Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 12400
Sitat av kvarburg Vis innlegg
jaah når jeg tenker meg om, kanskje det er best å holde seg til det som er meningen. Er jo først og fremst ikke meninga å åpne isposer, så hvorfor ta sjansen med å blande inn masse dritt som kanskape reaksjoner og greier som vi ikke vil ha i ovnen..

men sånn kunn for nysgjerrighet, hva skjer om du blander klorin med ANSU og tørker det??
Vis hele sitatet...
Det er vel en overhengende fare for at det blir dannet kloramin.
Vi liker ikke denne gassen.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er vel en overhengende fare for at det blir dannet kloramin.
Vi liker ikke denne gassen.
Vis hele sitatet...
og om jeg lar det tørke ute i sola?? vil det skje noe sremmende da? :S

(sorry for alle spm. men dette er interresant! )
Okay, men vet du hva?
Da foreslår jeg at du bruker interessen din kreativt på en sikker måte.
Når man bare blander sammen ting uten å vite noe om hvordan det vil reagere på forhånd så kan det fort bli fryktelig farlig.
Til og med folk som er veldig oppegående i innenfor kjemi den dag i dag har gjort dette i gamle dager, og samtidig fått kjeft av andre brukere på WIP.

Les mye om alt du syns er interessant.
Bruk metodene som er nevnt i nybegynnertråden for å tilegne deg informasjon, da vil du før eller senere bli nokså stødig på det du vil lære.
Men aldri bare bland noe uten å vite hva som skjer, det kan faktisk ta livet ditt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
har forresten kjøpt 3 isposer nå skal ta en halv en i morgen som vanlig og en halv som ANSU. Så får vi se hva som skjer skal kanskje lage en diger en med de 2 siste isposene, vet ikke om jeg skal ta AN eller ANSU i den da.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er det KAS (AN med Kalk) i de posene eller rent AN?

EDIT: Leste den andre tråden nå, at du ikke har KAS
Sist endret av Up; 17. august 2010 kl. 17:50.
Sitat av Up Vis innlegg
Er det KAS (AN med Kalk) i de posene eller rent AN?

EDIT: Leste den andre tråden nå, at du ikke har KAS
Vis hele sitatet...
okey


tenkte forresten jeg ikke bare skal filme selve bombene, men også produksjonen av dem. Har starta litt da, filma/tok bilder av da jeg åpna posen og tømte innholdet i en boks hehe.

Hele filmen med antenning, kommer tidligst i morgen kveld. skal bare bruke ca. 1/3 av all AN'et jeg har i boksen. Skal lage en ekstra film med den digre bomba jeg planlegger hehe :P
Sitat av kvarburg Vis innlegg
okey


tenkte forresten jeg ikke bare skal filme selve bombene, men også produksjonen av dem. Har starta litt da, filma/tok bilder av da jeg åpna posen og tømte innholdet i en boks hehe.

Hele filmen med antenning, kommer tidligst i morgen kveld. skal bare bruke ca. 1/3 av all AN'et jeg har i boksen. Skal lage en ekstra film med den digre bomba jeg planlegger hehe :P
Vis hele sitatet...
Så dette betyr at eg ikkje trenger å gjere det "dirty work"?

Det er ganske bra visst du dokumenterer alt du gjer på film (kjemi og pyro) når du er ganske ny.
Du finner fortare ut feila dine og du har det liggande visst du gløymer noko i nermaste framtid :P

Når du holder med dette så kan det også vere smart å lage ei mappe der du har alle HMS datablada til alle dei stoffa du bruker, veldig fint å ha liggende visst du plutselig innahelerte eller spiste noko med rar smak ...



Du kan også prøve å lage ei røyk raketter ;P

Ta ei ferdiglaga AN røykbombe (ikkje ANSU) opp putt den inn ein dassrull og tett heile greia skikkelig godt, så borer du eit hull på botn der drivkrafta skal komme ut.
Sjekk ut andre oppskrifter på korsen du lager raketter først.
Men alt i alt så erstatter du svart-krutt med ei røykbombe.


