Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1765
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann!

Lurer på om noen har peiling/personlig erfaring om hvordan, blant annet, sykepleiere blir testet for rus. Er det uunngåelig? Eller kun ved mistanke? Kan man nekte urinprøve og foreslå blodprøve? Hva er konsekvenser av positiv urinprøve? Regner med at hvis man er en dyktig arbeider og ikke kommer på jobb ruset, men får påvist cannabis-metabolitter i urin, så er det ikke noe stor sak? Sykehuspersonell må jo forstå at man er ikke ruset selvom urinen slår ut?
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ingen rutinemessig testing for rusmidler. Det kan gjøres som ledd i en AKAN-avtale. Om man er mistenkt for å være rusa på jobb så vil det være anledning til å ta både urinprøve og blodprøve via bedriftshelsetjenesten. Du kan ikke "regne med" noe som helst. Er du heldig, som jeg var, beholder du jobben med tilrettelagte arbeidsoppgaver. Er du uheldig så mister du jobben.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Et lite tillegg til det over, som jeg glemte å få med. For mitt vedkommende handlet det ikke om cannabis, men om sterkere stoffer.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Uvøren Lomre: Er det vanlig med AKAN-avtale innen sykepleieyrket? Hvordan ble du tatt, hvis det er greit å spørre?
Vis hele sitatet...
Ja, det er vanlig. Offentlige helseinstitusjoner er som regel IA-bedrifter og AKAN-avtale er en fin avtale såfremt ikke den aktuelle problemstillingen er for grov.
Jeg ønsker ikke å skrive for detaljert om dette, men mitt misbruk ble avdekket etter en sykehusinnleggelse. Jeg fant det mest naturlig å være åpen og samarbeidsvillig, og dette bidro til at jeg ikke mistet jobben min. Var aldri beruset på jobb, men det har i grunn lite å si.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, det er vanlig. Offentlige helseinstitusjoner er som regel IA-bedrifter og AKAN-avtale er en fin avtale såfremt ikke den aktuelle problemstillingen er for grov.
Jeg ønsker ikke å skrive for detaljert om dette, men mitt misbruk ble avdekket etter en sykehusinnleggelse. Jeg fant det mest naturlig å være åpen og samarbeidsvillig, og dette bidro til at jeg ikke mistet jobben min. Var aldri beruset på jobb, men det har i grunn lite å si.
Vis hele sitatet...
Takker!

Leste litt i Lov om helsepersonell og der står det:

§ 8.Pliktmessig avhold
Helsepersonell skal ikke innta eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden.

Legemidler som er nødvendige på grunn av sykdom, regnes ikke som rusmidler etter første ledd. Helsepersonell som inntar slike legemidler, skal snarest orientere sin arbeidsgiver om dette.

Departementet kan i forskrift gi bestemmelser om:

1. at helsepersonell skal kunne pålegges å avgi utåndingsprøve, blodprøve eller lignende prøve ved mistanke om overtredelse av første ledd,
2. forbud mot inntak av rusmidler i et nærmere bestemt tidsrom før tjenestetiden begynner
, og
3. at helsepersonell skal kunne bli fremstilt for prøvetaking med bistand fra politiet i de tilfellene helsepersonell nekter, eller på annen måte unndrar seg, å avgi prøve.


