Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 12741
Har en Toyota Urban Cruiser som har store problemer med partikkelfiltret, og koster dyrt på grunn av gjentatte regenereringer, og høyt oljenivå. Nå er jeg lei av hele bilen, og enten må det filtret av, ellers må jeg kvitte meg med den.. Jeg vil egentlig ha bilen da jeg ellers er fornøyd med den, men det filtret ødelegger all gleden. Hvem kan fjerne noe sånt?
Husk at dette vil merkes på Eu-kontroll om Dieselpartikkelfilter fjernes og du vil få en mangel, og bilen ikke går igjennom
Demonter DPF røret, skjær ut et vindu med vinkelsliper, fjern DPF, sveis igjen og få kodet bort eventuelt feilmeldig. Kan bli oppdaget på PKK, men vet om flere som kjører uten DPF og bilen får aldri anmerkning under PKK pga manglende DPF.
Det er en relativt enkel jobb å fjerne partikkelfilteret for noen som har en vinkelsliper og et sveiseapparat. Du trenger bare å skjære opp filteret, tømme ut innmaten, og sveise igjen. Deretter må du antakeligvis gjøre en DPF-delete hos noen som kan med tuning, dette koster nok rundt fire tusen hos et tuningverksted. Selve sveisejobben er veldig grei. Dersom du ikke har sveiseapparat, kan du skjære opp filteret og få noen til å sveise det sammen igjen på en halvtimes tid.
kjøp heller downpipe, skru den ut og ved evnt salg så har du med dpf.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Husk at dette vil merkes på Eu-kontroll om Dieselpartikkelfilter fjernes og du vil få en mangel, og bilen ikke går igjennom
Vis hele sitatet...
Min bil kom glatt igjennom EU med både chip og DPF-Delete.
Sist endret av VitoScaletta; 2. juli 2020 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mange firmaer driver med dette. Dette blir ikke oppdaget på EU kontroll så lenge dem ikke ser hullet du lager, så lurt og lage dette på toppen av dpf. Evt meisle ut innmaten dette har jeg gjort ett par ganger. Brukte da en hilti betong meisel. Og bor.

Når du er på EU så måler dem co. Dpf har ikke innvirkning på det
Hvorfor kuke med å ødelegge DPF'en, som er ganske dyr?.

Kjøp en downpipe og bytt delen, få den koda vekk. så skulle det komme kontroll eller eu som ikke går igjennom, slipper han å må kuke med å finne en han kan låne eller kjøpe.
Om oljenivået stiger har du med noe sannsynlighet andre problemer og. Burde være noen kyndige her som kan gi en heads up.
Høres ut som DPF er ganske FUBAR. Sikker tilnærmet betong den innmaten der om jeg tolker TS sitt innlegg korrekt.
True, men gjør en siste utblåsning, bytt den ut med Downpipe. Så kan han iværtfall bruke den til EU eller lignende om det skulle være nødvendig. DPF blir iværtfall ikke værre når den ligger i boden.
Sitat av anonanon Vis innlegg
Om oljenivået stiger har du med noe sannsynlighet andre problemer og. Burde være noen kyndige her som kan gi en heads up.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Hadde samme problem på min bil, og dpf var problemet. Fikk tilogmed "runaway engine" i noen sekunder. Ingen morsom opplevelse, og sykt at bilene er designet slik at dette kan skje.
Hm på en relativt ny peugeot der eksosysymbolet lyser ved oppstart, for så å slukne. Er vel partikelfilteret som spøker der og?
Regner med at dere ikke lar bilen regenerere av seg selv. Er en lampe som tennes når det skjer, og det skjer en gang i blant. Da skal man helst kjøre til det er ferdig og lampa slukket igjen, eller så kan det bli tett. Hvilken lampe det er skal stå i brukerhåndboka til bilene deres.
Det grønne skiftet, er det helt glemt det eller? Partikkelfilteret er der av en grunn. Heller enn å fjerne filteret og dermed forurense ennå mer så bør du kanskje selge bilen og skaffe deg el-bil eller ennå bedre klare deg uten bil?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det grønne skiftet, er det helt glemt det eller? Partikkelfilteret er der av en grunn. Heller enn å fjerne filteret og dermed forurense ennå mer så bør du kanskje selge bilen og skaffe deg el-bil eller ennå bedre klare deg uten bil?
Vis hele sitatet...
Stiller meg fullstendig bak denne.

