Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 7886
Sitat av Zitto Vis innlegg
Er noe av dette ulovelig/ulovelig og bestille sammen?
KClO4 2kg -
Potassium nitrate 1kg -
Al black 000 500g -
15mm tubes with plugs 200pcs -
Kraft paper 20 sheets
antidust mask -
Visco 2mm spool –
Ble nervøs når dere sier sånt
Vis hele sitatet...
Omtrent det samme som jeg bestilte.

Du får lunta i et brev, 3-4 dager etter hand sender det. AFAIK så er ingenting av det ulovlig.
1. pakke
KClO4 2kg -
Potassium nitrate 1kg -

2. pakke
Al black 000 500g -
15mm tubes with plugs 200pcs -
Kraft paper 20 sheets
antidust mask -

3. brev
Visco 2mm spool –


trodde ikke KClO4 er lovelig å importerer, det er vel ikke brukelig til så mye annet enn pyroteknikk. men er ikke sikkert det er ulovelig for det.


der var det noen som var kjappere ja!
Sist endret av visløff; 24. juni 2011 kl. 18:14.
Sender ikke sånn?
Parcel with oxidizers and lettwer with fuse has been sent.
Vis hele sitatet...
Second parcel has been sent.
Vis hele sitatet...
Er Kclo4 ulovlig å importere? Den første pakken min inneholdt det.
Vet ikke om noen har sett dette før, men jeg sendte mail til DSB om det var lov å importere KNO3. Fikk ikke noe skikkelig svar, men de ba meg lese dette: http://capellamedia.ipapercms.dk/dsb/adr09/

(noe jeg ikke har orsket å gjøre ennå)
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Vet ikke om noen har sett dette før, men jeg sendte mail til DSB om det var lov å importere KNO3. Fikk ikke noe skikkelig svar, men de ba meg lese dette: http://capellamedia.ipapercms.dk/dsb/adr09/

(noe jeg ikke har orsket å gjøre ennå)
Vis hele sitatet...
Skjønner jeg godt, over 1400 sider o.O
Typisk sånne papirløftere å bare mumle og sende i vei lassevis med skit som ikke gir et ordentlig godt svar. Kan prøve å sende mail jeg også, og se om ikke pipa får en annen tone
Sist endret av Eplegutten; 25. juni 2011 kl. 01:02. Grunn: typ0s
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
ADR-forskriftene sier ingenting om KNO3 er lov å importere eller ikke, det er det norsk lov som avgjør. Det eneste ADR/RID-forskriftene sier er hvordan pakker med kjemikalier skal emballeres, merkes, klareres og hvilke mengder man kan sende som begrensede/unntatte mengder (mao. med vanlig post, og ikke egen lastebil, for å sette det på spissen).

Det at tollen ber om tillatelse for import synes jeg er merkelig. Det later til at de ikke aner hva de driver med - tollerne burde vite hva som er lov å importere eller ikke (noe KNO3 er), men at de tror at Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap kan gi deg tillatelse til å bryte forskriftene for landtransport av farlig gods er noe spesielt. Det blir litt som om jeg skulle ringt Knut Storberget og spurt om å få lov til å voldta søstra hans...


FYI så er det ikke lov å sende mer enn ett kilo kaliumnitrat i vanlig post. Gå på Wikipedia, finn UN-nummeret til stoffet du lurer på, og søk på det tallet i ADR-håndboka.

Eplegutten: "Lassevis med skit" er vel ikke det jeg ville sagt for å beskrive ADR-håndboka. Den inneholder nesten alt du trenger å vite om det å sende kjemikalier med post.
Sist endret av BomberMan; 25. juni 2011 kl. 01:53.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Eplegutten: "Lassevis med skit" er vel ikke det jeg ville sagt for å beskrive ADR-håndboka. Den inneholder nesten alt du trenger å vite om det å sende kjemikalier med post.
Vis hele sitatet...
De kunne vel ikke tenkt seg å kutte ut all unødvendigheten og lagd en kortfattet versjon på max 100 sider? Tror endel flere hadde lest boka da.
Sist endret av Eplegutten; 25. juni 2011 kl. 01:59.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
De kunne vel ikke tenkt seg å kutte ut all unødvendigheten og lagd en kortfattet versjon på max 100 sider? Tror endel flere hadde lest boka da.
Vis hele sitatet...
Om jeg skulle lest de 1400 sidene der (som allerede er 1400 ganske kjedelige sider) måtte jeg nok droppet ut av skolen 1 år for å komme gjennom sidene :P

Skal bare legge til at jeg sendte først mail til posten sin support som sa jeg skulle sende mail til DSB.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Grunnen til at ADR-håndboka er så jævla tjukk er fordi det er et oppslagsverk. Jeg ser ikke at noen klager over at Wikipedia er "så syyykt tungt å lese as ", men det er fordi det ikke er meninga å skrive det ut og lese fra perm til perm.

