Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 6094
Hei god kveld, jeg sitter nå og undres på hva man vanligvis kan bruke tiden på, spesielt i edru tilstand. Bortsett fra å røyke/speed/ta piller, så går tiden min stort sett til å finne ut hvordan jeg kan ordne mer om jeg har lite igjen, eller hvordan jeg skal komme meg hjemmefra og dit jeg skal hente eventuell dop. Og så leser jeg mye om dop og relaterte tema. Liker ikke å bare dra hjem til noen uten mål og mening heller, har liksom ikke noe å kommme med hverken sosialt eller politisk. Det hender at jeg ser film og faktisk også går meg en tur.

Men jeg tenker som så at om jeg ikke skal sitte som 80åring og angre på alt jeg ikke fikk gjort i 20 årene, bør jeg bruke dagene på å gjøre de tingene. Men hva kan egentlig en 21åring gjøre som ikke en på 80 kan? I alle fall ikke film og gåturer.
Begrenset Utgave.
SpeedBenzo's Avatar
Har det vanskelig på samme måte så føler med deg. Men i mitt tilfelle er det kun speed og pillene som får meg inn i normale rutiner så lenge rusen varer. Har f.eks. kun vært mulig for meg å prestere på blandingsrus.

Har heller ingen normale interesser enn kriminalitet, stoffer og å kaste bort tid. Savner før sommeren når jeg hadde dame.
Jeg jobber. Driver med musikkproduksjon(ikke som jobb) . Øver meg på instrumenter, mest piano litt gitar. Trener. Ser film/youtube etc. Mediterer. Leser bøker. Husarbeid. Går turer innimellom. Spiller PlayStation.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Men jeg tenker som så at om jeg ikke skal sitte som 80åring og angre på alt jeg ikke fikk gjort i 20 årene, bør jeg bruke dagene på å gjøre de tingene. Men hva kan egentlig en 21åring gjøre som ikke en på 80 kan? I alle fall ikke film og gåturer.
Vis hele sitatet...
80 åringer bruker dagene til apoteket og hjem, også for å dope seg ned på medisiner. Kan garrantere deg, hvis du fortsette i rus så lever du nesten som en 80 åring

"normale" folk bruker dagene noe slikt:
  1. Stå opp kl 0700
  2. Vekke ungene å gjøre dem klar til skolen
  3. Kjøre dem til skolen, også seg selv på jobb
  4. Dra hjem og lage mat, slappe av.
  5. Bruke 1 time kanskje på hobby
  6. Husarbeid ish
  7. Sove

Dem sett seg selv i en zombie modus gjennom ukedagene for å gjøre helge rutiner. Dem har også en quota i hodet, sommerferien skal jeg leve livet mitt i 3 - 4 uker. Men i realiteten befinner dem seg enten i en overbooked fly til Gran Canaria, eller i en Ford roadtrip til Sverige. Ferien kan ikke være dyrt, fordi dem har mellom 8000 - 15.000,- pr mnd i huslån, også andre utgifter.

For og være ærlig har "normale" folk like bra liv som en rusmisbruker, dem lever i en zombie tilstand, også vier dem hele livet til det perfekte hvite huset sitt med hollywood happy family.

Når dem blir 80+ i årene, tenker dem ofte på ting dem ikke gjorde, akkurat som en rusmisbruker (bare rusmisbrukere ofte ikke blir 80 år)
Sist endret av Mentaltsvak101; 8. januar 2020 kl. 20:34.
Er vel stort det samme.
Sove 6 timer om dagen, 8 timer i helgene.
Trener som regel 1 time om dagen.
Lage mat og spise, 1 time ca.
Nyheter og lese en bok. Ca 1.5 timer.
Jobber som regel 8-10 timer.
Resten av timene går til rydding, spille, tv eller venner
Har du ikke familie, må du rett og slett skaffe deg en hobby. Eller to. Tenk litt over hva du liker eller likte tidligere, utenom det der.
Vet ikke om du har jobb, men jobben tar gjerne halve dagen. Er du arbeidsledig har du jo veldig mye fritid som er vanskelig å fylle.
De fleste av oss bruker en betydelig del av tiden på jobb, og er man heldig har man en jobb som ikke bare er for å tjene penger, men som man er oppriktig engasjert i også. For meg er jobben en viktig del av livet. Etter jobb er jeg ofte sliten og ofte helt fornøyd med en ensom ettermiddag med nett/tv og et par hverdagskvelder i uka er jeg sammen med kjæresten og sover der.

Ellers leser jeg, prater litt med venner i telefon eller på nett, trener, gjør det nødvendigste husarbeidet eller vasker noen klær mm. I helgene er det ofte litt mer søvn og ofte en eller annen form for fest.

Skjønner godt at det er vanskelig å slå ihjel all tiden om du ikke jobber eller går på skole.
Streitinger går glipp av livet
Sitat av zykonaut Vis innlegg
Streitinger går glipp av livet
Vis hele sitatet...
Hvis dette såkalte livet er det ts beskriver, så kan jeg leve med å gå glipp av det.

