Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2014
Jeg har observert kvinner i alle aldre som tilsynelatende ikke er religiøs ha på seg korshalskjede. Er det for å gi inntrykket av at de er en «ren» og ikke en «uanstendig» kvinne? Eller er det en annen mening bak det?

Hva synes dere menn om kvinner som bruker korshalskjede?
Hvordan vet du de ikke er religiøse?
Det står de selvfølgelig fritt til å bruke som de vil.
Kvinner er forskjellige, og alle har sin egen grunn til at de velger hva de går med.
Tror du overtenker det. Det er dekorasjon.
Se hvor mange rappere som går med kors, får ikke inntrykket av at de er rene og anstendige heller
Sist endret av Bothrops; 26. november 2023 kl. 22:40.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Tror du overtenker det. Det er dekorasjon.
Se hvor mange rappere som går med kors, får ikke inntrykket av at de er rene og anstendige heller
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke rene eller anstendige, men de er vel som regel kristne?
Sitat av Turelli Vis innlegg
Kanskje ikke rene eller anstendige, men de er vel som regel kristne?
Vis hele sitatet...
De er ofte amerikanere så det er ikke en urimelig spekulasjon.
Mange syns også bare det er pent og noen har fått korset i gave fra familie, f.eks til konfirmasjon.

Tro det eller ei, de fleste kvinner tenker ikke utelukkende på hva det de har på seg, sier eller gjør til vanlig forteller menn.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Tror du overtenker det. Det er dekorasjon.
Se hvor mange rappere som går med kors, får ikke inntrykket av at de er rene og anstendige heller
Vis hele sitatet...
Mens vi er inne på det, kan man jo også spørre seg om "kristen" vs "ren og anstendig" egentlig henger såpass sammen.
Og hva betyr egentlig "ren og anstendig"?
Sitat av Joniru Vis innlegg
Og hva betyr egentlig "ren og anstendig"?
Vis hele sitatet...
Nydusjet og påkledd..?
fra bama
Trådstarter
19 6
Så vidt jeg husker har jeg bare sett menn bruke kjetting eller noe norrøn halskjede uformelt, også sånn jalla rastafari hipster greier eller noe. Tror jeg bare har sett prester ellers som har brukt korshalskjede under gudstjeneste.

Har ikke peiling på hip hop kultur og skit, men tviler det er derfor kvinner i Norge velger å gå med det uformelt. Det er ikke for å konkurrere med andre kvinner om hvem som har det dyreste halskjede, eller?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Fordi kors er dyrere enn andre halskjeder? Jeg er ikke i markedet selv, men tviler.

"Jeg tror på X" kan bety radikalt forskjellige ting for forskjellige folk. Noen gjør et stort nummer ut av å gå i kirken, og noen ser seg selv som hengivne kristne selv om de ikke er der hver søndag. Korset kan bety hva som helst (inkludert "ikke noe spesielt") for hver enkelt person. Grunnen til at mannfolk ikke nødvendigvis gjør det like mye er kanskje bare at færre menn bruker halskjeder til vanlig?
fra bama
Trådstarter
19 6
Går alt fra under 1k til 10k (og sikkert mer) på mestergull når jeg tok en rask titt.

Det må da være en hovedgrunn til at de velger å bruke korskjede av alle ting selv om de nødvendigvis ikke har selvinnsikten til å skjønne hvorfor de nettopp gjør det?

Interessant artikkel om fri vilje fra nytimes:
https://www.nytimes.com/2023/10/16/s...-sapolsky.html

There is no free will, according to Robert Sapolsky
Vis hele sitatet...
In his latest book, “Determined: A Science of Life Without Free Will,” Dr. Sapolsky confronts and refutes the biological and philosophical arguments for free will. He contends that we are not free agents, but that biology, hormones, childhood and life circumstances coalesce to produce actions that we merely feel were ours to choose
Vis hele sitatet...