[COLOR="Silver"]Har nokon andre lagt merke til at ANSU med rundt 2-7% sukker brenner fortare enn vanlig ANSU- og AN-røykbombe? :O[/COLOR]

Btw, når du lager ANSU så bruk melis, ikkje slike store sukekr korn.. Alt løyser seg opp så masse fortare!
Du kan like gjerne gjere dette i ei gryte, bare ikkje la blandinga begynne å boble. Gryta blir også masse blankare når du har ei AN løysning oppi! :P
Fyllingz:
må nok prøve å lage raketter etterhvert hehe, kanskje dagen etter i morgen men disse kommer vel til å fly overalt, snurre helt uten styring? Er de kraftige nok til å ha sånn styrepinne? Har du link til noe AN rakett oppskrift?

tenkte å bruke melis, men da er jeg kanskje nødt til å stikke på butikken å kjøpe en pakke, det går vel med mer melis i vekt enn sukker så da blir det fort tumt her hehe.

liker ikke å ha ''flytende røykbombe'' kokende i ei gryte... koker heller opp vann og har det i ei vaskebøtte også kjører jeg ovnen på 50-80 grader med varmluft.

begynner å glede meg nå hehe, får vel stå opp ekstra tidlig i morgen ^^

Ja da er tørkinga av aviser fullt igang tørker ANSU først, skal lage AN etterpå. Ble ca 80g sukker og AN. Brukte forholdet 50/50 første gangen

skal ta ca. 80g AN til AN bomba etterpå og, så har jeg igjen ganske mye til giga bomba senere hehe :P

har dreve å tørka ei avis i 30 min nå, den er fortsatt fuktig (75 grader varmluft)

er det bare meg eller har ANSU MYE lengre tørketid enn AN??



ahh og en ting til: er det smart å tømme litt ris i en plastpose og legge røykbombene oppi til de skal antennes, så kanskje risen tar fukten??

fa*n! jeg var så sykt dum at jeg la ut både AN og ANSU atmed hverandre på verandaen i sola! nå vet jeg ikke hvilke som er hva!!! men røykbomber blir det uansett.. jeg her ei lita ANSU bombe da, og jeg vet en avis men AN så da kan jeg jo teste de to. blir ikke noe diger test da..

snart kommer filmen, 40% rendering

også må jeg uploade.

Den siste bomba jeg tente på var faktisk best. den var laget av 1 AN og 1 ANSU avis sammen. Den første var bare AN og den andre jeg tente på var ANSU.
Vil si at ANSU varer veldig lenge! den varte sikkert i 5 minutter! Røk mye i 1 minutt til sammen da.

Røyken vises ikke noe bra, det var veldig vindfult og dårlig videokamera (sony ericsson satio) er jo for det første ikke et kamera, men en mobil. for det andre så er det satset på gode bilder, ikke HD filmer

men vil uansett si at det var en vellykket test.

Neste gang jeg lager, skal jeg ta 2 isposer med blandingsforholdet 90/10 (mest AN) eller noe sånn. da blir det en giga bombe, skal kanskje starte å lage denne bomba i morgen

Jeg fant også ut at det er best å bruke tape, ikke aluminiumsfolie... ble igjen litt ubrent papir inni aluminiumen.
Skjønner ikke hvordan ispose dere mener :P
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan ispose dere mener :P
Vis hele sitatet...
Vanlig ispose fra sportsbutikker som brukes for å kjøle ned skader, som inneholder ammoniumnitrat.
http://www.sportx.no/images/kategorier/isposer_main.jpg
Part time ninja
locked65's Avatar
Sitat av locked65 Vis innlegg
Vet ikke om jeg skulle poste her eller sende pm til mod/admin om dette. Men jeg skrev den guiden og nå står den som gjest. (?) Kan dere endre den ?
Vis hele sitatet...
titæin......
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Vanlig ispose fra sportsbutikker som brukes for å kjøle ned skader, som inneholder ammoniumnitrat.
http://www.sportx.no/images/kategorier/isposer_main.jpg
Vis hele sitatet...
Åja, takk skal du ha
Ca. hva ligger prisen på for disse?

Er det noe man kan legge til for å få farge på røyken?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Åja, takk skal du ha
Ca. hva ligger prisen på for disse?

