Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5940
Heisann, det er slik at jeg sammen med studentgjengen min leide en hytte nå i påsken på hemsedal for 31500 kroner, grunnet korona viruset så har vi jo ikke kunne vært der og benyttet oss denne hytten, samt forhåndsbetalte vi i januar, jeg har ingen reiseforsikring dermed får jeg ingen penger av de. Vi har ingen kontrakt med hytteier, men fikk faktura fra deres firma som jeg betalte i januar, så hva er mine krav? har jeg krav på noe penger tilbake? Jeg får dessvere lite svar av dem fra e-post så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, dette er veldig mye penger tapt for en student gjeng.
For det første så funker det ikke med "dette er mye penger tapt for en studentgjeng" da dette er penger dere hadde "tapt" uansett, dere får bare ikke opplevelsen. I tillegg ville dere brukt en del mer penger på selve turen så det kan jo ikke stå såpass dårlig til med dere.

Det satt til side så er det nok lite dere kan gjøre iom at restriksjonene ligger på dere, altså at det er dere som ikke kan reise og ikke utleier som ikke har levert tjenesten.
Du kan se på vilkårene i avtalen du har inngått om det er noen åpninger der, men det er vel heller tvilsomt siden datoen allerede har passert.
Sist endret av random105675; 16. april 2020 kl. 18:58.
Har du sjekka med forsikringsselskapet ditt om dette dekkes av reiseforsikringa?
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Har du sjekka med forsikringsselskapet ditt om dette dekkes av reiseforsikringa?
Vis hele sitatet...
Fra trådstarter:
jeg har ingen reiseforsikring dermed får jeg ingen penger av de
Vis hele sitatet...
Hvis dere er under 20 (regner ikke med det), så kan dere være dekket av foreldres reiseforsikring.

En ting til. Kanskje noen andre har reiseforsikring som dekker sin del av reisen ?
Sist endret av dggr; 16. april 2020 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Husk at hele turistnæringen sliter nå. Ikke får de leid ut noe, og ikke tjener de noe. Så jeg ville latt de pengene gå, og på den måte hjelpe de å overleve.
Sitat av 0bs Vis innlegg
Husk at hele turistnæringen sliter nå. Ikke får de leid ut noe, og ikke tjener de noe. Så jeg ville latt de pengene gå, og på den måte hjelpe de å overleve.
Vis hele sitatet...
I fare for å starte en avsporing her så må jeg si at jeg begynner å bli lei av at så mange absolutt skal ha folk til å gi bort penger til bedrifter.
Sitat av Rosander Vis innlegg
I fare for å starte en avsporing her så må jeg si at jeg begynner å bli lei av at så mange absolutt skal ha folk til å gi bort penger til bedrifter.
Vis hele sitatet...
Sneversynt much?
Sitat av Rosander Vis innlegg
I fare for å starte en avsporing her så må jeg si at jeg begynner å bli lei av at så mange absolutt skal ha folk til å gi bort penger til bedrifter.
Vis hele sitatet...
Kanskje dem ikke har penger til å betale tilbake? Just a thought.

Og til TS: Dette er grunnen til at det finnes reiseforsikring.
Dere skrev vel under en kontrakt ?.. hva står det der?
Hvorfor i alle dager skal ts og kompisene gå med på å bare gi bort pengene sine? Er utleier som tjener penger på å leie ut så den risken bør gå på deres kappe
Trådstarter
4 0
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Dere skrev vel under en kontrakt ?.. hva står det der?
Vis hele sitatet...
Nei, vi har faktisk ikke skrevet noe kontrakt, vi leide der i fjord og uten noen problemer, dermed tenkte vi ikke særlig på kontrakten, skjønner at folk mener at det ikke er vits at vi syter om pengene nå, men er jo sure penger for å betale en tjeneste vi ikke får levert, vi betalte jo for opplevelsen, dette er jo sparte penger, selv mener jeg det er rart at de krevet oss å forhåndsbetale, og ikke vil refundere noe som helst.
Det er jo egentlig staten som hindret dere i å benytte det dere hadde betalt for, men f.eks arrangementer som er blitt avlyst betaler jo tilbake billetter. Ville hørt med forbrukerrådet om hva som er rimelig her.

