Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2951
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Kjære Freaks!

I årevis har jeg klødd meg sår i hodebunnen, med spørsmål om hvilket studie jeg skal velge på universitetet! Valget har den siste perioden falt på Dataingeniør. Vet at dette kommer til å bli et krevende studie, så jeg ønsker å forberede meg så godt som overhode mulig.

Til neste år skal jeg ta forkurset til ingeniørfag, og tenker da å lære meg et språk før selve skolegangen starter. Har gjennomført en god del googling og har landet på at Python er språket jeg ønsker å lære meg i førsteomgang.

Her begynner problemene. Det finnes hundrevis av bøker og nettsider som skal kunne hjelpe meg til suksess - men jeg er lite interessert i å kjøpe katta i sekken!

Heldigvis har jeg landets flotteste støtteapparat i ryggen akkurat innenfor dette emnet - nemlig dere. Hvilke bøker anbefaler dere at jeg kjøper inn? Hvilke nettsider har dere brukt for å lære dere språket?

Alle gode tips mottas med takk og bukk! Ha en flott søndag videre!
Codeacademy er et veldig fint sted å begynne for nybegynnere. Fullfører du alle oppgavene, steg for steg, så har du et greit fundament å bygge videre på
Om 4 måneder er jeg ferdigutdannet siving og gjennom utdannelsen har jeg blitt nødt til å lære meg noe koding.
Der hvor jeg har studert har det bare gått i MATLAB og Python, hvor sistnevnte er det jeg foretrekker.
Jeg har ikke brukt lærebøker, men jeg har god erfaring med Codeachademy, som juicekongen nevner.
Når det grunnleggende faller på plass er det også stor hjelp å finne i funksjonenes innebygde dokumentasjon.

Og du har helt rett, freak er et flott støtteapparat, også når det kommer til koding
Det enkleste og ofte beste er Codecademy og Datacamp. Du blir ikke noe kodegeni av det, men du går gjennom alt av basics – før du vet ordet av det, har du dine egne prosjekter.

Think Python er fin. Går (i tillegg til å være en lærebok i Python) gjennom strategier og tankemåter for å programmere. Dette er noe man finner ut av før eller siden, men kjekt med litt guide når man er fersk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg kjøpte meg The Python Bible på Udemy før oppstart av lignende studier, og synes jeg hadde god nytte av det.