Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2839
Hei!

Coronaviruset angriper lungene, og såvidt jeg forstår så gir sykehusene oksygen til smittede.

Er det mulig å kjøpe oksygenflasker og masker?

Hvor? Hva kan jeg forvente meg i pris?
Burde ikke det som finnes i landet av slikt utstyr være på sykehusene der de som trenger det kommer til å være, og ikke støve ned i tilfellerottefellelageret til preppere?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg kikket litt på nettbutikken til Linde og alt annet enn oksygen til sveising står oppført med "This is a Restricted product(Special Gas)" og kan ikke bestilles uten å snakke med kundeservice.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei du trenger ikke oksygen. Og takk for at det et en restriktert gass, ren oksygen er veldig brannfarlig.
Sist endret av Dodecha; 15. mars 2020 kl. 12:11.
Oksygen er et farlig stoff og bør ikke behandles av ufaglærte. Lufta inneholder ca 21% oksygen. Mer enn 30% skal visst være farlig iflg wikipedia. Oksygenforgiftning. Det er derfor du bare får en slange under nesa, ikke inn i nesa på sykehus.
Jeg har tenkt samme tanken. Hvis det virkelig blir krise i landet og vi trenger DIY respiratorer. Hvordan kan vi som er begavet og har litt utstyr, lage dette? Har dykkertank med helt ren oksygen på. Er 200 bar men vil vel ikke vare så lenge? Har også 3D printer. Hva med å sette et DC sveiseapparat til å stå å produsere oksygen med elektrolyse?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Jeg har tenkt samme tanken. Hvis det virkelig blir krise i landet og vi trenger DIY respiratorer. Hvordan kan vi som er begavet og har litt utstyr, lage dette? Har dykkertank med helt ren oksygen på. Er 200 bar men vil vel ikke vare så lenge? Har også 3D printer. Hva med å sette et DC sveiseapparat til å stå å produsere oksygen med elektrolyse?
Vis hele sitatet...
Respirator er ikkje det samme som oksygentilførsel. Respiratorer er relativt mykje meir avansert enn å tilføre pasienter oksygen.

Oksygen er relativt enkel gass å framstille, ved nedkjøling av luft. Eg ser ingen store grunner til å anta at det vil verte mangelvare; det er ei vanleg forbruksvare i tungindustrien og, så om det skulle verte mangel vil eg tipper industriell oksygen vert redusert, slik at ein kan produsere medisinsk oksygen.

Ikkje prøv på elektrolyse heime. I verste fall gir du auka belastning på helsevesenet fordi dei må lappe deg sammen igjen etter at du har fått straumgjennomgang, eller greid å blåse leiligheta di til helvete med hydrogeneksplosjon.
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Jeg har tenkt samme tanken. Hvis det virkelig blir krise i landet og vi trenger DIY respiratorer. Hvordan kan vi som er begavet og har litt utstyr, lage dette? Har dykkertank med helt ren oksygen på. Er 200 bar men vil vel ikke vare så lenge? Har også 3D printer. Hva med å sette et DC sveiseapparat til å stå å produsere oksygen med elektrolyse?
Vis hele sitatet...
Tipper at dem setter mere pris på din begavelse om du melder deg som frivillig hjelper innen for noe. Så troe jeg du skal legge Petter smart bladene dine på hylla.
Et annet problem du må forbi ved respirasjonssvikt er ventilasjon av CO2...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Respirator er ikkje det samme som oksygentilførsel. Respiratorer er relativt mykje meir avansert enn å tilføre pasienter oksygen.

Oksygen er relativt enkel gass å framstille, ved nedkjøling av luft. Eg ser ingen store grunner til å anta at det vil verte mangelvare; det er ei vanleg forbruksvare i tungindustrien og, så om det skulle verte mangel vil eg tipper industriell oksygen vert redusert, slik at ein kan produsere medisinsk oksygen.

Ikkje prøv på elektrolyse heime. I verste fall gir du auka belastning på helsevesenet fordi dei må lappe deg sammen igjen etter at du har fått straumgjennomgang, eller greid å blåse leiligheta di til helvete med hydrogeneksplosjon.
Vis hele sitatet...
Oksygentilførsel da ser ikke at elektrolyse skal være så farlig. Et sveiseapprat har lav spenning og mange ampere. Og man må jo saklart ventilere ut hydrogenet på katodesiden.


