Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2069
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, har barnevernet på meg pga en liten narkotika sak ( et par g marihuana + bruk) og lurer på et par ting, fordi jeg mener det de har gjort umulig kan være lov.
1. Er i tvil om denne her er lov eller ikke, ikke sånn kjempesikker: de vil ha meg til å pisse hver uke uten ruskontrakt.

2. De har snitcha på alle kompisene mine som har røyka til mine foreldrene ( navngitt dem ved flere anledninger osv)
Hvor gammel er du?
Lvl 5 Taskenspiller
Hvis du vil ha gode råd bør du prøve å beskrive situasjonen tydeligere.
Innlegget ditt gir svært lite relevant info, men for all del:

1: de vil ha deg til å pisse hver uke uten ruskontrakt.
Ja de har absolutt lov til å ville det. Å kreve det, derimot, er noe annet.

2: de har "snitcha", navngitt kompisene dine.
Tja, det spørs på hva de har fortalt, hvilken relasjon de har til kompisene dine, og hvor de har infoen fra.

Å opplyse om alder hjelper også, selv om jeg tar det for gitt at du er under 18
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Hvis du vil ha gode råd bør du prøve å beskrive situasjonen tydeligere.
Innlegget ditt gir svært lite relevant info, men for all del:

1: de vil ha deg til å pisse hver uke uten ruskontrakt.
Ja de har absolutt lov til å ville det. Å kreve det, derimot, er noe annet.

2: de har "snitcha", navngitt kompisene dine.
Tja, det spørs på hva de har fortalt, hvilken relasjon de har til kompisene dine, og hvor de har infoen fra.

Å opplyse om alder hjelper også, selv om jeg tar det for gitt at du er under 18
Vis hele sitatet...
14-15. Mente å kreve pissing, jeg bryr meg ikke hva de ønsker bare hva de har krav på. Infoen av kompisene er for det meste at de har blitt tatt i det selv eller at barnevernet har blitt varslet via skole (ingen info fra meg ofc)
Spørsmålet du må stille deg er ikke hva de kan kreve av deg, men hva er konsekvensene av at du ikke gjør det de krever.

Barnevernet har en såpass stor makt her i landet, at de fint kan sende deg på institusjon uten at du eller foreldrene dine har så mye de skulle ha sagt. Noe som fører til ganske store konsekvenser for ditt eget liv og hverdag.

Spørsmålet er da: Er det verd å krangle på en pisseprøve, for å fortsatt kunne bo hjemme?


Når det kommer til om de har lov å nevne kompisene dine med navn, så er det vanskelig å svare på uten å kjenne til saken.
Men det er helt klart i gråsonen av hva som er lov. Her har det (forhåpentligvis) blitt tatt en faglig vurdering på at informasjonen de har gitt ut, ikke bryter med taushetsplikten de har.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, og ja. Barnevernet er pliktige til å blande seg inn og evn politi i alle narkotika (og voldssaker) hvor barn er involvert.
New generation
colakork's Avatar
De nevner venners navn for å redde deg fra dem. Hadde du vært en tapt jævelgutt hadde de nok ikke nevnt navn ei heller gjort det så enkelt for deg som å ta en rusprøve for å komme unna dem.

Dude, gi dem et show i 1/2år hvor du oppfører deg pent (ikke røyk). Da lar de deg være i fred.

De vil ikke stoppe deg fra å ruse deg. De vil mest sannsynlig se om du er en rusavhengig dum gutt som ikke klarer å ta vare på seg selv ei heller bli satt på plass av foreldre.

Trust me bruu. Piss i koppen og forstå at disse folka har større makt over familien din enn politet i forhold til hvor hardt de kan fucke opp familien din bare for at du røyker joints etter skolen og i helgene.
Du er 14 år .. legg røyken på hylla til du blir litt mer voksen.. begynte selv i 16 års alder og det har gitt mye negative konsekvenser idag. Veit det høres kjedelig ut
Meld barnevernet til politiet for brudd på taushetsplikt, nekt all pissings før anmeldelsen eventuelt er behandlet.

Gi oss gjerne tilbakemelding på hva politiet velger å gjøre med anmeldelsen.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
2. Who cares. Ingenting du kan gjøre om det uansett.

Støtter opp under å ta det litt rolig. Vent til VGS i det minste - de som røyker på UGS faller fortere utafor.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
2. De har snitcha på alle kompisene mine som har røyka til mine foreldrene ( navngitt dem ved flere anledninger osv)
Vis hele sitatet...
Hva skulle være ulovlig med det? Greit nok, du syns det er jævlig gjort, men det gjør det ikke forbudt. Folk kan sladre så mye de vil, du har ingen rett til hemmeligheter. Det andre vet, kan de skravle om. Noen få yrkesgrupper har taushetsplikt, men selv det gjelder ikke nødvendigvis når det er snakk om barn og foreldre. En av ulempene med å være umyndig.
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Meld barnevernet til politiet for brudd på taushetsplikt, nekt all pissings før anmeldelsen eventuelt er behandlet.

Gi oss gjerne tilbakemelding på hva politiet velger å gjøre med anmeldelsen.
Vis hele sitatet...
Hva skal de anmeldes for? Skolen har meldt inn til barnevernet at op har røyket med x, y og z, hvorfor skal de ikke nevne dette til den som er innkalt til møte? I dette tilfellet har foreldrene ansvar for ungen, og dermed har de rett til å vite hva dette dreier seg om. Sammenlig det gjerne med en som blir anmeldt for gjengvold, personene du gjorde volden med vil bli navngitt.

EDIT: Et lite tips til deg op, anbefaler deg å holde deg unna ulovlig rus til du har flyttet ut, drøyt å la dine gleder gå utover foreldrene dine.
Sist endret av sudo; 18. april 2020 kl. 23:44.