Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 9668
Grunnet behov for å trygge egen sikkerhet har jeg vurdert å skaffe meg et våpen, men det virker nærmest umulig å få tak i lovlig i dette landet?

Noen som har tips for hva man eventuelt må gjøre?
Snarere tvert imot, så er det fantastisk enkelt. Du trenger bare en gyldig grunn. Ta jegerprøven, eller meld deg inn i en skytterklubb, Så kan du søke til politiet om ervervelse. Kanskje du får med deg en fin hobby på kjøpet?
Okei, takk for svar

Det er jo en litt tidkrevende affære men da er det hvert fall mulig
Det er ikke så himla vanskelig.

1. Meld deg inn i pistolklubb
2. Gjennomfør sikkerhetskurs
3. Møt opp på treninger i 6mnd
4. Søk om erverv
5. Kjøp

På veien innser du at det er krav til oppbevaring av våpen, og at det vil funke temmelig dårlig som beskyttelse for egen sikkerhet
Sist endret av liasis; 8. april 2020 kl. 12:56.
Sitat av KlikkUlf90 Vis innlegg
Det er jo en litt tidkrevende affære
Vis hele sitatet...
Heldigvis, vil mange si.
For pistol må du melde deg inn i skytterklubb/Pistol klubb. Du må være aktiv i ett halvt år til ett år. Så kan du få kjøpe eget våpen. For å beholde lisensen må du delta i minst en konkurranse i året.

Rifle/hagle så tar du jegerprøven, også søker du om våpentillatelse.

Du får ikke kjøpt våpen til selvforsvar lovlig i Norge, det er jakt eller konkurranser som gjelder.
Du skal altså (i værste fall) ta livet av noen med våpen - men det er viktig for deg at våpnet er lovlig ervervet?
Sitat av anonanon Vis innlegg
Du skal altså (i værste fall) ta livet av noen med våpen - men det er viktig for deg at våpnet er lovlig ervervet?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at det er viktig for meg..
Ett ulovlig våpen kan by på mange problemer
Først anskaffelsen, du må kjenne noen lyssky typer eller bevege deg inn på det mørke nettet.

Du har oppnådd kontakt og skal kjøpe våpenet, vil de lure deg, er våpenet ekte, fungerer det?

Du har nå anskaffet våpenet, men kuler, du fikk med ett magasin kuler, men vil ha mer. Ut på tur igjen til de du handlet av eller andre.

Du har anskaffet masse kuler og krutt og vil nå trene litt. På kort hold er det enkelt å treffe, men på lenger hold så trengs det litt trening, spesielt med pistol. Hvor skal du trene, ut i skauen og fyr løs med risikoen for å bli tatt. Ihvertfall i bynære strøk og på landet vet folk hvor man pleier og skyte privat. Risikoen for å bli oppdaget er der.

Politiet er ikke så glad i ulovlig våpen, så det er ganske strenge straffer og mye pes med ett ulovlig ett. Anbefaler og gå den normale veien, eller bare kjøpe ett balltre.
Kjenner til risken knyttet til det å kjøpe et ulovlig våpen, det er som med alle andre lovbrudd at du må vurdere gevinsten opp mot risikoen og straffen om du skulle bli tatt.

Jeg kjenner uansett ikke noen i et miljø der det er mulig å kjøpe våpen så det blir hypotetisk.
Overraskende mange innlegg som omhandler å skaffe våpen på lovlig vis ettersom tråden er postet under "undergrunn"? Vist du ikke kjenner noen lugubre typer så tror jeg faktisk det tar kortere tid å anskaffe våpen på lovlig vis.

Som nevnt så er det jo krav om hvordan man oppbevarer våpen, men i og med at du faktisk vurderer å skaffe deg ulovlig våpen så tenker jeg at du ikke bryr deg så mye om det. Er jo ingen som kommer å sjekker om pistolen ligger i våpenskapet eller om den ligger ladd i nattbordskuffen akkurat.