Sitat av 5FDP Vis innlegg
Tipper at dem setter mere pris på din begavelse om du melder deg som frivillig hjelper innen for noe. Så troe jeg du skal legge Petter smart bladene dine på hylla.
Vis hele sitatet...
Er så sykt jantelov her på forumet. Men en gang noen kommer med forslag eller ideer så er det aldri oppmuntrende kommentarer. Bare nedlatende «Dette får du aldri til», «Det er alt for farlig», «Det er ikke vits»

Se her feks. Har de begynt å tenke litt i disse baner allerede: https://www.3dprintingmedia.network/...mation-device/
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Er så sykt jantelov her på forumet. Men en gang noen kommer med forslag eller ideer så er det aldri oppmuntrende kommentarer.
Vis hele sitatet...
Milde himmel, selvsagt får du til å lage oksygen hvis du vil. Det er ikke det spøtt vanskelig. Problemet er altså at du lager et kraftig oksydasjonsmiddel på den ene elektroden, og et heller lettantennelig drivstoff på den andre. I gassfase. Skal du gjøre dette i kvanta så det monner, så sier det seg selv av faremomentet er signifikant. Jeg må nesten understreke dette: Dersom du søler litt rødsprit på benken, så er du en gnist unna en brann. Ikke trygt, men stort sett går det helt fint. Dersom du søler tredve tusen liter rødsprit i kjelleren, så er den gnisten et par størrelsesordner mer uønsket! Skal du lage faktisk oksygentilførsel, så trenger du store mengder. Det i seg selv er et problem. Og oksygen og hydrogen er langt farligere i så måte enn rødsprit.


Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Bare nedlatende «Dette får du aldri til», «Det er alt for farlig», «Det er ikke vits»
Vis hele sitatet...
Det er farlig. Og det er unødvendig. Hva skal du med oksygen? Hvis du ikke vet forskjellen på en respirator og oksygentilførsel, hvordan skal du da forvente at du vil klare å bruke oksygenet på en riktig måte? Eller vite når det er behov for det, for den saks skyld? Og hvis du uansett bare vil ha litt flytende oksygen, kan du ikke bare dra å knabbe litt? En rask joggetur unne huset mitt er et industriområde, og en av sjappene der har en tank på ti tusen liter flytende oksygen. Det er ikke veldig vanskelig å skaffe.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Milde himmel, selvsagt får du til å lage oksygen hvis du vil. Det er ikke det spøtt vanskelig. Problemet er altså at du lager et kraftig oksydasjonsmiddel på den ene elektroden, og et heller lettantennelig drivstoff på den andre. I gassfase. Skal du gjøre dette i kvanta så det monner, så sier det seg selv av faremomentet er signifikant. Jeg må nesten understreke dette: Dersom du søler litt rødsprit på benken, så er du en gnist unna en brann. Ikke trygt, men stort sett går det helt fint. Dersom du søler tredve tusen liter rødsprit i kjelleren, så er den gnisten et par størrelsesordner mer uønsket! Skal du lage faktisk oksygentilførsel, så trenger du store mengder. Det i seg selv er et problem. Og oksygen og hydrogen er langt farligere i så måte enn rødsprit.


Det er farlig. Og det er unødvendig. Hva skal du med oksygen? Hvis du ikke vet forskjellen på en respirator og oksygentilførsel, hvordan skal du da forvente at du vil klare å bruke oksygenet på en riktig måte? Eller vite når det er behov for det, for den saks skyld? Og hvis du uansett bare vil ha litt flytende oksygen, kan du ikke bare dra å knabbe litt? En rask joggetur unne huset mitt er et industriområde, og en av sjappene der har en tank på ti tusen liter flytende oksygen. Det er ikke veldig vanskelig å skaffe.
Vis hele sitatet...
Dette er jo freakforum! Her er de sprø folkene med de sprø ideene jeg liker her inne. Jeg misliker mye mer den trenden med at alle skal være moralen og jantelovens voktere og passe på at ingen finner på å gjøre noe farlig! Men men, er vel tiden min fra Warispeace som henger igjen.

Uansett, back to topic. Jeg er ganske godt kjent med faren rundt konsentert oksygen. Bruker det som sagt selv til skjæring, sveising og varming.

Hadde vært mye mer interessant hvis dere hadde vært med å hjulpet til med utregning på hvor mye oksygen man kan produsere pr kwh, anoder/katoder, kontaktoverflater. Eller mer være mer spesifike hvorfor dette er en så fryktelig dårlig ide. Før jeg fyrer igang to feite kobberør isolert i hver sitt 110 rør med hver sin søppelpose over og begge disse rørene nedi en vanndunk med vann og krystallsoda. Og setter på 500A DC apparatet mitt. For så å ta tia hvor langt tid det tar før posene fylles.

