Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2772
Pellementmakeren der jeg jobber (utrolig nok ikke meg), erklærte sin elsk over Wago-klemmer og sa samtidig at han skulle ønske at noe slikt fantes for lydkabler også. Så finnes det? Hurtigkopling med klemme for 3 ledere + skjerming?
Wago klemmer kommer i mange varianter, fra 2 til 5 kontaktpunkter og fra 0,75 til 2,5mm2 kabler.
Åpne/lukke tar opp til 4mm2.
Kan ikke se at det er noe tid å spare i forhold til vanlige phonoplugger.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan ikke se at det er noe tid å spare i forhold til vanlige phonoplugger.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler sterkt på at det skal brukes i stedet for phonoplugger, jeg antar at det er for å skjøte lydkabler.


Som allerede nevnt, kan åpne/lukke Wago brukes opp til 4mm², f.eks. denne.
I og med at denne type Wago kan åpnes og lukkes, er den også godkjent for mangetrådet leder, som høytalerledning ofte er.
Du får dessverre (så langt jeg vet) ikke tak i Wago klemmer som er beregnet for flere faser/+ og -.
At det kan finnes noe slikt på markedet ser jeg ikke bort i fra, men når det kommer til overføring av lyd ved hjelp av kobber, er det mye myter og ubekreftede påstander som florerer.
Jeg ser derfor for meg at skjøting av lydkabler ungåes i størst mulig grad, og at dersom en skjøt er eneste utvei, så vil det å lodde-skjøte være foretrukket.
slem klone
lumbricus's Avatar
Trådstarter
Jeg mistenker at det er XLR-kabler/ balansert lyd han ønsket det til, men siden han ikke er her nå så må jeg bare gjette. Selvfølgelig er lodding best, men det er tidkrevene og man trenger verktøy.

Etter litt søking har jeg kommet frem til at nei, det er tydeligvis ingen som lager "lever operated splicing connector" til xlr. Funnet XLR med skru-terminal ("terminal block connector xlr").

Jaja.
Sist endret av lumbricus; 7. desember 2018 kl. 14:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Jeg mistenker at det er XLR-kabler/ balansert lyd han ønsket det til, men siden han ikke er her nå så må jeg bare gjette. Selvfølgelig er lodding best, men det er tidkrevene og man trenger verktøy.

Etter litt søking har jeg kommet frem til at nei, det er tydeligvis ingen som lager "lever operated splicing connector" til xlr. Funnet XLR med skru-terminal ("terminal block connector xlr").

Jaja.
Vis hele sitatet...
Ja, gikk ut fra at det var balansert kabel det var snakk om, men et alternativ til lodding som går raskere er press-skjøt, dette krever også verktøy, men er enklere enn å lodde.
Ellers fant jeg disse (1 og 2), som kan være egnet til ønsket formål.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Åpne/lukke tar opp til 4mm2.
Vis hele sitatet...
Man får åpne/lukke wago opp til 6mm2
...Og 6mm2 er totalt unødvendig til høyttalerkabel. I en blindtest ville man ikke hørt forskjell på det, og lampettledning. Men gøy å bruke penger da..
slem klone
lumbricus's Avatar
Trådstarter
Sitat av warmkorv Vis innlegg
høyttalerkabel.
Vis hele sitatet...
Høyttalerkabel er noe helt annet enn balansert lyd, der er det effekt som skal frem og man må dimensjonere kabel etter hvor mange ampere som skal gjennom de. Der fungerer nok helt vanlige wago kontakter helt flott.

Balansert lyd er fra mikrofoner, instrumenter og slikt til miksebord eller forforsterkere og det viktigste er et rent signal med minst mulig støy. Der spiller kabeltykkelse liten rolle.