Eventuelt så kan du lett lage en liten "slamfire shotgun" selv også bare få noen du kjenner med jegerprøven til å kjøpe noen patroner for deg. Du kan lage den liten nok til å få plass på innerlomma faktisk, søk den opp så ligger det oppskrifter lett tilgjengelig på nett, er ikke akkurat rakett forskning
Anonym bruker
"Ond Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med og heller skaffe seg en replica pistol/co2 pistol? Har en CO2 pistol, en CP99 Walther og den er i samme tyngde som en vanlig pistol, ser veldig lik ut. I mørket merker ikke engang motparten forskjell. Håper du heller vurderer noe ala dette så du ikke tar livet av noen. Fengsel i flere år er det ikke verdt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med og heller skaffe seg en replica pistol/co2 pistol? Har en CO2 pistol, en CP99 Walther og den er i samme tyngde som en vanlig pistol, ser veldig lik ut. I mørket merker ikke engang motparten forskjell. Håper du heller vurderer noe ala dette så du ikke tar livet av noen. Fengsel i flere år er det ikke verdt.
Vis hele sitatet...
Folk merker jo forskjell når de ikke dør av de første 4 skuddene og fint kan slå deg ihjel alikevel.
Takk for tips folkes!

Er ikke noe vits med noe tullevåpen!
Sitat av Alge Vis innlegg
Eventuelt så kan du lett lage en liten "slamfire shotgun" selv også bare få noen du kjenner med jegerprøven til å kjøpe noen patroner for deg. Du kan lage den liten nok til å få plass på innerlomma faktisk, søk den opp så ligger det oppskrifter lett tilgjengelig på nett, er ikke akkurat rakett forskning
Vis hele sitatet...
Å drive med slike fjøsmekkvåpen, kan også føre til uheldige effekter, ja, opp til Darwin-awards. Løpet og særlig kammeret til hagle må bestå av stål. Det bør heller ikke være hva som helst av stål. Altså dette var noe jeg lærte på jegerprøvekurset, som jeg tok våren 1988. Det er hvis en går med ei hagle over skulderen med ei bærereim i vinterskogen, så kan det dette snø ned i hagleløpet. Dette har i mange tilfeller vært nok, til at løpet eksploderer, og maltrakterer eller fjerner hånden på forskjeftet (hos normalhendte mennesker venstrehånda). Dette er kanskje eldre hagler, som har litt sprøtt stål. Men altså litt løs snø i løpet kan være nok til at løpet eksploderer ved avfyring. Så Mythbusters prøvde å kopiere dette, men de slet med å få dette til. Dette har nok mye med stållegering, hvordan dem utførte eksprimentet (dem satte pluggen i tuppen, mens snøen var kanskje like innved patronen) og moderne design på våpnene. Men iallfall her kommer du og foreslår nettoppskrifter, som kanskje bare foreslår jernrør. Muligheten er jo ganske stor, for at den som prøver et slikt våpen ikke er den samme som før etterpå. Jeg ville heller aldri ha båret noe slikt i ei lomme. Skulle dette gå av ved vådeskudd, så er du jo nesten garantert død, om løpet eksploderer. Mye søl kan det bli også. Men om løpet holder, så antar jeg det blir så kort, at haglspredningen blir formidabel. Altså du blir ganske solid skamfert allikevel. Hvis dette treffer noe annet enn armer og bein, så er også muligheten for en Darwin-award ganske stor her også. Innen en rekkevidde på noen få 10-m så er vel hagle noe av de farligste våpnene vi har.

De som har mage til det, kan jo google "dawn of the black hearts". Da får dere se Pelle Ohlin ligge, med blodsprut bortetter veggen, og hjernen ligge i en ruke på gulvet. Bildet er ekte, og er tatt av Øystein Aarseth. Våpnet som ble brukt? Avsagd hagle.

Kanskje ikke helt riktig å sammenligne hagle og rifle. Men når ei rifle med kaliber 308 (7,62 mm) samme som AG3 blir avfyrt, så er det 3000–4000 atmosfærers trykk i kammeret. Hagle har selvsagt lavere trykk, men endelig høyt nok! Det er ikke ofte en treffer på industrielle maskiner, som tåler samme trykk. Hydraulikk i gravemaskiner ligger på 200–300 atmosfærer. Gassflasker flest 200 atmosfærer. Dette setter ting litt i skala.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Å drive med slike fjøsmekkvåpen, kan også føre til uheldige effekter, ja, opp til Darwin-awards. Løpet og særlig kammeret til hagle må bestå av stål. Det bør heller ikke være hva som helst av stål. Altså dette var noe jeg lærte på jegerprøvekurset, som jeg tok våren 1988. Det er hvis en går med ei hagle over skulderen med ei bærereim i vinterskogen, så kan det dette snø ned i hagleløpet. Dette har i mange tilfeller vært nok, til at løpet eksploderer, og maltrakterer eller fjerner hånden på forskjeftet (hos normalhendte mennesker venstrehånda). Dette er kanskje eldre hagler, som har litt sprøtt stål. Men altså litt løs snø i løpet kan være nok til at løpet eksploderer ved avfyring. Så Mythbusters prøvde å kopiere dette, men de slet med å få dette til. Dette har nok mye med stållegering, hvordan dem utførte eksprimentet (dem satte pluggen i tuppen, mens snøen var kanskje like innved patronen) og moderne design på våpnene. Men iallfall her kommer du og foreslår nettoppskrifter, som kanskje bare foreslår jernrør. Muligheten er jo ganske stor, for at den som prøver et slikt våpen ikke er den samme som før etterpå. Jeg ville heller aldri ha båret noe slikt i ei lomme. Skulle dette gå av ved vådeskudd, så er du jo nesten garantert død, om løpet eksploderer. Mye søl kan det bli også. Men om løpet holder, så antar jeg det blir så kort, at haglspredningen blir formidabel. Altså du blir ganske solid skamfert allikevel. Hvis dette treffer noe annet enn armer og bein, så er også muligheten for en Darwin-award ganske stor her også. Innen en rekkevidde på noen få 10-m så er vel hagle noe av de farligste våpnene vi har.