Som Susa sier så tar jobb mye tid og fokus, og selvsagt familie hvis man har det. Små prosjekter ute og inne som jeg definerer mer som hobby enn som jobb, men mye ligger vel i skjæringspunktet. Møte venner, naboer for kaffe, vin og preik. Serie og sofaslækking.
Sist endret av *pi; 8. januar 2020 kl. 23:12.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
80 åringer bruker dagene til apoteket og hjem, også for å dope seg ned på medisiner. Kan garrantere deg, hvis du fortsette i rus så lever du nesten som en 80 åring

"normale" folk bruker dagene noe slikt:
  1. Stå opp kl 0700
  2. Vekke ungene å gjøre dem klar til skolen
  3. Kjøre dem til skolen, også seg selv på jobb
  4. Dra hjem og lage mat, slappe av.
  5. Bruke 1 time kanskje på hobby
  6. Husarbeid ish
  7. Sove

Dem sett seg selv i en zombie modus gjennom ukedagene for å gjøre helge rutiner. Dem har også en quota i hodet, sommerferien skal jeg leve livet mitt i 3 - 4 uker. Men i realiteten befinner dem seg enten i en overbooked fly til Gran Canaria, eller i en Ford roadtrip til Sverige. Ferien kan ikke være dyrt, fordi dem har mellom 8000 - 15.000,- pr mnd i huslån, også andre utgifter.

For og være ærlig har "normale" folk like bra liv som en rusmisbruker, dem lever i en zombie tilstand, også vier dem hele livet til det perfekte hvite huset sitt med hollywood happy family.

Når dem blir 80+ i årene, tenker dem ofte på ting dem ikke gjorde, akkurat som en rusmisbruker (bare rusmisbrukere ofte ikke blir 80 år)
Vis hele sitatet...

NEET detected
Sitat av anonanon Vis innlegg
NEET detected
Vis hele sitatet...
WAGE SLAVE detected!

Har personlig aldri takla åtte til fire-stillinger i typiske hjernedøde jobber, skjønner ikke hvordan folk holder ut med mindre de har en stilling de er sterkt engasjert i og/eller utdannet til. Til og med da, med mindre man gjør noe overordnet samfunnsnyttig, sykt mange bullshit-jobber man får tilgang på etter en bachelorgrad. Tida forsvinner så enormt fort, og det er egentlig den eneste valutaen man ikke kan skaffe mer av. Penger kommer og går, men alle skal dø. To dager fri, tre-fem uker om sommeren virker på meg absurd sett i en ganske lang historisk kontekst.

Å henge rundt tilfeldige folk åtte timer om dagen er tungt om man bare er litt asosial eller innadvent, men årevis med skolegang har jo fint indoktrinert de fleste til at dette er fasiten. Jeg ble ganske lei ila. grunnskolen og har trivdes best i mer ekstreme turnuser og deltidsstillinger med mindre trygghet og mye mer frihet. Kan legge til at jeg ikke er utdannet utover vgs.

Er (litt) overrasket over at ikke sekstimers-dager engang nevnes i den offentlige diskursen rundt potensielle klimaproblemer. Mindre kjøpekraft og mer fritid, men levestandard måles tydeligvis fortsatt i BNP, med evig vekst som hovedmantra. Hodeløst, spør du meg, akkurat som oppussings- og kjøpemanien som virker til å være noen av hovedsyslene til arbeidsfolk utenom jobben.
Selv om livet mitt ikke går i bane rundt rus så føler jeg at jeg har et veldig givende og rikt liv. At det er en setning en gang... Elsker å forsvinne inn i prosjekter, små eller store. Ellers så er jeg glad i å åpne nye verdener, kanskje jeg skal begynne å stå aktivt på ski? Eller kanskje bare begynne på en ny bokserie.

Dette blir ting jeg gleder meg til å gjøre på fritiden. Og i mellom der så prøver jeg å fylle tiden med noe meningsfylt; gå et studie som er spennende, gjøre en god jobb og se om ikke jeg kan få til ting der jeg ikke klarte før. På den måten så kan jeg klare å glede meg over nærmest en hver situasjon. Når man kan engasjere seg i noe så blir en ofte også veldig flink i det en driver med, og legger man opp verden litt slik at en er engasjert over det meste en bruker tiden på så vil en også mestre livet mye bedre.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis dette såkalte livet er det ts beskriver, så kan jeg leve med å gå glipp av det.
Vis hele sitatet...
Greit nok, no offense og samma her. Godt det ikke er så svart-hvitt.

For å faktisk være on-topic, mye av tiden min blir brukt på å enten skrive, tegne, male, fotografere eller utarbeide planer til hvordan jeg bedre kan gjøre alt jeg akkurat nevnte. Kan nevne at jeg ikke anser meg selv som normal/streit, men det er dette som får den nyktre tiden til å gi mening.

Tillegg: Er dager hvor jeg ikke har en dritt å gjøre grunnet mangel på penger/energi/venner/muligheter, da går det an å lese bøker, ta igjen tapt søvn, rydde.
Sist endret av zykonaut; 8. januar 2020 kl. 23:59.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Har personlig aldri takla åtte til fire-stillinger i typiske hjernedøde jobber, skjønner ikke hvordan folk holder ut
Vis hele sitatet...
Er du så sikker på at en "typisk åtte til fire-jobb" er så hjernedød, meningsløs og ufleksibel? Jeg opplever at min typisk normale voksenjobb gir meg masse frihet og fleksibilitet, både faglig og mtp arbeidstid, og mulighet til å være kreativ, ha ansvar og medvirkning på det jeg driver med. Skjønner ikke helt hvordan livet mitt skulle blitt noe mer fritt, fleksibelt og meningsfullt om jeg skulle tatt tilfeldige strøjobber.

