Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3125
Jeg lurte på om atomisert aluminium kan brukes til termite?
Tenkte på denne http://www.cheapchemicals.eu/product...roducts_id=104
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jada, nesten all aluminiumspulver kan brukes til termitt, så lenge den er fin nok.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Velkommen til forumet
Det kan den helt sikkert!
44 µm fra Svenska Kemi fungerer flott til thermite og den du linket til står at er: "0-100 µm" så det skal nok gå bra. Det eneste er at det kan bli litt vanskeligere å tenne hvis det ikke er fint nokk.
Takk
Ok, men hvordan er det å lage selv?
Har masse aluminium, går det med fil? vinkelsliper? bandsliper?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Tror det blir vanskelig å få det fint nokk.
Her er aluminiumen Svenska Kemi sier fungerer flott til thermite: http://www.putfile.com/pic.php?img=5810185 (atomisert 44 µm)
Når jeg har filt litt alu med en metallfil så blir det ikke noe i nerheten så bra, og du gnager bort hånda før du får filt noe.
Men prøv gjerne med vinkelsliper eller noe slikt og se om du får et greit produkt!
Jeg har lest at 400mesh er det minste man burde bruke av aluminium for å få fungerende thermite. Mener å ha lest det på gamle pyrodelen på nff, når kno3.com var oppe og solgte 400mesh aluminium.
Jeg har aluminium på 400 mesh og det funker... ræva.
Det brenner veldig seint og er vanskelig å få fyr på.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Jeg har aluminium på 400 mesh og det funker... ræva.
Det brenner veldig seint og er vanskelig å få fyr på.
Vis hele sitatet...
Thermite er generelt sett ikke noen enkel sak å få fyr på, da.

Thermite er forresten ikke noe eksplosiv, men ei heller pyroteknikk, derfor velger jeg å flytte den til den generelle delen.
Hørte noe snakk om stjerneskudd for å få fyr på termitten,
eller fungerer magnesiumbånd bedre?
Har en hel eske med stjerneskudd, men får magnesiumbånd i posten om noen dager da...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Masclet Vis innlegg
Jeg har aluminium på 400 mesh og det funker... ræva.
Det brenner veldig seint og er vanskelig å få fyr på.
Vis hele sitatet...
Da er det du eller informasjonen om aluet som er feil og ikke aluet selv hvis det er det det gir seg ut for.

Stjerneskudd fungerer fint, ihvertfall slik jeg har hørt. Har aldri orket å teste thermitt selv.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av tommy Vis innlegg
Hørte noe snakk om stjerneskudd for å få fyr på termitten,
eller fungerer magnesiumbånd bedre?
Har en hel eske med stjerneskudd, men får magnesiumbånd i posten om noen dager da...
Vis hele sitatet...
Magnesium skal visst være best ut ifra det jeg har sett på div. filmer. En blanding av KClO3 og sukrose funker fjell og.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
skal Aluminiumen være som støv,flak små eller store korn til thermite? (står så mye rart om størelse på aluminiumet overalt)
har akkurat laget jern oksid så trenger bare aluminium
Det bør være billig atomisert aluminium i en størrelse på 400mesh minst ut i fra det jeg har lest.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jo finere, jo bedre (raskere reaksjon, lettere å tenne). Flak er aller best, men veldig dyrt, så atomisert i 325 mesh klassen er billig og helt greit.
jeg har brukt -200 mesh, med veldig bra resultat. Synes personlig at thermite er en waste av aluminiums pulver da...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Enig! Thermit har brukbar nytteverdi, men ikke noe spesielt å stå å se på.
Er ganske praktisk hvis du skal smelte deg igjennom noe ja
Men hva er beste måten å få thermite til å "smelte" seg loddrett?
Jeg har hørt at en blomsterpotte skal funke fint
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Alt av keramikk er vel stort sett greit egentlig.
Hvorfor skal man smelte noe gjennom en blomsterpotte/keramikk? som sagt har jeg aldri tenkt frem noen gode bruksområder for thermite, untatt å smelte hull gjennom en gass brenner osv. slik som disse gutta: http://youtube.com/watch?v=qe9ZROg7tIg Som dere ser er det ikke særlig spennende...