De som har mage til det, kan jo google "dawn of the black hearts". Da får dere se Pelle Ohlin ligge, med blodsprut bortetter veggen, og hjernen ligge i en ruke på gulvet. Bildet er ekte, og er tatt av Øystein Aarseth. Våpnet som ble brukt? Avsagd hagle.

Kanskje ikke helt riktig å sammenligne hagle og rifle. Men når ei rifle med kaliber 308 (7,62 mm) samme som AG3 blir avfyrt, så er det 3000–4000 atmosfærers trykk i kammeret. Hagle har selvsagt lavere trykk, men endelig høyt nok! Det er ikke ofte en treffer på industrielle maskiner, som tåler samme trykk. Hydraulikk i gravemaskiner ligger på 200–300 atmosfærer. Gassflasker flest 200 atmosfærer. Dette setter ting litt i skala.
Vis hele sitatet...
Nei, altså det er ikke noe å spøke med... Alt jeg sier er at det er fult mulig å lage noe som ikke eksploderer i hånda di. Jeg tar selvfølgelig ingen ansvar om noe skulle gå galt om ts eller noen andre prøver dette Den super korte versjonen av denne hagla ser også ekstremt sketchy ut å avfyre, noe jeg personlig aldri ville gjort. Og om en skulle lage en liten en som man kan ha i lommen så ville jeg selvfølgelig ikke hatt patronen i våpene mens det er i lommen
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fengsel i flere år er det ikke verdt.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde heller tatt 15 år i spjelet for drap enn 50 år med øyelokksstyrt rullestol og bleier. Lett! Sånn sett kunne det fint være verdt det for min del. Det sagt, så fremstår problemstillingen noe paranoid - hvor mange ellers hederlige folk er det som blir skambanka eller drept i sin egen heim hvert år? Ja, det skjer. Men kom igjen. Det er en langt mindre relevant problemstilling enn fungerende røykvarslere og refleksvester - om enn ikke like stas å posere med foran speilet. Jeg har en vag formening om at akkurat dette er et ikke ubetydelig element i ønsket!

TS: Dersom rullebladet ditt er rent nok, så kan du ta jegerprøven og skaffe et våpenskap og ei hagle uten videre styr. Ingen sjekker at hagla di er i våpenskapet, selv om det opplagt er det lureste. Du kan jo bare ha våpenskapet på soverommet hvis du er så bekymra? Idéen din fremstår som ganske teit, for du kommer aldri til å få bruk for hagla til sitt tiltenkte formål, og jeg kan fint se for meg måter hvorved du kan havne i trøbbel. Det er imidlertid ikke min sak, og det der får du finne ut av selv. Før Breivik kunne du kjøpe halvautomater og pumpehagler like fritt som dobbeltløpere, men akkurat der har myndighetene strammet inn. På den annen side, hvis en dobbel ladning med bukkehagl på kloss hold ikke er nok til å gjøre kål på det du vil stoppe, så bør du la være å terge det i utgangspunktet. Alternativt lære deg å skyte.

Dette er den soleklart enkleste måten å skaffe seg et fungerende og effektivt våpen på. Dersom du er mer interessert i ulovligheter, så var det synd. Det får du ikke hjelp til her og du kan bare drite i å fiske etter det: Kjøp og salg av ulovligheter tillater vi ikke. Og ingen som har tilgang på slikt og har vettet i behold vil selge deg noe slikt via PM uansett. Eller oppgi kontaktene sine. Så akkurat den tanken kan du bare legge fra deg her og nå.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. april 2020 kl. 21:49.
(: Cityplaza :)
WouwseP's Avatar
Låner tråden litt da jeg ikke gidder å opprette ny.