Ca. 900 av de sidene er ei liste med de fleste kjemikalier og stoffblandinger du kan tenke deg sammen med deres fareklasser og hvilke mengder som kan sendes i posten. Søk opp UN-nummeret til stoffet ditt, søk etter nummeret i boka, og les reglene. Så enkelt er det.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Grunnen til at ADR-håndboka er så jævla tjukk er fordi det er et oppslagsverk. Jeg ser ikke at noen klager over at Wikipedia er "så syyykt tungt å lese as ", men det er fordi det ikke er meninga å skrive det ut og lese fra perm til perm.

Ca. 900 av de sidene er ei liste med de fleste kjemikalier og stoffblandinger du kan tenke deg sammen med deres fareklasser og hvilke mengder som kan sendes i posten. Søk opp UN-nummeret til stoffet ditt, søk etter nummeret i boka, og les reglene. Så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
har nummeret men klarer ikke finne det i boken.. 1489
Mottok i dag en pakke som har stått i tollen en stund. Den gledelige overraskelsen var at jeg var nødt til å betale 604 kroner i avgift selv om det stod klart og tydelig på fakturaen at det var en gave, og verdien var under 1000 kroner. Det sto også en gul post-it lapp på pakken hvor det stod "Må ha tillatelse fra DSB", men jeg vet ikke hva de mener med det. Om den egentlig skulle det, men ble oversett, eller om det var en slags advarsel for en eventuelt senere sending.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Zitto Vis innlegg
har nummeret men klarer ikke finne det i boken.. 1489
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke så rart, siden idiotene som la ut boka i pdf-format tydeligvis ikke tenkte over at en søkefunksjon hadde vært snedig når det er snakk om 1400 sider.

Her er den oppdaterte versjonen, med søkefunksjon. KClO4 er på side 446.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Mottok i dag en pakke som har stått i tollen en stund. Den gledelige overraskelsen var at jeg var nødt til å betale 604 kroner i avgift selv om det stod klart og tydelig på fakturaen at det var en gave, og verdien var under 1000 kroner. Det sto også en gul post-it lapp på pakken hvor det stod "Må ha tillatelse fra DSB", men jeg vet ikke hva de mener med det. Om den egentlig skulle det, men ble oversett, eller om det var en slags advarsel for en eventuelt senere sending.
Vis hele sitatet...
Hei, jeg fikk faktisk samme gule post-it lapp på min pakke med samme beskjed,
må vel være at de opplyser deg til neste gang... (?) Ser nesten ut som om tollen har begynt å bli strengere når det gjelder import av kjemikalier :/
En dag etter jeg sendte inn faktura + fullmakten, fikk jeg svar hvor de bare svarte "Hei

tollvesenet krever tillatelse fra direktoratet for brann og eksplosjonsvern.

Mvh

Privatfortolling"

Svarte med om de kunne henvise til hvor det ikke er lov å importere stoffene (Kno3 og Kclo4).

Håper på det beste nå :3
Om det er fra likurg, så sender han oksiderende kjemikalier i en annen eske enn de reduserendes (altså KNO3 og KClO4 i en pakke og Kull og Svovel i en annen) Lunte blir sendt i et vanlig brev, som man vanligvis får først.

Om de blir i sendt i samme pakke vil jeg tro den blir stoppet da den ikke er pakket på forsvarlig måte,
Sitat av Nakmus Vis innlegg
Om det er fra likurg, så sender han oksiderende kjemikalier i en annen eske enn de reduserendes (altså KNO3 og KClO4 i en pakke og Kull og Svovel i en annen) Lunte blir sendt i et vanlig brev, som man vanligvis får først.