Tida forsvinner så enormt fort, og det er egentlig den eneste valutaen man ikke kan skaffe mer av. Penger kommer og går, men alle skal dø. To dager fri, tre-fem uker om sommeren virker på meg absurd sett i en ganske lang historisk kontekst.
Vis hele sitatet...
Det er sant, og det er lurt å være bevisst på balansen mellom jobb, familie og andre ting. Men det virker rart for meg å liksom skulle trekke arbeidstiden fra livet. Å være på jobb er en del av livet mitt som jeg setter pris på. Det forutsetter jo at man velger et yrke der man trives med innholdet og arbeidsforholdene. Forresten, historisk kontekst? Hva tror du folk stort sett har holdt på med sin våkne tid opp gjennom menneskehetens historie?

Er (litt) overrasket over at ikke sekstimers-dager engang nevnes i den offentlige diskursen rundt potensielle klimaproblemer. Mindre kjøpekraft og mer fritid, men levestandard måles tydeligvis fortsatt i BNP, med evig vekst som hovedmantra. Hodeløst, spør du meg, akkurat som oppussings- og kjøpemanien som virker til å være noen av hovedsyslene til arbeidsfolk utenom jobben.
Vis hele sitatet...
Enig, det er hodeløst. Mdg har dette i sitt program, så det er ikke sånn at miljøbevegelsen ikke har tatt den ballen.
Føler med deg TS, har fundert mye på akkurat det her de siste 3 årene. Rus var høydepunktet mitt i noen år + det å være sosial, dra på fest, prate osv. Fikk dessverre en skikkelig bad trip i 2018 som fremdeles preger rus bruket mitt så har endt opp med å være mye mer edru etter det.

Etter det, så har jeg ikke klart å innstille meg tilbake til mer "normale" hobbyer. Er ufør så blir mye dødtid. Var egentlig helt greit i starten, var bare deilig å gjøre akkurat som jeg ønsket. Men kjenner at jeg bare føler meg mer og mer ubrukelig med tiden. Blir ikke helt det samme å spille, se på film / serie, ruse seg, osv, når det er alt man gjør. All play but no work.

Tror at jeg kunne tatt mye bedre utnytte av all tiden jeg har egentlig og blitt mere glad. Man kan dra til utlandet når man ønsker, man kan gå turer overalt, man kan utforske Norge, plukke opp hobbyer, henge med venner, være med familie, engasjere seg i frivillig arbeid, dra på kurs, osv. Har man jobb så er man definitivt mer låst til det, men går man uten jobb, skole og har en form for inntekt, så er det utrolig mange muligheter som ikke koster skjorta.

Lykke til, TS!
Sist endret av Raging Vlad; 9. januar 2020 kl. 00:07.
Lurte også på hva nykterister gjorde de årene jeg brukte mesteparten av tiden på fyll, fest og fanteri. Etter at jeg ble rusfri har jeg innsett at jeg ikke hadde noe liv og bare kastet bort tiden min. Nå gjør jeg akkurat det jeg har lyst til og har både interesser og hobbyer nok til at jeg aldri kjeder meg.

Man trenger ikke å bli helt A4 selv om man ikke ruser seg. Hus, kjerring, to unger, stasjonsvogn og gullrekka på NRK er like fjernt for meg nå som det var da jeg loffet rundt uten andre bekymringer om hvor jeg skulle skaffe penger til neste kick.

Jobbmessig så trenger man ikke gro fast i en hjernedød jobb man vantrives i. Gjør en skikkelig jobb der du er så får du referanser du kan bruke til å finne nye jobber og utfordringer.
Å oppleve at man duger og bidrar til noe, mener jeg gir livskvalitet (som den sosialdemokraten jeg er).

Jeg hater til tider jobben min. Jeg går og håper jeg brekker foten som setter meg i sofaen med gaming i 4 måneder. Så skjedde det; jeg ble sykemeldt i 14 dager (lite alvorlig og kunne kanskje jobbet). Etter 10 dager opplevde jeg nedsatt selvtillit og dårlig selvfølelse. Det var en fryd å komme tilbake på jobben, selv om den også da var kjedelig.

Så spørsmålet mitt til Ts er: hvordan holder du ut, uten å bli deprimert?
Sitat av *pi Vis innlegg
Er du så sikker på at en "typisk åtte til fire-jobb" er så hjernedød, meningsløs og ufleksibel? Jeg opplever at min typisk normale voksenjobb gir meg masse frihet og fleksibilitet, både faglig og mtp arbeidstid, og mulighet til å være kreativ, ha ansvar og medvirkning på det jeg driver med. Skjønner ikke helt hvordan livet mitt skulle blitt noe mer fritt, fleksibelt og meningsfullt om jeg skulle tatt tilfeldige strøjobber.
Vis hele sitatet...
Da har du vært heldigere enn meg på flere enn ett felt. Bra for deg! Har vært innom mye, men aldri en bærekraftig (både sosialt og miljømessig), ufaglært interessant stilling. Og jeg har fulgt arbeidsmarkedet slavisk i rundt fem år nå, delvis på tvang. Frilans stiller det seg annerledes, men det krever for mye nettverksbygging (rævslikking) og talent eller driv. Virker som det er mye nepotisme ute og går i norsk arbeidsliv, alle jeg kjenner som har en "spennende" jobb uten å ha gått skoleveien har fått den via noen de kjenner.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er sant, og det er lurt å være bevisst på balansen mellom jobb, familie og andre ting. Men det virker rart for meg å liksom skulle trekke arbeidstiden fra livet. Å være på jobb er en del av livet mitt som jeg setter pris på. Det forutsetter jo at man velger et yrke der man trives med innholdet og arbeidsforholdene. Forresten, historisk kontekst? Hva tror du folk stort sett har holdt på med sin våkne tid opp gjennom menneskehetens historie?
Vis hele sitatet...
Nevrotypiske flest (ingen anklagelse) liker rutiner, jeg kan ikke fordra dem pga. hvordan de kort fortalt overskrives i hukommelsen og dermed forkorter den opplevde levetia. Når jeg nevnte en ganske lang historisk kontekst var det en henvisning til mesteparten av historien vår som art, før jordbruks- og industrirevolusjoner ga oss samfunnet vi nå rævkjører planeten med. Før var arbeidet en integrert del av hverdagen, mer sosialt og langt mindre spesialisert. Kunne jeg valgt ville jeg heller vokst opp i et nomadisk stammesamfunn, selv om det er lett å si her jeg sitter med laptopen i fanget. Om jeg hadde levd til 30-35 ville jeg sannsynligvis hatt like mange gode år som i mitt eksisterende liv. Nå selger de fleste tiden og kompetansen sin til den samme eliten som har alt å tjene på at ting fortsetter å stagnere/altfor sakte forbedres samfunnsutviklingsmessig. Spent på hvordan økt digitalisering vil slå ut her de neste femti åra.

