Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2489
Hei folkens, jeg trenger hjelp til å finne et TV-program som gikk på NRK for noen år siden.
Jeg mener dette var en episode av Newton, og handlet om å tynne ut et glass med saft (eller noe lignende):
De tok én dråpe saft, blandet denne dråpen i et glass med vann (?), tok én dråpe ut fra dette glasset, blandet dråpen inn i et nytt glass vann og så videre ... helt til blandingen ble ekstremt tynn.

Fikk så lyst til å se denne episoden igjen, men klarer ikke å søke meg frem til den!

Noen som kunne hjulpet meg med å finne den?
Takker !
Sist endret av Hoat; 9. november 2017 kl. 16:49.
Tror du tenker på Folkeopplysningen med Andreas Wahl? Der dem tester ut alternativ medisin.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Tror du tenker på Folkeopplysningen med Andreas Wahl? Der dem tester ut alternativ medisin.
Vis hele sitatet...
Stemmer, du har helt rett!
Det er om homøopati. Noe som går ut på:
- Å tynne ut et stoff, som gir de samme symptomene du vil fjerne.
- Tynne de ut så mye, at du har lettere for å vinne i lotto en del ganger på rappen, enn å finne ett virksomt molekyl i sukkerkulene.
- Det du da kjøper, er antageligvis verdens dyreste sukkertøy...
Sitat av Hoat Vis innlegg
Hei folkens, jeg trenger hjelp til å finne et TV-program som gikk på NRK for noen år siden.
Jeg mener dette var en episode av Newton, og handlet om å tynne ut et glass med saft (eller noe lignende):
De tok én dråpe saft, blandet denne dråpen i et glass med vann (?), tok én dråpe ut fra dette glasset, blandet dråpen inn i et nytt glass vann og så videre ... helt til blandingen ble ekstremt tynn.

Fikk så lyst til å se denne episoden igjen, men klarer ikke å søke meg frem til den!

Noen som kunne hjulpet meg med å finne den?
Takker !
Vis hele sitatet...
Kan det være denne du leter etter? https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysn...ng-1/episode-5
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er om homøopati. Noe som går ut på:
- Å tynne ut et stoff, som gir de samme symptomene du vil fjerne.
- Tynne de ut så mye, at du har lettere for å vinne i lotto en del ganger på rappen, enn å finne ett virksomt molekyl i sukkerkulene.
- Det du da kjøper, er antageligvis verdens dyreste sukkertøy...
Vis hele sitatet...
Haha, ja! Men ikke glem ristinga, den er veldig viktig!

Ifølge de troende er slik at hvis du rister vannet på riktig måte så, eh, setter disse stoffene du har fortynnet vekk fra løsningen igjen spor i vannet. Vann har nemlig 'hukommelse'. De kaster gjerne ut begrep som "eksiterte vibrasjonelle egentilstander" når de blir bedt om å forklare dette, men siden de samme menneskene også gjerne tror at "harmoniske oscillasjoner" er en slags dans du gjør når du føler lykke og indre fred, så mistenker jeg at elektronstrukturteori ikke helt er deres forté.

Homøopati er helt enkelt not even wrong. Jeg synes ingressen oppsummerer det fint:
Not even wrong refers to any statement, argument or explanation that can be neither correct nor incorrect, because it fails to meet the criteria by which correctness and incorrectness are determined. As a more formal fallacy, it refers to the fine art of generating an ostensibly "correct" conclusion, but from premises known to be wrong or inapplicable.

The phrase implies that not only is someone not making a valid point in a discussion, but they don't even understand the nature of the discussion itself, or the things that need to be understood in order to participate.
Vis hele sitatet...
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Homøopati er helt enkelt not even wrong. Jeg synes ingressen oppsummerer det fint:
Vis hele sitatet...
Se gjerne den episoden av Folkeopplysningen som er linket til i innlegget over ditt. Spesielt intervjuet med Carl Gørbitz, professor i kjemi, som begynner på ca 12:13. Ansiktsuttrykket hans på 14:10 eller deromkring, når han får spørsmålet "Men dersom vi later som om vann har hukommelse, kunne vi da hentet ut denne informasjonen?", er helt priceless!