Om de blir i sendt i samme pakke vil jeg tro den blir stoppet da den ikke er pakket på forsvarlig måte,
Vis hele sitatet...
Den er pakket sånn som du sa
men hvorfor blir da de over stoppet og får brev?
feil pakke, eller er det pga Kclo4?
woho!
Package is in customs clearance

Package has cleared customs and has been transferred to sorting

edit: jeg har da ikke KCLO4 i pakken.
Takk bestemor,jesus og de høyere makter! Pakka mi kom seg helskinnet gjennom tull-sentralen, ikke et eneste problem! Får håpe flere av dere som har bestilt fra likurg, får samme opplevelse som meg!

Package has been sorted and forwarded
2011-06-29 10:26 0024 OSLO
Package has cleared customs and has been transferred to sorting
2011-06-29 10:22 0024 OSLO
Package is in customs clearance
2011-06-29 08:27 OSLO PARCEL CENTRE
Package has arrived in destination country
2011-06-29 08:27 OSLO PARCEL CENTRE
Package has been sent from origin country
Vis hele sitatet...
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Takk bestemor,jesus og de høyere makter! Pakka mi kom seg helskinnet gjennom tull-sentralen, ikke et eneste problem! Får håpe flere av dere som har bestilt fra likurg, får samme opplevelse som meg!
Vis hele sitatet...
-.- Venter enda på svar fra "tullvesenet". Han som skrev mail til meg virker som han ikke har peiling på noe.
Folk er heldigere enn meg hører jeg
Min pakke ble returnert Likurg i dag, men skal prøve på nytt.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Folk er heldigere enn meg hører jeg
Min pakke ble returnert Likurg i dag, men skal prøve på nytt.
Vis hele sitatet...
Snakket du med tollerne? Har selv samme problemet ATM, og rager hvis de returnerer den.
kjedelig streiting
Dere har ikke vurdert og kontakte DSB og spørre om en tillatelse da dere skal bruke bruke det til et eller annet nyttig da?

For en toller som ikke kan noe kjemi sier vel kclo4 bare bombeingrediens, mens en i DSB vet kanskje at det kan brukes til noe andre ting og. Kan ikke se hvordan noen kg kclo4 er så mye mer farlig en alle andre brannfarlige løsemidler og gasser man finner i ola nordmanns garasje, selv om det jo kan brukes til litt farligere ting.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Dere har ikke vurdert og kontakte DSB og spørre om en tillatelse da dere skal bruke bruke det til et eller annet nyttig da?

For en toller som ikke kan noe kjemi sier vel kclo4 bare bombeingrediens, mens en i DSB vet kanskje at det kan brukes til noe andre ting og. Kan ikke se hvordan noen kg kclo4 er så mye mer farlig en alle andre brannfarlige løsemidler og gasser man finner i ola nordmanns garasje, selv om det jo kan brukes til litt farligere ting.
Vis hele sitatet...
jeg sente mail om jeg fikk lov å importere kno3 for gjødsling og fikk svar at jeg måtte se gjennom en 1400 siders pdf fil... Skrevet tidligere i tråden :=)
Sist endret av kvarburg; 29. juni 2011 kl. 16:21.
kjedelig streiting
Sitat av kvarburg Vis innlegg
jeg sente mail om jeg fikk lov å importere kno3 for gjødsling og fikk svar at jeg måtte se gjennom en 1400 siders pdf fil... Skrevet tidligere i tråden :=)
Vis hele sitatet...
Vel, greit nok at det er blitt brutt noen ADR-regler her, noe som jo bør være opp til selgeren, men fremdeles så skjønner jeg ikke DSB godkjenne når pakken allerede er blitt fraktet inn i landet.
Sist endret av legalize_it; 29. juni 2011 kl. 16:36.
Antar du ikke bestiller ferdiglagd BP, så da er jo den linken så godt som ubrukelig.
Forklar det til tollvesenet du. De påstår kclo4 og kno3 er pyroteknisk vare
Kno3 kan ihvertfall brukes til mye rart, mens KClO4 som vidt jeg vet bare er til pyro.
Har sendt mail til tollvesenet igjen. Får håpe på det beste nå. Ignorante folk
Nå påstår de at de ikke har noe med det å gjøre, og jeg må uansett kontakte DSB og få tillatelse.e
Hvis du får tillatelse vil det være fint om du kunne legge ut hvordan du gikk frem Sikkert mange, inkludert meg, som lurer litt
hvordan ser sporingen ut til de som har sluppet unna tollen? fikk endelig oppdatering på sporingen til posten nå etter ca 12dager og da står det:

Sendingen er sortert og videresendt
12.07.2011 13:59, 0024 OSLO

betyr dette at den ikke kommer til tollbehandling?