Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3126
Viss dette er feil plass, venligst slett denne tråden, jeg er ikke sikker om dette er den rette plassen.

Så... Noen DDoSer meg hele tiden. Jeg får bare et par minutter ifred . Jeg vurdere å skifte IP, men går det ann å skifte IPen uten å ringe til altibox ellernoe? Jeg har ikke så veldig lyst til å ringe dem. Går det ann å skifte selv?

Bruker Jensen Airlink ruter
Jeg tror det bare er å la routeren stå av over natten. Ellers kan du jo prøve det her.
Sist endret av MBTI; 24. august 2013 kl. 11:29.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Du får enkelt og greit ikke ny IP på den måten. Altibox opererer med statiske (faste) ip adresser.
Sist endret av Slaps; 24. august 2013 kl. 11:48.
Du får ikke "skiftet" når du har statisk ip adresse.
Hvis du har dynamisk derimot, så holder det kun å skru routeren av og på.

Beste du kan gjøre er vel å ringe dem å høre.
Windowsknappen+R
cmd
ipconfig /release
ipconfig /renew

Edit: Samme som står i første option i linken til MBTI.
Sist endret av Pagle; 24. august 2013 kl. 13:09.
Sitat av bacardi Vis innlegg
Du får ikke "skiftet" når du har statisk ip adresse.
Hvis du har dynamisk derimot, så holder det kun å skru routeren av og på.

Beste du kan gjøre er vel å ringe dem å høre.
Vis hele sitatet...
Enig. Ring!
Sitat av Pagle Vis innlegg
Windowsknappen+R
cmd
ipconfig /release
ipconfig /renew

Edit: Samme som står i første option i linken til MBTI.
Vis hele sitatet...
LOL. Dette endrer den lokale IP-adressen, hvis han har et LAN da altså...

Og dessuten får han sannsynligvis samme LAN ip da og
Sitat av Slaps Vis innlegg
Du får enkelt og greit ikke ny IP på den måten. Altibox opererer med statiske (faste) ip adresser.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Snedig at ISP opererer med statisk IP når det i praksis er tomt for IPv4 på verdensbasis. De fleste ISPer leverer vel dynamisk IP via DHCP, slik at de har kontroll på utleien av adressene.

Derimot kan DHCP'n "huske" macadressen på modemet/tilkoblet klient og gi samme IP som sist denne klienten ba om IP.
Løsning: nytt modem (ny macadresse)?
napp ut alt av modem og routere i 15min også plugger du dem inn igjen.
Sitat av anVa Vis innlegg
Kilde?
Snedig at ISP opererer med statisk IP når det i praksis er tomt for IPv4 på verdensbasis. De fleste ISPer leverer vel dynamisk IP via DHCP, slik at de har kontroll på utleien av adressene.

Derimot kan DHCP'n "huske" macadressen på modemet/tilkoblet klient og gi samme IP som sist denne klienten ba om IP.
Løsning: nytt modem (ny macadresse)?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe kilder, men jeg har vertfall hatt den samme ip'n de 4 siste åra fra altibox
Sitat av anVa Vis innlegg
Kilde?
Snedig at ISP opererer med statisk IP når det i praksis er tomt for IPv4 på verdensbasis. De fleste ISPer leverer vel dynamisk IP via DHCP, slik at de har kontroll på utleien av adressene.

Derimot kan DHCP'n "huske" macadressen på modemet/tilkoblet klient og gi samme IP som sist denne klienten ba om IP.
Løsning: nytt modem (ny macadresse)?
Vis hele sitatet...
Må si det er morsomt at du tror DHCP gir mer "kontroll" enn å manuelt tildele statiske adresser til aktive kunder.. DHCP er den late måten som krever lite administrasjon.. Joda, statisk IP krever mye arbeid, men da har du iallefall stålkontroll over alle adressene..
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Må si det er morsomt at du tror DHCP gir mer "kontroll" enn å manuelt tildele statiske adresser til aktive kunder.. DHCP er den late måten som krever lite administrasjon.. Joda, statisk IP krever mye arbeid, men da har du iallefall stålkontroll over alle adressene..
Vis hele sitatet...
Alle bruker DHCP på klientnettverk og de som ikke gjør det, gjør det feil. Du har ikke hverken mer eller mindre kontroll, siden alt du kan gjøre med statisk IP kan du også gjøre med en DHCP, du bare slipper å konfigurere hver enkelt klient.
har kun vert borti at det er på lukkede sikkert nett det blir brukt statisk ip, allt annet blir styrt av dhcp \ mac filtrering
du kan jo altids bruke hide my ip for å så bruke noen andre sine
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av knutazz Vis innlegg
har kun vert borti at det er på lukkede sikkert nett det blir brukt statisk ip, allt annet blir styrt av dhcp \ mac filtrering
Vis hele sitatet...
Pros bruker statisk assigned DHCP-adresser på alt av servere for å ha integrasjon mellom DHCP og DNS istedet for å sette adresser på x antall enheter.