Dette kan sikkert være gøy, men vil du lage en "Flamme bombe" lag heller Fire-Burst bomb. Skal du ha ordentelig bomber, er det mye du kan finne på
vel, du kan jo fylle opp en blomsterpotte med thermite å sette den på panseret til naboens bil...
Eller ikke!
Thermite blir jo brukt til indutrielt bruk å.
Hmm... hvis du har en hengelås som er litt "plagson" så funker jo thermite fjell
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvorfor blomsterpotta, når det er bare og slenge Thermitten i en pose eller noe på det man vil ha smeltet?
Fordi posen ikke holder så bra på det flytende metallet før det renner alle veier, i motsetning til blomsterpotten hvor det flytende metallet vil i all hovedsak være i blomsterpotten til det renner over. Slik kan man få en mer rettet "ladning". Det er jo også et hull på bunnen av blomsterpotter hvor metallet vil renne fint gjennom til slutt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ok høres logisk ut Så jernet vil flyte ned gjennom alt uanntent thermitt og til bunnen? Istedefor og flyte over? :P
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Reaksjonen smelter da resten av thermitten før det renner over. Og du må da ikke fylle blomsterpotten helt full,
men spruting og gnistring må du jo regne med.
Sitat av Up Vis innlegg
Ok høres logisk ut Så jernet vil flyte ned gjennom alt uanntent thermitt og til bunnen? Istedefor og flyte over? :P
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke det jeg mente, Up. Thermitten vil i hovedsak bare brenne på toppen og mot bunnen helt normalt. Det som jeg mente en pose vs. en blomsterpotte er at posen vil smelte og miste bæremulighetene for thermitten. Da vil mye av thermitten bli spredt utover et større areal og muligens ikke antenne. Når thermitt blir plassert oppi en blomsterpotte vil det bli værende oppi blomsterpotten helt til den er brent ned til bunnen av potten hvor det renner ut, utenom det som spruter over kantene, da.

Man vil iallefall få en noe mer kontrollert brenning, enn ved bruk av en pose, vil jeg påstå.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Potte er definitivt best. Det gir jo en konsentrert stråle av varmt jern.
Har bare fyrt av mindre mengder med thermite jeg, og det kan være det som skyldte i at jeg fik et drittresultat. Når jeg sier mindre mengder er det circa rundt en til to spiseskjeer.
Når jeg fyrte det av, så hadde jeg det bare i en åpen haug på bakken med et magnesiumbånd i. Hendte at det slukket, og brannt tregt.

btw. Når det gjelder å fyre thermite i blomsterpotter, så mener jeg at jeg ofte på filmer av thermite ser at blomsterpottene knuser og sprekker. At det bare er i starten av reaksjonen den fine strålen kommer ut av hullet før potta sprekker. Men sansynligvis har vel thermiten antennt godt nok før det skjer.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
En god, tørr(!) potte skal holde etter det jeg vet. Har aldri prøvd, men sett det på film.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
En god, tørr(!) potte skal holde etter det jeg vet. Har aldri prøvd, men sett det på film.
Vis hele sitatet...
Du har nok generelt sett det på [COLOR="Purple"]Brainiac[/COLOR]!
Jeg er bare synsk.

Men jeg har jo sett mange andre som bruker blomsterpotter på YT.
Jepp....Braniac episoden der de viste Thermite VS Tørris.

Der sprakk potten etter en stund.
Very Important Pyrotechnician
Det kan muligens hjelpe å forvarme potten litt i komfyren først. Da tørker den og.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Du har nok generelt sett det på [COLOR="Purple"]Brainiac[/COLOR]!
Jeg er bare synsk.

Men jeg har jo sett mange andre som bruker blomsterpotter på YT.
Vis hele sitatet...
Nope Så det bla. på en tysk kjemifilm. Potten holdt den.