Fra spøk til alvor. Kan vi ikke diskutere sak, og mer vitenskaplig finne ut hva som er mulig, og hva som ikke er. Er så mye trivligere enn å bare rakke ned alle ideer folk kommer med
Sist endret av TheNiceSideMe; 15. mars 2020 kl. 20:05.
Da kan du evt heller gå å leie flaske som er til skjæring av stål. Dette er det ikke restriksjoner på. Så kan du heller lage deg ett filter så du får renset den. Tror det er lettere
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Da kan du evt heller gå å leie flaske som er til skjæring av stål. Dette er det ikke restriksjoner på. Så kan du heller lage deg ett filter så du får renset den. Tror det er lettere
Vis hele sitatet...
Det har jeg allerede. Men tviler på den vil vare spesielt lenge. Er bare 200bar og ikke nedkjølt og flytende så vet ikke hvor mange liter dette tilsvarer. Men man kan vel google kompressjonsfaktoren for oksygen og få en pekepin.

Jeg ser heller for meg et scenario i skikkelig samfunnskollaps og du må bruke de middlene man har for hånd til å produsere litt oksygen til din lidene mor

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Respirator er ikkje det samme som oksygentilførsel.
Vis hele sitatet...
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis du ikke vet forskjellen på en respirator og oksygentilførsel, hvordan skal du da forvente at du vil klare å bruke oksygenet på en riktig måte?
Vis hele sitatet...
Var denne definisjonen jeg mente når jeg snakket om respirator.

«En hjemmerespirator er en respirator som pasienter med kronisk respirasjonssvikt kan bruke hjemme.

Hjemmerespiratorer brukes mest av pasienter med nevromuskulære sykdommer som muskeldystrofi eller som har senskader av poliomyelitt.

Mange pasienter bruker sin hjemmerespirator bare om natten og ventileres via nese- eller munnmaske.»

https://sml.snl.no/hjemmerespirator

Skal ikke påberobe meg no ekspertise i hverken repiratorer eller oksygenproduksjon men er komfortabel med at jeg med noen dager med informasjonssøk fint skulle lagd både respirator(med maske) og oksygen. Med mulighet til å regulere surstoffmengde man får i seg.
Sist endret av TheNiceSideMe; 15. mars 2020 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Det har jeg allerede. Men tviler på den vil vare spesielt lenge. Er bare 200bar og ikke nedkjølt og flytende så vet ikke hvor mange liter dette tilsvarer. Men man kan vel google kompressjonsfaktoren for oksygen og få en pekepin.
Vis hele sitatet...
Kompresjonsfaktor? Du veit trykket - 200 bar. Dvs. at den ukomprimert vil ta to hundre ganger så stor plass. Har du ein liter på 200 bar har du 200 liter ved ein bar.
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Jeg ser heller for meg et scenario i skikkelig samfunnskollaps og du må bruke de middlene man har for hånd til å produsere litt oksygen til din lidene mor
Vis hele sitatet...
I så fall ville ikkje eg vedda på at du hadde elektrisitet til å produsere oksygen. I tillegg er nok nedkjøling av luft (destillasjon) meir energieffektivt.

Men du snakker uansett om eit heilt anna scenario enn det vi ser for oss. Hugs at dødsrata er på 0.1% eller så for folk under 50 - og folk under femti er jo trass alt dei som utgjer store delar av arbeidsstyrken. Det er enkelt og greit ingenting som tilseier så omfattande kollaps som du ser for deg.

Kapasitetsutfordringene i helsevesenet kan vere ei anna sak, men i den situasjonen hadde eg heilt ærleg gitt faen i å filtrere oksygen, og kjørt på med industrielt oksygen ved behov. Er du i den situasjonen er jo føremålet for gassen litt underordna...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kompresjonsfaktor? Du veit trykket - 200 bar. Dvs. at den ukomprimert vil ta to hundre ganger så stor plass. Har du ein liter på 200 bar har du 200 liter ved ein bar.

I så fall ville ikkje eg vedda på at du hadde elektrisitet til å produsere oksygen. I tillegg er nok nedkjøling av luft (destillasjon) meir energieffektivt.

Men du snakker uansett om eit heilt anna scenario enn det vi ser for oss. Hugs at dødsrata er på 0.1% eller så for folk under 50 - og folk under femti er jo trass alt dei som utgjer store delar av arbeidsstyrken. Det er enkelt og greit ingenting som tilseier så omfattande kollaps som du ser for deg.