Har de sagt rett ut at de ikke vil refundere ? Eller sliter du med å få kontakt ?
Ellers så hvis de sliter med å betale tilbake nå, hva med å foreslå opphold der neste påske / vinter ?
er ikke dette en prosess dere burde starta FØR turen skulle avholdes? det var jo videns kjent i lange tider at staten har innført "hytteforbud"
Sitat av freebird Vis innlegg
Hvorfor i alle dager skal ts og kompisene gå med på å bare gi bort pengene sine? Er utleier som tjener penger på å leie ut så den risken bør gå på deres kappe
Vis hele sitatet...
Gi bort penger? De har betalt for en vare som de ikke får brukt, og det er ikke noe mer utleiers feil enn deres. Hvorfor skal utleier gi penger til dem? Er det mer synd på dem som ikke får dratt på hyttetur enn for en utleier som taper store deler av inntektene sine? Som nevnt over her, de hadde jo råd til denne utgiften.
Sitat av hala Vis innlegg
Sneversynt much?
Vis hele sitatet...
Dette handlet ikke om åpningsinnlegget, det har jeg allerede kommentert.
Men en generell kommentar rundt det at man skal drive innsamlingsaksjoner for kommersielle bedrifter.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Dette handlet ikke om åpningsinnlegget, det har jeg allerede kommentert.
Men en generell kommentar rundt det at man skal drive innsamlingsaksjoner for kommersielle bedrifter.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en innsamlingsaksjon, det er å ikke holde bedrifter ansvarlig for at hytteturen din gikk i dass, når det faktisk ikke var deres feil.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er ikke en innsamlingsaksjon, det er å ikke holde bedrifter ansvarlig for at hytteturen din gikk i dass, når det faktisk ikke var deres feil.
Vis hele sitatet...
Det er da for faen meg like stor krise for mange privatpersoner som utleiere, hva vet du om han er permittert o.l og trenger pengene selv? Fordi dette her er synsing, så hvorfor ikke levne ts litt goodwill.
Hvis man som utleier ikke tåler å stå uten inntekter en periode så er det deres egen feil,de tjener faen meg nok når det er sesong, tviler på de lider noen nød enda om de ikke er helt idioter.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er ikke en innsamlingsaksjon, det er å ikke holde bedrifter ansvarlig for at hytteturen din gikk i dass, når det faktisk ikke var deres feil.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi snakker litt om hverandre her.
Det startet som en kommentar på 0bs sitt innlegg om at man ikke skal kreve tilbake penger kun for å hjelpe en bedrift til å overleve, det blir feil.
Men i TS sitt tilfelle så er det ikke utleier sin feil at det er kommet forbud som rammer studentgjengen så de vil nok ikke ha krav på penger uansett.
Nå husker ikke jeg datoene for når hytteforbudet ble publisert men det var lenge før påske.

Skulle du hatt krav på noe som helst her så ville det vært ved avtalte betingelser ved avbestilling i forkant, ikke sitte å tute to uker etter påske fordi du er blakk.

19 mars ja, 3 hele uker før påske kunne du avbestilt.
Sist endret av Dough; 17. april 2020 kl. 10:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg tror vi snakker litt om hverandre her.
Det startet som en kommentar på 0bs sitt innlegg om at man ikke skal kreve tilbake penger kun for å hjelpe en bedrift til å overleve, det blir feil.
Men i TS sitt tilfelle så er det ikke utleier sin feil at det er kommet forbud som rammer studentgjengen så de vil nok ikke ha krav på penger uansett.
Vis hele sitatet...
Ville ikke falt meg inn å kreve tilbake konsertbilletter heller, selv om jeg fikk det. Det er jo ikke en ekstrautgift for meg. Her spørs der jo litt om det er snakk om en enkelt artist eller et stort solid selskap. Mulig man tenker litt annerledes på bygda der man ikke tar for gitt at man har tilbud rundt seg, men jeg gir gladelig et bidrag for å beholde den lokale puben. Jeg vet hvor vanskelig det er å få ting til å gå rundt her og hvor mye jobb det er, og jeg er glad noen gidder.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Det er da for faen meg like stor krise for mange privatpersoner som utleiere, hva vet du om han er permittert o.l og trenger pengene selv?
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg. Derfor mener jeg det er annerledes om du kjøper en bil og ikke får bilen, for da må du jo kjøpe en annen bil. Det er en ekstra utgift. Her kommer de ikke ut med mindre penger, men går glipp av en opplevelse i likhet med alle akkurat nå. Bedrifter er også mennesker når alt kommer til alt, det er privatøkonomier som er avhengig av de bedriftene også. Det er utleier som har utgiftene på disse hyttene som skal betales. Det er hen som går i minus på penger, ikke opplevelser.

Hvis man som utleier ikke tåler å stå uten inntekter en periode så er det deres egen feil,de tjener faen meg nok når det er sesong, tviler på de lider noen nød enda om de ikke er helt idioter.
Vis hele sitatet...
Nå synes jeg det er du som ikke levner så mye goodwill. Kan godt hende dette er en stinkende rik eiendomsbaron, ellers kan det være en liten aktør med små marginer. Og kanskje dette er sesong.
Sist endret av *pi; 17. april 2020 kl. 10:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enten bør leier få pengene tilbake eller så må leier gjøre hytten tilgjengelig for det som er betalt for på ett senere tidspunkt hvor hytteforbudet er over.

En skal ha ikke gi seg på å ikke få en vare som plutselig ikke kan leveres, det er fullstendig urimelig for leier og tviler sterkt på at noen går konkurs fordi hytten ikke blir utleid 1mnd eller 3.
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Enten bør leier få pengene tilbake eller så må leier gjøre hytten tilgjengelig for det som er betalt for på ett senere tidspunkt hvor hytteforbudet er over.

En skal ha ikke gi seg på å ikke få en vare som plutselig ikke kan leveres, det er fullstendig urimelig for leier og tviler sterkt på at noen går konkurs fordi hytten ikke blir utleid 1mnd eller 3.
Vis hele sitatet...
Varen/tjenesten kunne jo leveres, det var leietaker som ble hindret i å reise til hytten.
Det er ingen forbud mot å leie ut hytter, det er et forbud mot å overnatte på en hytte i en annen kommune.
I verste fall hadde leietaker mulighet til å benytte hytten på dagtid.
Satse-kollektiv? Høres rart ut om de ikke skulle refundere..
Aldri lei noe uten kontrakt. Men er vel forbrukerrådet du burde høre med.