Sitat av *pi Vis innlegg
Enig, det er hodeløst. Mdg har dette i sitt program, så det er ikke sånn at miljøbevegelsen ikke har tatt den ballen.
Vis hele sitatet...
Det er én av grunnene til at de får min stemme. Men hva miljøbevegelsen har av baller blir en dråpe i havet når man ser på distribusjonen av verdier og makt, både nasjonalt og globalt. Hvertfall sålangt.

Sitat av reklame
Å oppleve at man duger og bidrar til noe, mener jeg gir livskvalitet (som den sosialdemokraten jeg er).

Jeg hater til tider jobben min. Jeg går og håper jeg brekker foten som setter meg i sofaen med gaming i 4 måneder. Så skjedde det; jeg ble sykemeldt i 14 dager (lite alvorlig og kunne kanskje jobbet). Etter 10 dager opplevde jeg nedsatt selvtillit og dårlig selvfølelse. Det var en fryd å komme tilbake på jobben, selv om den også da var kjedelig.

Så spørsmålet mitt til Ts er: hvordan holder du ut, uten å bli deprimert?
Vis hele sitatet...
Han er vel sannsynligvis en annen person enn deg, jeg blir for eksempel deprimert av å bare vite at jeg skal på jobb. Foretrekker langt på vei hobbyprosjekter, være utendørs, lese, reflektere, sosialisere og utøve nestekjærlighet fremfor en kjedelig jobb. Men dette er jo basert på mine erfaringer og evner, som åpenbart står i kontrast til mange andres. Det finnes flere måter å oppleve mestring og bidra på uten at det foregår via en arbeidskontrakt.
Fordelen med å jobbe synes jeg er gleden av å få fri etterpå, i helger og ferie.

Dette er en unik greie som man ikke får om man sitter hjemme hver dag. Har man et riktig liv med masser av ting å gjøre hver dag så blir det selfølgelig anderledes, men regner med vi snakker vanlig økonomi her.

Jeg er en typisk A4 person vil jeg si. Kone og barn på vei med en leilighet vi eier selv. Dagene mine kan virke kjedelig for noen, men kos for meg. Etter jobb og middag er det Playstation og serier det går i. Ikke stort mer spennende enn det, men for meg er det fint. Det er dog ikke like fint om jeg sitter inne hele dagen uten arbeid. Da blir akuratt dette fort kjedelig igjen. Har fort merket det etter sykemelding eller en kort ferie uten planer.

Arbeid kunne godt vært byttet ut med en hobby feks, men måtte vært noe fast man gjorde hver dag
Sist endret av Source; 9. januar 2020 kl. 07:18.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Da har du vært heldigere enn meg på flere enn ett felt. Bra for deg! Har vært innom mye, men aldri en bærekraftig (både sosialt og miljømessig), ufaglært interessant stilling. Og jeg har fulgt arbeidsmarkedet slavisk i rundt fem år nå, delvis på tvang. Frilans stiller det seg annerledes, men det krever for mye nettverksbygging (rævslikking) og talent eller driv. Virker som det er mye nepotisme ute og går i norsk arbeidsliv, alle jeg kjenner som har en "spennende" jobb uten å ha gått skoleveien har fått den via noen de kjenner.
Vis hele sitatet...
Jeg har utdanning, du har nok rett i at det er en fordel.


Nevrotypiske flest (ingen anklagelse) liker rutiner, jeg kan ikke fordra dem pga. hvordan de kort fortalt overskrives i hukommelsen og dermed forkorter den opplevde levetia.
Vis hele sitatet...
De fleste liker i alle fall trygghet. Frihet og trygghet er ikke nødvendigvis motsetninger. Har du økonomisk trygghet f eks, kan det også gi ganske mye frihet.

Rutiner er både og, synes jeg. Har hatt prosjektstilling med null rutine, det er også ganske slitsomt da kan må finne opp kruttet og skape sin egen jobb hver eneste dag. Det er gøy, men ikke hver dag. Har man en periode der man ikke går for full maskin så har kan ikke noe rutine å hvile på, det kan være tungt. Der jeg er nå er det en fin balanse.