Samtidig som du kan klargjøre IP-adressranger og dns-zones flere måneder før du får utstyret.
Sitat av PyrooMan Vis innlegg
du kan jo altids bruke hide my ip for å så bruke noen andre sine
Vis hele sitatet...
Dette vil ikke endre en ip adresse. Det vil bare vise en annen for servere du besøker i og med at det er en proxy.

Du blir det slikt

Du > proxy > server

Du må ringe altibox om det er sant at de ikke skifter ipen din.
Sitat av redkite Vis innlegg
Jeg har ikke noe kilder, men jeg har vertfall hatt den samme ip'n de 4 siste åra fra altibox
Vis hele sitatet...
At du har hatt den samme IP-adressen lenge er ikke det samme som at den er statisk. Har også hatt samme IP årevis hos enkelte ISPer, rett og slett fordi jeg aldri var offline på en sånn måte at jeg mistet leasen.

Nå skal det dog sies at Altibox tilbyr det som tilleggstjeneste, så det kan godt være at du/dere har det aktivert:
http://bof.altibox.no/privat/internett/prisoversikt
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Må si det er morsomt at du tror DHCP gir mer "kontroll" enn å manuelt tildele statiske adresser til aktive kunder.. DHCP er den late måten som krever lite administrasjon.. Joda, statisk IP krever mye arbeid, men da har du iallefall stålkontroll over alle adressene..
Vis hele sitatet...
Hei JohnMichael
Jeg kan uttrykke meg litt klarere.
Ved å styre lease-length via DHCP gir ISPer muligheter til å ha flere klienter pr offentlige IP-adresse enn hvis de tildeler faste/statiske til alle. Enkelt og greit fordi det er alltid noen modem som er avslått.

Forøvrig er AtXbYeA sin løsning en pro/smart måte å administrere ip-policies på.
Ring Altibox og forklar problemet.

Hvordan fikk vedkommende tak i IPen din? Tipper det er via Skype, og da hjelper det lite å bytte når den nye IPen din kan resolves igjen før du rekker å blunke.
Sist endret av Misoxeny; 1. september 2013 kl. 19:40.
Sitat av anVa Vis innlegg
Hei JohnMichael
Jeg kan uttrykke meg litt klarere.
Ved å styre lease-length via DHCP gir ISPer muligheter til å ha flere klienter pr offentlige IP-adresse enn hvis de tildeler faste/statiske til alle. Enkelt og greit fordi det er alltid noen modem som er avslått.

Forøvrig er AtXbYeA sin løsning en pro/smart måte å administrere ip-policies på.
Vis hele sitatet...
Du vil likevel ikke ha samme kontrollen. Jeg har selv jobbet hos en stor norsk ISP som kjøpte opp en liten lokal ISP kun for å finne ut at de hadde enormt med oppsagte kunder som fortsatt brukte internettaksessen (feilallokering i telesentral medførte at verken fysisk nedkobling i telesentral eller shut interface kuttet nettet til ikke-betalende kunder).
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Du vil likevel ikke ha samme kontrollen. Jeg har selv jobbet hos en stor norsk ISP som kjøpte opp en liten lokal ISP kun for å finne ut at de hadde enormt med oppsagte kunder som fortsatt brukte internettaksessen (feilallokering i telesentral medførte at verken fysisk nedkobling i telesentral eller shut interface kuttet nettet til ikke-betalende kunder).
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare elendige rutiner hos selskapet, dette er jo noe som ethvert selskap, være det seg et selskap med en server og 20 klienter som har bygget ned kontoret eller en bedrift med 4000 servere og 30000 ansatte på forskjellige lokasjoner gjør.

Du kan gjøre oppsettet ditt akkurat så avansert som du selv vil, men hjelper fint lite når du ikke har rutiner for endringer i nettet.

Dette tror jeg SDN kommer til å gjøre mye med hvis man kan knytte både maskiner og porter opp mot spesifikke brukere, brukeren er deaktivert fra sentralt hold grunnet en internprosess, både nettverksporten og maskinkontoen blir deaktivert i fra en full stack med gjerne andre ting som knyttes opp mot forskjellige tjenester.
Sist endret av AtXbYeA; 1. september 2013 kl. 20:42.