Er det noe man kan legge til for å få farge på røyken?
Vis hele sitatet...
Rundt 11-20 kroner per pose.
Ang. farge så vet jeg ikke om det er mulig, men som jeg har skrevet tidligere i tråden hadde det vært interessant å forske litt på.
Jeg kjøpte på G-Sport. 25kr stk. Granulatene var gråbrune. Jeg løste de opp i vann og filtrerte det av og har de nå til avdampning. Som den idioten jeg var har jeg selvsagt hatt for mye vann i... Tipper jeg har tørre krystaller i september... Neste år...
Kan man lage større versjon av denne? f.eks rulle avis utpå avis på samme måte som veggene på rakett motor?
Sitat av Masi Vis innlegg
Kan man lage større versjon av denne? f.eks rulle avis utpå avis på samme måte som veggene på rakett motor?
Vis hele sitatet...
I teorien er det bare hvor mye du er villig til å bruke på isposer, og hvor mange aviser du har som er begrensningen...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Jeg kjøpte på G-Sport. 25kr stk. Granulatene var gråbrune. Jeg løste de opp i vann og filtrerte det av og har de nå til avdampning. Som den idioten jeg var har jeg selvsagt hatt for mye vann i... Tipper jeg har tørre krystaller i september... Neste år...
Vis hele sitatet...
Du burde lese guiden på hvordan rense KAS. Jeg kjenner noen som måtte rense 6 isposer til en salutt til nyttårsaften... Den posen renset de på formiddagen 31. Januar. Salutten gikk opp samme kvelden.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
I teorien er det bare hvor mye du er villig til å bruke på isposer, og hvor mange aviser du har som er begrensningen...
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg ruller avis ut på avis ut på avis til jeg har en stor nok bombe så funker det? Genialt
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Funker hva? Å lage en stor røykbombe, eller en rakett?
Sitat av Up Vis innlegg
Funker hva? Å lage en stor røykbombe, eller en rakett?
Vis hele sitatet...
Røykbombe så klart, hadde ingen planer å lage rakett. Til rakett så trengs vel drivstoff som brenner litt fortere enn dette.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg skjønte bare ikke hvorfor du nevnte rakettmotor, og jeg er fullt klar over at man må ha noe med futt i.
Og hvorfor skulle det ikke gått å lage en stor en med flere aviser?
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg skjønte bare ikke hvorfor du nevnte rakettmotor, og jeg er fullt klar over at man må ha noe med futt i.
Og hvorfor skulle det ikke gått å lage en stor en med flere aviser?
Vis hele sitatet...
Nevte bare rakettmotor siden den er bygd opp av vegger med ett hull i midt, tenkte på om man skulle rulle avisene på samme måte.

Hvorfor det ikkje skulle gå å lage en stor vet ikkje jeg, har egentlig 0-peiling på kjemi/fysikk, derfor jeg spør.
På ungdomsskolen brant vi forskjellige metaller som avga forskjellig farge på flammen, vil disse metallene avgi samme fargen i form av røyk hvis de grindes og puttes i en slik røykbombe?

Den logiske siden av meg sier nei, ettersom røyk og flammer ikke er det samme :P Men verdt å spør
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
På ungdomsskolen brant vi forskjellige metaller som avga forskjellig farge på flammen, vil disse metallene avgi samme fargen i form av røyk hvis de grindes og puttes i en slik røykbombe?

Den logiske siden av meg sier nei, ettersom røyk og flammer ikke er det samme :P Men verdt å spør
Vis hele sitatet...
Den logiske siden av deg har helt rett...
Okei
Jeg er komplett totalt grønn på pyroteknikk, men er villig til å lære.
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Okei
Men er villig til å lære.
Vis hele sitatet...
Begynn her!
Sist endret av Pyrotecnican; 23. august 2010 kl. 00:24.
Hørte fra en kompis at man kan bruke sånn farge pulver man finner på hobby butikker til å få farge på røyken noen som har erfaring med dette? Og etter min lille forståelse av kemi så vil dette gi mindere røyk? Men hvor mye vet jeg ikke, noen som har peil?
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Hørte fra en kompis at man kan bruke sånn farge pulver man finner på hobby butikker til å få farge på røyken noen som har erfaring med dette? Og etter min lille forståelse av kemi så vil dette gi mindere røyk? Men hvor mye vet jeg ikke, noen som har peil?
Vis hele sitatet...
Jeg kan nesten null kjemi, men jeg kan fortelle at det der stemmer ikkje.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Hørte fra en kompis at man kan bruke sånn farge pulver man finner på hobby butikker til å få farge på røyken noen som har erfaring med dette? Og etter min lille forståelse av kemi så vil dette gi mindere røyk? Men hvor mye vet jeg ikke, noen som har peil?
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=121192
http://freak.no/forum/showthread.php?t=133440