Jeg har hørt fra shady folk som har vært i fengsel at man bare får noen måneder ubetinget dersom man blir tatt med pistol i hjemmet sitt.

Dersom man blir tatt med den ute på gata og spesielt hvis den da er ladd så kan det bli et år eller to ubetinget.

Noen som kan verifisere dette? Det kommer selvfølgelig an på omstendigheter, det er jeg klar over.
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Dersom man blir tatt med den ute på gata og spesielt hvis den da er ladd så kan det bli et år eller to ubetinget.

Noen som kan verifisere dette? Det kommer selvfølgelig an på omstendigheter, det er jeg klar over.
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt ulike forbrytelser og rammes av ulike paragrafer. Ei uregistrert hagle hjemme er et brudd på våpenloven, og da er straffen et kraftig dask på lanken. Du får våpenet inndratt og ei bot, fengsel i grove tilfeller. Å bære våpen på åpen gate begrenses av straffeloven §189 og 189 a. Har du pistolen ladd og i bukselinninga er det sistnevnte paragraf som kommer til anvendelse, og da er det fengsel i inntil tre år.
Anonym bruker
"Firkantet Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble tatt med et ladd våpen hjemme, i tillegg til en rekke ulovlige substanser. Våpenbesittelse utgjorde bare et marginalt tillegg til straffen min. Fikk høre at det er typisk 3mnd for et slikt brudd på våpenloven.
(: Cityplaza :)
WouwseP's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ble tatt med et ladd våpen hjemme, i tillegg til en rekke ulovlige substanser. Våpenbesittelse utgjorde bare et marginalt tillegg til straffen min. Fikk høre at det er typisk 3mnd for et slikt brudd på våpenloven.
Vis hele sitatet...
3 mnd er det jeg også har hørt. Som Myoxocephalus skrev så blir det jo en annen greie om man går med det ute på gata
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det jeg alltid har tenkt på angående ulovlig anskaffet våpen er at det kan være stor sannsynlighet for at våpenet er brukt i kriminalsaker og potensielt til drap fra før. Husker jeg fikk denne tanken en gang for noen år sida når en luguber bekjent av en daværende kompis sa at han hadde et våpen han kunne få billig, han var så gira på å bli kvitt det at han til slutt sa han kunne få det gratis. Fikk en dårlig følelse av det og kompis var enig i at det ikke hørtes ut som et sjakktrekk. Etter noen år med våpen og blir busta med det så er man plutselig mistenkt i en drapssak eller skyteepisode også fordi de knytter våpenet til en episode og nå har det ditt DNA på. Enten bli dømt for drap eller for medvirkning til å gjemme våpenet eller lignende. Man vet aldri hva våpen fra lugubre miljøer har blitt brukt til så jeg hadde ikke turt å anskaffe et på ulovlig vis. Overreagerer jeg?
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror du har et gyldig poeng. Ingen vet historikken på illegale våpen og det kan som du sier resultere i at feil mann dømmes.
Våpnene jeg eier nå er alle lovelig uten om en 22. Som jeg fikk når jeg var 10 til å skyte med på hytta. Eneste grunnen til at den ikke er lovlig er fordi den er kort. Veeeldig kort. Rundt 45cm uten demper.

Men før itiden (høres jævelig gammel ut) den første pistolen jeg fikk var en front firing startpistol, revolver. Der .32 acp hylsene passet perfekt og jeg borret ut 6 stykker til å passe 22lr.

Hadde den lenge helt til faren min fant den i nattbordskuffen ladet med 22. I ettertid har jeg eid både veldig ulovlige våpen og kke fult så ulovligvåpen. Men nå er det bsre en kort 22 som er i gråsone.

Kan si det, at å skyte med ulovelige våpen, og da snakker jeg om full auto er VELDIG gøy, og eide selv en autosear til glock en periode. Og det å tømme et 32skudds magasin på full auto i en glock er helt magisk. Men idet magasinet er tom så er det bsre å pakke ned alt som kke er lovelig og fortsette med det som er lov. For det er gøy ja. Men men om persjon hører det smeller 32ganger så raskt at han kke klarer å telle engang så ringer hsn mest sannsynelig politiet kvikt. Og de kommer. Hadde også en av mp5ene som ble stjælt ifra Jørstadmoen militærleir. Og fyfaen så gøy det var sålenge det varte!!!