Når jeg nevnte en ganske lang historisk kontekst var det en henvisning til mesteparten av historien vår som art, før jordbruks- og industrirevolusjoner ga oss samfunnet vi nå rævkjører planeten med. Før var arbeidet en integrert del av hverdagen, mer sosialt og langt mindre spesialisert.
Vis hele sitatet...
Sammenliknet med en spiker fabrikk, helt sikkert. Men det finnes mange sosiale jobber for dem som liker det. Arbeidsplassen er en veldig viktig sosial arena for de fleste. Men man må jo velge et yrke som passer en. Vi har mye større muligheter til å velge nå.

jeg blir for eksempel deprimert av å bare vite at jeg skal på jobb. Foretrekker langt på vei hobbyprosjekter, være utendørs, lese, reflektere, sosialisere og utøve nestekjærlighet fremfor en kjedelig jobb. Men dette er jo basert på mine erfaringer og evner, som åpenbart står i kontrast til mange andres. Det finnes flere måter å oppleve mestring og bidra på uten at det foregår via en arbeidskontrakt.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som du trenger en ny jobb Jeg forstår bare ikke hvordan den kontrakten ødelegger opplevelsen for deg. Den går begge veier, du har rettigheter som arbeidstaker også.
Jeg har også sullet rundt og drivet dank i lang tid, så jeg skjønner hva du sier, men jeg må si at livet mitt i dag i A4 er utrolig mer givende. Jeg kan kanskje ikke sove til 12 eller gå på 5 dager'n lenger, men jeg kan gjøre hva pokker jeg vil ellers, uten å måtte stresse rundt med spenn eller bruke kveldene på å lete opp drugs eller kompiser å feste med.
Istedet for å sitte i en kjip kjeller med 3 andre sure gutter som fiser amfetamin og drikker Seidel kan jeg ta med kjæresten på restaruant og spise biff og drikke rødvin; mange ganger er vi faktisk en hel gjeng, og det gjerne på en random Onsdag. Og i helgene er jeg antagelig i samme techno-kjeller som du er, med molly i baklomma.

Etter en (ganske lang) stund med dop og fyll fant jeg ut at jeg hadde vært på hver eneste fest og opplevd alle mulige nachspiel som var å oppdrive. Så ting ble rett og slett kjedelig. Drøgende kjedelig. Jeg fant meg selv sittende på fest etter fest, rusa som faen uten å egentlig kose meg. Hva pokker er vitsen med å "leve livet" om man kjeder seg?

Nei, fuck det. Tar heller en interressant jobb, som gir meg noe og jeg gir tilbake til. Et liv jeg føler jeg får utbytte av.
Forresten er trikset er å bli såpass A4 at du kan gjøre alt du gjør nå, men velger det bort fordi det blir for døllt.
Velkommen til min hverdag:
6 timers dag(noen ganger 12, men sjelden jeg jobber 37,5timer for å si det sånn), 6 ukers ferie(som jeg kan ta når man vil) + fri i jula og påsken, flexitid, og mer spenn enn en random speed-freak klarer å oppdrive i sin "spennede" tilværelse.
Jeg ler hele veien av folk som synes det er gøy å leve på kanten ass.

BTW: poenget mitt, som kanskje ikke kom fram i det hele tatt er:
Folk må få gjøre som dem vil, men å kategorisk avvise a4-livet er en feil. Alle har tatt valg for å få livet de har, noen mer gjennomtenkte enn andre but still. Det finnes goder i a4-tilværelsen, uansett hvor kjedelig det måtte virke. Det virker kanskje ikke kjempespennende å bruke 8 timer av dagen sin på markedanalyser eller å kjøre truck; men om man er tilfreds og finner det interessant er det like gøy for enkeltmennesket som å loke rundt og lete etter piller.
Sist endret av moret; 9. januar 2020 kl. 09:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du har problemer med å finne på ting å gjøre hjemme kan jeg anbefale deg å starte med et prosjekt av noe slag. Som krever at man setter inn tid og vilje. Kjøp/last ned en bok om emnet, les deg opp og invester tid i det.
Selv prøver jeg alltid å ha noe gående. Nå for tiden prøver jeg f.eks å bli skikkelig god på å bake surdeigsbrød. Supervanskelig og faktisk litt fysisk tungt, men jævlig moro når det klaffer og man har et saftig, nydelig surdeigsbrød på bordet som man har skapt helt selv!
Sist endret av bendiks; 9. januar 2020 kl. 11:31.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hei god kveld, jeg sitter nå og undres på hva man vanligvis kan bruke tiden på, spesielt i edru tilstand. Bortsett fra å røyke/speed/ta piller, så går tiden min stort sett til å finne ut hvordan jeg kan ordne mer om jeg har lite igjen, eller hvordan jeg skal komme meg hjemmefra og dit jeg skal hente eventuell dop. Og så leser jeg mye om dop og relaterte tema. Liker ikke å bare dra hjem til noen uten mål og mening heller, har liksom ikke noe å kommme med hverken sosialt eller politisk. Det hender at jeg ser film og faktisk også går meg en tur.

Men jeg tenker som så at om jeg ikke skal sitte som 80åring og angre på alt jeg ikke fikk gjort i 20 årene, bør jeg bruke dagene på å gjøre de tingene. Men hva kan egentlig en 21åring gjøre som ikke en på 80 kan? I alle fall ikke film og gåturer.
Vis hele sitatet...

Jeg har ikke drevet med og kommer aldri til å drive med stoff. Men jeg skjønner hva du mener med at livet føles "meningsløst". Ofte kan jeg sitte å tenke hva meningen egentlig er med livet, men det er det ingen som veit. Vi står opp, drar på jobb, spiser, legger oss og står opp igjen neste dag. Hva er vitsen? Men vi må ikke glemme alle småting innimellom dette. Kanskje har du kjæreste, kanskje ikke? Kanskje vil du være singel eller kanskje du er på leit? Dra på turer få deg en hund hvis det er en interesse. De kalles ikke menneskets bestevenn uten grunn. Begynn med foto, sport eller en annen hobby som gir deg noe. Finn på ting med venner, har du ikke så mange venner? Utfordre deg selv litt å få deg venner. Sett deg mål og jobb mot dem. Kanskje vil du gjøre noe med bo situasjonen din? Spar penger og begynn å planlegge en fremtid. Ta dag for dag og skriv journal. Det gir meg hvertfall motivasjon å sammenligne før og nå.