Forstår ikke helt om de mener Helsedepartementets forskrifter. Om så, er ikke disse reglene allerede bestemt universelt idag? Punkt nr 2 - hva innebærer et nærmere bestemt tidsrom før tjenestetiden begynner? Det må jo varierer fra rusmiddel til rusmiddel.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er ikke vanlig med "stikkprøver" av helsepersonell, det utføres kun når man har misstanke, jeg har en bekjent som er intensivsykepleier og koser seg med noen jointer nå og da om h*n har langhelg, ferie, etc
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er ikke vanlig med "stikkprøver" av helsepersonell, det utføres kun når man har misstanke, jeg har en bekjent som er intensivsykepleier og koser seg med noen jointer nå og da om h*n har langhelg, ferie, etc
Vis hele sitatet...
Interessant! Hvis intensivsykepleier slipper stikkprøver, så må jo de mindre intensive sykepleierstillinger være enda tryggere. Intensiv-og anestesisykepleiere er i mine øyne de primære kandidater for testing.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Interessant! Hvis intensivsykepleier slipper stikkprøver, så må jo de mindre intensive sykepleierstillinger være enda tryggere. Intensiv-og anestesisykepleiere er i mine øyne de primære kandidater for testing.
Vis hele sitatet...
Eksen min jobbet som radiolog på sykehuset. Hun skøyt amfetamin og rohypnol. Det ble razzia hjemme til oss, og på arbeidsplassen min. Hun ble tatt med på stasjonen ettersom de fant 1kg hasj hjemme hos oss. Testet positivt for flere narkotiske stoffer. Politiet kontaktet arbeidsplassen hennes, så der var den utdanningen kastet i søpla. Ska du ruse deg, skaff deg en jobb der du ikke kan ende opp med å skade/drepe noen pga du er ruset.
Å være helsepersonell og ha tidligere rusptoblemer trenger ikke være noe problem, men du kan få innskrenkinger i arbeidsoppgaver. Ei jeg kjenner brukte mye piller og drakk for noen år siden, dro i rusbehandling og har vært nykter etter det. Hun er velkommen tilbake til gamlejobben, men får ikke tilgang til medisinrom/utdeling da hun tidligere har forsynt seg derfra. Hun får ellers jobbe som før med pleie, stell og aktivisering men får ikke ha nøkkel/adgangslort til medisinrom.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Eksen min jobbet som radiolog på sykehuset. Hun skøyt amfetamin og rohypnol. Det ble razzia hjemme til oss, og på arbeidsplassen min. Hun ble tatt med på stasjonen ettersom de fant 1kg hasj hjemme hos oss. Testet positivt for flere narkotiske stoffer. Politiet kontaktet arbeidsplassen hennes, så der var den utdanningen kastet i søpla. Ska du ruse deg, skaff deg en jobb der du ikke kan ende opp med å skade/drepe noen pga du er ruset.
Vis hele sitatet...
Vel jeg skyter hverken amfetamin eller rohypnol, og er aldri ruset på jobb, så tviler på at jeg kommer til å drepe noen.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Å være helsepersonell og ha tidligere rusptoblemer trenger ikke være noe problem, men du kan få innskrenkinger i arbeidsoppgaver. Ei jeg kjenner brukte mye piller og drakk for noen år siden, dro i rusbehandling og har vært nykter etter det. Hun er velkommen tilbake til gamlejobben, men får ikke tilgang til medisinrom/utdeling da hun tidligere har forsynt seg derfra. Hun får ellers jobbe som før med pleie, stell og aktivisering men får ikke ha nøkkel/adgangslort til medisinrom.
Vis hele sitatet...
Skjønner godt at hun ikke får nøklene etter å ha forsynt seg fra medisinskapet. Men å røyke cannabis på fritiden kan da vel neppe kvalifisere til å miste tilgangen til skapet. Det føres jo streng kontroll over medisiner, så jeg fatter ikke hvorfor noen velger å stjele derfra.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjønner godt at hun ikke får nøklene etter å ha forsynt seg fra medisinskapet. Men å røyke cannabis på fritiden kan da vel neppe kvalifisere til å miste tilgangen til skapet. Det føres jo streng kontroll over medisiner, så jeg fatter ikke hvorfor noen velger å stjele derfra.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg være enig i, men skremmende mange gjør det desverre.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er desverre ikke noe rutine på å rusteste ansatte med mindre tydelig mistanke. Selv da kan ikke jobben kreve det av deg. De kan melde til fastlegen din som kan kreve det og igjen melde fra til arb plass.

Konsekvens er at man ikke får tilgang til medisinform på egenhånd, og eller levere/gi ut medisiner, og hvis du er vikar vil du miste vaktene dine. Alle kommuner har en ruskonsulent du vil bli tilbudt å bruke. Når du er rein kan du jobbe som normalt.
Men rus og helsevesen hører ikke sammen på noen som helst måte. Enkelt og greit. Du har ansvar for andres liv og helse, kom clean på jobb eller jobb et annet sted. Fritida di kan du gjøre hva søren du vil

Du vil aldri bli testa på jobb med mindre du dukker opp rusa.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fritida di kan du gjøre hva søren du vil
Vis hele sitatet...
Ja, ikke sant. Men greia er jo at en rustest ikke skiller mellom det å være rusa på fritiden og det å være rusa på jobb. Om noen bare bruker rus på fritiden, så blir det positiv urinprøve selv om vedkommende aldri har vært rusa på jobb...
En ting er hva arb.giver mener. En annen ting er hva helsemyndighetene mener http://https://www.helsetilsynet.no/...il-sykepleier/