Kapasitetsutfordringene i helsevesenet kan vere ei anna sak, men i den situasjonen hadde eg heilt ærleg gitt faen i å filtrere oksygen, og kjørt på med industrielt oksygen ved behov. Er du i den situasjonen er jo føremålet for gassen litt underordna...
Vis hele sitatet...
Ja, kompresjonsfaktor. https://www.tau.ac.il/~tsirel/dump/S...r_(gases).html

Jeg snakker mest nå bare rett fra levra så du har sikkert rett i at man oppnår 200bar ved å komprimere 200L oksygen men det samme kan nok ikke sies om feks propan eller co2. Og ihvertfall ikke vann. Men det ante meg at kompresjonsfaktoren til oksygen var omtrent der, derfor jeg ikke så for meg ei 15l flaske ville vare så lenge.

15l flaske med 200bar oksygen tilsvarer i så tilfelle 3000 liter oksygen i atmosfærisk trykk.

Hvis man i gjennomsnitt puster 6l i minuttet og man vil dobble O2 konsentrasjonen så vil denne vare:

(3000/(6*0,2))/60= 41timer. Ikke så helt galt faktisk.

Ang elektrisitet er jeg redda med et 5kw vannturbin og 200kvm med solceller på taket.

Men likte innspillene dine om destillasjon. Har destillert mye forskjellig oppigjennom. Men aldri oksygen. Skal sjekke det opp
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Ja, kompresjonsfaktor. https://www.tau.ac.il/~tsirel/dump/S...r_(gases).html

Jeg snakker mest nå bare rett fra levra så du har sikkert rett i at man oppnår 200bar ved å komprimere 200L oksygen men det samme kan nok ikke sies om feks propan eller co2. Og ihvertfall ikke vann. Men det ante meg at kompresjonsfaktoren til oksygen var omtrent der, derfor jeg ikke så for meg ei 15l flaske ville vare så lenge.

15l flaske med 200bar oksygen tilsvarer i så tilfelle 3000 liter oksygen i atmosfærisk trykk.

Hvis man i gjennomsnitt puster 6l i minuttet og man vil dobble O2 konsentrasjonen så vil denne vare:

(3000/(6*0,2))/60= 41timer. Ikke så helt galt faktisk.

Ang elektrisitet er jeg redda med et 5kw vannturbin og 200kvm med solceller på taket.

Men likte innspillene dine om destillasjon. Har destillert mye forskjellig oppigjennom. Men aldri oksygen. Skal sjekke det opp
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skal satse på og puste 6 liter 99%rein oksygen i minuttet. Da kan du død. Når folk får oksygen på sykehus. Så får man en maske med litt tilførsel ikke en tett maske med ren oksygen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kompresjonsfaktor? Du veit trykket - 200 bar. Dvs. at den ukomprimert vil ta to hundre ganger så stor plass. Har du ein liter på 200 bar har du 200 liter ved ein bar.

I så fall ville ikkje eg vedda på at du hadde elektrisitet til å produsere oksygen. I tillegg er nok nedkjøling av luft (destillasjon) meir energieffektivt.

Men du snakker uansett om eit heilt anna scenario enn det vi ser for oss. Hugs at dødsrata er på 0.1% eller så for folk under 50 - og folk under femti er jo trass alt dei som utgjer store delar av arbeidsstyrken. Det er enkelt og greit ingenting som tilseier så omfattande kollaps som du ser for deg.

Kapasitetsutfordringene i helsevesenet kan vere ei anna sak, men i den situasjonen hadde eg heilt ærleg gitt faen i å filtrere oksygen, og kjørt på med industrielt oksygen ved behov. Er du i den situasjonen er jo føremålet for gassen litt underordna...
Vis hele sitatet...
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Tror ikke du skal satse på og puste 6 liter 99%rein oksygen i minuttet. Da kan du død. Når folk får oksygen på sykehus. Så får man en maske med litt tilførsel ikke en tett maske med ren oksygen.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser det jeg skriver i posten og hva jeg regner i regnestykket så skriver jeg altså hvis vi dobble O2 konsentrasjonen. Fra 21% til 40-ish prosent. Derfor 0,2. Altså 20% av de 6 literene er kunstig oksygen.

Nå skal ikke jeg uttale meg for bastant uten å google meg opp på forhånd. Men er det nå egentlig giftig å puste ren oksygen uansett? Er ikke bare det ved dykking under trykk?