Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 990
Hei!

Har et lite "problem" jeg ønsker og få løst. Har endelig fått meg lappen og bil.
Anlegget er ikke helt nytt, vil ikke spille brente cd`er med mp3 filer.

Har dere noen forslag på andre slags filer jeg kunne prøve?

Spør fordi den tar noen brente cd`er jeg kjøpte på gata i et annet land men aner ikke hva slags filer det er på denne.
.FLAC kanskje?
Hvis du har en gammel spiller som ikke takler å spille av mp3-filer må du brenne en lyd/audio-CD. De fleste brenneprogrammer har en slik funksjon. Du vil få plass til ca 80 minutter med musikk på en slik CD altså lik lengde som en vanlig lyd-CD du kjøper i butikken.

Anarkorken: En bilstereo som ikke kan spille av mp3-filer kan selvsagt heller ikke spille av flac.
Sist endret av DonTomaso; 2. februar 2012 kl. 18:10.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Vil ikke Windows Media Player konvertere til WMA eller noe sånt? (Gjør hvertfall det hos meg, men jeg er hardcore oldskewl lizm yo fordi jeg kjører XP)

Poenget mitt: prøv WMA. Eller WAV.
Det beste er vel å kjøpe en ny spiller, de støtter som regel det meste av filtyper.
Sist endret av TinnSoldat; 2. februar 2012 kl. 18:14.
Hvis en CD-spiller ikke støtter avspilling av MP3-formatet vil den neppe kunne spille av hverken WMA,WAV, eller FLAC-filer.

Det beste forslaget til TS er å brenne en såkalt AudioCD som nevnt av DonTomaso, dette var det eneste støttende formatet før MP3 begynte å komme inn i bilspiller-verden, så hvis det er en eldre spiller vil den ikke kunne spille av noe annet.

Last ned Nero Buring Rom eller CDBurnerXP (Anbefales, funker på windows 7 selv om det heter XP)

CDBurnerXP
Nero
Din spiller støtter nok, som DonThomaso sa, bare "vanlige" lyd-cder, slike du kjøper(kjøpte) i butikken. Itunes, windows media player og de fleste andre slike programmer kan brenne sånne CD'er
Takk for rask respons. Følger resepten til DonTomaso og Lefze så får jeg se om jeg får det til.
Windows Media Player brenner musikk-CDer for eldre CD-spillere helt greit, så lenge du sørger for at du velger "Audio CD" slik at du har plass til maks ~74min per plate. De fleste CD-spillerne som ikke takler MP3 har også problemer med å lese CDer som er brent for raskt, så husk å begrense brennehastigheten til 4x eller tregere i WMP settings.

For å svare på det opprinnelige spørsmålet så har vi de forringende formatene mp3, ogg, wma, aac, wv, atrac, ...
I tillegg har vi tapsfrie formater som wav, flac, tta, ape, tak, au, alac osv.
Dersom det er en gammel Sony-spiller det er snakk om så er det *mulig* at den greier atrac eller wma, men ville absolutt ikke satset på det.
Det ble musikk, takk for hjelpen. Tripflag hastigheten gikk bare ned til 10x på CDBurnerXP det funket på maks(24x).
En cdspiller til bil koster jo bare noen få hundrelapper, kjøp en ny. Så får du med USB og AUX. Mye lettere enn å brenne hundrevis av cder.