Partikkelfilteret er der av en grunn, og jeg er ikke interessert i å puste inn den skitne drittluften din. Fiks bilen, eller kvitt deg med den og kjøp en el-bil i stedet.
om ikke kontrollør på en evt PKK kontroll er blind, så vil kontrollør kunne se at DPF er fjernet ved å sjekke om det er sot i utløpet på eksosen
Trodde det ble målt avgass gjennom obd kontakten på biler nå.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
om ikke kontrollør på en evt PKK kontroll er blind, så vil kontrollør kunne se at DPF er fjernet ved å sjekke om det er sot i utløpet på eksosen
Vis hele sitatet...

Tror du at det er null sot partikler i ett eksos system med dpf?

Sitat av ask88 Vis innlegg
Trodde det ble målt avgass gjennom obd kontakten på biler nå.
Vis hele sitatet...
Var på kontroll for 3 uker siden. Måling ble tatt fra eksosrør
Sist endret av 5FDP; 3. juli 2020 kl. 11:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Tror du at det er null sot partikler i ett eksos system med dpf?
Vis hele sitatet...
På nyere biler så er det stort sett det, men avgass skal ALLTID måles ved PKK uansett. Det man kan se med det blotte øyet altså.

Man kan lure seg gjennom uten DPF hvis man får kodet den ut og tunet bilen til å slippe ut mindre. Mange løser dette med "trim boks" med mer enn ett tune på som man kan bytte mellom med noen tastetrykk.
Sist endret av Vasken; 3. juli 2020 kl. 11:21.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
På nyere biler så er det stort sett det, men avgass skal ALLTID måles ved PKK uansett. Det man kan se med det blotte øyet altså.

Man kan lure seg gjennom uten DPF hvis man får kodet den ut og tunet bilen til å slippe ut mindre. Mange løser dette med "trim boks" med mer enn ett tune på som man kan bytte mellom med noen tastetrykk.
Vis hele sitatet...
Di måler ikke etter noe annet en co på en pkk. Så når du fjerner dpf så spiller det ingen rolle. Gjort dette flere ganger selv.
Grunnen til folk får kodet om bilen er for at nyere biler går i nød modus/man får feil meldinger når du fjerner dpf.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Tror du at det er null sot partikler i ett eksos system med dpf?
Vis hele sitatet...

selvsagt ikke, men det er svært mye mindre
Undre meg litt med dpf. Når man kjører med dette fantastiske filteret som er så sykt bra. Og har gjort at biler går i stykker som aldri før. Erg ventil turbo havari osv.

Er det da sånn at når bilen regenerer og blåser ut av filteret så er di partiklene helt ufarlige plutselig. Det hele er egentlig en stor bløff mener jeg.
5FDP såvidt jeg kan huske så er det renseprogrammet for filter at filteret "varmebehandles hardt" tilsvarende det å kjøre en lang tur meg tung last slik at motor og avgass blir skikkelig varmt og dermed "brenner rent" filteret. Husker ikke den kjemiske reaksjonen, men det filteret er vel en form for katalysator som reagerer på partikler og avfallsstoffer, men at filteret funker best på en bestemt temperatur. Det står mer i detaljer om dette i noen av sakene som ble skrevet rundt diesel-gate saken når den sprakk.

Så om jeg husker rett så blir ikke renseprogrammene det samme som å kjøre uten filter, fordi noen av partiklene vil enten bindes opp eller kanskje forbrenne eller hva som skjer. Sikkert noen med dieselkjærre som kan forklare dette korrekt og mer i detalj.

Personlig ser jeg frem til at vi får ennå flere biler, lastebiler, varebiler osv på nullutslipp. Og det tror jeg lungesyke og hjertesvake også gjør. Synd at politikerne stadig driver å skremmer potensielle elibil-kjøpere med at "nå skal stramme inn på elbil fordelene" - vi trenger jo ennå flere i el-bil. Ikke færre.
Sist endret av _abc_; 3. juli 2020 kl. 18:32.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
5FDP såvidt jeg kan huske så er det renseprogrammet for filter at filteret "varmebehandles hardt" tilsvarende det å kjøre en lang tur meg tung last slik at motor og avgass blir skikkelig varmt og dermed "brenner rent" filteret. Husker ikke den kjemiske reaksjonen, men det filteret er vel en form for katalysator som reagerer på partikler og avfallsstoffer, men at filteret funker best på en bestemt temperatur. Det står mer i detaljer om dette i noen av sakene som ble skrevet rundt diesel-gate saken når den sprakk.

