Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1652
Jeg tenkte at i dag skal jeg prøve uten Ritalin. Jeg er i oppstartuken og tester ut. 20mg for dagen, bare om morgenen. Men skal se hva som skjer in jeg går en dag uten, og om jeg vil merke noe i morgen om jeg tar 2 på en gang . Det blir 40mg. Noen som har prøvd før?
Tenker du på for å oppnå rus nå eller bruker du ritalin for behandling?

Ideelt sett skal det virke uten at du merker noen ting. Hvis du begynner å merke at du stresser tar du for høy dose, trekk fra en pille så har du oppnådd din daglige dose. Over tid kan det være at du må øke pga. Toleranse.

Ritalin er forøvrig et utrolig dårlig rusmiddel for misbruk. Bivirkninger er hundre ganger verre enn rusen. Absolutt ikke verdt det.
Jeg vet bare ikke om jeg merker at jeg tar det lenger.

Jeg bruker forresten for behandling ja. Får resept
Sist endret av Dreamliner91; 25. februar 2020 kl. 12:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke stort du vil merke, du vil kanskje føle deg litt mer skjerpet i kort tid. Ritalin er virkelig ikke noe og ruse seg på, som nevnt ovenfor. Skal du først få en merkbar rus så må du opp i ganske mye mer en 40mg.

Det eneste jeg merker på Ritalin er redusert tankekjør og bedre fokus, og jeg merker veldig godt når effekten dabbet av. Blir drit sliten etter en dag på jobb, så nå tar jeg 60mg om morgenen og 20mg midt på dagen for og slippe å føle meg utkjørt på ettermiddagen.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser nå at jeg kanskje missforsto deg, du har ikke tenkt til og oppnå en rus? Du burde følge de dosene du får av legen din, det er ikke meningen at du skal gå på 20mg om dagen, men de gir deg så lite for og kunne kontrollere eventuelle om du får noen bivirkninger på lav dose, før de gir deg mer.
Takk. Rus og rus. Skal ikke bli speeda. Men kunne tenkt meg å bli enda mer skjerpet. Over lengre tid. Men forhåpentligvis får jeg prøve Aduvanz.legen sa at om matlysten forsvinner skal jeg prøve Aduvanz

Hvorfor skal man ta det før måltid ? Har det noe å si? Har ikke tatt i dag så det er kanskje for sent i og m jeg har spist allerede
Sist endret av Dreamliner91; 25. februar 2020 kl. 12:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror det skal redusere sjansen for enkelte bivirkninger om man tar det sammen med mat, det er ihvertfall hva vi er blitt fortalt. Men det er ikke noe must: guttungen vår er nærmest umulig å få i mat på morgenen, men han tar medisinen før han går til skolen uansett.
Hvorfpr ikke bare følge opptrappingsplanen som legen foreslår til du evt får ønska effekt? Hva matlyst angår får de fleste mindre matlyst med ritalin, men etter noen ukers bruk går det seg ofte til. Aduvanz er værre, betydelig flere opplever lite matlyst og vekttap med den enn ritalin. Selv etter 1,5 år på aduvanz er ikke matlysta særlig bedre for min del. Ritalin påvirka mindre.
Hvorfor gikk du over på Aduvanz? Virker den bedre på andre områder? Min lege sa at jeg skulle prøve Aduvanz dersom matlysten ble borte på Ritalin
Fikk angstfølelse på doser hvor jeg fikk god effekt mtp impulsivitet og hukommelse. Aduvanz er bedre sånn hos meg, men sover dårligere med den, sliter mer med vekttap og matlyst. Endte på at aduvanz fungerte best totalt sett, takla ikke angstfølelsa på ritalin. Ei jeg kjenner har og testa begge og hun synes aduvanz var en søppelmedisin og foretrekker ritalin.
Takk for svar. Jeg vet ærlig talt ikke hva som bestemmer! Er det rekkefølgen legen kommer med? Er dette forskjellig fra lege til lege? Min slutter så neste gang er det en ny. Legen jeg hadde kom med Ritalin. 2.valg er Aduvanz og 3. er Strattera. Strattera, har du erfaring med det? Hvorfor får jeg ikke foreslått Concerta?
Det som er greia er at studiene ikke viser at en enkelt medisin generelt er overlegen, men at forskjellige mennesker (med ADHD) reagerer bedre noen typer stimulanter (ritalin eller dexedrin) i forskjellige formulasjoner (instant release vs extended release). Derfor må legene starte et sted, og i Norge er det typisk med ritalin. All things equal så er det mulig det er fordi den er billigere, og siden de må starte et sted så er den vanlig.

Du må derfor prøve deg frem og kommunisere med legen om hvordan du opplever effekten. Er den for kort eller du får flere "krasjer" eller "nedturer" iløpet av dagen så vil de kanskje prøve en annen formulasjon som concerta (extended release versionen av ritalin) eller type (dexamfetamin - instant release, eller lisdeksamfetamin - som fungerer som extended release)

Det er helt individuelt og du finner bare ut gjennom trial and error. Best å følge planen til legen om du ønsker å få terapeutisk effekt av medisinene. Det er designet slik at du skal finne den dosen som passer best og minimere bivirkninger (noe som tar et par uker og ikke fungerer i det hele tatt om du dropper doser for så å ta dobbel dose neste dag).
Picard forklarte det meste greit. Litt utdypende info: Kun ritalin kapsler og aduvanz er forhåndsgodkjent for voksne, andre variant med samme virkestoff må man søke til Helfo om, men det pleier å gå greit. Responderer man bra på ritalin men fpr kort virkning eller ustabilitet i.l.a dagen prøver man ofte concerta. Funker ikke ritalin eller gir for mye bivirkninger som ikke går over prøver man aduvanz. Varer aduvanz f.eks for lenge kan man prøve attentin.