis i morgen da. Spør dem henvise til lover hvor kjemikaljene krever tillatelse.
Er noe av dette ulovelig/ulovelig og bestille sammen?
KClO4 2kg -
Potassium nitrate 1kg -
Al black 000 500g -
15mm tubes with plugs 200pcs -
Kraft paper 20 sheets
antidust mask -
Visco 2mm spool –
Ble nervøs når dere sier sånt
Sist endret av Zitto; 24. juni 2011 kl. 18:07.