Men reis på en skytebane snakk litt med de, vær umydmyk og spør om hjelp når du kommer på banen om du har lånt våpen på banen eller om du bare spør om å få se på.

Ingenting er værre en å stå på en skytebane for meg som skyter aktivt og utdannet instruktør i dynamisk og nordisk trap. Også kommer det en kar som har med seg kompisene sine og skal vise de hvordan de skal gjøre det.
også gjør de bare feil fordi han sol skal vise ikke har skutt på 5 år etter st de tok jegerprøven. Eller de samme 7 folkene som kommer på haglebanen vært år 1 uke før fuglejakta og skyter 100 skudd og treffer på kanskje 10 duer, også er det børsja sin skyld at de ikke treffer. Reiser ut i skogen og dundrer etter fugelen som flyr 400 meter før den blir liggende å råtne.

Skrevet på mobilen mens jeg spiser frokost så vet ikke hvor mye feil det er, men noe må være riktige og punktene er viktigst
Skaff deg en hund. En pitbull eller dobberman pinscher, eller en annen rase som er egnet til å inngyte frykt. Ingen vil kunne gi deg juling med den i nærheten. Investeringen for å "ta" deg blir straks mye større, og vil måtte inkludere våpen eller faktisk drap. Få er villig til å ta det steget.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Før Breivik kunne du kjøpe halvautomater og pumpehagler like fritt som dobbeltløpere, men akkurat der har myndighetene strammet inn.
Vis hele sitatet...
Nei, de har ikke det. På f.eks en vanlig jegerprøve kan du kjøpe en halvauto hagle eller pumpehagle like enkelt som en over/under eller sideligger.
Eneste forskjellen er at man på søknaden må oppgi merke, modell og løpslengde når man søker.

Selve saksbehandlingsprosessen er identisk og det er ingenting som ble sjekket mer eller mindre pga man søker en halvauto kontro en sideligger.

Bare tre ekstre felter som må fylles ut på papiret
Sitat av Augustus Vis innlegg
Nei, de har ikke det. På f.eks en vanlig jegerprøve kan du kjøpe en halvauto hagle eller pumpehagle like enkelt som en over/under eller sideligger.
Eneste forskjellen er at man på søknaden må oppgi merke, modell og løpslengde når man søker.

Selve saksbehandlingsprosessen er identisk og det er ingenting som ble sjekket mer eller mindre pga man søker en halvauto kontro en sideligger.

Bare tre ekstre felter som må fylles ut på papiret
Vis hele sitatet...
Da er jeg feilinformert, takk for oppklaring!
Og kjøpe et ulovlig våpen er vel et av de minste problemene. Det flyter av tilbud på håndvåpen.

Men så er det risikoen da.. om du blir tatt for ulovlig våpenbesittelse så er jo ikke det så veldig kult heller..

Pistolklubb eller jegerprøven en vel vegen og ta som andre over her skriver, det er ikke gjort på en dag men da får du kjøpt noe som er registrert på deg og som ikke gir deg problemer.
(Hvis du ikke har planer om å gå helt Rambo med den da )
Skjønner ikke hvordan folk kan si at det "flyter" av tilbud på ulovlige våpen. Men våpnene som blir beslaglagt hos tunge kriminelle er sideligger hagler og gamle rustene kongsberg colter.

Å skaffe seg et våpen som er skytedyktig og som faktisk r ment for å skyte skarpt er dyrt og vanskelig. En rusten pistol ifra krigen går ofte for 12tusen og opp. Nyere håndvåpen går for myye mere og er vanskelig å oppdrive om du ikke er i et veldig spesielt miljø(våpensamlere).

Ag3'er var det endel av før 2010 men selv da til 25-40 tusen

Kopier av russiske Kalashnikover, går for 35+tusen om du får fingerne på en
Kommer vel helt ann på hvem du prater med det stearinlys.
Ingen rustne våpen fra hverken middelalder eller krigen.
Var mye glocker som det fløt veldig av. Ikke noe automat våpen men var et ganske greit utvalg i ymse hagler, rifler og håndvåpen. Vi skøyt med flere av dem så skyte dyktig er de også
Ja, om vi snakker om tidlig 2000 så. Flyter ikke akkurat over av glocker nå i 2020 ikke 2019 eller 2018 heller.

Er som jeg skrev, i noen spesielle vennekretser er det noe ja. Men vanskelig og
Dyrt.