Jeg har troen på deg! Det må du ha også
Sitat av funksjon Vis innlegg
Er (litt) overrasket over at ikke sekstimers-dager engang nevnes i den offentlige diskursen rundt potensielle klimaproblemer. Mindre kjøpekraft og mer fritid, men levestandard måles tydeligvis fortsatt i BNP, med evig vekst som hovedmantra. Hodeløst, spør du meg, akkurat som oppussings- og kjøpemanien som virker til å være noen av hovedsyslene til arbeidsfolk utenom jobben.
Vis hele sitatet...
Tja de fleste hobbyer koster jo en del da. Så mindre kjøpekraft vil jo bare sørge for mer dødtid hvor man ikke har råd til å gjøre hobbyer.
Få deg en dame. Så få deg en unge. Så vil jeg garantere at å gå på jobb og være A4 er det mest givende du kan gjøre.
Sitat av JRF Vis innlegg
Tja de fleste hobbyer koster jo en del da. Så mindre kjøpekraft vil jo bare sørge for mer dødtid hvor man ikke har råd til å gjøre hobbyer.
Vis hele sitatet...
Sett bort ifra hobbyer som krever masse nytt utstyr hele tiden(looking at you motorsport) så er vel de fleste hobbyer man kan ha relativt billige i drift sånn dag til dag? Alt koster jo noe i oppstartsfasen, men når man først har utstyr så er det vel sjelden ting krever mer penger fortløpende? Sesongkortet i alpinbakken koster ikke noe mer selv om man har tid til å bruke den flere timer liksom.
Skal man ha 6 forskjellige hobbyer blir det jo kaos, men litt måtehold må jo folk klare å ha.
Sitat av zykonaut Vis innlegg
Streitinger går glipp av livet
Vis hele sitatet...
Ja hva er livet? Livet er vel dynamikk for de fleste. At ting ikke er det helt det samme hele tiden? Alle kan forsøke å finne mer tid til det som virkelig er viktig for dem og som de føler bidrar positivt, feks med påfyll av energi, at en kjenner på mestringsfølelse, eller får dekt adrenalinrush etc.

At A4 mennesker går glipp av livet er jeg ikke enig i, de bare utforsker livet på andre plan og har andre rammer og andre forutsetninger for sin hverdag. Men livet kan jo i aller høyeste grad være både spennende og meningsfylt selv i setting av fast jobb, kjernefamilie og faste forpliktelser.

Det blir kanskje ikke full råderett over egen tid hele tiden, 2 hele uker med rus og festival hver sommer er kanskje ikke mulig. Eller å støtt utforske rus eller prioritere akkurat det en måtte ønske når en måtte ønske det. Men jeg vet om familiefedre som er rimelig aktive på privaten selv om de har barn og jobb. Noen er hobbypiloter, andre dykker, klatrer, spiller i band eller driver med kunst. Forskjellen er kanskje at det blir mer vrient å kunne leve av hobby fordi det er så mange faste forpliktelser å ta hensyn til.

For de som tar ansvar for eget liv, inkl påfyll av det som gir mer tilbake enn det koster så tror jeg nok det er mulig å leve et givende liv selv for den straighteste blant straightinger.

Tror at uansett hvem vi er og hvor vi er i livet så vil det være sider av oss selv vi ikke har utforsket som vi gjerne skulle ha utforsket. Med det mener jeg de aller fleste har vel drømmer og håp for livet som de ikke har tatt tak i, og når den siste reisen banker på så vil det være noen og enhver som gjerne skulle sett av vi hadde tatt litt andre valg eller gjort litt mer av noe og mindre av annet.

Dessverre kommer ikke livet med en grundig manual eller fasit. Så alt vi kan gjøre er forsøke å skape det beste vi kan ut av hvilke muligheter vi har. Og hva vi har og hva vi kan det endres jo hele tiden. I muligheter ligger det en viss dynamikk vi kan forsøke å bruke til vår fordel og kanskje kan vi da enklere leve det livet vi faktisk ønsker fremfor det livet vi føler vi er presset inn i.
Sist endret av _abc_; 9. januar 2020 kl. 17:57.
- Kom inn i treningsrutiner. Det hjelper noe helt ekstremt.

- Hobby er essensielt hvis det kommer til å ikke bare sitte hjemme og glane. Jeg skater mye selv, og det er det beste jeg vet. Å lande ett triks jeg har øvd på i lang tid er bedre enn molly rus imo. Gaming er også drit morro time consumer.
Sitat av moret Vis innlegg
Sett bort ifra hobbyer som krever masse nytt utstyr hele tiden(looking at you motorsport) så er vel de fleste hobbyer man kan ha relativt billige i drift sånn dag til dag? Alt koster jo noe i oppstartsfasen, men når man først har utstyr så er det vel sjelden ting krever mer penger fortløpende? Sesongkortet i alpinbakken koster ikke noe mer selv om man har tid til å bruke den flere timer liksom.
Skal man ha 6 forskjellige hobbyer blir det jo kaos, men litt måtehold må jo folk klare å ha.
Vis hele sitatet...
Men å reise til og fra alpintbakken koster, og å spise på restauranten i bakken koster, og eventuell overnatting ved bakken koster.

