Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2088
Har internett inkludert i leia mi, og det er 300/300 fiber fra Altibox.

Problemet mitt er at når jeg laster ned eller streamer med bittorrent, blir nettet uresponsivt til den grad at jeg ofte må prøve å laste inn siden på nytt. Selve hastigheten på nedlastingen er det ingen problemer med, får alltid 300mbit opp og ned.

Ruteren/hjemmesentralen er en FMG3542-D10A som står inne hos huseier som bor i andre del av tomannsboligen, med kabel gjennom veggen til en WAP 6805 som også er fra Altibox. Alt er kablet, bruker kun wifi til mobil.

Det virker som om mange tilkoblinger samtidig er problemet siden det kun gjelder bittorrent. Ping mot ruteren ligger alltid på <1ms når nettet ikke er i bruk, men dette øker opp mot 2-300ms mens jeg laster ned, men ikke alltid, og det hopper opp og ned mellom normal og høy ping. Tyder ikke dette på at ruteren sliter med å ta unna trafikken? Får også av og til noe packetloss med ping mot vg.no mens jeg laster ned.

Huseier selv har null peiling på nettverk, og det blir vanskelig å forklare ham hva som er problemet, men vi har hatt problemer med nettverket før og han sier at Altibox har vært der og byttet ruter en gang allerede. Er det evt noen innstillinger man kan gjøre på hjemmesentralen? Får sikkert komme inn der om jeg spør.

Noe mer feilsøking jeg kan gjøre for å bekrefte hva som er feil?

En annen snodig liten ting: ruteren dukker ikke alltid opp i oversikten over nettverksenheter i Windows. Når den gjør det, kan jeg åpne porter og slikt der manuelt, men når den ikke finnes i oversikten, funker heller ikke UPnP.
Sist endret av KultNick; 24. januar 2019 kl. 12:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Crappy ruter som ikkje støtter mange connections.

Bytt ut med f.eks. pfsense eller Edgerouter X for betre ytelse.
Døgnåpen
KultNick's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Crappy ruter som ikkje støtter mange connections.

Bytt ut med f.eks. pfsense eller Edgerouter X for betre ytelse.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk ut fra at FMG3542-D10A var en hjemmesentral som ikke kan byttes uten videre, men jeg har aldri vært inne hos huseier og vet ikke hvordan Altibox sitt oppsett ser ut. Det er kanskje bare en vanlig ruter som er koblet på en fastmontert fiberbox? Isåfall er det jo bare å overtale huseier til å kjøpe ny, evt kjøpe selv og be om lov til å ha den stående inne hos huseier mens jeg bor her. Takker!
Har helt standard FMG-3542 fra Altibox og aldri opplevd lignende problemer.
500/500 linje og laster ned torrents, spiller og streamer TV/film samtidig jevnt og ofte. ����x♀️
Har selv hatt altibox i noen år, og hatt forskjellige issues til tider, men aldri noe som dette. Du sier du får logget inn på hjemmesentralen og forandret innstillinger, men det skal vel ikke være mulig med denne? Eneste måten jeg har til å gjøre det, er å logge på nettsiden til leverandøren..
Kan ikke huske å ha hatt problemer ifbm torrents, ved tilkobling via en eldre Telenor (dhcp deaktivert). FMG->cat5e->telenorAP->cat5e->pc.

Vil til slutt bare si at jeg ville vært skeptisk til å være i samme lan som huseier.
Hjemmesentral må du ha, men denne kan settes i bridgemodus. Da kan du koble til en ekstern router som kanskje er bedre.