Mye av våpnene de tyngste kriminelli i Norge har er jo bare noe gammelt ræl.
Sist endret av Stearinlys; 12. mai 2020 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan jeg spørre i hvilken type egen sikkerhet? Er det snakk om eiendom/tomt/bopel hvor du bor, og du er redd for å bli massakrert når du sover? Eller er det snakk om 24/7 beskyttelse, da folk er på jakt etter deg hele tiden?

Hvis det er snakk om første scenario nevnt, er det ikke så alfa omega med pistol. Her er det lettere å kjøpe 10-15 batteridrevne motorsager, eller flere også hvis behovet er der. Du kan feks lage en konstruksjon av aluminium hvor du monterer alle motorsagene oppå konstruksjonen, og du bare kan charge med 5-8 motorsager mot offeret foran deg. Du bare pælmer hele dritten på han/de. Eller så kan du lage en ball og sveise de sammen, hvor du har en ball på 5-6 motorsager hver, og hive det fra balkon/luften inn i mafiamengden som er etter deg. Igjen sveise alt sammen, og koble de opp at du har 1 bryter som er seriekoblet til alle bryetere samtidig på motorsagene.
Her skal jeg love deg mafia folka får seg en overrraskelse, og det blir masse tomatsuppe!!
Pil og bue, og armbrøst er også bra og effektivt.

Hvis det er sistnevnte scenario, så er det bare til å være kreativ. Lad opp bilen din med bowlingballer som du kan hive ut av bilen om folk kjører etter deg. Gjerne gjør klar molotov cocktails som du har i bilen. Sveis sammen 5kg med spikere som du kjøper på biltema, som du kan hive ut av bilen og på folk. De som er etter deg kommer til å tro at du er mad max og at de spiller inn nye mission impossible filmen.

Det er bare til å være kreativ. Alt avhenger av hva slags type folk som er etter deg, hvor seriøse de er, hvor de er etter deg osv
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er nok lettest og ta jeger prøven. Pumpe hagle er nok det beste våpenet for selv forvar men må forsatt være i et våpen skap.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har prøvd 3D-printet våpen?
R.i.p 23.04.2021
Sitat av PopMannen Vis innlegg
Er nok lettest og ta jeger prøven. Pumpe hagle er nok det beste våpenet for selv forvar men må forsatt være i et våpen skap.
Vis hele sitatet...
Vel i Norge kan du aldri bruke et våpen som selvforsvar. Du vil ende opp med mer straff en karen som kom etter deg. I følge norsk lov skal du løpe vekk og ikke forsvare deg selv vis noen tar deg.ellers rykker du ret in i fengsel selv.
Jegerprøven, kjøp en pumpehagle og fjern sperren som begrenser mengde ammo du kan fylle den med. Kjøp en stock som også har pistolgrep altså vanlig kolbe + pistolgrep om denne skal brukes innendørs så du kan lette fyre av rundt hjørner. om du trenger noe du skal ha med deg kan du kjøpe den korteste pumpen du får tak i og skifte ut kolben med bare med en pistolkolbe for å få et ganske kort våpen. Du kan videre sage av denne haglen om du ønsker noe enda kortere. Avfyring med en hagle med kun pistolkolbe er ikke særlig behagelig eller treffsikkert på litt hold, men på kort sikt fungerer det selvsagt bra.
Anonym bruker
"Målløs Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med 4.5mm co2 pistol eller rifle? Tror det er rimelig vondt og få et magasin tømt i fleisen.
Sitat av liasis Vis innlegg
Det er ikke så himla vanskelig.

1. Meld deg inn i pistolklubb
2. Gjennomfør sikkerhetskurs
3. Møt opp på treninger i 6mnd
4. Søk om erverv
5. Kjøp

På veien innser du at det er krav til oppbevaring av våpen, og at det vil funke temmelig dårlig som beskyttelse for egen sikkerhet
Vis hele sitatet...
Er du så naiv at du tror det kravet hindrer noen å late som om de oppevarer det lovlig?
Anonym bruker
"Rask Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tarm Vis innlegg
Vel i Norge kan du aldri bruke et våpen som selvforsvar. Du vil ende opp med mer straff en karen som kom etter deg. I følge norsk lov skal du løpe vekk og ikke forsvare deg selv vis noen tar deg.ellers rykker du ret in i fengsel selv.
Vis hele sitatet...
Ehh det finnes mange folk som prioriterer livet sitt over lovlydighet. Man er dum om man ikke gjør det.