Så om jeg husker rett så blir ikke renseprogrammene det samme som å kjøre uten filter, fordi noen av partiklene vil enten bindes opp eller kanskje forbrenne eller hva som skjer. Sikkert noen med dieselkjærre som kan forklare dette korrekt og mer i detalj.

Personlig ser jeg frem til at vi får ennå flere biler, lastebiler, varebiler osv på nullutslipp. Og det tror jeg lungesyke og hjertesvake også gjør. Synd at politikerne stadig driver å skremmer potensielle elibil-kjøpere med at "nå skal stramme inn på elbil fordelene" - vi trenger jo ennå flere i el-bil. Ikke færre.
Vis hele sitatet...
Forstår at det blir forbrent en del i filteret. Men regner ikke med det er blomster som kommer ut av enden når filteret blir regenert.

Og ser du skriver om el bil den diskusjonen orker jeg ikke være med på.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Undre meg litt med dpf. Når man kjører med dette fantastiske filteret som er så sykt bra. Og har gjort at biler går i stykker som aldri før. Erg ventil turbo havari osv.

Er det da sånn at når bilen regenerer og blåser ut av filteret så er di partiklene helt ufarlige plutselig. Det hele er egentlig en stor bløff mener jeg.
Vis hele sitatet...
Teorien er at når den regenererer så brenner den filteret så hardt at parklene som kommer ut er "aske" eller så rent som over hode mulig.

Etter at jeg fjernet den, chippet den så har jeg faktisk hatt 0,55 / 0,6l på mila når jeg før hadde 0,63-0,7. Eu kontrolløren dreit i avgasser på min bil.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Forstår at det blir forbrent en del i filteret. Men regner ikke med det er blomster som kommer ut av enden når filteret blir regenert.

Og ser du skriver om el bil den diskusjonen orker jeg ikke være med på.
Vis hele sitatet...
Som hovedregel innen forbrenningskjemi: Jo mer forbrent noe er, jo mindre skadelig er produktene. Brenner du diesel i overskudd av oksygen, så skal du i prinsippet ikke få annet ut en karbondioksid og vann. Ved bilkjøring får du mye annet også, typisk ting som er langt kjipere. Med diesel har du også alle sotpartiklene, som består av aske og uforbrent drivstoff. Disse har vist seg å være veldig lite helsesamme, og det det er disse som skal forbrennes ferdig i dieselpartikkelfilteret. Derfor har dette filteret en masse små ganger der rikelig med oksygen skal tilse at partiklene kan forbrennes skikkelig. I katalysatoren, som gjerne sitter rett etter, får ymse nitrøse gasser herje fra seg. Det er forøvrig også en grunn til at DPF'en er der; uten den blir katalysatoren full av olje og sot.

Dette er faktisk ikke veldig ulikt måten man destruerer kjemiske stridsmidler på: de brennes ved høy temperatur og med overskudd av en egnet oksidant, og avgassene ledes gjennom rekker av ulike katalysatorer, filtre og scrubbere. DPF'en har absolutt noe for seg!

Så filteret har absolutt noe for seg, det er ikke det. Det krever bare litt å bruke det riktig. Helt ærlig tenker jeg at det er et opplegg som funker best på skipsmotorer og tilsvarende anordninger der en kompetent maskinsjef holder oppsyn hele tiden, og maskinen går tilnærma kontinuerlig.
Sist endret av Myoxocephalus; 3. juli 2020 kl. 20:52.
R.D.Mulig's Avatar
Trådstarter
5 0
Har snakket med noen gutter som kjører rally, og dem sier at løsningen er å fjerne filteret. Men jeg er så dritt lei av diesel nå, at jeg la den ut BILLIG for salg på finn.no, så får jeg håpe at noen andre vil overta "problemet" så kan jeg skaffe meg en god gammeldags bensinbil igjen.