Sitat av Masi Vis innlegg
Jeg kan nesten null kjemi, men jeg kan fortelle at det der stemmer ikkje.
Vis hele sitatet...
Neivel?
Man kan jo ikkje bare putte noe rødt oppi der og håpe på at røyken blir rød.
Sitat av Masi Vis innlegg
Man kan jo ikkje bare putte noe rødt oppi der og håpe på at røyken blir rød.
Vis hele sitatet...
jo det kan man, man putter noe rødt oppi å håper at røyken blir rød, men det blir den ikke.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Begynn her!
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha KP til deg
Jeg var i går på den lokale sportsbutikken og handlet 4 stk ut av de is-posene, klippte dem opp, helte det i en skål og blandet ut 5050 med melis, og helte over kokende vann (Det vannet som følgte med).

Videre så la jeg 2 stk aviser oppi der, brukte en skje for å trykke på avisene så dem skulle trekke mest mulig til seg, for så å ta avisene opp og presse mesteparten av vannet ut og henge dem til tørk. I dag så er avisene knusketørr, jeg tok først en side for å prøve, rullet den sammen så hardt jeg klarte, men dem fikk den liksom ikkje ordentlig tight som jeg ser for meg at den skal være.

Når jeg prøvde å tenne på den, så brant den bare med nesten ikkje noe røyk, jeg prøvde å lage en ny tente på den og blåste ut flammen slik at det bare var glør igjen, men den sluknet liksom bare.

Hva gjør jeg feil?
Au. AN svir godt på fingrene, opplevde dette første gang jeg lagde dette og skulle dynke papiret. Så jeg stakk bare hånda rett nedi, og 5 min etterpå skreik jeg som bare faen, da det sved godt i sårene på hendene mine
Jeg brukte engangshansker under hele prosessen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
@Masi: Hvor lenge lå det i vann, og lagde du mettet løsning?
det jeg har merka er at det faktisk funker best med lite sukker... kanskje 10%.

prøvde meg 50/50 sukker og an, men det ble liksom aldri noe mer enn vanlig. var bare mye vanskeligere å få tørka.. kan jo hende det er tørke metoden (vet ikke jeg) men jeg har brukt å la alle avissidene ligge i sola, mens 2/3 HELE sider har ligget i ovnen (varmluft 50-100 grader) og tørket.. jeg har tent på disse avisene maks 4 timer etter jeg startet å lage de.

og som up sier, så må du tenke på mettet løsning. den første gangen jeg lagde, brukte jeg altformye vann. (går faktisk mer AN i vannet enn jeg trodde)

også må de være så tørre som mulig. Jeg bruker å tørke de i ovn til de er nesten potetgull, da ruller jeg de sammen til den størrelsen jeg vil ha og legger den i ovnen et par minutter ekstra. aluminiumsfolie er også greit for at hele greia ikke skal ta fyr.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Masi Vis innlegg
Hva gjør jeg feil?
Vis hele sitatet...
Du bruker alt vannet i posen. Det er altfor mye. Har aldri fått til en ordentlig AN-røykbombe før, skjønte i ettertid at det var fordi jeg brukte altfor mye vann
Sorry hvis dette oppfattes som bumping
Men hvorfor svir AN når jeg får det på huden?ingen vitenskapmann, kanskje noen andre er det her
Sitat av Up Vis innlegg
@Masi: Hvor lenge lå det i vann, og lagde du mettet løsning?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde vel avisen i 1-2 min, jeg la dem nedi, dyttet på dem medfingran og tok dem opp og presset ut vannet. Jeg er ikkje noen geni innen kjemi så jeg kan ikkje fortelle om den løsningen var mettet, men jeg hadde problemer med å få de siste "kulene" til å løses opp.

