Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1527
Situasjon:

Person A og B jobber sammen. Person A kan ikke tjene for mye, for mister da stipendet sitt.
Derfor lager de en avtale om at lønna til person A, blir utbetalt til person B, for å snike seg unna de idiotiske reglene som finnes.

Hvis person B da, velger å lure person A; og beholde pengene selv, og nekte å gi de til person A etter at de har blitt utbetalt til han/hun.
Har da person A noe han/hun skulle sagt? Eller må person A bare bite i det sure eplet og ikke få noen penger denne mnd?
Siden det er svindelforsøk tror jeg ikke person A har så mye han skulle ha sagt..
Er dette noe du vet helt sikkert? Er det ikke bare å klage det inn, så er det vell synlig at Person B egentlig ikke skulle tjent så mye den mnd?
Det er jo en løgn du kommer opp med. Så kom opp med en løgn til Si at person B skulle låne pengene og det var enklest å føre over en lønning f.eks. Deretter kan du anmelde!
Men hvis Person B nekter for at han noen gang har sagt seg enig i å låne penger?
Tror nok du må bite i det sure eple her!
Har aldri sagt at jeg er person A :P!
Hvordan i all verden kan A og B avtale hvem av dem som skal få utbetalt lønn? Hva slags kjøtthue er det de to jobber for?

Dette er jo tapsprosjekt for alle, spesielt den som får mye høyere inntekt enn vedkommende reelt skulle hatt (og derfor skatter for mye av sin vanlige inntekt), for arbeidsgiveren som må betale ut for mye lønn, overtid etc for ikke snakke om at personen som står uten noen ting her må kunne bevise at de har bedrevet bevist svindel med statlige støtteordninger for å kunne kreve tilbake pengene sine (altså dokumentere at avtalen om utbetaling av lønn på annen person faktisk fantes, og at arbeidstiden faktisk er fordelt slik den er og at den andre har fått den førstes lønn)

Det hele høres ut som noe urealistisk tull fra ende til annen. Fortell oss hvordan situasjonen faktisk ligger an så kanskje du får et bedre svar.
Sist endret av Cikey; 5. april 2011 kl. 19:14.
Det ligger nøyaktig sånn ann! Begge driver med salg, og person B får utbetalt bonusen til person A. Sjefen har sagt det er greit, og lønna kommer om et par uker. Det blir ikke betalt ut for mye lønn, bonusen til person A blir bare betalt ut til person B, som ikke har lyst til å gi tilbake pengene etter lønningsdagen.
Kan person B komme i noen form for "trøbbel" for dette?
Selvsagt. Å bidra til svindel med statlige midler er alvorlig uansett.

Dersom sjefen er "med på det" så er det logisk å ta det opp med sjefen.
Prøv å dra til politistasjon og si: "Jeg vil gjerne anmelde dealeren min, sist gang fikk jeg for lite hasj for penga mine!"

anmelde noen for noe funker dårlig når du selv har gjort noe like ulovelig
Sjefen slutter 2 dager før lønna blir utbetalt! Tviler på at noen av sjefene over han vet om dette.
Spørsmålet er enkelt og greit:
Hvis person B nekter å gi fra seg pengene. Har person A noe å si og kan person B havne i trøbbel?
Sitat av DoubleDown Vis innlegg
Sjefen slutter 2 dager før lønna blir utbetalt! Tviler på at noen av sjefene over han vet om dette.
Spørsmålet er enkelt og greit:
Hvis person B nekter å gi fra seg pengene. Har person A noe å si og kan person B havne i trøbbel?
Vis hele sitatet...
Ikke uten å havne i trøbbel selv. Dere har begge gjort noe ulovlig. Blir som å anmelde dealeren i eksempelet over. Du vil jo få store forklaringsproblemer. Send et par store karer på døren hans.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Ikke uten å havne i trøbbel selv. Dere har begge gjort noe ulovlig. Blir som å anmelde dealeren i eksempelet over. Du vil jo få store forklaringsproblemer. Send et par store karer på døren hans.
Vis hele sitatet...
Han har allerede sagt at han ikke har antydet til å være person A.

Er vel mest sannsynlig person B
Sitat av DoubleDown Vis innlegg
Sjefen slutter 2 dager før lønna blir utbetalt! Tviler på at noen av sjefene over han vet om dette.
Spørsmålet er enkelt og greit:
Hvis person B nekter å gi fra seg pengene. Har person A noe å si og kan person B havne i trøbbel?
Vis hele sitatet...
Det må jo være lov å tenke litt logisk.

Om person A og B har en avtale og person B gir faen. Da er det klart det kan bli konsekvenser for person A, men det vil alltid bli ord mot ord.

At man i utgangspunktet har gjort noe ulovlig er selvsagt ikke en fordel for noen.

Spørsmålet er hvorvidt person A ønsker / gidder levere en anmeldelse, hvorvidt politiet har resurser til å bry seg (typisk forliksrådssak) og hvem sitt ord som er sterkest. (altså hvem som er mest troverdig)

Så ja, det er klart man kan havne i trøbbel, og så langt bare med lovverket. Hva person A er villig til å gjøre utenfor rettsystemet blir jo umulig for oss å vurdere, men også greit å gjøre seg opp noen tanker om.

Min konklusjon: Både person A og B er idioter som finner på et slikt system uten at den andre er til å stole på. Sjefen er den største idioten som går med på det, og person B kommer på ingen måte bedre ut av det ved å stjele pengene.

Det skal være snakk om MYE penger før det er verdt å kaste vekk all troverdighet i jobb / venne og familiekrets.
Lukter juling for person B om han er så kjip og stikker av med bonusen til person A
Sure epler for person A og fine blåmerker for person B
det jeg gjorde var og avtale med arb. giver at jeg ikke fikk mer lønn det året når jeg nermet meg grensen men så satt han det inn på faderns konto ag han opverførte det til en brukskonto og ikke lønnskontoen min
Hvorfor ikke sette det på mor eller fars konto som nevnt ovenfor...? Er jo letteste utvei. Kan ikke skjønne hvorfor du har gjort det så vanskelig.