Og hvis du driver en del med en hobby så blir man naturlig nok bedre i denne aktiviteten, og ønsker seg mer, nyere og bedre utstyr for å fortsette progresjonen. Jeg har f.eks et snowboard fra slutten av 90 tallet som er mitt eneste brett, men jeg vet ikke om en eneste annen person som har stått på snowboard fra 90 tallet som fremdeles står på så gammelt utstyr i dag. Det er helt naturlig at man skifter ut utstyr.

Som sagt de aller fleste hobbyer koster en del å drive mye med. Og tar man fri fra jobben for å drive med en ikke-inntektsgivende hobby så vil man nå et punkt hvor tapet i arbeidsinntekt vil begrense den økonomiske muligheten til å drive med hobbyen i større grad pga mer fritid.

La meg ta noen hobbyer jeg har som eksempel:
1. Dynamisk sportsskyting:
- Man bruker MYE ammo, både på trening og konkurranse, og det koster mye penger.
- Man vil gå til innkjøp av bedre og flere våpen og tilbehør som magasiner og rigger, og bag, og en tralle, osv. for å både prestere bedre og for å kunne delta i flere klasser.
- Det er også reising til konkurranser, og noen ganger overnatting.
2. Kiting:
- Du trenger ikke noe heiskort om vinteren eller noe båt om sommeren, men det går med en del penger til å reise til spotts. Og flere spotts du vil dra til er såpass langt borte at du også må overnatte et sted i nærheten for å gjøre det en helg.
- Du vil etterhvert ha flere kiter for å kunne kite på flere vindforhold, og kanskje også noen spesielle kiter til spesielle forhold som f.eks en racefoil for vinteren i tilegg til noen alround tube kiter. Dette blir fort dyrt!
- Du vil ha flere brett til forskjellige vindforhold og forskjellige typer kiting på sommeren som f.eks et lettvindsbrett til når det er lite vind, et foil brett til cruising, et frestyle twintip brett med boots til triksing, et skimboard til surfing i bølger, osv.
- Du vil ha noen ski og snowboard til å kite på vinteren. F.eks et par twintipp ski til triksing på ski, et snowboard til brettkjøring og triksing, et par fjellski til dypere snø og turkiting, osv.
- Også kommer alt annet utstyr som våtdrakt, våtsko, vinterklær, osv. pluss alt tilleggsutstyr som er greit å ha som poncho, neopren handsker, skifteunderlag, bager til å ha alt utstyret i, osv.
3. Stisykling/downhillsykling.
- Reising til annlegg og heiskort og overnatting, osv.
- Sykkel, dekk når de punkterer, diverse vedlikehold og oppgraderinger, osv.
- Klær beskyttelsesutstyr, camelback, sekk, osv.
4. Paragliding:
- Reising, overnatting, fornying av utstyr, osv.
5. Dykking:
- Reising, overnatting, fornying av utstyr, osv.
Sist endret av JRF; 15. januar 2020 kl. 03:48.
Sitat av JRF Vis innlegg
Men å reise til og fra alpintbakken koster, og å spise på restauranten i bakken koster, og eventuell overnatting ved bakken koster.

Og hvis du driver en del med en hobby så blir man naturlig nok bedre i denne aktiviteten, og ønsker seg mer, nyere og bedre utstyr for å fortsette progresjonen. Jeg har f.eks et snowboard fra slutten av 90 tallet som er mitt eneste brett, men jeg vet ikke om en eneste annen person som har stått på snowboard fra 90 tallet som fremdeles står på så gammelt utstyr i dag. Det er helt naturlig at man skifter ut utstyr.

Som sagt de aller fleste hobbyer koster en del å drive mye med. Og tar man fri fra jobben for å drive med en ikke-inntektsgivende hobby så vil man nå et punkt hvor tapet i arbeidsinntekt vil begrense den økonomiske muligheten til å drive med hobbyen i større grad pga mer fritid.

La meg ta noen hobbyer jeg har som eksempel:
1. Dynamisk sportsskyting:
- Man bruker MYE ammo, både på trening og konkurranse, og det koster mye penger.
- Man vil gå til innkjøp av bedre og flere våpen og tilbehør som magasiner og rigger, og bag, og en tralle, osv. for å både prestere bedre og for å kunne delta i flere klasser.
- Det er også reising til konkurranser, og noen ganger overnatting.
2. Kiting:
- Du trenger ikke noe heiskort om vinteren eller noe båt om sommeren, men det går med en del penger til å reise til spotts. Og flere spotts du vil dra til er såpass langt borte at du også må overnatte et sted i nærheten for å gjøre det en helg.
- Du vil etterhvert ha flere kiter for å kunne kite på flere vindforhold, og kanskje også noen spesielle kiter til spesielle forhold som f.eks en racefoil for vinteren i tilegg til noen alround tube kiter. Dette blir fort dyrt!
- Du vil ha flere brett til forskjellige vindforhold og forskjellige typer kiting på sommeren som f.eks et lettvindsbrett til når det er lite vind, et foil brett til cruising, et frestyle twintip brett med boots til triksing, et skimboard til surfing i bølger, osv.
- Du vil ha noen ski og snowboard til å kite på vinteren. F.eks et par twintipp ski til triksing på ski, et snowboard til brettkjøring og triksing, et par fjellski til dypere snø og turkiting, osv.
- Også kommer alt annet utstyr som våtdrakt, våtsko, vinterklær, osv. pluss alt tilleggsutstyr som er greit å ha som poncho, neopren handsker, skifteunderlag, bager til å ha alt utstyret i, osv.
3. Stisykling/downhillsykling.
- Reising til annlegg og heiskort og overnatting, osv.
- Sykkel, dekk når de punkterer, diverse vedlikehold og oppgraderinger, osv.
- Klær beskyttelsesutstyr, camelback, sekk, osv.
4. Paragliding:
- Reising, overnatting, fornying av utstyr, osv.
5. Dykking:
- Reising, overnatting, fornying av utstyr, osv.
Vis hele sitatet...
Her var det snakk om hobbyer sett ut ifra at man jobber 6timers dager. Overnatting, ta fri fra jobb, og reising i timesvis er da naturlig nok noe som utgår i problemstillingen.
Du trenger ikke flere kiter eller en haug våpen for å drive med dette dag til dag, du skal heller ikke trenge å spise i restauranten i alpinbakken mandag ettermiddag like lite som jeg trenger å kjøpe mat på treningssenteret og sette meg til å spise middag blant folk som squatter.

