Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1014
Hei.

Skal ta tog i 8 timer i morgen, og har en brieost jeg har lyst å ta med meg, men har ikke kjølebag og toget lar meg ikke låne deres kjøleskap.

Hvordan vil det gå med den? Den kommer til å bli relativt varm.
Så lenge det ikke er "Pultost" så går det nok greit. Vi alle har vel smakt pultost av våre besteforeldre i tidligere alder? Savner den til Synnøve, men den var ikke særlig populær på fly og tog i min tid!
Skulle vel nesten vært postet i skråplanet denne her. Ventet en eller annen matsmugler.

Bare legg den så kaldt som mulig, kanskje pakke den litt inn. Går helt fint det her, blir sikkert modnet litt, men bare godt det.
God tur!
De fleste brieoster man får kjøpt i butikken hadde hatt godt av en åttetimers togtur i romtemperatur. Blir litt som linjeakevitt tenker jeg, at den stiger i verdi om den har blitt transportert over vannskillet.
Pass på å spise så mye ost på veien at det er under 10 kilo igjen før du krysser grensa inn i Norge ...

Google sier 4 timer, men Brie holder seg fint i lav romtemp (22Cish) et par dager imo
Hehe tror pi er inne på noe der. Du får se positivt på det TS!
Om du tenker på temperatur så kan du kjapt pakke osten inn i mange lag avispapir når du tar den rett ut av kjøleskapet. Ikke 2-3 lag, men si du folder 10-15 avispapir rundt osten og stapper den i feks en håndduk også ned i en eske så går det nok helt fint.
Skaff et kjøleelement. Eller fyll en flaske med vann og sleng i fryseren som du legger sammen med osten i en plastikkpose. Enkelt og greit.
Det er uproblematisk, det er jo helt vanlig å oppbevare ost på f.eks kjøkkenbenken i romtemperatur i mange dager. Uansett er det jo ikke noe verre en å smake på den for å finne ut om den fortsatt er god
Hva med å dele opp reisen i 2x 4 timer? Over to dager altså. Tenker at dette er bedre for osten.