Sitat av Ffojt Vis innlegg
Du bruker alt vannet i posen. Det er altfor mye. Har aldri fått til en ordentlig AN-røykbombe før, skjønte i ettertid at det var fordi jeg brukte altfor mye vann
Vis hele sitatet...
Ja, jeg brukte alt vannet i posen, hvor mye vann anbefaler du?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Masi Vis innlegg
Ja, jeg brukte alt vannet i posen, hvor mye vann anbefaler du?
Vis hele sitatet...
Har som sagt ikke fått til en god AN-røykbombe, men du må bare ha i litt og litt vann til alt akkurat er løst opp. Da er løsningen mettet
Sist endret av Ffojt; 27. august 2010 kl. 07:57.
Løses det opp av seg selv, eller må man røre?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Sorry hvis dette oppfattes som bumping
Men hvorfor svir AN når jeg får det på huden?ingen vitenskapmann, kanskje noen andre er det her
Vis hele sitatet...
Ammonium-ionet er surt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg

Denne enkle oppskriften har stort potensiale til practical jokes o.l. siden den ikke brenner med noe særlig varme eller flammeutvikling.
Vis hele sitatet...
HAHA?! fyrte av en ute i snøen idag... no e det en "liten" søt flekk uten snø på plenen vår

funkte fett btw!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Løses det opp av seg selv, eller må man røre?
Vis hele sitatet...
Jeg har tømt alt AN'et i en vaskebøtte og deretter tømt litt og litt varmtvann i bøtta samtidig som jeg rører til alle kulene er borte. Blir en litt grå/hvit væske, men blir mer gjennomsiktig etterhvert..
Anbefaler å ta ei stor avisside om gangen som du bretter 2/3 ganger. Da tørker det fort når du bretter den ut igjen og hele sida blir våt.

Et spørsmål: Jeg lagde (prøvde å lage) røykbombe, men den ville ikke antennes som den vanligvis gjør. Jeg brukte 2 isposer, litt over 1 ss melis og 1 ts bakepulver i tillegg til AN. Avissidene brukte extremt lang tid på å tørke (sikkert 30 min i ovnen på 100 grader) og når jeg tok dem ut var de fuktige, men ble fort tørre og steinharde.
Når jeg varmet de opp igjen ble de nok en gang fuktige. Jeg tok dem ut og de ble igjen steinharde. Da prøvde jeg å tenne på, men det var totalt umulig med fyrstikk, lighter og gassbrenner/creme brulet brenner.

er dette fordi jeg brukte for mye sukker???

edit: neste gang tror jeg at jeg skal prøve å lage en med farge.
Noen hint og tips til hva jeg burde tilsette som farge? Kan bestille med paypay fra nettsider om jeg trenger det.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har prøvd å laget helt normale AN røykbomber nå. Noen med så konsentrert løsning som mulig og noen som er mer utvannet. Alle ble tørket så godt som mulig. Ingen tar fyr. De blir svidde, og ingenting skjer. Bruker nøyaktig samme metode og samme ispose som før, men nå funker de ikke. Dette er andre gang jeg prøver

Noen som vet om XXL har tilsatt noe i isposene sine? De ser helt vanlige ut (hvite kuler) , men innholdet i posene har begynt å klumpe seg mer enn før.........

edit: avisene blir forresten ikke gule når de tørkes i ovnen lenger, noe de ble før.
Sist endret av kvarburg; 25. juni 2011 kl. 16:58.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Har prøvd å laget helt normale AN røykbomber nå. Noen med så konsentrert løsning som mulig og noen som er mer utvannet. Alle ble tørket så godt som mulig. Ingen tar fyr. De blir svidde, og ingenting skjer. Bruker nøyaktig samme metode og samme ispose som før, men nå funker de ikke. Dette er andre gang jeg prøver

Noen som vet om XXL har tilsatt noe i isposene sine? De ser helt vanlige ut (hvite kuler) , men innholdet i posene har begynt å klumpe seg mer enn før.........

edit: avisene blir forresten ikke gule når de tørkes i ovnen lenger, noe de ble før.
Vis hele sitatet...
XXL har konvertert over til urea i sine isposer nå. Ikke mange som har rent an i posene sine lenger gitt. Forferdeligt land vi lever i
Sitat av sven Vis innlegg
XXL har konvertert over til urea i sine isposer nå. Ikke mange som har rent an i posene sine lenger gitt. Forferdeligt land vi lever i
Vis hele sitatet...
jaja, jeg fikk ihvertfall prøve det et par ganger da det funket. KNSU er uansett bedre og lettere etter min mening ihvertfall
kjedelig streiting
Ikke rart om de har bytta når man har såpass mange smartinger som legger ut bruksområdet til akkurat de isposene her.