Jeg nevner også måtehold i innlegget mitt, men det ser også ut til å gå totalt over hodet på deg.

Det går an å ha det hyggelig med interessene sine uten å gå helt mayhem på utstyr.

Jeg har også aktiviteter jeg driver med som krever masse styr og stress, men ingen av disse er noe jeg ville fått mer tid til på en torsdag ettermiddag om jeg sluttet 15:00 istedet for 16:00.
Sitat av moret Vis innlegg
Her var det snakk om hobbyer sett ut ifra at man jobber 6timers dager. Overnatting, ta fri fra jobb, og reising i timesvis er da naturlig nok noe som utgår i problemstillingen.
Du trenger ikke flere kiter eller en haug våpen for å drive med dette dag til dag, du skal heller ikke trenge å spise i restauranten i alpinbakken mandag ettermiddag like lite som jeg trenger å kjøpe mat på treningssenteret og sette meg til å spise middag blant folk som squatter.

Jeg nevner også måtehold i innlegget mitt, men det ser også ut til å gå totalt over hodet på deg.

Det går an å ha det hyggelig med interessene sine uten å gå helt mayhem på utstyr.

Jeg har også aktiviteter jeg driver med som krever masse styr og stress, men ingen av disse er noe jeg ville fått mer tid til på en torsdag ettermiddag om jeg sluttet 15:00 istedet for 16:00.
Vis hele sitatet...
Skal man jobbe mindre for å få mer tid til en hobby så tar man da heller fri en hel dag i uka enn å ta 1-2 timer fri hver dag. Med mindre "hobbyen" er å ligge på sofaen å se på Netflix...
Sist endret av JRF; 15. januar 2020 kl. 10:54.
Sitat av JRF Vis innlegg
Skal man jobbe mindre for å få mer tid til en hobby så tar man da heller fri en hel dag i uka enn å ta 1-2 timer fri hver dag. Med mindre "hobbyen" er å ligge på sofaen å se på Netflix...
Vis hele sitatet...
Hvem er "man", og hvorfor er det du som bestemmer hva "man" gjør?

Det finnes et hav av muligheter der ute. Og selv om folk har ulike begrensninger så finnes det alltid noe.
Noe koster penger, noe koster tid, noe tjener folk faktisk penger og/eller tid på
Sist endret av Mandodiao; 15. januar 2020 kl. 11:16.
Blir ikke 80 år om man ruser seg mye. Det ser ut til å gå lynkjapt nedover etter 50.
Selv har jeg en givende jobb som jeg trives i. Har derimot fleksi tid så kan jobbe når jeg vil, så lenge jeg jobber inn de timene jeg skal (8 timer dagen)

Etter jobb kunne jeg gjøre hva som helst da det kun var meg og damen.. Det meste av tiden gikk til gaming, rydding/vasking og tid med damen
Nå som vi har blitt foreldre er det stort sett det samme, men føler meg mer "låst til å være hjemme" en før.

Har drevet dank hjemme i flere måneder i strekk uten jobb.. Det var gøy de første 2 ukene, men du havner fort i "Legge seg når folk går på jobb, står opp når folk kommer hjem".. Ellers så sitter en å gamer og kaster bort dagene for en har ikke penger til annet.

Ikke noe fasitsvar på hvordan en dag skal være, men vil si det er viktig å finne seg noe å se frem til.
Det kan være så lett som å følge med på en serie som kommer med en episode i uken.
Er student, hvorav jeg bruker 6 timer på skole fem dager i uken. Den vanlige dagen blir da slik: Trene 07.00- 09.00. Skole 10.00- 16.00. Sove 22.00- 06.30. Har også en dag i uken hvor jeg arbeider ved siden av studiene, men er ferdig rundt samme tiden. Etter skole/jobb står jeg ganske fritt til hva jeg gjør, blir da ofte å være med kjæresten, der vi spiller kort/ser film og spiser middag. Eventuelt kan jeg spille litt pc enten alene eller ilag med kompiser. Har også uvanlig dager hvor jeg bryter denne rutinen sjokkerende nok.
Hvis man har barn i huset, og en kone man er sur på 30% av tida, er tiden på jobben som en 8 timer lang pause.
Sitat av lyspære Vis innlegg
Blir ikke 80 år om man ruser seg mye. Det ser ut til å gå lynkjapt nedover etter 50.
Vis hele sitatet...
kan bli eldre også selv med masse rus, spørs helt hva man inntar og hvor ofte.